Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor får du raskest svar på NIPT?

Anonymkode: f16fe...2d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå til ultralydklinikken Danmark. Bestilte derfra og det tok 3 uker å få svar på at de ikke hadde nok dna for så å måtte ta prøven på nytt å vente i 3 nye uker. 

Anonymkode: 8c588...694

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som har tatt blodprøve hjemme og sendt, hvordan fikk dere tatt blodprøven? Hjalp legekontoret dere eller måtte dere få en venn som var lege/sykepleier feks til å gjøre det?

Anonymkode: 39785...e34

AnonymBruker
Skrevet

Er veldig fornøyd med Ultralydkliniken i København. De sendte testkit hjem til meg i Norge, tok blodprøven og sendte den til laboratoriet i USA. Fikk svar 7 dager senere. 

Anonymkode: a8ac5...aa0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere som har tatt blodprøve hjemme og sendt, hvordan fikk dere tatt blodprøven? Hjalp legekontoret dere eller måtte dere få en venn som var lege/sykepleier feks til å gjøre det?

Jeg fikk en venninne som er bioingeniør til å ta den. 

Anonymkode: b2b7c...b85

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg bestilte herfra: https://nipt-skandinavia.com/. Fikk svar 6 dager etter at jeg sendte inn blodprøven. 

Hei

Hvilken test bestilte du? Ser det er en rød, lilla og blå (basic, XY og XY+). Hva er best?

Anonymkode: 1852c...5e6

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei

Hvilken test bestilte du? Ser det er en rød, lilla og blå (basic, XY og XY+). Hva er best?

Jeg valgte XY, men kunne like gjerne valgt basic. Fikk god hjelp av en norsk lege på telefon. Jeg ble litt nervøs av tanken på å kanskje måtte snakke med en dansk person på telefon, hehe 

Lykke til med testen!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg valgte XY, men kunne like gjerne valgt basic. Fikk god hjelp av en norsk lege på telefon. Jeg ble litt nervøs av tanken på å kanskje måtte snakke med en dansk person på telefon, hehe 

Lykke til med testen!

Takk for svar! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fikk hjelp av legen.

De fleste motstandere av NIPT er religiøse fanatikere som ikke lever i virkelighetens verden. Blant folk som jobber i helsesektoren og faktisk ser hvor fæle mange av disse sykdommene man kan få er, så er de fleste tilhengere av at alle skal kunne ha mulighet til å ta NIPT.

Anonymkode: a8ac5...aa0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ikke gå til ultralydklinikken Danmark. Bestilte derfra og det tok 3 uker å få svar på at de ikke hadde nok dna for så å måtte ta prøven på nytt å vente i 3 nye uker. 

Anonymkode: 8c588...694

Samme opplevelsen som jeg hadde.

Anonymkode: 42c8c...78e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samme opplevelsen som jeg hadde.

Anonymkode: 42c8c...78e

Alltid noen som dere som ikke klarer ta ordentlig blodprøve. 

Generelt gjør de en veldig god jobb. 

Anonymkode: 1a56c...c6e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2021 den 10.50):

Jeg bestilte herfra: https://nipt-skandinavia.com/. Fikk svar 6 dager etter at jeg sendte inn blodprøven. 

Hvor fikk du tatt blodprøven?

Anonymkode: 9a0b5...d1c

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor fikk du tatt blodprøven?

Som jeg skrev tidligere: Jeg fikk en venninne som er bioingeniør til å ta blodprøven. Esken jeg fikk tilsendt inneholdt rør og nål, så man trenger antibac, bomullsdott/plaster og stase i tillegg. Har man ikke stase kan man bruke noe annet for å få opphopning av blod i armen. 

AnonymBruker
Skrevet

Bumper denne, er det flere som har gode/dårlige erfaringer med steder i sverige eller danmark som tilbyr via post? :)

AnonymBruker
Skrevet

Ultralydklinikken i Danmark er veldig proffe. God informasjon på websiden deres og lette å få tak i på telefon.

De kan ikke hjelpe deg med å få tatt blodprøvene, men alt før og etter er svært profesjonelt.

Du får tilsendt et kit med utstyret du trenger for å ta blodprøven. I teorien kan du nok gjøre dette selv.

Etter å ha tatt blodprøven kommer DHL Express hjem til deg og plukker opp pakken og sender den til en lab i USA. Etter ca en uke ringer Ultralydklinikken med svar.

Sykt at dette bare er et tilbud for dem som har råd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

NIPT testen burde virkelig kunne avsløre flere enn kun Trisomi 13 og 18 og Down syndrom. Ved tanke på hvor mange syndrom det finnes, så kan en positiv test gi en falsk trygghet.

Jeg er for fosterdiagnostikk og synes det er veldig bra å få sjekket fosteret for syndrom/ kromosomfeil før fødsel.

Anonymkode: 791ea...e11

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ultralydklinikken i Danmark er veldig proffe. God informasjon på websiden deres og lette å få tak i på telefon.

De kan ikke hjelpe deg med å få tatt blodprøvene, men alt før og etter er svært profesjonelt.

Du får tilsendt et kit med utstyret du trenger for å ta blodprøven. I teorien kan du nok gjøre dette selv.

Etter å ha tatt blodprøven kommer DHL Express hjem til deg og plukker opp pakken og sender den til en lab i USA. Etter ca en uke ringer Ultralydklinikken med svar.

Sykt at dette bare er et tilbud for dem som har råd

Noen som vet når dette tilbudet faktisk blir et tilbud for norske kvinner? Kaller det ikke et reelt tilbud når kun de rike har råd til det.

Det er blitt lovlig, så helt kvalmende at kun de rike skal kunne ha muligheten nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen som vet når dette tilbudet faktisk blir et tilbud for norske kvinner? Kaller det ikke et reelt tilbud når kun de rike har råd til det.

Det er blitt lovlig, så helt kvalmende at kun de rike skal kunne ha muligheten nå.

Blir nok ikke før Erna er ute av regjeringskontorene.. de har trenert dette i over ett år etter at stortinget tvang igjennom en lovendring 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

NIPT testen burde virkelig kunne avsløre flere enn kun Trisomi 13 og 18 og Down syndrom. Ved tanke på hvor mange syndrom det finnes, så kan en positiv test gi en falsk trygghet.

Jeg er for fosterdiagnostikk og synes det er veldig bra å få sjekket fosteret for syndrom/ kromosomfeil før fødsel.

Anonymkode: 791ea...e11

De gjør jo det. Det er en lang rekke med avvik som blir sjekket for. Downs er bare den vanligste.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...