AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #1 Skrevet 19. juli 2021 Jeg vil egentlig unngå tilskudd mest mulig, og prøver å få det jeg trenger gjennom kosten (tar selvfølgelig folat). Hvis jeg spiser yoghurt hver dag, og torsk et par ganger i uka, vil vel det være nok? Hva gjør dere andre? Tar dere tilskudd? Anonymkode: f8d09...863
mereo Skrevet 19. juli 2021 #2 Skrevet 19. juli 2021 Jeg tar jod, sink, folat, b-12, d-vit og jern. Jod fordi jeg ikke tror jeg får i meg nok. Og etter uke 18 er det anbefalt med jern.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #3 Skrevet 19. juli 2021 Tok jod, folat og omega 3 i første trimester. Jordmor anbefalte multivitamin og omega 3 i andre trimester, så nå tar jeg det. Anonymkode: c194f...7b9
Molly_ Skrevet 19. juli 2021 #4 Skrevet 19. juli 2021 Jeg tar blant annet jod, folat, jern, d vit og multivitamin. Rett og slett fordi konsekvensene av for lite kan i noen tilfeller være fatale.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #5 Skrevet 19. juli 2021 Du kan regne ut hvor mye jod du får i deg her: https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/sma-grep-for-et-sunt-kosthold/derfor-trenger-vi-jod/ Hvorfor prøver du å unngå tilskudd? Det er ingenting negativt med å ta tilskudd, konsekvensene av for lite jod er verre. Anonymkode: f33e7...35f 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #6 Skrevet 19. juli 2021 mereo skrev (2 minutter siden): Og etter uke 18 er det anbefalt med jern. Hvor har du det fra? Man blir jo sjekket for jern og må gå på tilskudd hvis verdiene er for lave. Molly_ skrev (2 minutter siden): Jeg tar blant annet jod, folat, jern, d vit og multivitamin. Rett og slett fordi konsekvensene av for lite kan i noen tilfeller være fatale. Det kan konsekvensene av å for mye også, så jeg håper du tar dette i samråd med lege? For mye D-vitamin kan være veldig farlig, for eksempel, og du tar både D-vitamin og multivitamin, som sikkert også inneholder D-vitamin. I tillegg er det sommer nå, så da får man D-vitamin fra sola, selv om man ikke ligger og steker. Anonymkode: 78d81...454
mereo Skrevet 19. juli 2021 #7 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor har du det fra? Man blir jo sjekket for jern og må gå på tilskudd hvis verdiene er for lave. Det kan konsekvensene av å for mye også, så jeg håper du tar dette i samråd med lege? For mye D-vitamin kan være veldig farlig, for eksempel, og du tar både D-vitamin og multivitamin, som sikkert også inneholder D-vitamin. I tillegg er det sommer nå, så da får man D-vitamin fra sola, selv om man ikke ligger og steker. Anonymkode: 78d81...454 Det har jeg fra jordmoren som jeg har hatt kontroller hos.
Molly_ Skrevet 19. juli 2021 #8 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det kan konsekvensene av å for mye også, så jeg håper du tar dette i samråd med lege? For mye D-vitamin kan være veldig farlig, for eksempel, og du tar både D-vitamin og multivitamin, som sikkert også inneholder D-vitamin. I tillegg er det sommer nå, så da får man D-vitamin fra sola, selv om man ikke ligger og steker. Anonymkode: 78d81...454 i samråd med lege ja! Alle gravide bør vel ta en blodprøve for å sjekke hvordan det står til med vitaminer og mineraler 😊
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #9 Skrevet 19. juli 2021 mereo skrev (21 minutter siden): Det har jeg fra jordmoren som jeg har hatt kontroller hos. Da anbefaler din jordmor det, det er ikke en nasjonal anbefaling. Anonymkode: 78d81...454
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #10 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du kan regne ut hvor mye jod du får i deg her: https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/sma-grep-for-et-sunt-kosthold/derfor-trenger-vi-jod/ Hvorfor prøver du å unngå tilskudd? Det er ingenting negativt med å ta tilskudd, konsekvensene av for lite jod er verre. Anonymkode: f33e7...35f Det er da heller ingenting negativt med å droppe jod-tilskudd hvis man faktisk spiser nok mat med jod, heller tvert imot 🙃 Hun sjekker jo faktisk opp dette for å finne ut om hun kan klare seg med variert kost eller om tilskudd blir nødvendig? Anonymkode: 6ba84...229 1
mereo Skrevet 19. juli 2021 #11 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Da anbefaler din jordmor det, det er ikke en nasjonal anbefaling. Anonymkode: 78d81...454 Ordrett hva hun sa «det er anbefalt for gravide etter uke 18 å ta jern.» Og Helsedirektoratet mener det samme ettersom behovet for jern øker gradvis. Og at de målingene som blir gjort ofte er tidlig i svangerskapet. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/rutinemalinger-i-blodet-til-gravide/gravide-bor-i-forste-trimester-fa-tilbud-om-maling-av-serumferritin-for-vurdering-av-jernstatus-og-rad-om-jerntilskudd#null-begrunnelse Dog forstår jeg at du har bestemt deg for at du er eksperten her uansett, så det er helt ok for min del. Dropp å ta jern, jeg tar jern og lever godt med det.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #12 Skrevet 19. juli 2021 Jeg tar omega 3 (det tar jeg som ikke-gracid i måneder med r i uansett), jod og jern. Tok folat til boksen gikk tom rundt uke 18, og begynte med jern da basert på blodprøvenivået mitt. Det er forsåvidt riktig at gravide anbefales jern fra uke 18, men det er basert på blodprøva, ikke uansett. Har du gode jernverdier blir du ikke bedt om å ta jern, og har du litt lave blir du bedt om å ta jern fra uke 18, ikke før. (Har dog aldri møtt en kvinne med gode jernverdier 😅) Anonymkode: afbca...533 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #13 Skrevet 19. juli 2021 Du bør aboslutt ta jod tilskudd. Du må drikke mye melk og spise fisk nesten hver dag for å komme deg opp på riktig nivå. I tillegg tar det rundt 3 mnd å bygge lageret. Jod er veldig viktig for hjerneutviklingen og ikke noe jeg ville gamblet på å ha forlite av. Anonymkode: d480f...f1f 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #14 Skrevet 19. juli 2021 Jern er anbefalt fra uke 18 dersom man ved måling av serumferritin i første trimester har verdier under 70 mg/L. Jeg hadde 86 mg/L og ble derfor bedt om å ikke ta jerntilskudd. Anonymkode: fc555...33b 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #15 Skrevet 19. juli 2021 mereo skrev (1 time siden): Ordrett hva hun sa «det er anbefalt for gravide etter uke 18 å ta jern.» Og Helsedirektoratet mener det samme ettersom behovet for jern øker gradvis. Og at de målingene som blir gjort ofte er tidlig i svangerskapet. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/rutinemalinger-i-blodet-til-gravide/gravide-bor-i-forste-trimester-fa-tilbud-om-maling-av-serumferritin-for-vurdering-av-jernstatus-og-rad-om-jerntilskudd#null-begrunnelse Dog forstår jeg at du har bestemt deg for at du er eksperten her uansett, så det er helt ok for min del. Dropp å ta jern, jeg tar jern og lever godt med det. Helsedirektoratet mener ikke at alle gravide uansett bør ta jerntilskudd fra uke 18. Her har du tolket det som står i artikkelen du linker til slik det passer deg. Det står ikke noe sted der at det er anbefalt med jerntilskudd for alle gravide, det står at jernmangel er vanlig og at mange kan ha behov for tilskudd og at tilskudd har god effekt på jernlagrene, i korte trekk. Du kan jo også se de andre svarene mellom dette innlegget og innlegget jeg siterer fra deg. Nei, jeg tror ikke at jeg er noe ekspert, men det er da sunn fornuft å ikke ta vitaminer uten grunn. Jeg er forøvrig ikke gravid nå, men tok jern da jeg var gravid pga litt lave verdier. Anonymkode: 78d81...454 1
Regnbuefisk Skrevet 19. juli 2021 #16 Skrevet 19. juli 2021 Ja, jeg tar jodtilskudd. Spiser en del melkeprodukter og fisk, men det er jo ikke nok til å dekke mitt eget behov en gang. Kommer til å fortsette med ekstra jod mens jeg ammer også. Synes det er veldig rart at man ikke bruker jodberiket salt i Norge, sånn at vi hadde sluppet denne bekymringen. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #18 Skrevet 19. juli 2021 Regnbuefisk skrev (8 timer siden): Ja, jeg tar jodtilskudd. Spiser en del melkeprodukter og fisk, men det er jo ikke nok til å dekke mitt eget behov en gang. Kommer til å fortsette med ekstra jod mens jeg ammer også. Synes det er veldig rart at man ikke bruker jodberiket salt i Norge, sånn at vi hadde sluppet denne bekymringen. Denne kan kjøpes på norske matvarebutikker! Jeg får i meg jod via dette saltet daglig Anonymkode: 85fa3...396 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #19 Skrevet 19. juli 2021 TS her. Jeg kryper til korset og kjøper jod-tilskudd. Har insett at det er vanskelig å få nok via kosten, og jeg tør ikke gamble på det! Takk for alle svar ❤ Anonymkode: f8d09...863
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå