Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan klare å jobbe når det er kontakt med mennesker generelt som trigger angsten? Det er jo ikke bare å få seg jobb der man ikke har kontakt med andre? I hvert fall ikke der jeg har kompetanse - i helsevesenet. 

Andre med erfaring? 

Anonymkode: f6c57...71b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo jobbe med noe hvor du ikke må forholde deg direkte til mennesker. Forstår det er surt når du har kompetanse innen helsevesenet, der det meste er sosialt, men du kan jo prøve noe annet. Har du en psykolog eller terapaut du går til? Ser for meg det kunne vært fint å lufte tankene med noen som har ekspertise på området. Det kan ta mange samtaler å helt forstå hva som trigger og når og hvorfor (om du da ikke allerede vet alt dette) og det kan gi en helt ny innsikt. Kanskje kan for eksempel det å høre på musikk til og fra jobb og i pausen hjelpe. Eller kanskje det å spise lunsj alene. Eller kanskje kognetive teknikker. Eller kanskje noen ting du kan øve på eller tenke anerledes rundt. 

Anonymkode: e033f...fac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leter alltid etter den jobben jeg kan klare. Jeg har til og med vasket for vegvesenet og var da alene på jobb alltid. 6 uker så var jeg så angstfull at jeg sto og dirret på gulvet. Og gjett hva, min man var oppdragsgiver og selv det gikk ikke. Jeg har "gitt opp" for jeg har utdannelse og jeg har forsøkt alt jeg kan tenke meg av jobber. Kontor, pedagogisk virksomhet, sykehus, sykehjem, renhold flere steder, butikk, industri, PU, har hatt hjemmekontor hvor alle kolleger var kun på nett...jeg vet ikke mere jeg kan prøve, sliter så med mennesker og er stemplet ut av dps pga alder (pluss de har ikke rett kompetanse til behandling) og det finnes ikke private psykologer med avtale i nærheten. 8 mil til nermeste og jeg...blir så anspent i bil.

Anonymkode: b2e9c...1d6

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg leter alltid etter den jobben jeg kan klare. Jeg har til og med vasket for vegvesenet og var da alene på jobb alltid. 6 uker så var jeg så angstfull at jeg sto og dirret på gulvet. Og gjett hva, min man var oppdragsgiver og selv det gikk ikke. Jeg har "gitt opp" for jeg har utdannelse og jeg har forsøkt alt jeg kan tenke meg av jobber. Kontor, pedagogisk virksomhet, sykehus, sykehjem, renhold flere steder, butikk, industri, PU, har hatt hjemmekontor hvor alle kolleger var kun på nett...jeg vet ikke mere jeg kan prøve, sliter så med mennesker og er stemplet ut av dps pga alder (pluss de har ikke rett kompetanse til behandling) og det finnes ikke private psykologer med avtale i nærheten. 8 mil til nermeste og jeg...blir så anspent i bil.

Visste ikke man kunne bli for gammel for DPS. Man kan få psykolog gjennom fastlegen også? Da er det nok lang venteliste da... Jeg møtes privat psykolog på zoom. Det funker like bra som i person, synes jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Er det andre ting du liker å gjøre som er meningsfulle? Det viktigste er å kunne lage seg et meningsfullt liv du selv trives med og hvor du kanskje kan gjøre noe bra for andre. Har du søkt sykepenger og slikt? Det økonomiske spiller jo en rolle.

Jeg har hjemmekontor og snakker bare med kunder over e-post. Selv det kan være stressende. Men som regel går det greit. Jeg har også fått noen teknikker fra psykologene mine hvordan takle det når det ikke går bra, hvordan roe seg ned fort og komme tilbake til "jobb" i løpet av dagen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Visste ikke man kunne bli for gammel for DPS. Man kan få psykolog gjennom fastlegen også? Da er det nok lang venteliste da... Jeg møtes privat psykolog på zoom. Det funker like bra som i person, synes jeg.

Fastlegen har ingen psykolog, kan kun henvise til en 8 mil unna og det da må jeg gå fra motorveien og inn til sentrum der og det er ett godt stykke. Men ja, ved visst tilstander så regner de på dps at det er for sent å behandle. Zoom er ikke aktuelt, jeg klarer ikke engang ha slike samtaler med egne barn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det andre ting du liker å gjøre som er meningsfulle? Det viktigste er å kunne lage seg et meningsfullt liv du selv trives med og hvor du kanskje kan gjøre noe bra for andre. Har du søkt sykepenger og slikt? Det økonomiske spiller jo en rolle.

Jeg har hjemmekontor og snakker bare med kunder over e-post. Selv det kan være stressende. Men som regel går det greit. Jeg har også fått noen teknikker fra psykologene mine hvordan takle det når det ikke går bra, hvordan roe seg ned fort og komme tilbake til "jobb" i løpet av dagen.

Hvis du vil dele teknikker så setter jeg enormt pris på det. 🧡

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...