Gå til innhold

Kan mat bli dårlig i fryseren?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her en dag spiste jeg ørretfilet som hadde ligget i fryseren en stund. Noen timer senere følte jeg meg dårlig og nesten så jeg spydde. Men strømmen har ikke gått når jeg har vært borte for dagen før spiste jeg noe kjøtt jeg hadde fryse ned før jeg reiste bort og ble ikke dårlig da. Kan mat bli dårlig i fryseren? Egentlig syns jeg det virker rart. Har igjen ørretfilet men tør ikke å spise resten av den.

Hva tror dere? Opplevd lignende?

Anonymkode: a12f8...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjøtt og fisk med mye fett harskner selv om det er fryst og det kjenner man godt på smaken om det har lagt en stund. Men skal vel litt til at det blir så dårlig at du blir syk av det.

Ikke godt å si om det var fisken du ble dårlig av eller noe annet. 

Anonymkode: eedf4...e52

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fryseren forhindrer ikke at maten harskner eller blir dårlig, den bare forsinker det veldig. Også fryst mat har en begrenset holdbarhet og jo fetere mat, jo kortere holdbarhet. Fet fisk som ørret har holdbarhet på 3 mnd. Husk også å pakken maten godt nok inn før den fryses. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mat i fryseren blir ikke bedervet, men kvaliteten blir dårligere etter hvert. Fett blir harskt. 

Anonymkode: cbbd2...405

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå kom jeg på en historie om min bestefar...
Han var ekstremt gjerrig, og jeg kunne skrevet bok om alt han drev med for å spare penger! Han hadde en fryser fullstappet med mat, og der fant vi ørret fra 1976. Han tilberedte og spiste den, og ble ikke syk. Hunden bare snuste på den, og ville ikke ha. Da er det dårlig vare :spy:
Det skal sies at han aldri ble dårlig av noen ting, og faren min pleide å si at han hadde "skosålemage". Sånn er det å vokse opp i de harde 1920/30-åra.

Anonymkode: 96897...70d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har diverse kjøtt i frysen. Snart har det lagt der et år. F.eks sosekjøtt og bibringe. Kan det spises nå?

Anonymkode: 37f66...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har diverse kjøtt i frysen. Snart har det lagt der et år. F.eks sosekjøtt og bibringe. Kan det spises nå?

Anonymkode: 37f66...73d

Holdbarhet i fryser:

Svinekjøtt: Magert: 6 måneder. Med fett: 3 måneder. Storfekjøtt: 10-12 måneder. Kalvekjøtt: 6 måneder.

Jo mer fett det er i kjøttet og fisken, jo kortere holdbarhet, ettersom fett harskner og gjør maten dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ts

Vet du hvor lenge ørreten lå i fryseren, annet enn det litt diffuse "en stund"?

Iflg. det store allvitende internett:

torsk og sei kan ligge i fryseren i 6 måneder, mens fet fisk (f. eks. laks, ørret, makrell, sild) ikke bør ligge lenger enn 3 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (På 21.7.2021 den 18.01):

Til ts

Vet du hvor lenge ørreten lå i fryseren, annet enn det litt diffuse "en stund"?

Iflg. det store allvitende internett:

torsk og sei kan ligge i fryseren i 6 måneder, mens fet fisk (f. eks. laks, ørret, makrell, sild) ikke bør ligge lenger enn 3 måneder.

Ikke lenger en noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke lenger en noen uker.

Den kan ha vært dårlig før den ble fryst. 

Anonymkode: 181c6...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.7.2021 den 17.29):

Nå kom jeg på en historie om min bestefar...
Han var ekstremt gjerrig, og jeg kunne skrevet bok om alt han drev med for å spare penger! Han hadde en fryser fullstappet med mat, og der fant vi ørret fra 1976. Han tilberedte og spiste den, og ble ikke syk. Hunden bare snuste på den, og ville ikke ha. Da er det dårlig vare :spy:
Det skal sies at han aldri ble dårlig av noen ting, og faren min pleide å si at han hadde "skosålemage". Sånn er det å vokse opp i de harde 1920/30-åra.

Anonymkode: 96897...70d

Bestemora mi er ikke gjerrig (annet enn når det gjelder seg selv), men hun klarer ikke å kaste mat. Aner ikke hvor mange ganger hun har blitt marforgiftet fordi hun spiser mat som har blitt dårlig 😅

Anonymkode: b3bc8...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fisk i f eks melkekartong og fyller på vann og blokkfryser kan det vare i flere år i fryseren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Mr X skrev (6 minutter siden):

Hvis du har fisk i f eks melkekartong og fyller på vann og blokkfryser kan det vare i flere år i fryseren

Nei. Etterhvert vil cellene bli ødelagt av frostsprengning og det vil smake dårlig. 

Det holder lenger på din måte, og fint et år. Men etter ei tid vil kvaliteten være ekstremt lav.  

Anonymkode: 2e2b1...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...