AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #1 Skrevet 18. juli 2021 Jeg føler alle jeg kjenner som har fått barn nå, har babyer som sover hele natta. De gir også erstatning og ingenting galt med det, men jeg som ammer, har en baby som våkner flere ganger om natta, ofte hver 2. time. Min baby er 2 uker. De andre jeg kjenner har baby på 6 uker, 3 uker og 4 uker, og de sover jo 7 timer i strekk på natta. sover barn bedre på erstatning? Hva gjør jeg galt Anonymkode: 1121f...9db 1
sicario Skrevet 18. juli 2021 #2 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg føler alle jeg kjenner som har fått barn nå, har babyer som sover hele natta. De gir også erstatning og ingenting galt med det, men jeg som ammer, har en baby som våkner flere ganger om natta, ofte hver 2. time. Min baby er 2 uker. De andre jeg kjenner har baby på 6 uker, 3 uker og 4 uker, og de sover jo 7 timer i strekk på natta. sover barn bedre på erstatning? Hva gjør jeg galt Anonymkode: 1121f...9db Våre barn begynte veldig tidlig på erstatning. De sov lengre begge to med en gang de fikk erstatning. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #3 Skrevet 18. juli 2021 Du har en nyfødt. De vet ikke om natt og dag, de eier ikke døgnrytme. Noen sover 7 timer om natta, de fleste våkner flere ganger. De trenger mat. Du gjør ingenting galt, dette er livet med en nyfødt. Det går seg til. Anonymkode: 6636c...f41 10
Monabanana Skrevet 18. juli 2021 #4 Skrevet 18. juli 2021 Vår gutt ble delammet frem til han var 4mnd, fikk flaske på natt. Våknet ca hver 2/3. Time på natta til han var litt over året. Han spiste rett og slett lite og ofte. Tror det er svært individuelt.
Glød Skrevet 18. juli 2021 #5 Skrevet 18. juli 2021 Ikke sammenlign babyen din med andres, de er veldig forskjellige. Så små babyer trenger hyppige måltider, og nattamming er veldig positivt. Gå inn på ammehjelpens webside og les der er det mye nyttig info. Hold ut, det blir bedre. Men du har lite søvn foran deg. Sov når du kan på dagtid. 8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #6 Skrevet 19. juli 2021 Da min var to uker spiste han hver halvtime. Nå er han fem måneder og spiser hver time på dagtid, hver andre-tredje time på natta. Når baby bare er to uker, kan mye endre med mating og soving den nærmeste tida. Du gjør ingenting galt - tvert i mot! Anonymkode: 4bce7...7e1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #7 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da min var to uker spiste han hver halvtime. Nå er han fem måneder og spiser hver time på dagtid, hver andre-tredje time på natta. Når baby bare er to uker, kan mye endre med mating og soving den nærmeste tida. Du gjør ingenting galt - tvert i mot! Anonymkode: 4bce7...7e1 Ingen barn på den alderen trenger å spise hver eneste time. Høres ut som du mistolker barnets behov for pupp. Anonymkode: 99769...98c 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #8 Skrevet 19. juli 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Jeg føler alle jeg kjenner som har fått barn nå, har babyer som sover hele natta. De gir også erstatning og ingenting galt med det, men jeg som ammer, har en baby som våkner flere ganger om natta, ofte hver 2. time. Min baby er 2 uker. De andre jeg kjenner har baby på 6 uker, 3 uker og 4 uker, og de sover jo 7 timer i strekk på natta. sover barn bedre på erstatning? Hva gjør jeg galt Anonymkode: 1121f...9db Du gjør ingenting galt Ingen av mine to sov mer enn 2 timer sammenhengende på natta ved 2 uker. Det er normalt å våkne hver 2.-4. time for å bli ammet. Jeg kjenner ingen som har barn som sover hele natta når de er så små. Det er dumt å gi erstatning og ikke amme på natt hvis man ønsker å amme, for melkeproduksjonen vil gå ned om man ikke ammer på natta Anbefaler også å lese på Ammehjelpen. Anonymkode: 10ad2...3b6
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #9 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ingen barn på den alderen trenger å spise hver eneste time. Høres ut som du mistolker barnets behov for pupp. Anonymkode: 99769...98c Hvis hun har lav melkeproduksjon eller tynn melk kan babyen ha behov for pupp "hele tiden". Det er ikke alltid så lett å skje om man har for lite eller for tynn melk hvis babyen følger vekstkurven sin. Anonymkode: 14ef3...2f8 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #10 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis hun har lav melkeproduksjon eller tynn melk kan babyen ha behov for pupp "hele tiden". Det er ikke alltid så lett å skje om man har for lite eller for tynn melk hvis babyen følger vekstkurven sin. Anonymkode: 14ef3...2f8 *skjønne Anonymkode: 14ef3...2f8
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #11 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis hun har lav melkeproduksjon eller tynn melk kan babyen ha behov for pupp "hele tiden". Det er ikke alltid så lett å skje om man har for lite eller for tynn melk hvis babyen følger vekstkurven sin. Anonymkode: 14ef3...2f8 Mange mødre stapper puppen i munnen på babyen bare de ynker til, selv om det overhodet ikke er et behov for mat tilstede. Flere og flere barn lærer seg ikke selvregulering fordi mødrene står klare ved puppen ved minste lille knyst. Har møtt flere som mener de MÅ amme hver bidige time over 3 måneders alder og med mindre barnet er sykt er dette virkelig helt feil tolkning av barnets signaler! Anonymkode: 99769...98c 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #12 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-7-18 den 23.51): Jeg føler alle jeg kjenner som har fått barn nå, har babyer som sover hele natta. De gir også erstatning og ingenting galt med det, men jeg som ammer, har en baby som våkner flere ganger om natta, ofte hver 2. time. Min baby er 2 uker. De andre jeg kjenner har baby på 6 uker, 3 uker og 4 uker, og de sover jo 7 timer i strekk på natta. sover barn bedre på erstatning? Hva gjør jeg galt Anonymkode: 1121f...9db Du har en helt normal baby som gjør akkurat som den skal. Og morsmelk ER best for babyen, så gratulerer med et godt valg. Ikke sammenlikne deg med andre, det er det dummeste vi mødre gjør. Du og din baby er ikke like alle andre uansett. Du gjør absolutt ikke noe galt. SPør du meg gjør du det eneste riktige. At et spedbarn ligger i MME-koma i 7 timer...joda...er bare at det er ikke det de skal gjøre. Da er de overforet og har allerede større sjanse for overvekt når de blir større enn ditt barn som tar akkurat så mye melk den har plass til, men da annenhver time. Slik ekspandere ikke magesekken mer enn den skal, og de regulerer matmengden perfekt. Så, tommel opp altså. Selv om det er mer slitsomt for oss, såhar det for min del alltid vært verdt det for å gi barna den beste starten på livet. MME er nest best. MME er bra, den kunstige næringen har blitt kjempebra! Men sammenliknet med morsmelk vil den aldri mer enn nest best. Så jeg fortsår ikke hvordan noen kan velge MME hvis de kan amme. Kommer aldri til å forstå det. Som trøst, det vil bli lenger mellom ammingene etterhvert Og etterhvert sover ditt barn også lengre strekk om natta, men da fordi det er klart for det, og ikke fordi det er i mat-koma. Anonymkode: 910ef...f0b
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #13 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-7-19 den 18.13): Ingen barn på den alderen trenger å spise hver eneste time. Høres ut som du mistolker barnets behov for pupp. Anonymkode: 99769...98c Hart du hørt om økedøgn? MEGAviktig for å opprettholde ammingen. Så jo, noen dager, og de dagene kommer nokså hyppig de første ukene når babyen vokser i rakettfart, så kan noen kreve nær konstant pupp for å gi stimuli til brystene for å øke produksjonen, slik at det blir nok melk. Les deg opp før du uttaler deg. Slike uttalelser er direkte farlige. Anonymkode: 910ef...f0b 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #14 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hart du hørt om økedøgn? MEGAviktig for å opprettholde ammingen. Så jo, noen dager, og de dagene kommer nokså hyppig de første ukene når babyen vokser i rakettfart, så kan noen kreve nær konstant pupp for å gi stimuli til brystene for å øke produksjonen, slik at det blir nok melk. Les deg opp før du uttaler deg. Slike uttalelser er direkte farlige. Anonymkode: 910ef...f0b I tillegg til mat er pupp også drikke, trøst og nærhet for en liten tass i en helt ny verden! Legg til når barnet ønsker og har behov! Det kalles selvregulering. Anonymkode: 4bce7...7e1 1
Gjest 123 eller noe Skrevet 23. juli 2021 #15 Skrevet 23. juli 2021 Ja amming må til når babyen gir signal om det. Hva er problemet egentlig, det er jo ikke for alltid dette holder på. Min hang på omtrent konstant da han var helt ny, det gikk seg jo til etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #17 Skrevet 24. juli 2021 Tusen takk for alle svar. Er veldig glad jeg hr fått til amming, er bare overveldende å bli mamma og være så usikker på alt. Prøver å lese baby så godt jec kan når hun er sulten, og hun tar smokk også nå, så det får hun etter at hun har spist, sovnet og ikke svelger mer når hun ammer. Hun har gått opp 200 gram i uken nå, så hub får nok mat. Søvn blir nok bedre etterhvert som dere sier, takk for svar alle. Anonymkode: 1121f...9db
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #18 Skrevet 24. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 23.7.2021 den 14.45): Du har en helt normal baby som gjør akkurat som den skal. Og morsmelk ER best for babyen, så gratulerer med et godt valg. Ikke sammenlikne deg med andre, det er det dummeste vi mødre gjør. Du og din baby er ikke like alle andre uansett. Du gjør absolutt ikke noe galt. SPør du meg gjør du det eneste riktige. At et spedbarn ligger i MME-koma i 7 timer...joda...er bare at det er ikke det de skal gjøre. Da er de overforet og har allerede større sjanse for overvekt når de blir større enn ditt barn som tar akkurat så mye melk den har plass til, men da annenhver time. Slik ekspandere ikke magesekken mer enn den skal, og de regulerer matmengden perfekt. Så, tommel opp altså. Selv om det er mer slitsomt for oss, såhar det for min del alltid vært verdt det for å gi barna den beste starten på livet. MME er nest best. MME er bra, den kunstige næringen har blitt kjempebra! Men sammenliknet med morsmelk vil den aldri mer enn nest best. Så jeg fortsår ikke hvordan noen kan velge MME hvis de kan amme. Kommer aldri til å forstå det. Som trøst, det vil bli lenger mellom ammingene etterhvert Og etterhvert sover ditt barn også lengre strekk om natta, men da fordi det er klart for det, og ikke fordi det er i mat-koma. Anonymkode: 910ef...f0b Ta deg en bolle! 🙄 Anonymkode: 69d39...e82 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2021 #19 Skrevet 24. juli 2021 On 7/23/2021 at 2:45 PM, AnonymBruker said: Du har en helt normal baby som gjør akkurat som den skal. Og morsmelk ER best for babyen, så gratulerer med et godt valg. Ikke sammenlikne deg med andre, det er det dummeste vi mødre gjør. Du og din baby er ikke like alle andre uansett. Du gjør absolutt ikke noe galt. SPør du meg gjør du det eneste riktige. At et spedbarn ligger i MME-koma i 7 timer...joda...er bare at det er ikke det de skal gjøre. Da er de overforet og har allerede større sjanse for overvekt når de blir større enn ditt barn som tar akkurat så mye melk den har plass til, men da annenhver time. Slik ekspandere ikke magesekken mer enn den skal, og de regulerer matmengden perfekt. Så, tommel opp altså. Selv om det er mer slitsomt for oss, såhar det for min del alltid vært verdt det for å gi barna den beste starten på livet. MME er nest best. MME er bra, den kunstige næringen har blitt kjempebra! Men sammenliknet med morsmelk vil den aldri mer enn nest best. Så jeg fortsår ikke hvordan noen kan velge MME hvis de kan amme. Kommer aldri til å forstå det. Som trøst, det vil bli lenger mellom ammingene etterhvert Og etterhvert sover ditt barn også lengre strekk om natta, men da fordi det er klart for det, og ikke fordi det er i mat-koma. Anonymkode: 910ef...f0b Hva er dette MME-komaet du lanserer her, for noe? Min på snart 7 uker får MME og sover innimellom 6-7 timer på natta, men ikke hver natt. Følger anbefalt dosering, og gir ikke noe mer på kvelden enn ellers - heller ikke de nettene hun har sovet så lenge. Babyer er rett og slett forskjellige, på både appetitt, forbrenning og søvn. De færreste velger forresten MME av seg selv, i motsetning til hva du hevder. Det er siste løsning, alle vet at morsmelk gir barnet antistoffer du ikke får i MME. Amming er jo dessuten hundre ganger mer praktisk, hvorfor velge styret med MME frivillig? For et par timer mer med søvn? Skal love deg at vinninga går opp i spinninga når man står og varmer opp flasker midt på natta. Anonymkode: 375a2...752 1
Rosa Dartle Skrevet 25. juli 2021 #20 Skrevet 25. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 19.7.2021 den 18.13): Ingen barn på den alderen trenger å spise hver eneste time. Høres ut som du mistolker barnets behov for pupp. Anonymkode: 99769...98c Jo, det er helt normalt. https://ammehjelpen.no/ammehyppighet/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå