Gå til innhold

Hvorfor holder han på slik ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hannkatt på 6 mnd.

Han har utemuligheter, som han benytter seg av, og siden jeg syns det er unødvendig at han skal gå på do i kassa inne når han kan gjøre det ute pleier jeg å ta vekk denne kassa når jeg er hjemme. Han er kun ute når jeg er hjemme og kan holde øye med han. Denne kassa står altså fremme ellers på dagen når han kun er inne.

Det katten min ikke skjønner, er at det er greiest å gå på do ute, han kommer nemlig inn for å gå på do.

Når jeg skal legge meg om kvelden, henter jeg kassa hans igjen, og det slår ikke feil, det første han gjør, er å nærmest stupe oppi, og gjøre fra seg, for så å grave febrilsk.

Så fort han ser snurten av den kassa, enten han skal på do eller ikke, så må han borti med labben og grave, så han søler sand over hele kjøkkenet. Han graver nedi kassa, og han graver oppå rundt kanten, der det ikke er sand.

Han graver og graver og graver og graver, og blir aldri ferdig, altså uansett om han skal gjøre fra seg eller ei.

Hvordan skal jeg få han til å gå på do ute når han har fri tilgang til naturen, og hvordan skal jeg få han til å slutte med den febrilske gravingen ?

Jeg har hatt meg med på 9 timers kjøretur engang, han blånekta å gå på do, selv om han fikk tilbudet utendørs flere ganger, det var ikke bra nok uten sand.

Det første han gjorde da vi kom hjem, var å stupe i kassa og gjøre fra seg, da hadde han altså holdt seg i 9 timer....

Planen er jo at han etterhvert som han blir større, skal få være ute også om natta/når jeg ikke er hjemme, men det er for tidlig enda, det er derfor jeg driver med denne avvenningen fra å gå på do inne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn å ha kassa rett utenfor døra, vel.

Etterhvert flytter du den lenger og lenger bort fra døra.

Så legger du litt kattesand der du vil at katten skal gjøre fra seg.

Og hele tiden har du kasse til ham også mens han er inne.

Plutselig en dag har han ikke gjort fra seg mens han har vært inne. :)

Leyla, i.i

Skrevet
Planen er jo at han etterhvert som han blir større, skal få være ute også om natta/når jeg ikke er hjemme, men det er for tidlig enda, det er derfor jeg driver med denne avvenningen fra å gå på do inne.

Han kommer til å gå på do ute hvis han ikke har noe valg.

Morsom beskrivelse du gir. :ler:

Han er fremdeles ung og utforskende...så mye av gravinga vil gi seg etter hvert.

Vår gravde seg til Kina når den skulle på do som kattunge....han prøvesatt stadig hullet, men det ble aldri stort nok....fordi han satte seg på haugen han hadde gravd opp. :roll:

Nå er han åtte ..og graver fremdeles av og til i taket og sidene på dokassa...og på gulvet utenfor.

Skrevet

Han går gjerne på do ute - hvis kassa befinner seg ute også.

Det hender jeg setter den rett utenfor, og da sitter han der da, og graver til han er sliten i labben.

Jeg har prøvd å strø med sand på bakken så han kan gå på do der også (på denne turen vi var på hvor han holdt seg i 9 timer), men neida, det var ikke bra nok, det.

Jeg har tatt han på fersken i å gå på do i blomsterbed'et til naboen en gang, så jeg vet jo at han kan når han bare vil.

Han har tilgang til et digert blomsterbed rett utenfor stuevinduet hvor han kan gå på do alt han orker, der kan han grave grave seg til Kina han også om han skulle føle for det.

Jeg pleier å sette kassa på vaskerommet for å gjemme den, men skulle jeg være så uheldig å ha den døra oppe i fem minutt og han oppdager kassa, da MÅ han bare hive seg oppi og ...guess what (!).....grave.

Det er selvfølgelig helt iorden at han går på do i kassa når han ikke kan være ute, men han trenger ikke komme inn for å gå på do.

Han har også et veldig klorebehov, mulig det har en samenheng, sofaen er et populært offer.

Jeg har sagt nei, og NEI, og fysisk fjerna han minst hundre ganger, men både dette med kloring på sofaer og graving uten grunn går ikke inn i den lille hjernen.

Skrevet
da sitter han der da, og graver til han er sliten i labben.
:ler:

Han er vel bare glad i å grave da....han leker med den.

Må le...jeg ser han for meg. :ler:

Skrevet

Ja han er veldig iherdig der han sitter, han går voldsomt inn for det han driver med- det skal han ha ! :ler:

Skrevet

Hvorfor er det så fælt at katten gjør fra seg inne? Jeg ser flere fordeler ve at katten gjør fra seg inne i kassa, i stdet for ute:

1. Det gir katten tilhørighet til hjemmet. Den legger igjen lukt fra seg hjemme der den føler hjemmet sitt er. En hjemmekjær katt er da noe man ønsker?

2. Ved å tømme kassa daglig, kan man tidligere oppdage sykdommer hos katten. Katter snakker jo som kjent ikke menneskespråk, så noe av de beste indikasjonene på at noe er som det ikke skal være er ved å følge med på foranidringer i kattens matinntak og dovaner. En ting er at man kan oppdage invollsorm i kassa. I tillegg kan den få urinveisinfeksjon, blod i avføringen osv. Siden du har en hannkatt, og den fårhåpentligvis skal kastreres, så vil den være i faresonen for å få tilstoppet urinrør. Dette oppdager man ved å se hvordan katten har smerter når den urinerer i kassa si.

3. Hensyn til naboene: Det er nok av kattehatere der ute, som katteeiere må vi derfor alle jobbe for at vårt kattehold er til minst mulig sjenanse for andre. Har du tenkt på hvor katten skal gjøre fra seg ute? Ved at katten går i kassa inne, kan du forhindre at katten gjør fra seg i sandkasser og blomsterbed som er irritasjonemomenter for naboer.

man plukker opp dritten etter hunder og bærer den med seg til nærmeste søppelkasse, men man kan ikke bruke 5 min hver dag på å renske ut i en kattekasse? Har hørt dette før, nemlig hvordan få minst mulig arbeid og "bryderi" med katten. Ja, det koster både tid og penger å ha katt, men dette burde man vært klar over før man fikk seg katt. Er man ikke villig til å bruke slike ressurser på kjæledyret sitt, burde man ikke fått seg dyr.

Skrevet

Jeg ønsker at katten min gjør fra seg utendørs, når han likevel er ute.

Som sagt, går han selvfølgelig på do i kassa inne, når han kun er inne, men jeg syns uansett at det er unødvendig at han skal være avhengig av å gjøre fra seg i kasse.

Siden katten min som nevnt når han blir eldre, skal være ute også når jeg ikke er hjemme/om natta, så må han lære seg til at han må gjøre fra seg ute, han kan ikke fortsette med å holde seg til han kommer inn.

Og dette handler overhodet ikke om minst mulig bryderi med katten, så de ordene kan du spare deg.

Skrevet

Tror du ikke det kommer naturlig at han gjør fra seg ute når den tid kommer da? Katter har jo mye instinkter i seg, det ordner seg gjerne av seg selv.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Dette går seg til etterhvert. Hadde samme problemet med mine katter, som var innekatter nokså lenge, før jeg begynte å slippe dem ut. De kom inn for å gå på do, og det var selvsagt litt irriterende, selv om jeg har tenkt å beholde kasse inne uansett. Nå har det gått ett halvt år og selv om fortsatt bruker kassene inne er det mye sjeldnere. Har vel halvert kattesandforbruket omtrent, så langt.

Skrevet

Det høres bra ut.

Det er ikke det at det er noe som helst problematisk for meg å skifte sand hver dag, det skulle bare mangle, jeg har da ikke skaffet meg katt uten å ta ansvaret som følger med.

Men jeg tenker at det også for hans del må være ille å holde seg så lenge, fordi han ikke vil eller skjønner at vi også kan gå på do ute, noe som jo helt klart må være det greieste når vi kommer dit at han faktisk ikke kan gå på do inne.

Slik vil det jo være for alle katter som ikke holdes innendørs 24/7 og ikke alltid er under eiers oppsikt, for eksempel om natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...