AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #1 Skrevet 19. juli 2021 Hei, jeg har må en deltidsstilling i butikk og går på dagpenger fra nav. Jeg har lyst å jobbe mer, men siden nav kuttet støtten så fort jeg jobber mer enn 11 timer i uken så gjør de det vanskelig for meg. Jeg får ikke nok vakter til å kunne leve på lønningen, men jobber jeg mer enn 11 timer hver uke, så er det nok til at nav kutter støtten. Jeg lurer på om noen har erfaring med å jobbe «gratis» hos arbeidsgiver, altså at arb.giver ikke registrerer de ekstra timene jeg jobber slik at jeg kan jobbe mer uten å få lønn for de timene- men at jeg får dagpenger. Kan dette slå tilbake på meg? jeg vil jo ikke drive med trygdesvindel, men når jeg ikke får betalt fra arbeids giver så blir det vel ikke det, eller ? Anonymkode: 9b0c2...6a6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #2 Skrevet 19. juli 2021 Det er ikke lov. Men hvordan tjener det deg å jobbe gratis? Er det ikke best å jobbe 10 timer og motta dagpenger? Anonymkode: 84d61...74b
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #3 Skrevet 19. juli 2021 Vil du få null i dagpenger dersom du jobber 12 timer? Eller vil du få mindre dagpenger? Anonymkode: 88182...06a
Whistler Skrevet 19. juli 2021 #4 Skrevet 19. juli 2021 Hvorfor ikke jobbe flere timer, men få betalt for kun 11 timer med betraktelig høyere timelønn? 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #5 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil du få null i dagpenger dersom du jobber 12 timer? Eller vil du få mindre dagpenger? Anonymkode: 88182...06a Når man jobber mer enn 50% får man ikke dagpenger. Kanskje greit å sette seg inn i før man deltar i denne type tråder? Anonymkode: 4a15e...9f5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #6 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil du få null i dagpenger dersom du jobber 12 timer? Eller vil du få mindre dagpenger? Anonymkode: 88182...06a Ja, de tar fra meg alle dagpengene. Så jeg taper flere tusen. Anonymkode: 9b0c2...6a6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #7 Skrevet 19. juli 2021 Whistler skrev (Akkurat nå): Hvorfor ikke jobbe flere timer, men få betalt for kun 11 timer med betraktelig høyere timelønn? Det er også en form for svindel. Anonymkode: 4a15e...9f5 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #8 Skrevet 19. juli 2021 Måten du kan løse det på er å registrere to uker med timer og to uker uten. Det er tillatt om man jobber turnus. Anonymkode: 4a15e...9f5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #9 Skrevet 19. juli 2021 Jeg fikk ikke gjort noe med det, var et tapsprosjekt å jobbe ekstra på dagpenger, dessverre. Jobben jeg var permittert fra hadde ganske høy timelønn, så summen jeg fikk fra ekstra-arbeidsgiver ble lavere enn dagpengesats og jobbet jeg typ 70% gikk jeg i minus. Var heller hjemme. Anonymkode: 4182f...481 1
missmcbeal Skrevet 19. juli 2021 #10 Skrevet 19. juli 2021 Jeg må si jeg ikke helt forstår problemstillingen din her. Du går vel på dagpenger fordi du har blitt permittert, eller ikke får nok penger til hel inntekt? Jobber du flere timer enn du skal, så bare fører du det på meldekortet. Da trekker NAV de timene fra dagpengene. I utgangspunktet skal dette gå opp i opp, jobbet du så mye at du ikke vil få noe utbetalt fra NAV, så vil jo lønnen fra arbeidsstedet ditt jevne ut det du ellers ville fått i dagpenger? Dagpengene er jo regnet ut i fra dagpengersats utifra lønnen din, og utgjør jo mindre enn selve lønnen, så jeg klarer ikke helt å forstå at det ikke kan lønne seg å jobbe de timene i stedet? For gud skyld, ikke finn på å lyve på timene på meldekortet, NAV finner ut av det til slutt, når de studerer skattemeldingen din, der vil du bli avslørt med tanke på inntekten din. Jeg forstår ikke helt hvordan du ellers mener du kan jobbe gratis, arbeidsgiveren din vil vel neppe gå med på å betale deg svart? En seriøs kleskjede melder da deg inn med persongivende inntekt. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #11 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når man jobber mer enn 50% får man ikke dagpenger. Kanskje greit å sette seg inn i før man deltar i denne type tråder? Anonymkode: 4a15e...9f5 Hvorfor så spydig? Anonymkode: cf3e4...503 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #12 Skrevet 19. juli 2021 Det forslaget du beskriver er Trygdesvindel, og bedrifter har blitt tatt på slikt. Bedriften kutter lønnskostnader og tjener på å gratis arbeidskraft. Anonymkode: 70f00...533 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #13 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke lov. Men hvordan tjener det deg å jobbe gratis? Er det ikke best å jobbe 10 timer og motta dagpenger? Anonymkode: 84d61...74b Jeg begynte i jobben i april, og vil jo kunne ta imot alt jeg kan få. Både for læring og for å gi et godt inntrykk. I utgangspunktet jobber jeg annenhverhelg og får litt ekstra. Synes det er kjempe dumt å kun jobbe maks 10 timer i uke , og si nei til en ekstra dag fordi at da taper jeg penger. Hvis det ga mening 😅 jeg vil gjerne jobbe 100% men det får jeg ikke der, og kan ikke ta imot mer enn 11 timer. Anonymkode: 9b0c2...6a6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #14 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Når man jobber mer enn 50% får man ikke dagpenger. Kanskje greit å sette seg inn i før man deltar i denne type tråder? Anonymkode: 4a15e...9f5 Nei, man kan jobbe inntil 60%. Kanskje greit å lese innlegget skikkelig før du kommer med en sånn nedlatende kommentar? -ts Anonymkode: 9b0c2...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #15 Skrevet 19. juli 2021 missmcbeal skrev (19 minutter siden): Jeg må si jeg ikke helt forstår problemstillingen din her. Du går vel på dagpenger fordi du har blitt permittert, eller ikke får nok penger til hel inntekt? Jobber du flere timer enn du skal, så bare fører du det på meldekortet. Da trekker NAV de timene fra dagpengene. I utgangspunktet skal dette gå opp i opp, jobbet du så mye at du ikke vil få noe utbetalt fra NAV, så vil jo lønnen fra arbeidsstedet ditt jevne ut det du ellers ville fått i dagpenger? Dagpengene er jo regnet ut i fra dagpengersats utifra lønnen din, og utgjør jo mindre enn selve lønnen, så jeg klarer ikke helt å forstå at det ikke kan lønne seg å jobbe de timene i stedet? For gud skyld, ikke finn på å lyve på timene på meldekortet, NAV finner ut av det til slutt, når de studerer skattemeldingen din, der vil du bli avslørt med tanke på inntekten din. Jeg forstår ikke helt hvordan du ellers mener du kan jobbe gratis, arbeidsgiveren din vil vel neppe gå med på å betale deg svart? En seriøs kleskjede melder da deg inn med persongivende inntekt. Som sagt, lønningen jeg mottar fra jobben er ikke nok til å leve på. Det er ikke snakk om mange timer ekstra jeg får der. Men jeg vil ta imot alt. Lønningen jeg får blir vel ca rundt 10000, det skjønner vel de fleste at ikke går å leve på når man har husleie, regninger, mat osv å betale. jeg har sendt klage til nav fordi antall timer i uken stemmer ikke, da jeg har jobbet 100% i lang tid før vikariatet mitt gikk ut. jeg har heller ikke nevnt noenting om at arbeidsgiver skal betale meg svart. Jeg ønsker heller å gå i arbeid enn å sitte hjemme, og jobber heller da gratis hos arbeids giver- og mottar fortsatt dagpenger. Dette blir jo ikke trygde svindel, for jeg mottar som sagt ikke lønn for de timene. Anonymkode: 9b0c2...6a6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #16 Skrevet 19. juli 2021 missmcbeal skrev (4 minutter siden): Jeg må si jeg ikke helt forstår problemstillingen din her. Du går vel på dagpenger fordi du har blitt permittert, eller ikke får nok penger til hel inntekt? Jobber du flere timer enn du skal, så bare fører du det på meldekortet. Da trekker NAV de timene fra dagpengene. I utgangspunktet skal dette gå opp i opp, jobbet du så mye at du ikke vil få noe utbetalt fra NAV, så vil jo lønnen fra arbeidsstedet ditt jevne ut det du ellers ville fått i dagpenger? Dagpengene er jo regnet ut i fra dagpengersats utifra lønnen din, og utgjør jo mindre enn selve lønnen, så jeg klarer ikke helt å forstå at det ikke kan lønne seg å jobbe de timene i stedet? For gud skyld, ikke finn på å lyve på timene på meldekortet, NAV finner ut av det til slutt, når de studerer skattemeldingen din, der vil du bli avslørt med tanke på inntekten din. Jeg forstår ikke helt hvordan du ellers mener du kan jobbe gratis, arbeidsgiveren din vil vel neppe gå med på å betale deg svart? En seriøs kleskjede melder da deg inn med persongivende inntekt. Problemet er at om man jobber mer enn 60% (coronaregel, normalt er det 50%) av tidligere arbeidstid mister man alle dagpengene. Om man jobber mindre enn det blir man trukket for de timene man har jobbet. Jeg er arbeidsledig, jobbet som tilkallingsvikar med litt variabel arbeidstid tidligere. NAV har beregnet at jeg i snitt jobbet 33 timer i uka. Med dagens regelverk kan jeg jobbe inntil 19,5 timer per uke, når de går tilbake til normale regler kan jeg jobbe 16,5 timer per uke, og beholde dagpenger for de timene jeg ikke jobber. I sommer jobber jeg i butikk. Jeg har sagt nei til å jobbe mer enn to dager i uka (15 timer), for det lønner seg ikke for meg å jobbe tre dager (22,5 timer). Da kommer jeg tre timer over grensa på 19,5 timer og taper flere tusen i inntekt (dagpenger) per måned. Hadde jeg fått jobbe fire dager (30 timer/uke) kunne jeg sagt ja, for det det ville gått opp økonomisk, men det hadde ikke arbeidsgiver mulighet til da de vil ha flere vikarer å spille på ved sykdom e.l. Mitt regnestykke ser sånn ut: Jeg har 1300 kr i dagsats, d.v.s.162,5 kr/time. Jeg tjener 215 kr/t på å jobbe. 1300 x 5 dager = 6500 kr/uke om jeg ikke jobber. Jobbe to dager (15 timer) = -2600 kr i dagpenger og + 3225 kr i arbeidsinntekt = 625 kr ekstra inntekt Jobbe tre dager (22,5 timer) = -6500 kr i dagpenger og +4838 kr i arbeidsinntekt = 1663 kr tapt inntekt Jobbe fire dager (30 timer) = -6500 kr I dagpenger og +6450 kr i arbeidsinntekt = 50 kr tapt inntekt (altså går det nesten i 0, så det er greit) Jeg synes det er dumt at regelverket er sånn, for det fører nok til at mange velger å takke nei til å jobbe av økonomiske årsaker. Det er trangt nok økonomisk å gå på dagpenger, så jeg har ikke råd til å tape tusenvis av kroner i måneden på å jobbe noen få timer over grensa. Anonymkode: 3d1f1...0ab 1
Whistler Skrevet 19. juli 2021 #17 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er også en form for svindel. Anonymkode: 4a15e...9f5 Jeg vet det, men er bare interessert i vite om regelen handler om antall timer eller om inntekt.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #18 Skrevet 19. juli 2021 Whistler skrev (1 minutt siden): Jeg vet det, men er bare interessert i vite om regelen handler om antall timer eller om inntekt. Man registerer antall timer man har jobbet i meldekortet, ikke hvor mye man har tjent. Anonymkode: 3d1f1...0ab
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #19 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Problemet er at om man jobber mer enn 60% (coronaregel, normalt er det 50%) av tidligere arbeidstid mister man alle dagpengene. Om man jobber mindre enn det blir man trukket for de timene man har jobbet. Jeg er arbeidsledig, jobbet som tilkallingsvikar med litt variabel arbeidstid tidligere. NAV har beregnet at jeg i snitt jobbet 33 timer i uka. Med dagens regelverk kan jeg jobbe inntil 19,5 timer per uke, når de går tilbake til normale regler kan jeg jobbe 16,5 timer per uke, og beholde dagpenger for de timene jeg ikke jobber. I sommer jobber jeg i butikk. Jeg har sagt nei til å jobbe mer enn to dager i uka (15 timer), for det lønner seg ikke for meg å jobbe tre dager (22,5 timer). Da kommer jeg tre timer over grensa på 19,5 timer og taper flere tusen i inntekt (dagpenger) per måned. Hadde jeg fått jobbe fire dager (30 timer/uke) kunne jeg sagt ja, for det det ville gått opp økonomisk, men det hadde ikke arbeidsgiver mulighet til da de vil ha flere vikarer å spille på ved sykdom e.l. Mitt regnestykke ser sånn ut: Jeg har 1300 kr i dagsats, d.v.s.162,5 kr/time. Jeg tjener 215 kr/t på å jobbe. 1300 x 5 dager = 6500 kr/uke om jeg ikke jobber. Jobbe to dager (15 timer) = -2600 kr i dagpenger og + 3225 kr i arbeidsinntekt = 625 kr ekstra inntekt Jobbe tre dager (22,5 timer) = -6500 kr i dagpenger og +4838 kr i arbeidsinntekt = 1663 kr tapt inntekt Jobbe fire dager (30 timer) = -6500 kr I dagpenger og +6450 kr i arbeidsinntekt = 50 kr tapt inntekt (altså går det nesten i 0, så det er greit) Jeg synes det er dumt at regelverket er sånn, for det fører nok til at mange velger å takke nei til å jobbe av økonomiske årsaker. Det er trangt nok økonomisk å gå på dagpenger, så jeg har ikke råd til å tape tusenvis av kroner i måneden på å jobbe noen få timer over grensa. Anonymkode: 3d1f1...0ab Det er helt ufattelig at det skal være sånn, det skal jo lønne seg å jobbe. Så da sitter folk som vil være i jobb heller hjemme, fordi at man faktisk ikke har råd til å tape penger. Anonymkode: 9b0c2...6a6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #20 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som sagt, lønningen jeg mottar fra jobben er ikke nok til å leve på. Det er ikke snakk om mange timer ekstra jeg får der. Men jeg vil ta imot alt. Lønningen jeg får blir vel ca rundt 10000, det skjønner vel de fleste at ikke går å leve på når man har husleie, regninger, mat osv å betale. jeg har sendt klage til nav fordi antall timer i uken stemmer ikke, da jeg har jobbet 100% i lang tid før vikariatet mitt gikk ut. jeg har heller ikke nevnt noenting om at arbeidsgiver skal betale meg svart. Jeg ønsker heller å gå i arbeid enn å sitte hjemme, og jobber heller da gratis hos arbeids giver- og mottar fortsatt dagpenger. Dette blir jo ikke trygde svindel, for jeg mottar som sagt ikke lønn for de timene. Anonymkode: 9b0c2...6a6 Det er likevel Trygdesvindel. Bedriften har ikke lov til å ha folk i arbeid uten å betale lønn. Lar de folk jobbe gratis for seg, mens du lever av stønaden NAV utbetaler er det misbruk av trygdesystemet. Selv om de ikke betaler deg svart. Du ønsker å få penger urettmessig utbetalt fra NAV, for arbeidstimer du egentlig skulle hatt lønn for. Dette er Trygdesvindel. Du kan ikke jobbe, og så heller velge å få utbetalt dagpenger enn lønn. Ber du arbeidsgiver ikke skrive opp timer du jobber ber du dem i realiteten å være med på å svindle NAV. Anonymkode: 70f00...533 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå