AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #1 Skrevet 19. juli 2021 Jeg har gått på en smell og lagt på meg myyye mer enn man skal i svangerskapet. Var selvfølgelig ikke planen, men sånn ble det. I utgangspunktet hadde jeg en lav bmi og var slank, men nå har jeg egentlig lagt på meg halve den opprinnelige vekten min😬 Jeg lurer på om noen som dette skjedde med, som kan fortelle at det gikk greit å gå ned igjen? Gjør ikke noe om jeg ikke greier å gå ned alt, jeg hadde å gå på. Bare redd jeg kommer til å bare gå ned noen få kg og at det blir «umulig» å få bort resten. Dropp kommentarer om hva jeg har gjort feil, og om det faktum at jeg har gått opp for mye. Det er ikke spørsmålet her. Den skaden har skjedd, og jeg vet hvorfor det har skjedd, det trenger ingen å fortelle meg. Anonymkode: 7fde0...487
Regnbuefisk Skrevet 19. juli 2021 #2 Skrevet 19. juli 2021 Jeg hadde omtrent samme kosthold før, under og etter graviditeten. La på meg 25 kg likevel. Hormoner er skikkelig sterke saker 🤷♀️ Gikk ned nesten 30 kg i løpet av permisjonen min, uten at jeg endret hverken kosthold eller aktivitetsnivå. På slutten spiste jeg med vilje ekstra kalorier og søtsaker for ikke å gå ned mer. Så mitt råd er virkelig å legge vekk den bekymringen og se hva som skjer ila det første året etter fødsel. Kan godt hende at kroppen ordner saken helt selv 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #3 Skrevet 19. juli 2021 Jeg la på meg halve den opprinnelige vekten min i andre svangerskap. Men det var egentlig helt ok, jeg gjorde ikke det i første svangerskap, og da ble jeg undervektig i ammeperioden. Så ble jeg gravid igjen, mens jeg fortsatt hadde lavere BMI enn hva som er sunt for meg. Vekten forsvant stort sett igjen denne gangen også. Jeg har noen kg. igjen til vekten før svangerskapet, men vil ikke bli kvitt dem. Det var altså mer enn noen få kg. som forsvant, og jeg spiser ekstra for å beholde de som er igjen. Anonymkode: 4847c...a59 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #4 Skrevet 19. juli 2021 Jeg la på meg nesten 30 kg under begge mine svangerskap. Var rundt 50 kg i utgangspunktet, begge ganger. Alle ekstra kg var borte innen ett år, men det var ikke slik at jeg «raste» ned i vekt under ammeperioden. Det gikk jevnt og trutt heller. Levde som normalt i permisjon, normalt kosthold og noen trilleturer i ny og ne. Så vil si kroppen fikset selv, men litt tid tok det jo. Anonymkode: 854c9...bf4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #5 Skrevet 19. juli 2021 Tja.... Hos oss skjer det et eller annet ved en graviditet. Kosthold likt fra før graviditet, under graviditet og etter graviditet. Aktivitetsnivå høyt gjennom graviditet og etter. Men i vår slekt skjer det som sagt noe med kroppen og hormoner. Alle oss søstre og våre eldste døtre var slanke før graviditet, men ingen av oss kom tilbake til samme sted som vi startet på. Søster uten barn, eller døtre uten barn, men med et vilt kosthold, holder seg like slanke som alltid. Anonymkode: 32710...7d7 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #6 Skrevet 19. juli 2021 Tusen takk for svar 😊😊 Betryggende at det ikke bare er meg, man hører kanskje oftest de som har lagt på seg lite som uttaler seg. Mens det å legge på seg 20+ er sikkert ikke så uvanlig som man skulle tro. Jordmor har også sagt at de som i utgangspunktet er slanke legger gjerne på seg mer, så det er vel en mening med det. Anonymkode: 7fde0...487 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #7 Skrevet 19. juli 2021 Men hva er mye ts? For noen er 15kg mye mens andre er det 30kg. du har kanskje mye vann i kroppen? Anonymkode: 49f5b...055
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 19. juli 2021 #8 Skrevet 19. juli 2021 Vet ikke hva som regnes som mye, men her ble det rundt 20 kg hver gang. Var slank i utgangspunktet og gikk ned alt veldig fort begge gangene. Hadde ikke noe ødem, så vekta kom ikke av vann her, kun foster og fett.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #9 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men hva er mye ts? For noen er 15kg mye mens andre er det 30kg. du har kanskje mye vann i kroppen? Anonymkode: 49f5b...055 Nei ikke mye vann, er nok matinntak (og lavt stoffskifte som jeg også har fått i graviditeten). Med mye mener jeg mer enn det som er anbefalt, altså mer enn 20. (mer enn det også, men orker ikke at noen troll skal komme å takke ned på det) Anonymkode: 7fde0...487
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #10 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei ikke mye vann, er nok matinntak (og lavt stoffskifte som jeg også har fått i graviditeten). Med mye mener jeg mer enn det som er anbefalt, altså mer enn 20. (mer enn det også, men orker ikke at noen troll skal komme å takke ned på det) Anonymkode: 7fde0...487 Rakke ikke takke * Anonymkode: 7fde0...487
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #11 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har gått på en smell og lagt på meg myyye mer enn man skal i svangerskapet. Var selvfølgelig ikke planen, men sånn ble det. I utgangspunktet hadde jeg en lav bmi og var slank, men nå har jeg egentlig lagt på meg halve den opprinnelige vekten min😬 Jeg lurer på om noen som dette skjedde med, som kan fortelle at det gikk greit å gå ned igjen? Gjør ikke noe om jeg ikke greier å gå ned alt, jeg hadde å gå på. Bare redd jeg kommer til å bare gå ned noen få kg og at det blir «umulig» å få bort resten. Dropp kommentarer om hva jeg har gjort feil, og om det faktum at jeg har gått opp for mye. Det er ikke spørsmålet her. Den skaden har skjedd, og jeg vet hvorfor det har skjedd, det trenger ingen å fortelle meg. Anonymkode: 7fde0...487 La på meg ca 10 kg, spiste som en hest. Gikk mye turer da, så holdt det litt i sjakk. Nå etter tre måneder med klistermerkebaby har jeg gått ned 15 kg. Bærer og bysser dagen lang. Nå veier han 7 kg og jeg må fortsatt bære rundt på han. Armene mine er blitt skikkelig tonet. Så i beste fall renner kg av hvis du får en baby som kun aksepterer å bli bært gående i alle sine våkne timer. Anonymkode: 11e19...6ab
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #12 Skrevet 19. juli 2021 Veide 60 før svangerskapet. Samme dag som jeg fødte veide jeg over 90. 😳 Mye vann, men mye fett også. Gikk veldig greit med 15 kilo, men de 15 resterende var et sant mareritt og gå ned. Nå, to år etter endt svangerskap, veier jeg 61 kilo. Så nei, kan ikke love deg at det blir enkelt å gå ned alt du har gått opp. Anonymkode: 05d08...95e
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #13 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veide 60 før svangerskapet. Samme dag som jeg fødte veide jeg over 90. 😳 Mye vann, men mye fett også. Gikk veldig greit med 15 kilo, men de 15 resterende var et sant mareritt og gå ned. Nå, to år etter endt svangerskap, veier jeg 61 kilo. Så nei, kan ikke love deg at det blir enkelt å gå ned alt du har gått opp. Anonymkode: 05d08...95e Trenger ikke gå ned alt, regner med det blir litt jobb også om man skal det. Men det er jo veldig bra jobba at du er tilbake på den vekten nå da, selv om det sikkert krevde arbeid Anonymkode: 7fde0...487
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #14 Skrevet 19. juli 2021 Gikk fra 50 til 75, så ned til 50 igjen noen måneder etter fødsel. Når hormonene slapp taket, så gikk det nedover av seg selv. Anonymkode: cf6eb...3ae
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #15 Skrevet 19. juli 2021 Jeg la på meg myyyyye. Folk som skriver her at de gikk opp 10 kg i svangerskapet, kan du bare hoppe over. Ca 12 kg er vanlig å gå opp i løpet av et svangerskap, og det er ikke noe mål å legge på seg minst mulig. Vi vil ha friske barn med god fødselsvekt. Det er viktigere enn mors kropp. Jeg la på meg 28 kg i første svangerskap. Da barnet var to år, hadde jeg gått ned over 30 kg. Med nr 2 la jeg på meg svimlende 32 kg. Brukte nok 1-2 år på å gå ned igjen de kiloene også. Anonymkode: bc502...bd2 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #16 Skrevet 19. juli 2021 Jeg gikk opp sånn ca 25 kilo med alle mine tre, med den første så forsvant det «med en gang», med den andre så tok det litt lengre tid og nå med tredjemann så får vi se, han er tre mnd Jeg har faktisk gått ned 18 kilo så det er ikke så «ille», men nok til at jeg ikke føler meg helt som meg selv. Men som regel så går det jo tilbake til «normalen» igjen etterhvert. Jeg har aldri trent eller stresset for å gå ned i vekt, det skjer naturlig med amming, turer, byssing etc .. Kunne kanskje fått litt fortgang på det denne gangen om jeg gadd å trene 🤓 Anonymkode: c9ee9...603 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #17 Skrevet 19. juli 2021 Had vært en tråd om dette tidligere for de som gikk opp over 20 kilo. Flere svarte at de slet fortsatt med vekta, gjerne +10 kilo som åpenbart bare var kostholdsrelaterte kilo og ikke svangerskap. Mens noen gikk ned ila. året etter fødsel Anonymkode: b2346...f7a
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #18 Skrevet 19. juli 2021 Er selv 37 uker å har gått opp 25kg. Føler jeg har gitt opp 🙈 jeg går bare OPP! Syns ikke jeg er så ille med maten, men tydeligvis er jeg det siden jeg har gått opp så mye. Men håper og tror mye er vann. Gikk opp rundt 20kg med førstemann og etter 3-4 mnd hadde jeg gått ned 15kg uten amming. Gikk ned de resterende frem til jeg ble gravid igjen 1 år etter førstemann ble født Så håper virkelig det samme skjer igjen 😅 men jeg raste ikke ned i vekt. Jeg begynte å passe på, og spise sunt rimelig kjapt etter fødsel, så det hadde nok mye å si. Anonymkode: 56b66...8b4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #19 Skrevet 19. juli 2021 Jeg gikk opp 1/3 av egen kroppsvekt i svangerskapene mine. Har gått ned igjen alt og uten strekkmerker eller løs hud. Det gikk kjapt av med nummer 1, litt lengre tid med nummer 2 og enda lengre tid med nummer 3, men helt tilbake til utgangspunktet alle tre gangene. Anonymkode: 8cbb3...96d
tirben Skrevet 19. juli 2021 #20 Skrevet 19. juli 2021 Veide 50 kg før første svangerskap og gikk opp 23 kg . Dette gikk jeg ned igjen i løpet av 4 mnd. Neste svangerskap fem år senere, gikk jeg opp 16 kg, og tenkte at det raser nok av meg i løpet av noen måneder. Men nei, det tok meg over et år og gå ned de kiloene. Så tror ikke det er noe fasitsvar på dette. Kropper er forskjellige og det som virker for en, behøver ikke å virke på andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå