Gå til innhold

Når man er ironisk, mener man da det motsatte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man er ironisk, mener man da egentlig det motsatte av det man sier.

For eksempel, om man ironisk sier «jeg kunne aldri tenkt meg…..» betyr det egentlig «jeg kunne faktisk tenkt meg….»

Eller om man sier ironisk «jeg kunne aldri gjort det….. eller det». Sier man da at man egentlig kunne tenkt seg å gjort det?

Hva mener dere? Ironisk, mener man alltid det motsatte av det man sier når man er ironisk? 

Anonymkode: 70384...fa2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
tånegla skrev (3 minutter siden):

https://snl.no/ironi

Viktig å vite forskjellen på ironi og sarkasme. 

https://snl.no/sarkasme

Viktig å vite hva sarkasme er, før du svarer og drar inn sarkasme som ikke har noe med det jeg spør om.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når man er ironisk, mener man da egentlig det motsatte av det man sier.

For eksempel, om man ironisk sier «jeg kunne aldri tenkt meg…..» betyr det egentlig «jeg kunne faktisk tenkt meg….»

Eller om man sier ironisk «jeg kunne aldri gjort det….. eller det». Sier man da at man egentlig kunne tenkt seg å gjort det?

Hva mener dere? Ironisk, mener man alltid det motsatte av det man sier når man er ironisk? 

Ja, man mener det motsatte. 
Men eksemplene dine var litt utenfor det som normalt sett er ironi i og med at det er vanskelig å vite om man virkelig mener det, eller ikke, når det blir sagt på en slik måte.

"Jeg har lyst til å ta en tur til Sverige for å handle i helga"
"Ja det kunne jeg faktisk tenkt meg også..."  (Ironi eller ekte?)

Anonymkode: a27cb...dec

• Liker 4
Skrevet

Man mener det motsatte sagt enkelt ja, men det er vanligvis helt soleklart at man gjør det sånn at det ikke er tvil om hva som menes.

Om den artige kollegaen din kommer inn gjennomvåt på jobben fordi det er full storm ute og sier sånt "nydelig vær i dag, dere!", den er klassisk.

Eller så hører man det på tonefallet og ser på fakter og grimaser, når folk sier på en veldig overdrevet måte "jeg har aaaaldri drukket for mye på julebordet" og ser litt til siden og smiler lurt.

På nett er ironi notorisk vanskelig da, det er så mange idioter som mener så mye rart at når man ikke ser hvordan noe blir sagt eller kjenner den som sier det så kan man ta det som egentlig skulle være humor for å være deres ekte mening.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Viktig å vite hva sarkasme er, før du svarer og drar inn sarkasme som ikke har noe med det jeg spør om.

Men eksemplene dine heller mer mot sarkasme, som muligens kan gjøre at du har problem med å forstå ironi.

Ved ironi ville motsetningen vanligvis ikke vært ‘jeg kunne tenkt meg/kunne aldri tenke meg’.

Anonymkode: 29ce9...c00

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, man mener det motsatte. 
Men eksemplene dine var litt utenfor det som normalt sett er ironi i og med at det er vanskelig å vite om man virkelig mener det, eller ikke, når det blir sagt på en slik måte.

"Jeg har lyst til å ta en tur til Sverige for å handle i helga"
"Ja det kunne jeg faktisk tenkt meg også..."  (Ironi eller ekte?)

Et ironisk svar på Sverige-spørsmålet hadde vært sånn "Ja, det hadde vært kjempekult å tilbringe en halv dag i bilkøen ved grensa bare for å kunne stå i en kø på systembolaget for og få billig corona-øl og korona-smitte".

Eller er det mer sarkasme?

Iallfall tydelig at det er ironisk ment, da.. enig i at å bare si "ja, det kunne jeg tenkt meg også" på en helt vanlig måte når man mener det motsatte ikke er et spesielt godt eksempel på (god) bruk av ironi.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Cuntzilla skrev (26 minutter siden):

Et ironisk svar på Sverige-spørsmålet hadde vært sånn "Ja, det hadde vært kjempekult å tilbringe en halv dag i bilkøen ved grensa bare for å kunne stå i en kø på systembolaget for og få billig corona-øl og korona-smitte".

Iallfall tydelig at det er ironisk ment, da.. enig i at å bare si "ja, det kunne jeg tenkt meg også" på en helt vanlig måte når man mener det motsatte ikke er et spesielt godt eksempel på (god) bruk av ironi.

Jeg ville tolket et slikt svar som sarkasme fordi det ble så utbrodert og til dels spydig. 

Et tydelig ironisk svar for meg ville vært den forenklede versjonen: "ja nå frister det skikkelig med kø".

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville tolket et slikt svar som sarkasme fordi det ble så utbrodert og til dels spydig. 

Et tydelig ironisk svar for meg ville vært den forenklede versjonen: "ja nå frister det skikkelig med kø".

Ja, du har rett der. 

Jeg pleier nok å bruke begge virkemidlene 😛 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
Cuntzilla skrev (33 minutter siden):

Ironien er mer "Vi hadde en deilig ferie i Sverige gitt. Bilen full av unger og kjøtt, og vi bare "koste oss" mens vi sto i kø tett i tett på grensen". På nett må man til med :ironi: flagget, mens på telefon eller IRL kan man skjære grimaser og vifte med armene for å demonstrere ironien.

Ironi er også når man har et formål med noe - f.eks. at man skal spare penger ved å sy klær selv, og så IRONISK NOK ender det med å bli dyrere. Eller at man ønsker å ikke bidra til smittespredning, og velger derfor Norgesferie og så ender man IRONISK NOK opp med å bli smittet etter ferien.

Da kan det jo fort dukke opp sarkastiske kommentarer i tillegg. De henger ofte litt sammen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2021 den 6.18):

Beklager det skulle bare gjøre det enklere for de som svarer ved å definere forskjellen. Trenger ikke være så sinna 🙂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...