Gå til innhold

Trening/oppvarming på sykkel


CEL.

Anbefalte innlegg

On 2002-03-07 15:57, anonym wrote:

Her er det noen feller..

-unngå puls over ca 120 for da går kroppen over til å forbrenne karbohydrater og ikke fett, stol på meg

-jo lengre økt jo flere kalorier, sånn er det bare

-ikke overdriv i starten, gå på organiserte timer men la ikke den overenergiske treneren slite deg ut i starten

-man blir avhengig av spinning icon_smile.gif

Kurgan

Når jeg skal trene(vekter) varmer jeg opp først på sykkel(i ca 20 min), da får jeg ofte høy puls, siden jeg er i skikkelig dårlig form. Jeg lurer på om jeg da skal roe ned og sykle sakte for å få pulsen under 120. Jeg er jo veldig interessert i å forbrenne fett i stedet for karbohydrater...

Er det bedre å bruke en step-maskin eller en sånn gå-maskin i stedet for sykkel?

Noen som har noen tips?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Det stemmer vel ikke helt at du ikke forbrenner fett om du trener med puls over 120. Når treningsøkten er over, vil kroppen fylle opp karbohydratlagrene sine. Hvis du gir den litt karbohydrater og proteiner etter treningen, vil kroppen bruke av fettlagrene også.

Det er ikke intensiteten som er avgjørende, men lengden. Sykler du ei mil, forbrenner du omtrent like mye uansett tidsforbruk. Men saken er at det er mer behaglig å sykle i litt lavere tempo, og du går kanskje ikke så fort lei. Forøvrig er sykling kjempefin trening. Mye mindre belastning for knær og rygg enn f. eks. jogging. Men å sykle ute er tusen gang bedre enn å trene inne syns jeg. Da får du frisk luft på kjøpet.

Smil icon_smile.gif

Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at man ikke bør ligge på 180 i puls igjennom hele treningsomgangen, men her må du selv regulere ut ifra form og kapasitet.

Du sier selv at du ikke har form for tiden, det kan du bare ta det helt rolig med, for hvis du klarer å holde koken med treningen, så kommer formen av seg selv, selv om det føles tungt og slitsomt i starten, så blir det lettere etterhvert icon_smile.gif

Og når det blir lettere, så heves grensen for forbrenningen din, du får dermed mer "rett" forbrenning i forhold til pulsen, fordi pulsen din ikke blir så høy lengre ved hard intensitet (det er dette som skaper fremgangen)

Toppidrettsutøvere har meget lav puls, selv ved vanlig aktivitet.

Ved å måle pulsen etter treningen får man en indikasjon på formen sin, jo fortere pulsen normaliseres, jo bedre form er du i.

Her er det veien som er målet! Jo flinkere du er til å trene og tenker kosthold jo bedre er det! og du..ikke overdriv i starten, varier treningen og kos deg!

Lykke til!

Kurgan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt på tynn is, men er ikke "intervalltrening" noe av den mest effektive fettforbrenningen? Dvs at hvis du gjør som Kurgan og varierer tempo gjennom en hel økt, vil du oppnå gode resultater.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var utrolig mye hausing om dette med å trene på lav puls for et par år siden. Det er siden hauset grundig ned igjen. Det er sant at prosentandelen av kalorier forbrent som er fett er høyere ved lavere puls. Men totalkaloriene forbrent per minutt med høyere belastning er mye høyere, så du forbrenner med både fett og karbohydrater.

I tillegg vil du aldri øke din kardiovaskulære (eller hva det nå heter) evne (altså kondisen) ved å kun trene på lav puls. Da MÅ du opp i puls. Intervalltrening er det aller mest effektive for dette, nest best er økter på minimum 30-45 minutter med puls på minimum 150-160 (hvis du er 30 år).

Dette er sterkt forenklet fremstilt - intervalltrening og høy puls trening har litt ulike effekter, men jeg husker ikke detaljene nå (lenge siden jeg drev og trente til maraton, men da leste jeg ALT om dette).

Den største fordelen med å få opp kondisen er at den almenne forbrenningen din øker, ikke bare forbrenningen når du trener.

Dette ble fort og gæli, men du kan lese masse på bl.a. disse sidene syns jeg å minnes.

http://www.marathon.se/

Maraton-trening er forøvrig SUPERT for forbrenningen. Du løper ofte middels lange turer (1 time) med puls rundt 160, og lengre turer med puls rundt 140.

Bare pass på at når du slutter med denne treningen - så må du også slutte å spise som en hest.....icon_smile.gif (snakker av erfaring)

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hentet fra Sats sine sider:

Myte 2: Trening med lav intensitet forbrenner mest fett

Såkalt 'fatburner'-aerobic, som var så populært for noen år siden, er et annet eksempel på hvordan feilinformasjon til tider flyter rundt i treningsmiljøene. 'Fatburner'-timene ble gjennomført med forholdsvis lav puls, fordi det het seg at lav intensitet forbrant mer fett enn høy. Det lød nesten for godt til å være sant. Og var det også. Fatburner-myten oppstod i kjølvannet av forskningsresultater ved universitetet i Texas som viste at man ved rolig trening forbrant en høyere prosentandel fett enn under hard trening. Men det er som kjent forskjell på prosenter og reelle tall. Sannheten er nemlig at intensiv trening forbrenner flere fettkalorier enn rolig trening, ganske enkelt fordi den totale forbrenningen er så mye høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Utover det med slanking som jeg ikke har veldig mye peiling på så vil jeg si at man bør varme opp i relativt rolig tempo. Spesielt om man er i dårlig form.

Oppvarming er til for å få kroppen i gang, og for å foreberede den på hoveddelen av treningen.

For sterk belastning på en kald muskulatur kan medføre skader.

Videre er det viktig å være tålmodig om man er i dårlig form slik at man ikke pådrar seg belastningsskader.

Jeg har alltid hørt at trening over lang tid i rolig tempo skal være bra i forbindelse med slanking, men det er godt mulig at nyere forskning viser noe annet så det skal jeg ikke begi meg så mye ut på.

Uansett så mener veldig mange eksperter innen trening/slanking at man skal være forsiktig med å bruke trening direkte som slankemiddel. Man bør da helst benytte et treningsprogram kombinert med omlegging av kosthold og levevaner.

Deretter må man huske på at trening og kostholder er like viktig også etter man har gått ned i vekt.

Med tanke på at den fysiske helsen blir dårligere og vekten går opp på nordmenn i alle aldersgrupper, helt fra barn av så er trening, kosthold og livsstil noe man snart blir nødt til å sette sterk fokus på!

Jeg vil uansett anbefale de som trener innendørs i treningsstudioer til å avsette en dag i uken til en litt lengre og rolig joggetur eller hurtig gåtur på ca 1 time.

Dette for å få en avveksling på treningen samt å komme seg ut i frisk luft.

hilsen kun utendørstrener.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kris er min helt!!!hoppe.gif Vil absolutt anbefale å GÅ, ikke nødvendigvis jogge eller løpe. Dette har med belastning å gjøre, det vil for de fleste av oss være MYE sunnere å gå enn å løpe, og har man rette teknikken vil man få en spenstig treningstur. Det er ikke melkesyren vi er ute etter, men en god treningseffekt...

Gå tur er en suveren start på et bedre og sunnere liv.

Jeg er veldig fokusert på å få mennesker til å bevege seg, og joggetur kan vær en litt for høy list.

Man øker likevel lungekapasitet, forebygger mot hjerte og karsykdommer, benskjørhet osv.

Så fortsett å beveg dere, men husk oppvarming som er nevnt - 10-12 minutter oppvarming for å smøre ledd, "vekke" kroppen etc. er et must for ikke å ødelegge seg med belastningsskader etc. som så lett kan unngås.

God treningslyst!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tusenfryd!

Det var godt at du likte det med å gå i stedet for å jogge!

Selv jogger/løper jeg stort sett, men det kommer av at jeg har gjort det stort sett i hele mitt voksne liv.

Trener variert med rolige joggeturer og intervall av ulik art.

Intervall er jo for å sørge for at kroppen klarer å holde et høyere tempo over tid.

Jeg har ofte problemer med å få nye treningsivrige til å forstå at gåturer er bedre for dem enn joggeturer.

Når man plutselig skal begynne å trene så har man så forbasket dårlig tid, og det er ikke bra. Alle tror at det er så utrolig viktig å bli dødslitne hele tiden.

I tillegg vil de dårlig trente gå nesten like raskt som de jogger, og samtidig få mindre belastningskader av å gå!

Skal du jogge i stedet for å gå, så anbefaler jeg at man går i motbakkene.

Jogg eller gå tur tre ganger i uken, og jeg garanterer at man vil merke at kondisjonen vil bedre seg radikalt.

Uansett om man legger ut på rolig jogg eller gåtur, så er det en grei regel at man skal holde et tempo slik at til tross for at man kjenner man blir litt sliten så skal man kunne snakke sammen. Tid ca. 1 time, gjerne 1,5 timer.

Etterhvert om man trener for løp, så kan man jo legge inn en intervalløkt med 200 metere f.eks. Ved intevall er det viktig å ha en rolig nedjogging etterpå i tillegg til oppvarmingen før selve intervallene.

Husk bare på å ikke overdriv.

Ha god tid, for trening skal være sundt og morsomt, ikke skadende.

Lykke til!

_________________

¤Kris¤vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Kris den 2002-03-13 16:46 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode råd, Kris. Ja, som tidligere leder av gågruppe er jeg opptatt av at man kan få en utmerket og effektiv trening med å gå. Gå raskt, rull på foten, når du har rettet deg helt opp, skyv skuldrene enda mer tilbake... da har du en god holdning. Jeg er også opptatt av hofter. Hoftepartiet med bekken og hele pakka er strrrramt hos de fleste. Lær deg å rulle med hoftene, vær litt dristig og løssluppen... og bruk dette når du går. Mmmm... deilig.... Se på afrikansek kvinner fx. De balanserer ikke på holka med fem rimiposer i hver hånd med skuldrene oppi ørene...

Og husk; trening skal være gøy!

Og, joda - det finnes en form for trim for deg også...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Helt riktig at man kan lære veldig mye av afrikanske kvinner når det gjelder å gå med riktig hodning.

Jeg så en gang et program på TV som viste afrikaneres og europeeres måte å gå på.

Dette gjaldt i hovedsak kvinner, men det gjelder helt sikkert for menn også.

Det var ingen tvil om hvenm som gikk på den flotteste og mest riktige måten.

Et av problemene var at skoene våre her i europa og Amerika , og da spesielt kvinnesko, ofte var laget ut i fra mote og design, i stedet for med tanke på at man skal gå med dem.

Selvfølgelig var det flere faktorer inne i bildet, som en f.eks. fire Rimi poser som du nevnte Tusenfryd.

Jeg ser det i hvertfall som uhyre viktig, og sikkert du også, at man velger riktig joggesko når man skal trimme, om det er å gå eller løpe.

Altfor ofte har jeg opplevd at folk jeg kjenner bruker masse penger på trimtøy som absolutt må se riktig og trendy ut, mens skoene kan de samtidig ikke få billig nok.

Jeg kan gi videre et tips jeg en gang hørte fra en person jeg kjenner, som jobber i sportsforretning.

"Når du skal kjøpe joggesko, så lukk øynene når du prøver, og sørg for at du får en sko som passer til foten, og ikke til fargen på treningsklærne.

Sko er utrolig viktig for helsa, og da ikke bare foten, men resten av bena, hofter og rygg!

Ha en fin dag, og og en hggelig trimtur!

mvh

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sko er kjempeviktig! Å ha rette treningssko er det som gjør at treningen kan bli morsom og nyttig, og ikke ødelegge knær og ankler, rygg osv. Man bør gå til en forhandler som har speilkasse og tredemølle (jeg kan anbefale Løplabbet, de er seriøse og har en enorm kompetanse), da blir det filmet og kontrollert hvordan DU setter ned foten. Og så får du den skoen som er for DEG, og dine innoverknær, tverrplattfotelanker, liktorner, lang stortå, din løpe- og gåstil eller hva det måtte være. Tro meg, vi har alle våre sære føtter på en eller annen måte...

Trener man inne i sal med løping, og hopp etc. holder skoene dine mask ett år hvis du trener to-tre ganger i uken. Gummi er ferskvare.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...