AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #1 Skrevet 18. juli 2021 Jeg synes begge tilfeller er like uetiske. Man reiser til et annet land og gjør en grusom handel. Det er kjøp og salg av kropper. Skjønner dere ikke det? Hvor sjuk i hodet er man som blir inseminert av en donor å skaper et barn som aldri får møte sin egen far eller kjenne på å være ønsket av ham. Forstår ikke hvordan noen som vurderer slikt ikke har vurdert hva det vil bety for barnet? Gir de bare totalt faen? Eller å reise til Thailand å utnytte sårbare kvinner og menn sin økonomiske situasjon. Æsj. Anonymkode: db8f4...87c 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #3 Skrevet 18. juli 2021 Jeg er nysgjerrig på hva spesifikt du mener er menneskehandel her? Man går inn i et forhold med en mann og får barn sammen - mange (veldig ofte) ganger gjør man slutt og ender opp alene. Donorbarna har et bevisst forhold/ikkeforhold til fedrene sine - hva er verst? Instabilitet eller viten om at man var sterkt ønsket men uten biologisk far? Jeg vokste opp med en biologisk far som aldri var tilstede, ikke viste interesse etc og mener at det må være bedre å vokse opp som donorbarn til en mann som unnet en kvinne barn, enn som barn til en uinteressert biofar som aldri gjorde "det han skulle". Er ellers svært konservativ, men ser virkelig nytten i at så mange norske kvinner som mulig får barn!:) Anonymkode: 126fa...a1f 9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #4 Skrevet 18. juli 2021 Det er lavmål å drive med sånt, dersom et potensielt uskyldig barn ikke har en mor og en far til å begynne med. Anonymkode: bfabc...720 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #5 Skrevet 18. juli 2021 Jeg synes donorsæd er mer uetisk i den forstand at du setter et barn til verden som er fratatt retten til en far. For de som finner en kone i Thailand så er det ikke gitt at det resulterer i barn. Og det er i det minste en avtale mellom to voksne mennesker. Forskjellen i samfunnsøyemed er vel at kvinnene som reiser til Danmark ofte er ressurssterke, og mennene som reiser til Thailand er ressurssvake. Anonymkode: f969b...fda 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #6 Skrevet 18. juli 2021 Trenger ikke reise til Danmark, en kan få gjort det her. Anonymkode: 480fd...193 5
MapleSirup Skrevet 18. juli 2021 #7 Skrevet 18. juli 2021 Så vidt jeg vet er det frivillig å donere sæd. Jeg forstår det som at en del menn ønsker å bidra til at barnløse par får barn. Jeg kan ha misforstått….. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #8 Skrevet 18. juli 2021 Uetisk. Spesielt siden de kan selektivt velge sæddonor med gode gener. Litt sånn Hitler var interessert i. Anonymkode: 53f5b...715 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #9 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uetisk. Spesielt siden de kan selektivt velge sæddonor med gode gener. Litt sånn Hitler var interessert i. Anonymkode: 53f5b...715 Er vel ikke så underlig at folk ønsker et barn som ligner seg selv? Særlig når man har sett hvordan norske kvinner med mørke barn blir sett på, utenfor de store byene. 🙄 Anonymkode: 116f9...db9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #10 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er vel ikke så underlig at folk ønsker et barn som ligner seg selv? Særlig når man har sett hvordan norske kvinner med mørke barn blir sett på, utenfor de store byene. 🙄 Anonymkode: 116f9...db9 Kvinnene som velger å inseminere seg med sæd fra sædbank er jo ofte kvinner fra storbyene, og liberale kvinner. Ikke de som bryr seg stort om hva 'folk fra bygda' mener. De er i utgangspunktet liberale, hvis ikke hadde de ikke tatt et så utradisjonelt valg. Men det er jo interessant å se hva folk virkelig bryr seg om, når det kommer til stykket. De kan snakke om multikulturalisme og integrering, men egg og sæd fra hvite, blonde og blåøyde er langt mer etterspurt. De aller fleste er veldig konservative når de velger gener til sitt avkom; da er det høyere utdannelse, god (fysisk og mental) helse og konvensjonelle skjønnhetsstandarder som gjelder. Anonymkode: f969b...fda 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #11 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kvinnene som velger å inseminere seg med sæd fra sædbank er jo ofte kvinner fra storbyene, og liberale kvinner. Ikke de som bryr seg stort om hva 'folk fra bygda' mener. De er i utgangspunktet liberale, hvis ikke hadde de ikke tatt et så utradisjonelt valg. Men det er jo interessant å se hva folk virkelig bryr seg om, når det kommer til stykket. De kan snakke om multikulturalisme og integrering, men egg og sæd fra hvite, blonde og blåøyde er langt mer etterspurt. De aller fleste er veldig konservative når de velger gener til sitt avkom; da er det høyere utdannelse, god (fysisk og mental) helse og konvensjonelle skjønnhetsstandarder som gjelder. Anonymkode: f969b...fda Ja, de velger det samme som de ville hatt fra en partner. Skjønner ikke at det er så rart. Hadde de vært villige til å være mindre kresne mht partner, hadde de hatt partner og aldri reist til Danmark i utgangspunktet. Anonymkode: 116f9...db9 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #12 Skrevet 18. juli 2021 Jeg synes og det er kvalmt, men tør ikke si det høyt Anonymkode: 6c199...09d
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #13 Skrevet 19. juli 2021 Min mann donerer sæd, og fra vårt synspunkt er dette to veldig forskjellige ting. Min mann drar til sykehuset, runker i en kopp, får betalt og drar sin vei. Ellers ingen forpliktelser de neste 16 årene, før eventuelle barn kan dukke opp og ønske kontakt med biologisk far. Ingen fysiske, emosjonelle eller økonomiske forpliktelser av noe slag. Om noen barn skulle dukke opp kan deres biologiske far bekrefte at de var ønsket. Min mann ønsker oppriktig enslige og familier skal ha mulighet til å få barn. Deres mødre må også ha ønsket barn, når de endte opp med å gå igjennom kunstig befruktning for å oppnå det. Når en mann reiser til Thailand og finner seg en kone der er det helt annerledes. Denne kvinnen tas med ut av sitt hjemland, bort fra sine nære, for å leve i et fremmed land der hun ikke kan språket. Der vil hun ofte bli gravid og føde barn, noe som er en stor fysisk belastning og medfører risiko for varig skade. Å sammenligne de to er som å sammenligne det å klippe neglene med å kutte av seg hånden. Det blir absurd, fordi de to er av helt ulik størrelsesorden. Anonymkode: e3039...035 7
Tanuki Skrevet 19. juli 2021 #14 Skrevet 19. juli 2021 Merkelig sammenligning. Ingen av eksemplene er menneskehandel. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #15 Skrevet 19. juli 2021 Det er en egoistisk handling ja, men jeg forstår det ikke fordi jeg aldri har vært og kommer aldri til å komme i en sånn situasjon. Anonymkode: 81970...f7e
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #16 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en egoistisk handling ja, men jeg forstår det ikke fordi jeg aldri har vært og kommer aldri til å komme i en sånn situasjon. Anonymkode: 81970...f7e Det er også en egoistisk handling å bli gravid i utgangspunktet, uavhengig av hvordan! Barnet som ikke er skapt enda, har ikke bedt om å bli skapt, eller? Og heldige du som aldri kommer til å lomme i en slik situasjon. Hvordan kan du være så sikker? Om drømmemannen/dama ikke kan få barn, og dere må hjelp? Slutt å vær dømmende, og heller vis respekt for at alle er vi ulike. Anonymkode: f70e8...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #17 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg synes og det er kvalmt, men tør ikke si det høyt Anonymkode: 6c199...09d Og jeg synes dine holdninger er kvalme, og tørr å si det. Anonymkode: f70e8...0bb 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #18 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg synes donorsæd er mer uetisk i den forstand at du setter et barn til verden som er fratatt retten til en far. For de som finner en kone i Thailand så er det ikke gitt at det resulterer i barn. Og det er i det minste en avtale mellom to voksne mennesker. Forskjellen i samfunnsøyemed er vel at kvinnene som reiser til Danmark ofte er ressurssterke, og mennene som reiser til Thailand er ressurssvake. Anonymkode: f969b...fda Og tenk hvor mange fedre der ute, som selv fratar barnet retten til en far….!!!! Anonymkode: f70e8...0bb 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #19 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er lavmål å drive med sånt, dersom et potensielt uskyldig barn ikke har en mor og en far til å begynne med. Anonymkode: bfabc...720 Da er det vel lavmål å drive med sex i mange tilfeller også!?! Hvor mange fedre er der ikke som selv tar fra barnet retten til en far? Anonymkode: f70e8...0bb
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #20 Skrevet 19. juli 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Uetisk. Spesielt siden de kan selektivt velge sæddonor med gode gener. Litt sånn Hitler var interessert i. Anonymkode: 53f5b...715 Og det er ikke det alle driver med når de velger en partner? Anonymkode: 548b8...559 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå