Gå til innhold

Bobiler overalt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har vi endelig begynt på sommerferien og er på biltur - akkurat som resten av landet. Men fy flate så mange bobiler som er på veien! Og alle sammen ligger 15-25 km/t under fartsgrensen. De aller verste slipper ikke en gang trafikken forbi, og snegler seg gjennom landet med en kilometer med biler bak seg. Utrolig frustrerende når man først er på vei et sted.

Anonymkode: 5beb8...a76

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå har vi endelig begynt på sommerferien og er på biltur - akkurat som resten av landet. Men fy flate så mange bobiler som er på veien! Og alle sammen ligger 15-25 km/t under fartsgrensen. De aller verste slipper ikke en gang trafikken forbi, og snegler seg gjennom landet med en kilometer med biler bak seg. Utrolig frustrerende når man først er på vei et sted.

Jess men morsomt å se deg i speilet er det😂🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en kompis som kjører lastebil, og han mener bobiler bør være forbudt å kjøre innenfor visse tidsrom.  Da han mener de er til hinder for å få gjennomført arbeidet, og at de skaper farlige forbikjøringssituasjoner da folk blir møk lei av å ligge bak. 

Anonymkode: 39d22...fc3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ta alle bobileiere under samme kam. Når viner ute og kjører så holder vi fartsgrensa og vel så det. Vi kan også irritere oss over andre bobiler som skal se på naturen og ligger under grensa.

Anonymkode: b6e97...dd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har en kompis som kjører lastebil, og han mener bobiler bør være forbudt å kjøre innenfor visse tidsrom.  Da han mener de er til hinder for å få gjennomført arbeidet, og at de skaper farlige forbikjøringssituasjoner da folk blir møk lei av å ligge bak. 

Å, jeg er så enig! Det går så imot all regeltenkning i Norge ellers, å slippe løs alskens gamliser i stor bil på smal vei - som de ikke behersker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ligger de 10+ km under fartsgrensa over tid, uten åpenbar grunn og uten å slippe annen trafikk forbi bryter de veitrafikkloven. Så da er det bare å ringe politiet. Er de i nærheten og har tid, så rykker de ut for å gi vedkommende tilsnakk. 

Anonymkode: 4ea41...869

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ok. 

Anonymkode: b8481...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han «mener» det, ja? 
For å eventuelt gjøre noe med det og ikke bare sitte og «mene» noe, kan han jo bli politiker og satse på jobben som samferdselsminister. 
Ellers må han, og alle andre, finne seg i å dele veien med bobilene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han «mener» det, ja? 
For å eventuelt gjøre noe med det og ikke bare sitte og «mene» noe, kan han jo bli politiker og satse på jobben som samferdselsminister. 

Er du en slik stolt bobileier som med glede kjører 20 km/t under fartsgrensen bare for å plage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Opplevde det samme for et par uker siden fra Stavanger til Kristiansand, bare vanlige personbiler som gjorde dette. Sykt irriterende med sånne folk i tillegg er det livsfarlig om folk bestemmer seg for å kjøre forbi. Skulle vært obligatorisk oppfriskning i trafikkregler for alle én gang i året eller noe

Anonymkode: f7f78...32b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Han «mener» det, ja? 

🙄

Anonymkode: 22a15...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For ikke snakke om syklister. Vi og en hel kolonne kjørte over en mil etter en sånn på en svingete vei. Det var mange gode lommer som kunne vært brukt til å slippe forbi uten å miste noe særlig fart, men nei. 

Anonymkode: 4b628...393

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ta alle bobileiere under samme kam. Når viner ute og kjører så holder vi fartsgrensa og vel så det. Vi kan også irritere oss over andre bobiler som skal se på naturen og ligger under grensa.

Anonymkode: b6e97...dd1

Stemmer i her. Jeg har kjørt bobil i mange år, har sterkere motor enn de fleste andre bobiler, og har ingen problemer med å holde fartsgrensen og vel så det om ikke veien er veldig svingete. Jeg har full kontroll på om jeg har noen bak meg, og legger meg hyppig inn i busslommer for å skape flyt. Spesielt hensyn tar jeg til yrkessjåfører, om jeg skimter innkommende lastebil bak meg prøver jeg å være av veien før han engang har begynt å bremse ned for meg. 

Vi i bobil er veiens skilpadder, og det må vi ta ansvar for. Å ha god tid er viktig, slik at du ikke blir liggende som en plastpropp i trafikken fordi DU har et tidsskjema du prøver å følge, med det resultat at du stjeler av andres tid og skaper irritasjon og farlige situasjoner.

Det er dessverre massevis av tullinger i dyre plastkasser på veiene. 

Anonymkode: c4558...3a4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ligger de 10+ km under fartsgrensa over tid, uten åpenbar grunn og uten å slippe annen trafikk forbi bryter de veitrafikkloven. Så da er det bare å ringe politiet. Er de i nærheten og har tid, så rykker de ut for å gi vedkommende tilsnakk. 

Anonymkode: 4ea41...869

Da ender jeg jo opp med å ringe politiet en gang i timen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Da ender jeg jo opp med å ringe politiet en gang i timen...?

Det trenger du ikke, de vil ikke gjøre noe med uansett. Det er bare på store utfartshelger de er ute og passer på. Da bryr de seg om de som er snegler, og luker de ut og tar en prat med de. Ferieutfarten fordeler seg tross alt over flere dager. Og det går faktisk helt fint å komme seg hjem en dag før, for å slippe unna de aller mest trafikkerte dagene. Og dessuten, det er ikke alltid det er en bobil som skaper kø, såpass har jeg sett også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sant det, det er ikke kun bobiler som skaper kø. Men hele sommerferien er jo "utfartsdag" nå. Vi kjørte tre vanligvis tomme fjelloverganger denne uken og det er lange bobilkøer med litt luft imellom i alle retninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner jo TS, da. Nå kom vi ned RV7 mot Hønefoss og fremst i køen var det jammen en tysk bobil, som konsekvent lå 20 km/t under - altså 60 i 80, 40 i 60 osv. Bak var to litauiske lastebiler med utslitte, undermotoriserte trekkvogner. Praktisk talt en veisperre.

Jeg har aldri før sett så mange familiefedre og -mødre gasse på som da det plutselig ble firefelts. Alt med motor og gir skulle forbi; det gikk i 130 i kø og fortsatt var det minimum en kilometer med biler igjen bak denne rullende veisperren.

Det jeg ikke forstår er at bobilfolk/tyskeren ikke bare legger inn et lite stopp én gang i kvarteret. Eller bare gasser på litegrann, da...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
catman skrev (6 minutter siden):

Skjønner jo TS, da. Nå kom vi ned RV7 mot Hønefoss og fremst i køen var det jammen en tysk bobil, som konsekvent lå 20 km/t under - altså 60 i 80, 40 i 60 osv. Bak var to litauiske lastebiler med utslitte, undermotoriserte trekkvogner. Praktisk talt en veisperre.

Jeg har aldri før sett så mange familiefedre og -mødre gasse på som da det plutselig ble firefelts. Alt med motor og gir skulle forbi; det gikk i 130 i kø og fortsatt var det minimum en kilometer med biler igjen bak denne rullende veisperren.

Det jeg ikke forstår er at bobilfolk/tyskeren ikke bare legger inn et lite stopp én gang i kvarteret. Eller bare gasser på litegrann, da...

Mange ferske bobileiere synes det er skummelt med fart, spesielt i svinger, fordi bobilen oppfører seg annerledes enn småbilen de er vant til. Høydepunktet på bobilen er mye høyere, så noen ganger er det lurt å ta det med ro. De erfarne som kjører som sinker er nok bare i feriemodus og glemmer at det finnes andre på veiene.

Men om man har pakket riktig og ikke overlastet er det null problem å smette inn i første busslomme man har mulighet til å bremse ned for. Man skal ha ganske heftig overlast (eller dårlige bremser) for at det ikke skal være mulig. 

Skulle ønske det ble et obligatorisk kortkurs for nye bobileiere slik det er om man skal ta tilhengerlappen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange bobileiere vil bare føle seg trygge i trafikken og velger den fartsgrensen som gjør at bobilen oppfører seg trygg samt makter. Dette er selvfølgelig grenseløst irriterende når det ligger 3 stk på rad uten mulighet for å kjøre forbi. Vi så en bobil som hadde veltet en gang, i en sving med høy grøft på smal vei, den hadde forsøkt å unngå en annen bobil i fart 🤣 trist men komisk syn desverre...

Anonymkode: 25a13...3be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi så en bobil som hadde veltet en gang, i en sving med høy grøft på smal vei, den hadde forsøkt å unngå en annen bobil i fart 🤣 trist men komisk syn desverre...

Anonymkode: 25a13...3be

Akkurat dette er et godt poeng. Det er en stor bil, men bygget av finér og plast. Et krasj kan ha skumle følger, bobiler er i bunn og grunn veldig skumle kjøretøy.

Krasjtest med bobil

Så å ta tiden til hjelp og kjøre defensivt er fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...