Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/w8rB2P/soekte-samme-jobb-ingen-tvil-om-at-jeg-er-blitt-diskriminert

Rystende sak! Er det Adecco eller Bærum kommune som diskriminerer? 

Adecco sier i sitt svar at de hadde et godt inntrykk av ham, men hvordan fikk de inntrykket? Han har jo ikke hatt noe intervju ennå.

Bemanningsbyråene holder det første intervjuet som eventuelt sender deg videre i prosessen (som regel), så jeg tipper det var Adecco som stoppet prosessen og diskriminerte ham her siden han ikke en gang ble kalt inn til intervju hos dem. Jeg tviler på at kommunen har stilt krav til at bare etnisk norske skal kalles inn til intervju. 

Men likevel ....... Hvor skjedde diskrimineringen?

Endret av Drizzt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg virker det som det er Adecco, det står blant annet i saken:

Sitat

Det er vikarbyrået som gjør vurdering av både CV og kvalifikasjoner opp mot de kriteriene vi har stilt til byrået.

Så kan man jo stille seg spørsmål omkring de kriterier som er satt opp, men betviler sterkt at kommunen har lagt inn diskriminerende kriterier som Adecco skal følge. 

Jeg synes det virker særdeles merkelig hele saken. Så har alltid en sak to sider, og det kan jo vært de hadde et dårlig inntrykk, f.eks at de googlet han og fikk et dårlig inntrykk av ham grunnet sosiale medier eller lignende. Allikevel, det er veldig spesielt, han fikk jo ikke sjansen til engang å bli innkalt til intervju. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at telefonsamtalen var på en måte det første «intervjuet» og der var det andre som gjorde et bedre inntrykk. Når du skal jobbe for et callsenter, spesielt dette som gjelder korona, er inntrykket du gjør på telefon noe av det viktigste. 

Anonymkode: 62800...200

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er vel Adecco som diskriminerer, kommunen gjør jo ikke ansettelsene på egenhånd. Men tenker som en over her at det gjerne ikke har gått så smooth i telefonen som det han gir inntrykk av, å ha kvalifikasjoner på språk på papirer gjør deg ikke automatisk god på å snakke f.eks. 

Anonymkode: c8372...5d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har sett hans vitnemål som bekrefter hans norskkompetanse? 

Hva skal det bety? 

Anonymkode: 75842...7c3

Skrevet

Sliter litt med å forstå denne. Han sender en søknad, der jeg antar ikke-norsk navn kommer frem, blir oppringt og bedt om å sende mer opplysninger, og etter denne telefonsamtalen (og eventuelt flere opplysninger) finner bemanningsbyrået at de ikke ønsker å kalle ham inn til intervju, om jeg forstår artikkelen riktig. Når søkeren da mener han blir diskriminert på bakgrunn av navn skulle en jo tro denne diskrimineringen slo inn da de leste søknadene, og at han dermed ikke ville blitt oppringt. En kan jo lure på om det var noe annet under telefonsamtalen eller eventuelle opplysninger han sendte som gjorde at de ikke mente han var egnet for stillingen, eksempelvis at han under telefonsamtalen ikke virket å kommunisere så godt som de ønsket hos kandidatene- 

• Liker 3
Skrevet
Drizzt skrev (På 18.7.2021 den 20.36):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/w8rB2P/soekte-samme-jobb-ingen-tvil-om-at-jeg-er-blitt-diskriminert

Adecco sier i sitt svar at de hadde et godt inntrykk av ham, men hvordan fikk de inntrykket? Han har jo ikke hatt noe intervju ennå.

Bemanningsbyråene holder det første intervjuet som eventuelt sender deg videre i prosessen (som regel), så jeg tipper det var Adecco som stoppet prosessen og diskriminerte ham her siden han ikke en gang ble kalt inn til intervju hos dem. Jeg tviler på at kommunen har stilt krav til at bare etnisk norske skal kalles inn til intervju. 

Spørsmålet er hvorfor dette provoserer deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har sett hans vitnemål som bekrefter hans norskkompetanse? 

Hva skal det bety? 

Anonymkode: 75842...7c3

Det betyr at han kan flytende norsk som oss andre.

Anonymkode: f6d8a...c66

• Liker 1
Skrevet
SoWhat? skrev (5 timer siden):

Spørsmålet er hvorfor dette provoserer deg. 

Du lurer på hvorfor diskriminering provoserer meg? :klo:

For øvrig mener jeg også at Adecco diskriminerte ham her. Han burde iallefall fått vite hvorfor han ikke går videre til intervju og slike standardsvar som de kom med er bare tull. Var det navnet hans, sterk aksent, måte å snakke på telefon på eller noe helt annet? Jeg vil tro at det er en fordel med flerspråklige personer i denne jobben med tanke på å nå til flere personer med dårlig norsk hvor kanskje han kan forklare på morsmålet? 

Det ville vært fint å vite litt mer rundt det hele fordi enten var han ikke kvalifisert (og da må Adecco ut og forklare), eller så var han kvalifisert og ble diskriminert (og Adecco har et forklaringsproblem).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det var navnet hans som var utslagsgivende hadde de nok ikke brukt tid på å ringe han opp, så jeg vil anta at det var telefonsamtalen som var utslagsgivende. Det er da rimelig å anta at språket og formidlingsevnen hans ble vurdert som ikke god nok. 

Anonymkode: 6dbb1...23c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det betyr at han kan flytende norsk som oss andre.

Anonymkode: f6d8a...c66

Man kan ha 6 i norsk og fortsatt snakke så gebrokkent at det er vanskelig å ha en stilling der man må kommunisere over telefon.

Anonymkode: f988b...7f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være flere grunner til at det endte slik.

Jeg har selv tatt vaksine og blant de som satt på jobber som ikke krevde helsefaglig balgrunn var vel 95% utenlandsk opprinnelse. Så kan jo tenkes at de i neste runde da ønsket å utligne litt med å ta inn ekstra norske.

Han hadde vitnemål som viste god norskkompentanse. Men selv om han kan norsk tilnærmet flytende vil ikke det si at han ikke har aksent. I en jobb hvor man skal snakke med alle aldere og alle typer mennesker kan slikt være et stort problem.

Kan også være at han sa noe på interjuet over telefon som for han var helt greit, men som var en dealbreaker for de som ansetter. Vi har alle forskjellige ting vi ser etter. Å si han gjorde et godt inntrykk er bare for å forsøke å slippe en potensielt ubehagelig samtale.

Selv om han har masse erfaribg innebfor kundeservice vil det ikke automatisk si at han er god på det.

Anonymkode: 2f549...7a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det kan være flere grunner til at det endte slik.

Jeg har selv tatt vaksine og blant de som satt på jobber som ikke krevde helsefaglig balgrunn var vel 95% utenlandsk opprinnelse. Så kan jo tenkes at de i neste runde da ønsket å utligne litt med å ta inn ekstra norske.

Han hadde vitnemål som viste god norskkompentanse. Men selv om han kan norsk tilnærmet flytende vil ikke det si at han ikke har aksent. I en jobb hvor man skal snakke med alle aldere og alle typer mennesker kan slikt være et stort problem.

Kan også være at han sa noe på interjuet over telefon som for han var helt greit, men som var en dealbreaker for de som ansetter. Vi har alle forskjellige ting vi ser etter. Å si han gjorde et godt inntrykk er bare for å forsøke å slippe en potensielt ubehagelig samtale.

Selv om han har masse erfaribg innebfor kundeservice vil det ikke automatisk si at han er god på det.

Anonymkode: 2f549...7a4

Dårlig gjort av de å si at han gjorde et godt inntrykk hvis de løy om det. Arbeidslivet kan være et skittent spill ved ansettelser av og til. 

Anonymkode: 94393...a1a

AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (På 18.7.2021 den 20.36):

Hvor mye har han egentlig blitt diskriminert og hvor godt norsk snakker han? For godt språk er jo nødvendig på et callsenter og det må det være lov å stille krav om. 10 år i Norge og godkjent norskopplæring trenger ikke tilsi at han kan godt norsk. Kjenner flere som har vært her lenger men snakker dårlig. Feks en har vært her 20 år og forstår godt, men i telefonen er det ikke lett når setninger og ord blir stokket om eller feilbrukt.  

Anonymkode: 76316...4dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dersom det var navnet hans som var utslagsgivende hadde de nok ikke brukt tid på å ringe han opp, så jeg vil anta at det var telefonsamtalen som var utslagsgivende. Det er da rimelig å anta at språket og formidlingsevnen hans ble vurdert som ikke god nok. 

Anonymkode: 6dbb1...23c

Dette. 

Jeg syntes diskrimineringskortet blir brukt for ofte. Det må være lov av en arbeidsgiver å kreve noen egenskaper uten at det er diskriminering. Som her språk og formidlingsevne. 

Anonymkode: 76316...4dc

Gjest Blondie65
Skrevet

Nå vet ikke vi hvordan telefonsamtalen gikk.

Vi skal huske at han har god erfaring fra callsenter tidligere. Det betyr jo at han faktisk kan snakke i telefonen. Han har havnet i neibunken, på tross av at de fortsatt trengte flere folk - det skal litt til, synes dere ikke?

Gjest parkeringsvakten
Skrevet

Hva som har skjedd i denne saken er ikke godt å si. Men at det er forskjellsbehandling i Norge er åpenbart. Merker det når jeg er sammen med en mørk kompis ute. Det er selvsagt ikke alle som forskjellsbehandler, men det merkes ganske godt når folk blir usikre, henvender seg til meg i butikker selv om han står lengst fremme og er den med spørsmål osv. Han har også opplevd å bli nektet leie leilighet der utleier var ærlig om at de ikke ville ha utleninger (kompisen min er født og oppvokst i Norge). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...