Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg har forstått det så tar de gjennomsnitt av de beste årene (av 5) før man ble sykemeldt. Så 66% av det blir trygden. Om man regner fra da jeg ble sykemeldt, så er total netto inntekten på de 3 beste årene 1 059 136 kr.

Men jeg har også lest at noen beregner med AAP årene? Om jeg skal regne med AAP årene, så blir min total netto sum på de 3 beste årene 1 149 982 kr.

forskjellen på utfallet for meg vil være 100 000 kr, så det er ikke så stor forskjell, men igjen så er det vell bitte litt? Evt hvor mye i mnd før skatt?

Anonymkode: 68ee7...712

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal vi bytte? Du kan få utbetalt de 17000 jeg får av å jobbe fullt.

Anonymkode: 3b812...b5d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde spurt et annet sted 

Anonymkode: f6c59...341

• Liker 3
Skrevet (endret)

De regner ikke NETTO inntekt som du skriver om. De beregner ut fra brutto inntekt, altså før skatt.

Endret av Million
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men jeg har også lest at noen beregner med AAP årene?

Nei. Du beregner uføretrygd på 3 av de 5 beste HELE kalenderårene FØR du havner på AAP.

Havner du på AAP desember 2015, så telles ikke 2015 med i denne beregningen. 

Husk at hvis du 1 år tjente mer enn 6G dette året, så strykes all denne inntekten i beregningen. Her har mange gått på en smell. Dem har tjent 800.000, 800.000 og 450.000 de 3 beste årene før AAP, men får da ikke maks uføretrygd selv om nettobeløpet på disse 3 årene tilsvarer maks uføretrygd. Skjønner?

Anonymkode: 4ba8d...f1e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja gjerne, men det inkluderer også da å bytte kropp 😅 Har du en trivelig jobb? 😊

ts

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hadde spurt et annet sted 

Anonymkode: f6c59...341

Hadde spurt nav, men de har ikke åpent 🤣

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Du beregner uføretrygd på 3 av de 5 beste HELE kalenderårene FØR du havner på AAP.

Havner du på AAP desember 2015, så telles ikke 2015 med i denne beregningen. 

Husk at hvis du 1 år tjente mer enn 6G dette året, så strykes all denne inntekten i beregningen. Her har mange gått på en smell. Dem har tjent 800.000, 800.000 og 450.000 de 3 beste årene før AAP, men får da ikke maks uføretrygd selv om nettobeløpet på disse 3 årene tilsvarer maks uføretrygd. Skjønner?

Åja okei! Men hvorfor er det så mange som er stresset over at de er redde for at nav skal ta med AAP årene i beregningen? Har de bare fått feil informasjon? 

Har heldigvis ikke tjent mer enn 6 G 😅 for det er ca 600 000? På det beste året så tjente jeg 485 000 kr

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Åja okei! Men hvorfor er det så mange som er stresset over at de er redde for at nav skal ta med AAP årene i beregningen? Har de bare fått feil informasjon? 

Har heldigvis ikke tjent mer enn 6 G 😅 for det er ca 600 000? På det beste året så tjente jeg 485 000 kr

ts

Vet ikke. Kan være at det er noe unntaksregler som gjelder noen få. Men normalt sett så blir 1. sykedag i sykepengeperioden satt til datoen for uføretrygdberegninger. 

Så det jeg skrev var litt feil også. Du må ikke bare kutte AAP-perioden fra uføretrygdberegningen, men også sykepengeperioden. Er din første sykemeldingsdag, la oss si 24/10-2017, så beregnes uføretrygd utifra 3 av de 5 beste årene fra og med 2016. 
Da 2016, 2015, 2014, 2013, 2012.

"Heldgivis" ? Jeg vil si uheldigvis for din del 😜 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk for øvrig at alle inntekter blir G-regulert! 

Tjente du 300.000 i 2012, så må du gange dette opp med 9 G-reguleringer/omregningsfaktorer for å vinne dagens verdi av 2012-lønnen, som da blir lønnsgrunnlaget satt til 388.686 i 2021. 

Dette må du gjøre med hvert eneste år i disse 3 av 5 beste årene. 

Omregningsfaktorene finner du her: 

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/utbetalinger/grunnbelopet-i-folketrygden

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tjente du 300.000 i 2012, så må du gange dette opp med 9 G-reguleringer/omregningsfaktorer for å finne dagens verdi av 2012-lønnen, som da blir lønnsgrunnlaget satt til 388.686 i 2021. 

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/utbetalinger/grunnbelopet-i-folketrygden

Skrivefeil: vinne = finne

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke. Kan være at det er noe unntaksregler som gjelder noen få. Men normalt sett så blir 1. sykedag i sykepengeperioden satt til datoen for uføretrygdberegninger. 

Så det jeg skrev var litt feil også. Du må ikke bare kutte AAP-perioden fra uføretrygdberegningen, men også sykepengeperioden. Er din første sykemeldingsdag, la oss si 24/10-2017, så beregnes uføretrygd utifra 3 av de 5 beste årene fra og med 2016. 

Oj, men jeg har aldri gått et eneste år uten å være noe sykemeldt 😱😩😩 har vært av og på med jobb hele tiden... ny jobb hvert år, og vært sykemeldt i mellomperiodene... jeg har altså ikke sykemeldt meg fra en jobb, men fått sparken og da har jeg gått til legen og blitt sykemeldt og vært på sosialpengene/dagpenger/AAP i hytt og pine... 

jeg ble forresten sist sykemeldt 22 august 2017 🤭 Så der traff du skummelt nære! 🤣

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oj, men jeg har aldri gått et eneste år uten å være noe sykemeldt 😱😩😩 har vært av og på med jobb hele tiden... ny jobb hvert år, og vært sykemeldt i mellomperiodene... jeg har altså ikke sykemeldt meg fra en jobb, men fått sparken og da har jeg gått til legen og blitt sykemeldt og vært på sosialpengene/dagpenger/AAP i hytt og pine... 

jeg ble forresten sist sykemeldt 22 august 2017 🤭 Så der traff du skummelt nære! 🤣

ts

Okei. Da spørs det veldig nårtid NAV setter din første sykedag. Det kan variere. Men ikke i AAP-perioden.

Jeg tipper du må se på dine 3 av 5 beste år fra og med 2016 her. Og så må du gange disse 3 av 5 beste årene opp med omregningsfaktorene for hvert år fram til 2021, slik at du får daværende lønn omgjort til dagens verdi. Og etter det ganger du det med 66% slik uføretrygden beregnes. 

Eller... du kan vente på at NAV har vurdert søknaden din, og vente i spenning på hva du får... 😜 Som er mye lettere! Du kan uansett ikke gjøre noe med det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tjente du 300.000 i 2012, så må du gange dette opp med 9 G-reguleringer/omregningsfaktorer for å vinne dagens verdi av 2012-lønnen, som da blir lønnsgrunnlaget satt til 388.686 i 2021. 

Wow! Det var jeg ikke klar over!! Det har ikke blitt regulert noe på mine inntekter på min nåværende AAP 🤔 hvertfall ikke utregningen som står på AAP forlengelsen jeg får hvert år/halvår. Jeg sjekket års inntektene mot tidligere skattemelding, og de bruker de samme tallene som står på gamle skattemeldinger

men jeg har fått mer utbetalt med tiden på AAP da, plutselig får jeg 100 kr mer osv. Så jeg får jo betydelig mer i AAP nå enn det jeg gjorde for 3 år siden.

Men de regulerer kanskje ikke på samme måte ifht AAP og ufør?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen regel som sier at AAP ikke telles, men gitt at man som regel blir sykemeldt en gitt dag (hendelsesdato eller hva de kaller det nå), så AAP og så uføretrygd så ligger jo AAP-inntekten etter hendelsesdato og teller ergo ikke. Problemet oppstår om noen klarer å komme seg i jobb etter de har gått på AAP noen år, holder ut i 6 måneder og så blir syk igjen. Selv om det er snakk om samme sykdom som tidligere så settes det da ny hendelsesdato og vipps så blir lavinntektsårene med tidligere runde AAP med i beregningsgrunnlaget. En skikkelig felle som hindrer at folk våger å satse på jobb om de er ørlite usikre - går det ikke blir konsekvensene økonomisk sett helt horrible.

Anonymkode: 1aa28...277

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Skjerp deg.

Anonymkode: 3da5c...049

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

AAP ble ikke regnet med for meg. Inntekten de brukte til beregning er fra tiden før AAP. For uføretidspunktet mitt ble satt fra den dagen jeg fikk AAP. 

Anonymkode: 55a0f...942

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Om en har vært 6 mnd friskemeldt og jobbet etter at AAP ble innvilget for første gang, kan AAP telle med i beregningsgrunnlaget.

Anonymkode: f8a11...dce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ingen regel som sier at AAP ikke telles, men gitt at man som regel blir sykemeldt en gitt dag (hendelsesdato eller hva de kaller det nå), så AAP og så uføretrygd så ligger jo AAP-inntekten etter hendelsesdato og teller ergo ikke. Problemet oppstår om noen klarer å komme seg i jobb etter de har gått på AAP noen år, holder ut i 6 måneder og så blir syk igjen. Selv om det er snakk om samme sykdom som tidligere så settes det da ny hendelsesdato og vipps så blir lavinntektsårene med tidligere runde AAP med i beregningsgrunnlaget. En skikkelig felle som hindrer at folk våger å satse på jobb om de er ørlite usikre - går det ikke blir konsekvensene økonomisk sett helt horrible.

Anonymkode: 1aa28...277

Jeg er ikke ts, men har lenge lurt på det samme og fått svært ulike svar. Også fra NAV.

Gikk på aap og jobbet deltid fra 2011-2016. Forsøkte med forsiktig opptrapping og sa fra meg aap. Klarte å jobbe 9 mnd før jeg først ble 50% sm, så 100%. Ble sykmeldt i juni-17, og fikk AAP fra juni-18.

I dag søkes det om uføre, men beregningsgrunnlaget er noe uklart. Har også 9 ulike diagnoser, så er ikke oppstått ny sykdom, men forverring av gammel. Dvs en ny ting oppsto(nakkeprolaps).

Vet ikke hvordan det blir, antar bare minsteufør i beste fall😌

Anonymkode: d04cd...4bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Okei. Da spørs det veldig nårtid NAV setter din første sykedag. Det kan variere. Men ikke i AAP-perioden.

Jeg tipper du må se på dine 3 av 5 beste år fra og med 2016 her. Og så må du gange disse 3 av 5 beste årene opp med omregningsfaktorene for hvert år fram til 2021, slik at du får daværende lønn omgjort til dagens verdi. Og etter det ganger du det med 66% slik uføretrygden beregnes. 

Eller... du kan vente på at NAV har vurdert søknaden din, og vente i spenning på hva du får... 😜 Som er mye lettere! Du kan uansett ikke gjøre noe med det.

Gjennomsnittet av total lønnen av de 3 beste årene (som nav nå beregner AAP på) delt på 3 blir 353 045 kr

Men på AAP papirene mine så står det at beregningsgrunnlaget er 521 535 kr. Også får jeg 66 % av det. Hvor i alle dager får de det tallet fra? Kanskje de har regnet det ut 😳 men det må isåfall være voldsom økning??? Er jo snakk om nesten 170 000 kr

Jeg er så dårlig i matte at jeg aldri i verden hadde funnet ut om nav evt hadde regnet feil 🤣 Så jeg får vell bare være fornøyd når jeg får vite hvor mye det blir 🙈

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...