AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #1 Skrevet 19. juli 2021 Jeg er fra en annen kultur, der smykker, hovedsakelig i gull er en viktig del av familien og går i arv fra mor til datter. Både min mor og mormor eide en del smykker, i Asia er det normalt at de er i 22 karat gull. Disse smykkene har jeg nå arvet. Det er store tunge ting, som jeg overhode ikke kam bruke til hverdags, men de betyr likevel mye for meg, da disse tilhørte min avdøde mor. Smykkene er estimert til å koste rundt 300 000kr, dette ble gjort hos en utenlandsk gullsmed i Oslo. De ligger i en bankboks og min samboer har mast om at vi skal selge dem og bruke pengene på en ferie eller ny bil. Det er for meg helt utenkelig, dette er smykker som betyr mye for meg, nettopp fordi de tilhørte min mor. Og for meg er helt aktuelt å selge dem. Samboer mener at de uansett bare ligger og støver ned i en bankboks, og at jeg ikke kommer til å bruke dem selv. Riktignok vil jeg mest sannsynlig ikke bruke de selv, og jeg betaler for å oppbevare dem. Men å selge dem vil være respektløst ovenfor mamma. Dette har jeg sagt klart ifra om til samboer gjentatte ganger, men likevel fortsetter han å mase. Jeg blir rett og slett litt kvalm over den griskheten. Det gir meg avsmak på hele mannen og forholdet. Er dette kulturforskjeller eller er samboer rett og lett grisk? Jeg opplever det som respektløst at han fortsetter mase selv om jeg har sagt klart ifra om dette. Anonymkode: 8a5ae...3f6 34
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #2 Skrevet 19. juli 2021 Herregud, selg dem. Hva skal du med det når det ikke kan brukes🙄 Anonymkode: 1d84c...289 16
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 19. juli 2021 Han er grisk, ja. Du får si tydelig i fra at hvis ikke han slutter å mase vurderer du å gå fra han. Anonymkode: 9b974...27c 111
Populært innlegg Hippogriff Skrevet 19. juli 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 19. juli 2021 Han kan nok ikke påberope seg kulturforskjeller her, for heller ikke i Norge er det innafor av ham å tvinge deg til dette. Hvorfor du skal betale for å oppbevare noe du uansett ikke vil bruke, er det kun du selv som behøver ta stilling til. Det har ikke han noe med. 94
Populært innlegg Trolltunge Skrevet 19. juli 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 19. juli 2021 (endret) En samboer som hadde mast om å få selge og bruke opp min arv hadde jeg forlatt. Og så for bil og ferie da! 🙄 En ektemann, far til mine barn, som i en svært vanskelig økonomisk situasjon ba meg vurdere å selge og bruke slikt hadde jeg lyttet til. Da hadde jeg nok gjort det. Endret 19. juli 2021 av Trolltunge 75
*Mocca* Skrevet 19. juli 2021 #7 Skrevet 19. juli 2021 Din arv, din avgjørelse hva du gjør med det. Det å betale for oppbevaring for det når du ikke bruker det er jo nettopp det man gjør med mye annet. Man betaler for lagerplass for ting man ikke bruker,men ikke ønsker å kvitte seg med. Jeg ser ikke at det er noen forskjell på å betale for å oppbevare smykker/verdisaker man ikke bruker i bankboks. Det er mer fornuftig enn å lagre slike verdier hjemme. 36
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #8 Skrevet 19. juli 2021 Ja, han er grisk. Hvis han ønsker seg en ny bil, får han skaffe penger til det selv. Anonymkode: 1260d...3c0 38
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 Populært innlegg #9 Skrevet 19. juli 2021 Bil og ferie? Hadde skjønt det om dere hadde små barn fillete klær eller huset holdt på å råtne på rot, men en bil eller ferie? Eh nei. Anonymkode: 2927a...074 67
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 Populært innlegg #10 Skrevet 19. juli 2021 Historisk sett er gull en ganske/veldig god investering - om man holder gullet over lengre tid. Bedre enn penger i banken. Din arv, og han vil du skal bruke den på forbruk? Det opplever jeg som ufint. Anonymkode: 91095...d8c 58
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #11 Skrevet 19. juli 2021 Mannen din opptrer totalt uspiselig. Uansett om det så kun hadde vært rene penger du arvet, ville det vært langt over grensen om partner hadde forlangt at du skulle bruke opp arven på rent forbruk. Bil, som raskt taper verdi, og ferie…? Det hadde vært totalt uaktuelt. Uansett om han ikke helt skjønner hvor mye smykkene betyr for deg, så er ikke dette normal oppførsel eller holdninger i Norsk kultur. En partner som verdsetter og respekterer deg ville aldri forsøkt å presse deg til å selge arvegods etter din mor. Og absolutt ikke tro det greit å bruke opp din arv, til hverdagsluksus han ønsker seg. Anonymkode: 6ea25...44a 37
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #12 Skrevet 19. juli 2021 Grisk fyr… det er arven din, du gjør nøyaktig som du vil med din arv. Å han vil bruke pengene på ferie og ny bil? Ikke noe vettugt engang. Bil kan man kjøpe uten å selge arvesmykker, bilen taper seg så fort i verdi at det er rene tapsprosjektet om man selger gull for det. Anonymkode: 48032...e04 21
Alauda Skrevet 19. juli 2021 #13 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er fra en annen kultur, der smykker, hovedsakelig i gull er en viktig del av familien og går i arv fra mor til datter. Både min mor og mormor eide en del smykker, i Asia er det normalt at de er i 22 karat gull. Disse smykkene har jeg nå arvet. Det er store tunge ting, som jeg overhode ikke kam bruke til hverdags, men de betyr likevel mye for meg, da disse tilhørte min avdøde mor. Smykkene er estimert til å koste rundt 300 000kr, dette ble gjort hos en utenlandsk gullsmed i Oslo. De ligger i en bankboks og min samboer har mast om at vi skal selge dem og bruke pengene på en ferie eller ny bil. Det er for meg helt utenkelig, dette er smykker som betyr mye for meg, nettopp fordi de tilhørte min mor. Og for meg er helt aktuelt å selge dem. Samboer mener at de uansett bare ligger og støver ned i en bankboks, og at jeg ikke kommer til å bruke dem selv. Riktignok vil jeg mest sannsynlig ikke bruke de selv, og jeg betaler for å oppbevare dem. Men å selge dem vil være respektløst ovenfor mamma. Dette har jeg sagt klart ifra om til samboer gjentatte ganger, men likevel fortsetter han å mase. Jeg blir rett og slett litt kvalm over den griskheten. Det gir meg avsmak på hele mannen og forholdet. Er dette kulturforskjeller eller er samboer rett og lett grisk? Jeg opplever det som respektløst at han fortsetter mase selv om jeg har sagt klart ifra om dette. Anonymkode: 8a5ae...3f6 La oss håpe han bare er umoden og vil komme på bedre tanker når han blir litt eldre :). Selvfølgelig skal du ikke selge arvesmykkene fordi han vil det, og særlig ikke når de skal brukes til noe så ufornuftig som ny bil eller ferie, og ikke på noe tvingende nødvendig. Skjønner godt at du ønsker å beholde dem. 17
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. juli 2021 #14 Skrevet 19. juli 2021 Ikke normalt. Har ikke med kulturforskjeller heller. Det er kun PUR griskhet. Æsj.
utakulanini Skrevet 19. juli 2021 #15 Skrevet 19. juli 2021 Jeg forstår deg veldig godt TS. Det handler ikke om kulturforskjeller nei, det handler om mangel på respekt for deg og dine ønsker. Han høres grisk ut ja, for ikke å nevne egoistisk. Om du så ønsket å selge dem, kan han ikke på noen måte forvente at du skal bruke pengene på dere to i fellesskap. Stå på ditt. Det er veldig lurt av deg å ha de liggende i en bankboks, om som andre har nevnt, så er gull en vanvittig god investering. Du ønsker å beholde dem i minne om din mor og din mormor, noe som er veldig fint, i tillegg er det mye tryggere å ha dem liggende i tilfelle du en dag skulle komme i en økonomisk krise. Ikke la ham presse deg ❤️ 25
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #16 Skrevet 19. juli 2021 Trolltunge skrev (19 minutter siden): En samboer som hadde mast om å få selge og bruke opp min arv hadde jeg forlatt. Og så for bil og ferie da! 🙄 En ektemann, far til mine barn, som i en svært vanskelig økonomisk situasjon ba meg vurdere å selge og bruke slikt hadde jeg lyttet til. Da hadde jeg nok gjort det. Enig Du får neppe den summen for å selge selv om de er verdt det teoretisk, kommer an på verdien av gull osv. Men for bil eller ferie? Hallo..... Jeg hadde dog gjort det for å hjelpe et barn inn på boligmarkedet om jeg ikke hadde råd til å bidra selv. Eller brukt de til min egen EK. Anonymkode: d046a...2da 9
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #17 Skrevet 19. juli 2021 *Mocca* skrev (24 minutter siden): Det er mer fornuftig enn å lagre slike verdier hjemme. Ikke med en slik mann som ts har. Hun gjør meget lurt i å oppbevare de i en bankboks. Anonymkode: 9cec9...a76 23
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #18 Skrevet 19. juli 2021 Du selger ikke noe du ønsker å beholde fordi det har en sentimental verdi for deg. Altså noen menn har jo noen skraphauger av noen biler stående i en garasje og de nekter å selge fordi bilen har en sentimental verdi for dem.. Jeg har mye etter mamma jeg også, som jeg aldri kommer til å bruke, men jeg tar de frem på enkelte tunge dager og ser på de og "mimrer" Anonymkode: fd40c...738 8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #19 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ikke med en slik mann som ts har. Hun gjør meget lurt i å oppbevare de i en bankboks. Anonymkode: 9cec9...a76 Enig. Hadde de smykkene ligget hjemme kunne han over tid solgt unna litt og litt uten at ts merker noe.. Anonymkode: fd40c...738 14
AnonymBruker 42 Skrevet 19. juli 2021 #20 Skrevet 19. juli 2021 Indisk??? Det må være litt av noen kjeder, for det er vel godt over halvkiloen Du kan jo i det minste være glad for at kjæresten din ikke ønsker å bruke dem selv, for jeg har sett det er noen "kulturer" i bla. Oslo hvor menn også går rundt med latterlig store gullkjeder 🤪 Man selger ikke "arvegods" som har affeksjonsverdi fordi man har en griskus av en kjæreste som har lyst på ferie... Kan ikke tenke meg at det er "normalt" i noen slags "kultur"... Uansett... Fint å ha litt gull liggende i en bankboks. De gullkjedene kan lett være verdt 400k om ett år eller to... 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå