Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jeg bomma totalt når jeg har kjøpt mye i str 50? Og noe i 56? Til nyfødt gutt. 
Og hvilken str kjøper man på luer og sokker?

Hvilke str kjøper man egentlig?  

Anonymkode: 5b3af...7d6

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger mer i 56 enn i 50. Mine har brukt 50 i under to uker, minste har brukt 56 i fire uker nå og kan bruke det litt til. Hvor mye du trenger avhenger også litt av hvor mye baby gulper, mine har brukt mellom 1 og 4 skift daglig. 

Ang luer og sokker, se på størrelsesguider på nett. Mener KappAhl har en iallefall. 

Anonymkode: 1ea9b...2ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på ungen 😛 Noen får ikke bruk for det, andre bruker små størrelser i ukesvis. Min brukte 50-56 om hverandre i noen uker, men luene var for små siden han har et stort hode.. Ikke brukte han lue heller, siden det var hetebølge og han var glovarm. Avhenger også veldig av klesmerket og om ungen blir fort lang eller fort tung!

Anonymkode: e3010...067

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du trenger mer i 56 enn i 50. Mine har brukt 50 i under to uker, minste har brukt 56 i fire uker nå og kan bruke det litt til. Hvor mye du trenger avhenger også litt av hvor mye baby gulper, mine har brukt mellom 1 og 4 skift daglig. 

Ang luer og sokker, se på størrelsesguider på nett. Mener KappAhl har en iallefall. 

Anonymkode: 1ea9b...2ed

Jeg har nok i 50 da 🙈🙈🙈 

Ja har forsøkt, men finner ingen for sokker spesielt.  Har lest at sokker tilsvarer cm på foten, men aner da ikke hvor mange cm fot en baby har 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det kommer helt an på ungen 😛 Noen får ikke bruk for det, andre bruker små størrelser i ukesvis. Min brukte 50-56 om hverandre i noen uker, men luene var for små siden han har et stort hode.. Ikke brukte han lue heller, siden det var hetebølge og han var glovarm. Avhenger også veldig av klesmerket og om ungen blir fort lang eller fort tung!

Anonymkode: e3010...067

Skjønner. Jeg får baby til høsten så trenger nok lue 😊

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig å vite på forhånd. 

Med første, jente på 50cm ved fødsel brukte 50 bare første uka også 56 ca 1-2 måneder

Med nr 2 hadde vi kjøpt mye i 56, men han var 56cm da han kom ut og det meste av klær i str 56 var for smått. Så vi måtte over på 62 etter en uke. 

Anonymkode: c90eb...c36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har nok i 50 da 🙈🙈🙈 

Ja har forsøkt, men finner ingen for sokker spesielt.  Har lest at sokker tilsvarer cm på foten, men aner da ikke hvor mange cm fot en baby har 🙈

13-15 er vel vanlig størrelse på de første sokkene. :) Ikke at det er så farlig, de sparker de bare av uansett 🙈

Vår var 35cm i hodeomkrets ved fødsel. Som regel er luer merket med antall mnd. Og passform er håpløst å vite på forhånd, må bare prøve litt.

Anonymkode: c90eb...c36

AnonymBruker
Skrevet

Folk flest sier du trenger ikke 50, vel vi trengte det og låtte sende dolk på shopping , brukte 50 i flere mnd

Anonymkode: 78382...428

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt brukte ikke 50. Brukte 56 i 1,5 måned. 

Kjøp bare ett par sokker. De blir ikke skitne så du kan kjøpe mer etter du har fått baby. 

Få noen til å strikke en lue eller kjøp en lue med god stretch, så kan du heller kjøpe ny etter du har fått baby :)

Anonymkode: 5a601...50c

AnonymBruker
Skrevet

Enda godt jeg har en hel garderobe full med 50 og 56 🙈🤣 Takk alle sammen. Burde lest meg opp før jeg startet å bruke penger

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har nok i 50 da 🙈🙈🙈 

Sokkene tilsvarer ikke cm. på foten. Klesstørrelsene tilsvarer antall cm. babyen er. Skikkelig forvirrende egentlig! 14-16 er vanlig sokkestørrelse de første månedene (sikkert med variasjoner der og).

Som de andre sier, det er så vanskelig å vite. Jeg fikk høre at vi ikke måtte kjøpe 50 for det passet bare "noen dager", men det var først etter at jeg hadde kjøpt inn (litt for mye). Men det passet flere måneder, brukte det og 56 om hverandre. Så fant jeg fram det søte tøyet i 50 til lillesøster, og trodde det skulle passe noen måneder. Men hun var større, og 56 passet fra første dag (gikk an å bruke 50 en liten stund også, men vi hadde ikke trengt det). 

Anonymkode: 64305...fff

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt max 3 bodyer i 50 og kanskje 2 bukser 😂 Så fort babyen er over 50 cm er det størrelse 56 som gjelder. Og mange er jo over 50 når de blir født :) 

Anonymkode: 9c72b...9f7

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart at så mange "aldri" brukte størrelse 50. Jeg hørte på de jeg også, og handlet kun 56. Barnet mitt svømte i den størrelsen, og jeg trengte desperat klær i størrelse 50, men alt var da stengt pga corona. Jeg fikk heldigvis kjøpt masse brukt på Tise og Finn. Og til info så brukte babyen min størrelse 50 i over to måneder.... Så man vet aldri på forhånd. Og du får lett solgt babyklær om det ikke skulle bli brukt, også om det blir brukt 😄 Så dette er ikke noe problem :) 

Anonymkode: fa1dc...f99

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale å høre med mor og svigermor, om det er vanlig med store eller små barn i familien.

I begge våre familier har babyer vært store, så vi kjøpte ingenting i str 50. Vi hadde noen knapt brukte arveklær i den størrelsen, som vi kunne bruke den første uka. I andre familier er babyer vanligvis mindre.

Dersom mor har høyt blodtrykk er det økt sannsynlighet for liten baby. Om mor har svangerskapsdiabetes er det økt sannsynlighet for stor baby. Dette kan man også ta hensyn til når man handler. Derimot er det vanskelig å forutse om baby blir født tidlig eller sent, noe som også påvirker størrelse ved fødsel.

Når det gjelder lue og sokker kan jeg ikke gi noen råd. Vår lille alien passet dårlig til alle luer, og ble født med sokkestørrelse 17-19 eller hakket over. Dette er unormalt stort for en nyfødt.

Anonymkode: d6ccf...cd5

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte str 50 i 8 uker og hadde ikke noen spesielt liten baby. Vi hadde 10 body, 10 bukser pg 10 pysjer i str 50 og de fikk vi brukt godt. Ville ikke hatt færre.

Anonymkode: a6dd9...d5d

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner man aldri helt vet. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for at jeg skulle kjøpe mye brukt og ikke kjøpe mer enn nødvendig.. Fikk flere bæreposer brukt til en billig penge i str 50 og 56 og så var det så mye fint i butikken, så trengte jeg jo ull….. så det med å være miljøbevisst og ikke fylle opp med klær…., det skar seg 🙈 
Vi kommer mest sannsynlig kun til å få et barn da, så kan vi skjemme bort ungen med hundre bodyer han aldri får brukt! 

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg vil anbefale å høre med mor og svigermor, om det er vanlig med store eller små barn i familien.

I begge våre familier har babyer vært store, så vi kjøpte ingenting i str 50. Vi hadde noen knapt brukte arveklær i den størrelsen, som vi kunne bruke den første uka. I andre familier er babyer vanligvis mindre.

Dersom mor har høyt blodtrykk er det økt sannsynlighet for liten baby. Om mor har svangerskapsdiabetes er det økt sannsynlighet for stor baby. Dette kan man også ta hensyn til når man handler. Derimot er det vanskelig å forutse om baby blir født tidlig eller sent, noe som også påvirker størrelse ved fødsel.

Når det gjelder lue og sokker kan jeg ikke gi noen råd. Vår lille alien passet dårlig til alle luer, og ble født med sokkestørrelse 17-19 eller hakket over. Dette er unormalt stort for en nyfødt.

Anonymkode: d6ccf...cd5

Barn i min familie er ofte store og jeg har høyt blodtrykk 😂😂 Blir bare bedre og bedre dette her! 

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er rart at så mange "aldri" brukte størrelse 50. Jeg hørte på de jeg også, og handlet kun 56. Barnet mitt svømte i den størrelsen, og jeg trengte desperat klær i størrelse 50, men alt var da stengt pga corona. Jeg fikk heldigvis kjøpt masse brukt på Tise og Finn. Og til info så brukte babyen min størrelse 50 i over to måneder.... Så man vet aldri på forhånd. Og du får lett solgt babyklær om det ikke skulle bli brukt, også om det blir brukt 😄 Så dette er ikke noe problem :) 

Anonymkode: fa1dc...f99

Ja, håper jeg får solgt unna en del 😊

Jeg ville sagt max 3 bodyer i 50 og kanskje 2 bukser 😂 Så fort babyen er over 50 cm er det størrelse 56 som gjelder. Og mange er jo over 50 når de blir født :) 

Anonymkode: 9c72b...9f7

De fleste barn født til termin er jo gjerne 53 cm lange og slikt jo! Håpløse meg! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sokkene tilsvarer ikke cm. på foten. Klesstørrelsene tilsvarer antall cm. babyen er. Skikkelig forvirrende egentlig! 14-16 er vanlig sokkestørrelse de første månedene (sikkert med variasjoner der og).

Som de andre sier, det er så vanskelig å vite. Jeg fikk høre at vi ikke måtte kjøpe 50 for det passet bare "noen dager", men det var først etter at jeg hadde kjøpt inn (litt for mye). Men det passet flere måneder, brukte det og 56 om hverandre. Så fant jeg fram det søte tøyet i 50 til lillesøster, og trodde det skulle passe noen måneder. Men hun var større, og 56 passet fra første dag (gikk an å bruke 50 en liten stund også, men vi hadde ikke trengt det). 

Anonymkode: 64305...fff

Takk! Jeg kjøpte noen sokker, som jeg syntes såg store ut, men skal se på str. 
Flere luer har jeg kjøpt også! Ville jo ha ting forberedt, alt som kan fikses på forhånd tenkte jeg og overså alle råd…. 

AnonymBruker
Skrevet

Det med høyt blodtrykk stemmer vel forresten ikke helt ofte blir vel babyer små om blodtrykket er høyt 😊

Skrevet

Syns det er veldig pussig hvor mange som ikke fikk brukt sine klær i 50. Fikk beskjed om å kjøpe minst mulig i 50, spesielt fordi jenta vår var estimert til å være stor på ultralyd i uke 36. Hun kom ut, veide 4 kg og var 53 cm lang, og brukte likevel str 50 i flere uker. Noen bukser ble riktignok fort litt korte, men i 56 ble de veldig slamsete ellers. Det kommer også veldig an på klærne. Jenta vår er 4 mnd nå, men kan fortsatt passe i noen av klærne vi har i 56. Ikke bekymre deg, det selges uansett lett videre! 

Jeg er dog likevel enig i at det er lurt å se an hva man trenger! Vi kjøpte mange «klespakker» da jeg var gravid, og følte vi hadde nok klær i mange størrelser, men mye av klærne vi kjøpte passer ikke overens med behovet jeg syns vi har nå i dag. Kjøp inn litt basics, og se heller hva du bruker mest av. Personlig liker jeg enkle, tynne ullplagg, da de fungerer til så mye, og har nå aalt for mye kjoler og dilldall med hetter og ymse ting som ikke er funksjonelt til en baby. Trodde jeg kom til å bruke sånt, gjør overhodet ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...