AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #1 Skrevet 19. juli 2021 Ferieloven sier at man har rett til å ta igjen ferie dersom man er 100 % arbeidsufør ila ferien. Hvordan fungerer dette i praksis? Jeg ligger nå syk, og kjenner at det er utrolig bittert å bruke en uke av sommerferien min på å være sengeliggende. Jeg er imidlertid "vanlig" syk, typ influensa, så har ikke vært hos noen lege og skal ikke ha noe behandling. Er dette fremdeles dager jeg kan få erstattet, eller må sjukdommen være mer alvorlig? Anonymkode: ef3b1...5ee
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #2 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ferieloven sier at man har rett til å ta igjen ferie dersom man er 100 % arbeidsufør ila ferien. Hvordan fungerer dette i praksis? Jeg ligger nå syk, og kjenner at det er utrolig bittert å bruke en uke av sommerferien min på å være sengeliggende. Jeg er imidlertid "vanlig" syk, typ influensa, så har ikke vært hos noen lege og skal ikke ha noe behandling. Er dette fremdeles dager jeg kan få erstattet, eller må sjukdommen være mer alvorlig? Anonymkode: ef3b1...5ee Da må du være sykemeldt i så fall. Forkjølelse, luftveisinfeksjon eller lignende (nei, du har ikke influensa) er ikke grunn for sykemelding. Arbeidsgiver skal ikke måtte betale for at du er forkjølet i ferien din. Anonymkode: 34d11...a86 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #3 Skrevet 19. juli 2021 Du kan få de erstattet, men kun hvis lege sykemelder deg. Anonymkode: b8340...519 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #4 Skrevet 19. juli 2021 Du må ha sykemelding og gi beskjed til arbeidsgiver med en gang. Anonymkode: d6a09...cdd 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #5 Skrevet 19. juli 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Da må du være sykemeldt i så fall. Forkjølelse, luftveisinfeksjon eller lignende (nei, du har ikke influensa) er ikke grunn for sykemelding. Arbeidsgiver skal ikke måtte betale for at du er forkjølet i ferien din. Anonymkode: 34d11...a86 Selvfølgelig kan ts ha influensa. Den kan du faktisk få hele året. Hatt noen pasienter ila ukene som har hatt det. Ts, du må varsle sjefen første sykedag og du må dokumentere det hos fastlegen Anonymkode: 87b9b...71a
Myrmica Skrevet 19. juli 2021 #6 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Da må du være sykemeldt i så fall. Forkjølelse, luftveisinfeksjon eller lignende (nei, du har ikke influensa) er ikke grunn for sykemelding. Arbeidsgiver skal ikke måtte betale for at du er forkjølet i ferien din. Anonymkode: 34d11...a86 Klart man kan få sykemelding for slike ting, om man er så syk at man ikke er i stand til å utføre jobben sin. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #7 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts, du må varsle sjefen første sykedag og du må dokumentere det hos fastlegen Anonymkode: 87b9b...71a Nei, det loven sier er at man må fremsette kravet rett etter at arbeidet er gjenopptatt. Anonymkode: b8340...519
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #8 Skrevet 19. juli 2021 Hvis du blir sykmeldt i ferien kan du kreve feriedagene utsatt allerede fra og med første dag du ble syk, inkludert lørdag. Et slikt krav må dokumenteres med legeerklæring, og fremsettes så raskt som mulig, «uten ugrunnet opphold», etter at arbeidet gjenopptas. ... Husk at ferie i utgangspunktet er fritid uten lønn. Anonymkode: 692f6...396
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #9 Skrevet 19. juli 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Ferieloven sier at man har rett til å ta igjen ferie dersom man er 100 % arbeidsufør ila ferien. Hvordan fungerer dette i praksis? Jeg ligger nå syk, og kjenner at det er utrolig bittert å bruke en uke av sommerferien min på å være sengeliggende. Jeg er imidlertid "vanlig" syk, typ influensa, så har ikke vært hos noen lege og skal ikke ha noe behandling. Er dette fremdeles dager jeg kan få erstattet, eller må sjukdommen være mer alvorlig? Anonymkode: ef3b1...5ee Husk. er du regel rytter blir ofte arbeidsgiver regelrytter mot deg. Ikke en situasjon du vil være i Anonymkode: e0c8f...e73
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #10 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig kan ts ha influensa. Den kan du faktisk få hele året. Hatt noen pasienter ila ukene som har hatt det. Ts, du må varsle sjefen første sykedag og du må dokumentere det hos fastlegen Anonymkode: 87b9b...71a Er det registrert influensa i Norge i år overhodet? Anonymkode: e77a0...903 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #11 Skrevet 19. juli 2021 TS her. Takk for alle svar. Bare for å legge den diskusjonen død med en gang; nei, jeg har ikke influensa. Jeg er skikkelig forkjølet, såpass at jeg har vært oppe av sengen to ganger i dag for å gå på do. Det er det. Jeg er dermed heller ikke i stand til å komme meg til fastlegen, og en videokonsultasjon i min nåværende tilstand frister så lite at jeg skjønner at jeg bare må slå fra meg tanken om å få igjen disse dagene. Det er bare så bittert, for jeg er sjelden syk, men når jeg først er det, er det gjerne i ferier. Jeg føler at jeg mister det ferien egentlig skal gi meg, som er avslapning, avkobling og en mulighet til å fokusere litt på meg selv. Det river litt i psyken når ferien jeg har sett frem til i månedsvis blir revet fra meg på denne måten, men sånn er det vel bare. Anonymkode: ef3b1...5ee
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #12 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS her. Takk for alle svar. Bare for å legge den diskusjonen død med en gang; nei, jeg har ikke influensa. Jeg er skikkelig forkjølet, såpass at jeg har vært oppe av sengen to ganger i dag for å gå på do. Det er det. Jeg er dermed heller ikke i stand til å komme meg til fastlegen, og en videokonsultasjon i min nåværende tilstand frister så lite at jeg skjønner at jeg bare må slå fra meg tanken om å få igjen disse dagene. Det er bare så bittert, for jeg er sjelden syk, men når jeg først er det, er det gjerne i ferier. Jeg føler at jeg mister det ferien egentlig skal gi meg, som er avslapning, avkobling og en mulighet til å fokusere litt på meg selv. Det river litt i psyken når ferien jeg har sett frem til i månedsvis blir revet fra meg på denne måten, men sånn er det vel bare. Anonymkode: ef3b1...5ee Ring til legekontoret i morgen og forklar situasjonen eller du kan ta kontakt direkte med legen på e-konsultasjon hvis legen din har det. Legen trenger ikke nødvendigvis se deg, ikke sikkert de vil ha deg inn dit med forkjølelse. Ps. kanskje du burde ta en korona-test for å utelukke korona. Selvfølgelig er det helt innafor med sykemelding for forkjølelse i ferien, spesielt i disse tider hvor en må holde seg hjemme med luftveisinfeksjon. Anonymkode: 07e55...4d1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #13 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Selvfølgelig kan ts ha influensa. Den kan du faktisk få hele året. Hatt noen pasienter ila ukene som har hatt det. Ts, du må varsle sjefen første sykedag og du må dokumentere det hos fastlegen Anonymkode: 87b9b...71a https://www.fhi.no/contentassets/4c22fbc3cef349c99975df8d45c074f9/vedlegg/2021-20-influensaovervaking-2020-2021-uke-20.pdf Du, det er jeg klar over (at man kan få influensa hele året), men jeg vet også hvor få influensatilfeller det har vært i Norge i år (av åpenbare årsaker). Hilsen opplysningskampanjen mot å kalle sykdom og uhelse ved feil navn. Anonymkode: 34d11...a86 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #14 Skrevet 20. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): TS her. Takk for alle svar. Bare for å legge den diskusjonen død med en gang; nei, jeg har ikke influensa. Jeg er skikkelig forkjølet, såpass at jeg har vært oppe av sengen to ganger i dag for å gå på do. Det er det. Jeg er dermed heller ikke i stand til å komme meg til fastlegen, og en videokonsultasjon i min nåværende tilstand frister så lite at jeg skjønner at jeg bare må slå fra meg tanken om å få igjen disse dagene. Det er bare så bittert, for jeg er sjelden syk, men når jeg først er det, er det gjerne i ferier. Jeg føler at jeg mister det ferien egentlig skal gi meg, som er avslapning, avkobling og en mulighet til å fokusere litt på meg selv. Det river litt i psyken når ferien jeg har sett frem til i månedsvis blir revet fra meg på denne måten, men sånn er det vel bare. Anonymkode: ef3b1...5ee Slutt å syt. Du er ikke dødssyk, du er i stand til å ta kontakt med lege om du vil.... Anonymkode: 8778a...628 1
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2021 #15 Skrevet 20. juli 2021 Du får tilbake feriedagene, men du trenger altså en sykemelding. Skjønner at det ikke frister å dra til legen, men vi har alle tatt en taxi til legen med førti i feber og sittet på et venterom for og få en sykemelding. Du er i stand til det, det er bare ikke spesielt gøy. Om fastlege er vanskelig å få tak i, så har man Dr. Dropin og andre private. Man har jo også e-konsultasjon eller å ta en telefon, som en annen sier så er det ikke sikkert de vil ha syke folk rennende inn dørene og om du ikke er typen som maser på deg sykemelding ofte så får du den nok greit. På videokonsultasjon med sånn som Eyr og Kry tror jeg også de skriver ut sykemeldinger nå under korona. Og du ER i stand til å ta en telefon. Bare gjør det. Forøvrig typisk å bli syk i ferier, som du sier.. man stresser mye på jobb og fortrenger symptomer og kjører på, og når man først har fri og senker skuldrene så kommer det. Jeg blir også ofte det, særlig juleferien har jeg ofte blitt slått ut av sykdom, siden det er etter en periode med mye stress, og hvor det også er mye forkjølelse og influensa ute og går. God bedring! Og ta nå den telefonen, du sitter her og sutrer og er lei deg og synes synd på deg selv. Etter en SUPERRASK videokonsultasjon så er du lettet og glad og slapper mer av igjen og blir sikkert til og med friskere fortere når dette ikke river i psyken. Mann deg opp. De ser snottete, slitne tryner daglig hvis det er forfengeligheten som snakker.. Anonymkode: a3cdc...061 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå