Gå til innhold

Det er frustrerende å være bonusmor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er bonusmor på 6 året til en 11 åring.

Jeg synes det er frustrerende og mye vanskeligere enn å være biologisk mor.

Jeg kan sette ned foten når det er ting som kun går utover meg, men ofte er ikke faren enig siden han ikke bryr seg, eller det er pappahjertet hans som bestemmer og ikke fornuften hans.

Jeg blir sliten av å ha bonusbarn oppe til i midnatt eller 00.30 hver kveld hele ferier/helger (fordi biologisk mor/far ikke bryr seg om at hun er oppe like lenge som voksne.) Da har mitt barn som er jevngammelt, allerede vært i seng i 1-2 timer.

Da jeg kom på badet i kveld og skulle stelle meg, lå det tre våte kluter med sminkerester på vasken som bonusbarnet hadde brukt.

Hadde det vært mitt barn hadde jeg blitt irritert og spurt hvorfor hun hadde brukt tre kluter når hun fint kunne brukt en.

Det samme med brukte håndduker når hun skal dusje, det er ikke nødvendig å bruke 3 håndduker når hun kan bruke en.

Det er ting og rot overalt, og jeg klarer ikke å være like streng mot bonusbarnet, jeg er mye mildere fordi det ikke er mitt barn, og går derfor på akkord med meg selv.

Noen andre som har det sånn?

Anonymkode: 237e5...7e5

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hun eget rom? Da soper du bare alt rot og søl sammen etter henne og hiver det inn på rommet hennes, så kan hun rydde selv. Det samme kan du fint gjøre med egne barn også, så blir det likt

Anonymkode: be219...f3c

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg kom på badet i kveld og skulle stelle meg, lå det tre våte kluter med sminkerester på vasken som bonusbarnet hadde brukt.

Hadde det vært mitt barn hadde jeg blitt irritert og spurt hvorfor hun hadde brukt tre kluter når hun fint kunne brukt en.

Hvorfor kunne du ikke bare gjøre det som du skriver her, spørre om hvorfor hun hadde brukt tre kluter?

Du hadde nok ikke blitt like irritert på ditt eget barn om hun hadde gjort dette, så det er helt tydelig at du bare har bestemt deg for at dette barnet er irriterende, og i veien.

Så det er nok du som bør skjerpe deg her.

Anonymkode: e8c43...bdf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du har valgt å gå inn i dette forholdet selv og du kan også velge å gå ut av det igjen også. Du visste om dette barnet også. Helt opp til deg hva du velger videre.

Anonymkode: 7db81...7dc

• Liker 5
Skrevet

Hovedproblemet her er at mannen din og du ikke har laget fellesregler for alle barna når det er både dine og våre. Så problemet er ikke jenta, men de voksne i huset.

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor kunne du ikke bare gjøre det som du skriver her, spørre om hvorfor hun hadde brukt tre kluter?

Du hadde nok ikke blitt like irritert på ditt eget barn om hun hadde gjort dette, så det er helt tydelig at du bare har bestemt deg for at dette barnet er irriterende, og i veien.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har valgt å gå inn i dette forholdet selv og du kan også velge å gå ut av det igjen også. Du visste om dette barnet også. Helt opp til deg hva du velger videre.

Anonymkode: 7db81...7dc

Herregud for noen svar… 

Anonymkode: 82de5...8a4

• Liker 35
Gjest BethD
Skrevet

Har det akkurat likt. Men her tar jeg det opp med far så får han disiplinere 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Spurte hvorfor hun hadde brukt tre kluter, men hun husket ikke at hun hadde brukt de.

Nei jeg hadde blitt mer irritert på mitt eget barn, og hun er ikke i veien!

Ts

• Liker 6
Gjest BethD
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei. Det er du som må skjerpe deg å ikke åpne kjeften om noe du ikke aner noe om. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har selvfølgelig snakket om oppdragelse og regler, men vi har ofte forskjellige behov for leggetider, hva som er rot, hva ungene får lov til osv. 

Ofte er vi enige i teorien, men ikke i praksis.

Ts

• Liker 4
Gjest BethD
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har selvfølgelig snakket om oppdragelse og regler, men vi har ofte forskjellige behov for leggetider, hva som er rot, hva ungene får lov til osv. 

Ofte er vi enige i teorien, men ikke i praksis.

Ts

Tenker at det beste er bare å fortsette å prate med far om det du tenker og ta opp ting i en grei tone slik at ikke det fremstilles feil eller kommer ut på feil måte. 
Jeg er helt enig med deg at man behandler bonusbarn annerledes og gjerne har litt mer slack. Jeg er strengere med min enn mitt bonusbarn og jeg disiplinerer ikke der. Det er far sin oppgave men jeg gjør han oppmerksom på det som jeg ser som han ikke ser. Og det er en del

AnonymBruker
Skrevet

Har det helt likt, og det er slitsomt!

Stedatteren min er 9 år gammel, og er ikke lært å rydde etter seg i det hele tatt. Hun kaster alt på gulvet. Åpner hun ispakke, kaster hun  pakken på gulvet. Og jeg går rundt og rydder etter henne som om hun er en to åring. Nytter ikke å forklare.

Vasket og ryddet i hele huset i går, brukte hele dagen på dette. Og så begynner hun å kaste ting rundt igjen. Ropte etter henne, og gikk rundt med henne og pekte på alt hun har kastet og spurte om hun tror huset er en søppeldunke?

Tror det er det jeg skal gjøre helt til hun lærer seg. 

Anonymkode: 35d01...a9e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også bonusmor. Det blir forventet av meg at jeg skal behandle henne som mine egne, noe som også er en selvfølge for meg - så det gjør jeg. De har like regler, og like konsekvenser. Samboeren min og jeg har to felles barn, han har ei datter fra før på seks år. Gjør hun noe hun ikke har lov til, sier jeg i fra om det til henne, irettesetter og gir eventuelle konsekvenser. Noe annet blir unaturlig. 
Det har jeg gjort hele tiden, også før vår første ble født. 

Stå opp for deg selv. Så lenge moren og faren hennes forventer at du behandler henne som din egen, så er det greit å si i fra, irettesette og gi de konsekvensene ditt eget barn ville fått. 

Anonymkode: 4a605...16c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke adoptere bort dette barnet og få egne barn?

Anonymkode: ecb65...2c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er også bonusmor. Det blir forventet av meg at jeg skal behandle henne som mine egne, noe som også er en selvfølge for meg - så det gjør jeg. De har like regler, og like konsekvenser. Samboeren min og jeg har to felles barn, han har ei datter fra før på seks år. Gjør hun noe hun ikke har lov til, sier jeg i fra om det til henne, irettesetter og gir eventuelle konsekvenser. Noe annet blir unaturlig. 
Det har jeg gjort hele tiden, også før vår første ble født. 

Stå opp for deg selv. Så lenge moren og faren hennes forventer at du behandler henne som din egen, så er det greit å si i fra, irettesette og gi de konsekvensene ditt eget barn ville fått. 

Jeg vet ikke hva moren forventer men faren mener jeg ikke skal irettesette for det er hans oppgave, men når han ikke bryr seg like mye om ting som jeg gjør er det vanskelig.

Jeg ønsker barn i seng tidligere på kvelden, trenger alenetid før jeg selv legger meg, og når barna ikke er eldre enn 10/11 år ser jeg ingen grunn til at de skal være oppe til over midnatt når de selv er trøtte og klar til å gå i seng kl 22.

Ts

• Liker 15
Gjest BethD
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor ikke adoptere bort dette barnet og få egne barn?

Anonymkode: ecb65...2c2

🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Skrevet

Si det til partneren din, at du er på grensen for hva du orker fortsette med, at kjærligheten ikke veier opp for ulempene og at du ikke orker leve slik, samtidig som du er klar over at det kans føre til at samboerskapet opphører. Den eneste måten å få orden i egne rekker er om du og partneren er på samme linje. Barn vil alltid forsøke spille de voksne opp mot hverandre enten de er biologiske eller ikke.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke hva moren forventer men faren mener jeg ikke skal irettesette for det er hans oppgave, men når han ikke bryr seg like mye om ting som jeg gjør er det vanskelig.

Jeg ønsker barn i seng tidligere på kvelden, trenger alenetid før jeg selv legger meg, og når barna ikke er eldre enn 10/11 år ser jeg ingen grunn til at de skal være oppe til over midnatt når de selv er trøtte og klar til å gå i seng kl 22.

Ts

Men jeg regner med han vil du skal behandle datteren hans som ditt eget barn? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Si det til partneren din, at du er på grensen for hva du orker fortsette med, at kjærligheten ikke veier opp for ulempene og at du ikke orker leve slik, samtidig som du er klar over at det kans føre til at samboerskapet opphører. Den eneste måten å få orden i egne rekker er om du og partneren er på samme linje. Barn vil alltid forsøke spille de voksne opp mot hverandre enten de er biologiske eller ikke.

Bonusbarnet er en grei jente og gjør hva hun får beskjed om,men jeg ønsker mer regler for henne når hun er her, så det får jeg vel bare fortsette å mase på far om.

Ofte setter faren i gang med lite regler og is, kino, godteri og kos nesten daglig når hun er her i ferier, og det bunner vel ut i dårlig samvittighet .

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

La meg gjette; Far har mindre enn 50% samvær, har dårlig samvittighet og ønsker å være «sirkuspappa» når barnet endelig er der? 
Det eneste riktige her er selvsagt at dere snakker sammen og blir enige om felles regler for barna deres, og at han legger fra seg ideen om at du ikke skal kunne disiplinere barn i ditt eget hjem. 

Anonymkode: 06984...41e

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...