Gå til innhold

Kjæresten min er rørlegger og skal bygge bad for meg - usikker på kostnadsfordeling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må hjelpe ham økonomisk for en periode og det han skal gjøre for meg er langt frem i tid! Han har riktignok skaffet meg bad hvor jeg sparer Kr 25 000,- pga ham, billigere pga avtaler han har.

Forrige helg brukte vi kr 20 000,- på reise hvor jeg betalte omtrent alt, også for ham. På returen ba han meg vippse ham kr 1000,- fordi han hadde hatt barna mine med på en sykkeltur?

Jeg ble litt overrasket og så spurte jeg ham: Vel, hvor mye mener du at du skal vippse meg? Da sa han: Nei, det går bra, du skylder meg ingenting. Discussion over! 

Er det virkelig slik at dersom han kan skaffe meg et rimeligere bad så må jeg kompensere tilsvarende? 

Anonymkode: 1700c...fa3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes veldig rotete ut.

Anonymkode: 46a6a...d95

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du betale alt for ham? Har han ikke jobb som rørlegger? 

Anonymkode: 46a6a...d95

• Liker 5
Skrevet

Det høres ut som dere må snakke om økonomi i forholdet deres, helt uavhengig av badet. Hvem betaler hva, hva når den ene vil noe den andre ikke har råd til, og hva skal vi i fellesskap ta oss råd til? Og SÅ snakke om hva han forventer som betaling/tjenester for hjelpen du har fått/får med badet. 

• Liker 11
Skrevet

Enig i at dette er rotete. Her må dere snakke om skillet mellom forhold, kjærestetjenester, økonomi og "jobb". 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han har skaffet deg utstyr til badet som er verd 25 000, så er du vel egentlig «skyldig» han den samme summen ? 
Det blir jo aldri hans bad uansett. 
De 25 000 kan du ha som utgangspunkt for det du skal hjelpe han ned seinere. 
Første bud når dere begynner med å blande økonomi så dere ordne en skikkelig avtale 

Anonymkode: bcc60...7f1

• Liker 3
Skrevet

Har du betalt for utstyret selv, eller har han? Har du fått "badet" enda, eller er det noe som kommer til å skje i fremtiden? 

Hm. Har dere datet lenge? Om du ikke har fått badet enda, hvordan kan du vite om det engang skjer? Kanskje han dumper deg om en mnd. 😳

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg må hjelpe ham økonomisk for en periode og det han skal gjøre for meg er langt frem i tid!

Hvor lang er denne perioden? Hvorfor MÅ du hjelpe han økonomisk i denne perioden? Er det ingen andre som kan hjelpe han økonomisk? Er han i jobb for tiden?

Pass på så du ikke blir grovt økonomisk utnyttet!

Anonymkode: da104...702

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lang er denne perioden? Hvorfor MÅ du hjelpe han økonomisk i denne perioden? Er det ingen andre som kan hjelpe han økonomisk? Er han i jobb for tiden?

Pass på så du ikke blir grovt økonomisk utnyttet!

Tenker det samme. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg må hjelpe ham økonomisk for en periode

Hvor mye penger skal du hjelpe han med?

Hvor lenge har dere vært kjærester?

Du risikerer å aldri få tilbake pengene dine.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

1000 kroner for en sykkeltur??? 

Mener du/han at du skal betale for «mellomlegget», altså summen du sparte på at han har bestilt varer til innkjøpspris? Det blir jo helt håpløst. Da var det jo ingen poeng i at han bestilte.

Hvorfor kan han ikke lage badet klart nå?

Hvorfor må du hjelpe ham økonomisk? Hvor lenge har dere vært sammen?

Dette høres rotete og smålig ut. Penger kan være en stor kilde til konflikt, det tror jeg det blir for dere om dere ikke har en skikkelig samtale om dette og blir enige. 

Anonymkode: 039a1...03f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
CorvusCorax skrev (5 minutter siden):

Har du betalt for utstyret selv, eller har han? Har du fått "badet" enda, eller er det noe som kommer til å skje i fremtiden? 

Hm. Har dere datet lenge? Om du ikke har fått badet enda, hvordan kan du vite om det engang skjer? Kanskje han dumper deg om en mnd. 😳

Hi her,

Jeg stoler på at jeg får 25 % rabatt på det badet jeg har bestilt. Jeg vet bare ikke om det er riktig at jeg liksom skal betale disse 25 % til ham, indirekte i hans lomme?

Nei, det finnes ingen andre som kan kompensere for at jeg hjelper ham. Jeg tenker at innen et år er vi gift, og at han tenker felles økonomi? Min økonomi er bedre enn hans. 

Men: Jeg vet at han elsker meg. Jeg elsker også ham.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

1000 kroner for en sykkeltur??? 

Mener du/han at du skal betale for «mellomlegget», altså summen du sparte på at han har bestilt varer til innkjøpspris? Det blir jo helt håpløst. Da var det jo ingen poeng i at han bestilte.

Hvorfor kan han ikke lage badet klart nå?

Hvorfor må du hjelpe ham økonomisk? Hvor lenge har dere vært sammen?

Dette høres rotete og smålig ut. Penger kan være en stor kilde til konflikt, det tror jeg det blir for dere om dere ikke har en skikkelig samtale om dette og blir enige. 

Ja, vi var i fjellet og det kostet kr 1000,- for syklene som ble leid.

Jeg har jo ikke så mange meninger, det er jo grunnen til at jeg spør.

Han har startet på badet men han må gjøre andre jobber ferdig først, noe vi ble enige om.

Jeg må ikke hjelpe ham økonomisk, det er mitt valg, beklager om det ble fremstilt slik.

Vi har vært sammen i over 1 år.

AnonymBruker
Skrevet

Får sosialt tilfelle assosiasjoner 

Anonymkode: 98821...21f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hi her,

Jeg stoler på at jeg får 25 % rabatt på det badet jeg har bestilt. Jeg vet bare ikke om det er riktig at jeg liksom skal betale disse 25 % til ham, indirekte i hans lomme?

Nei, det finnes ingen andre som kan kompensere for at jeg hjelper ham. Jeg tenker at innen et år er vi gift, og at han tenker felles økonomi? Min økonomi er bedre enn hans. 

Men: Jeg vet at han elsker meg. Jeg elsker også ham.

Hvor lenge har dere vært sammen?

Hm. Nei, du skylder ham ingenting. Hvorfor tror du det? Er det det han påstår? Du har jo ikke fått badet enda, engang. Og om han skal montere det, så klart, han bør få noe for det - men det har han ikke gjort enda. 

På hvilken måte vet du at han elsker deg? Fordi han sier det? Alt avhenger på hvor lenge dere har vært sammen. Er dette forholdet kun noen mnd., så må du belage deg på at han muligens utnytter deg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at innen et år er vi gift, og at han tenker felles økonomi? Min økonomi er bedre enn hans

Ønsker du at dere skal ha felles økonomi? Dette med økonomi må dere snakke om.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, vi var i fjellet og det kostet kr 1000,- for syklene som ble leid.

Jeg har jo ikke så mange meninger, det er jo grunnen til at jeg spør.

Han har startet på badet men han må gjøre andre jobber ferdig først, noe vi ble enige om.

Jeg må ikke hjelpe ham økonomisk, det er mitt valg, beklager om det ble fremstilt slik.

Vi har vært sammen i over 1 år.

Ok. Da vet vi litt mer. Jeg tenker: du skal selvsagt ikke betale noe mellomlegg til ham. Det var en tjeneste han gjorde seg fordi han kan. Om han velger å lage et bad til deg, er det flott. Hvis dere har et solid forhold og tenker å gifte dere til neste år, skal du selvsagt ikke betale ham for å gjøre noe for ham. 

Jeg har felles økonomi med min mann, så litt vanskelig for meg å sette meg inn i dette med mine penger og dine penger. Men en skikkelig samtale om økonomiske forventninger må nok på plass snarest. Ellers blir det mye skuffelser og frustrasjon!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei det er ikke riktig.

Hvor mye penger skal du hjelpe han med - og hvorfor? Er dette penger som du skal gi bort til han - som en slags gave?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ønsker du at dere skal ha felles økonomi? Dette med økonomi må dere snakke om.

Nei, det ønsker jeg ikke. Vi får aldri felles økonomi.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det ønsker jeg ikke. Vi får aldri felles økonomi.

Dette er viktig å snakke sammen om før dere gifter dere.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...