Gå til innhold

Hund i bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bare lurer litt. Bruker alle bur til hund i bil eller er hunden også like godt sikret og trygg med sikkerhetssele for hund? 
Tenker litt på at bur tar så stor plass at det ikke er plass til baggasje hvis en skal bort noen dager. 

Anonymkode: 470ac...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hunden er ikke like godt sikret med sele. Selen kan ryke i en kollisjon, og da blir hunden veldig tung når den kastes forover. Det kan bli fatalt for både hund og passasjerer.

Anonymkode: 26304...c17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hunden er ikke like godt sikret med sele. Selen kan ryke i en kollisjon, og da blir hunden veldig tung når den kastes forover. Det kan bli fatalt for både hund og passasjerer.

Anonymkode: 26304...c17

Ok. Men hvis selen er så dårlig at den ryker så må det være dårlig kvalitet og ikke egnet for formålet kanskje… 🤔 Burde ikke være godkjent hvis det er fare for at den ryker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde én av mine i sele en liten stund. Det fungerte jo, men jeg var alltid nervøs når jeg kjørte. Var redd for kræsj. Redd for at sele skulle ryke. Redd for at hunden skulle bli slengt rundt som en filledokke. 

Kjøpte dobbeltbur. Måtte legge ned setene bak for å få plass, men jøss så mye mer behagelig å kjøre med bur. Jeg vet de er så trygge det er mulig å få de. I tillegg trenger jeg ikke å være redd for å skitne til setene med gjørme og alt annet de har dratt med seg på tur. Og de elsker burene sine: det er lunt og godt og de har alltid noe godt å knaske på. Kjempefint å vite at de (og inventaret) er trygt om jeg skal løpe inn en tur på butikken også 😅

Anonymkode: 50c10...11c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke størrelse på hund og bagasjerom, men måltilpasset bur er godt egnet for å få utnyttet bagasjerommet helt optimalt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bur er langt sikrere enn å feste hunden i sele. Men å ha hunden i sele er selvfølgelig langt sikrere enn å at den ikke er festet. Husk at selv om sele er godkjent sikring, er kravet kun at menneskene i bilen ikke skal kunne bli skadet av flyvende "objekter" i høy fart – men tar ingen hensyn til hvilken tilstand hunden er i etter et kræsj. 

Anonymkode: 40e03...d87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Julie skrev (2 timer siden):

Nå vet jeg ikke størrelse på hund og bagasjerom, men måltilpasset bur er godt egnet for å få utnyttet bagasjerommet helt optimalt. 

Har ikke hund enda, men har planer om å få hund. Var bare litt nysgjerrig på dette. Vi har vært på bilferie i sommer og selv om vi har stor bil, så ser jeg for meg at det ville blitt veldig trangt der bak. Men en ville nok bare plassert ting annerledes og tilpasset seg den plassen en har. Pakket litt mindre. Skiboks på taket evt. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har ikke hund enda, men har planer om å få hund. Var bare litt nysgjerrig på dette. Vi har vært på bilferie i sommer og selv om vi har stor bil, så ser jeg for meg at det ville blitt veldig trangt der bak. Men en ville nok bare plassert ting annerledes og tilpasset seg den plassen en har. Pakket litt mindre. Skiboks på taket evt. 😊

Et bur skal være ca 10cm høyere og 10cm lengre enn hunden, så den klarer å stå og snu seg. Men bilbur skal også være litt trange (tryggere for hunden), så de tar mindre plass enn man skulle tro. Om du vet ca mål av en fullvoksen hund av rasen du får, så kan du ta mål av bagasjerommet nå, så får du en idé om hvor mye plass buret vil ta. 

Anonymkode: 50c10...11c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Vi har bur. Det tar opp hele bagasjerommet, men er gull verdt. Husk at hunden ofte kan være ganske skitten og/eller våt etter tur, og da er det veldig praktisk med bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Er det forresten lov med hund løs i bil i Norge? Det er forbudt her i Storbritannia. Jeg synes det er så skummelt når jeg ser videoer fra USA der hunden får løpe rundt fritt i bilen. Det må jo være distraherende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linny111 skrev (2 minutter siden):

Er det forresten lov med hund løs i bil i Norge? Det er forbudt her i Storbritannia. Jeg synes det er så skummelt når jeg ser videoer fra USA der hunden får løpe rundt fritt i bilen. Det må jo være distraherende!

Hund regnes som last i Norge. Og last må sikres forsvarlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har min i bur. Vil heller ofre bagasjeplass enn hunden. Har bilsele også men det er opplagt at den er der for å beskytte menneskene i bilen mot hunden, og ikke hunden selv. For i en kollisjon så vil de ble slengt rundt som et slips og slå seg ihjel. 

Anonymkode: a03f7...673

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...