Gå til innhold

Utrolig at dette avisinnlegget ikke ble sensurert

Jullen

Anbefalte innlegg

I tillegg skrevet av en spesialist i allmennmedisin.

Så godt at noen tørr. Og så godt det ble beholdt uten oppstyr. At ingen krever at det fjernes.

https://www.dagen.no/meninger/tid-for-sunn-kritisk-refleksjon/?fbclid=IwAR0zQf1NDjJdB-bX25Jd2yfPnEkYU4a5Nu7CHy_aCcsXpJESfPqtcaLnfnE

Endret av Jullen
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest DramaTheLama

Jeg føler at han mener at de 90% som takker ja til vaksine ikke tar et fritt reflektere valg? Er ikke det litt nedlatende?

Ellers lite å rope opp om. Han er jo bare en av mange som sier selvsagte floksler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er så langt mellom slike innlegg fra fagfolk er at de som mener det er et knøttlite mindretall. Sensuren eksisterer bare i deres hode.

I følge en undersøkelse blandt amerikanske leger i begynnelsen av juni hadde 96% vaksinert seg og 45% av de resterende planla å gjøre det. https://www.forbes.com/sites/brucejapsen/2021/06/11/ama-96-of-doctors-are-vaccinated-against-covid-19/

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (8 timer siden):

Så godt at noen tørr. Og så godt det ble beholdt uten oppstyr. At ingen krever at det fjernes.

https://www.dagen.no/meninger/tid-for-sunn-kritisk-refleksjon/?fbclid=IwAR0zQf1NDjJdB-bX25Jd2yfPnEkYU4a5Nu7CHy_aCcsXpJESfPqtcaLnfnE

Skrevet av Dr. Øystein Husby lege i vestreviken.  

Synes det er fint at en går ut og reflekterer over dette. Han skriver jo at dette skal være ett frivillig valg, og ingen bør føle seg presset til å ta den.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra artikkel som tar opp viktige temaer. Det er merkelig at spørsmålene han stiller ikke stilles direkte til myndighetene av journalister. Problemet er at den er trykket i en avis jeg aldri har hørt om, så det når neppe ut til massene. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste kronikken, og jeg skjønner ikke hva som er så kontroversielt med det som blir skrevet at det er en overraskelse at den ikke ble sensurert.

Endret av Lillemor_Meg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Ukjent. skrev (2 minutter siden):

Problemet er at den er trykket i en avis jeg aldri har hørt om, så det når neppe ut til massene. 

Samme artikkel stod i Klassekampen 1. juli.

Dagen er en kristen dagsavis som kommer ut i Bergen. Den er nok ikke like kjent som VG, Vårt Land eller Dagbladet, men det er ikke noen lilleputtavis ingen har hørt om slik du fremstiller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han skriver er jo absolutt sant. Men problemet er at det er veldig vanskelig for den enkelte å ta «et sunt reflektert valg» enten den ene eller andre veien.folk flest har ingen forutsetninger for å forstå helheten i for og i mot argumentene og det er så polarisert og man havner i en av ytterpunktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget burde vært på trykk i de 3 store avisene. Viktig å få en mer balansert vinkling da de fleste norske journalister stort sett er nikkedukker og lite kritiske.

Bra og viktig innlegg 👏

Endret av Tunique
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Tunique said:

Innlegget burde vært på trykk i de 3 store avisene. Viktig å få en mer balansert vinkling da de fleste norske journalister stort sett er nikkedukker og lite kritiske.

Det er lett å forstå at de som er uenige mener noe annet, men vaksineringen er i virkeligheten omtrent like kontroversiell som global oppvarming. Med andre ord ikke i det hele tatt, bortsett fra i enkelte miljøer på internett som baserer seg på følelser, Youtubevideoer, blogger og andre uvitenskaplige kilder.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (2 timer siden):

Skrevet av Dr. Øystein Husby lege i vestreviken.  

Synes det er fint at en går ut og reflekterer over dette. Han skriver jo at dette skal være ett frivillig valg, og ingen bør føle seg presset til å ta den.

Presset er allerede høyt som et fjell.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (11 minutter siden):

Presset er allerede høyt som et fjell.

Riktig det. Ei på min jobb begynte å gråte da sjefen vår presset hardt og var direkte ufin. Hun ville ikke ta den, men ble presset til det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (1 time siden):

Samme artikkel stod i Klassekampen 1. juli.

Dagen er en kristen dagsavis som kommer ut i Bergen. Den er nok ikke like kjent som VG, Vårt Land eller Dagbladet, men det er ikke noen lilleputtavis ingen har hørt om slik du fremstiller det.

De fleste reflekterte mennesker har hørt om Dagen. Og de fleste reflekterte mennesker tar den ikke seriøst. Dette er en høyrekonservativ kristen avis med meninger de fleste ikke deler. De gangene de skulle slumpe til å skrive noe fornuftig blir det derfor ikke fanget opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Brunello skrev (2 minutter siden):

De fleste reflekterte mennesker har hørt om Dagen. Og de fleste reflekterte mennesker tar den ikke seriøst. Dette er en høyrekonservativ kristen avis med meninger de fleste ikke deler. De gangene de skulle slumpe til å skrive noe fornuftig blir det derfor ikke fanget opp.

Nå er jeg ingen tilhenger av Dagen på noen som helst planet, men at den skulle være så til de grader lilleputt at et seriøst debattinnlegg i den avisen ikke kan tas seriøst bare av den grunn er jeg uenig i. 

Jeg er ingen daglig leser av Dagen.

Jeg tipper at skribenten har sendt dette til flere aviser og at det muligens vil dukke opp flere steder dersom redaksjonene finner ut at de har lyst å spandere spalteplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunique skrev (1 time siden):

Bra og viktig innlegg 👏

Nei. Det viktige er å ikke spre anti-vaksine tullet. Senest i helgen var det nyhetssaker om at det i enkelte stater i USA er 50% som ikke vaksinerer seg. Folk tror det er farligere å få vaksinen enn å bli smittet og syk. Det er galskap. Samtidig kommer det jo nyhetssaker om st mange som har vært syke får problemer i ettertid.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (1 minutt siden):

Nå er jeg ingen tilhenger av Dagen på noen som helst planet, men at den skulle være så til de grader lilleputt at et seriøst debattinnlegg i den avisen ikke kan tas seriøst bare av den grunn er jeg uenig i. 

Jeg er ingen daglig leser av Dagen.

Jeg tipper at skribenten har sendt dette til flere aviser og at det muligens vil dukke opp flere steder dersom redaksjonene finner ut at de har lyst å spandere spalteplass. 

Mange aviser har vel som vilkår at de skal være alene om publiseringen.

De fleste vil aldri lese innlegg i avisen, da veldig få leser den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lillemor_Meg skrev (12 timer siden):

Jeg leste kronikken, og jeg skjønner ikke hva som er så kontroversielt med det som blir skrevet at det er en overraskelse at den ikke ble sensurert.

Fordi helsearbeidere, og da særlig leger og sykepleier har ‘munnkurv’ mht å uttale seg om usikkerhet rundt vaksinen. Det samme har politikere. Ble jo veldig oppstyr da en politiker nylig uttrykket lignende som legen her i et avis innlegg forrige uke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (12 timer siden):

Dette handler IKKE om politisk syn eller religion. Samme artikkel ble som nevnt publisert i Klassekampen, som er en ren kontrast fra avisen Dagen. 

Men ja, et godt poeng kommer indirekte frem her. Ingen store aviser har nok turt å publisere innlegget…

Endret av Jullen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (På 18.7.2021 den 23.57):

Hvorfor skal man sensureres i Norge? Vi følger paragraf 100 i Grunnloven om ytringsfrihet her i landet. Vil du leve i en stat som sensurerer det du ytrer med mindre du er 100 prosent enig med myndighetene, er Norge ikke det rette landet for deg å bo i.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...