AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #1 Skrevet 18. juli 2021 Hallo, gutten min på 4,5 mnd har sovnet veldig greit hele tiden, men nå i det siste har han hatt litt vanskeligheter med å sovne. Han våkner også på natten i fire tiden for å skravle. Da er han våken rundt en time og sover igjen til åtte ca. Uansett. Han gråter når jeg legger ham ned. Vanligvis gjør han ikke det, og han sovner lettest om jeg ligger ved siden av ham helt inntil og holder ham i hånden. Nå hjelper ikke det. Rugging hjelper ikke. Han vil ikke ligge i fanget. Det eneste som hjelper for ham, er at jeg bærer ham som en baby mens jeg bysser litt. (dette er dog ikke hele tiden, noen ganger bare, max tre ganger på tre dager medregnet dupper og sove for natten.) Moren min da at jeg for all del aldri måtte løfte ham opp å bysse, for da blir han vant til det. Jeg tenkte bare at han har en periode nå, og dette hjelper. Har ikke tenkt noe særlig langsiktig her. Ser ikke for meg at dette blir standarden i månedene fremover.. Blir det det? Veit noen? Er dette allmennkunnskap? At man ikke skal løfte babyen? Bare tenkte sånn trøstetrappa. Anonymkode: 419be...99c
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #2 Skrevet 18. juli 2021 Såklart han kan bli vant til å bli bysset og at han ikke vil gi slipp på det, men hva så? Han føler seg utrygg eller ubekvem eller annen ubehagelig følelse av å bli lagt ned og roer seg når du bysser, så det er jo bare å fortsette med det - selv om han kanskje blir vant til det. Det gjør jo ingenting. Du trygger ungen din. Det bør da være viktigere enn å ikke "skjemme" han bort? For det er det moren din var redd for - at du skal skjemme han bort? Fordi bortskjemte babyer er så fælt? Tror jeg hadde svart det om moren min hadde sagt det til meg. Jeg hadde sagt at jeg foretrekker en rolig, fornøyd, glad, bortskjemt baby... enn en unge som ligger og griner. Jeg er veldig lite glad i babygråt. Det går seg jo til etter hvert. Anonymkode: 03afd...46e 6 1
mereo Skrevet 18. juli 2021 #3 Skrevet 18. juli 2021 Du gjør det som føles riktig for deg, så kan mora di ta seg en bolle hjemme hos seg selv 5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #4 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Såklart han kan bli vant til å bli bysset og at han ikke vil gi slipp på det, men hva så? Han føler seg utrygg eller ubekvem eller annen ubehagelig følelse av å bli lagt ned og roer seg når du bysser, så det er jo bare å fortsette med det - selv om han kanskje blir vant til det. Det gjør jo ingenting. Du trygger ungen din. Det bør da være viktigere enn å ikke "skjemme" han bort? For det er det moren din var redd for - at du skal skjemme han bort? Fordi bortskjemte babyer er så fælt? Tror jeg hadde svart det om moren min hadde sagt det til meg. Jeg hadde sagt at jeg foretrekker en rolig, fornøyd, glad, bortskjemt baby... enn en unge som ligger og griner. Jeg er veldig lite glad i babygråt. Det går seg jo til etter hvert. Anonymkode: 03afd...46e Takk for et fint svar. Det er der jeg tenker og, han gråter jo fordi det er noe. Og slik jeg leser ham, er han litt sensitiv. Da han var nyfødt skjønte jeg raskt at han trenger litt ekstra trøst og at jeg trygger ham litt ekstra enn med første. Og sånn er det kanskje nå, han trenger meg. Hun sier selv at babyer ikke kan bli bortskjemt på kos. Men jeg hører jo at hun ikke helt ser hva det innebærer, for så snart det går utover "mine kveldsrutiner" , er det en dårlig ide å hjelpe til ekstra. Som om de en gang har greid å sovne uten hjelp, greier de det hver dag fremover. Tenker litt som deg, hva så. Første måtte bli ammet i søvn frem til to år. Litt slitsomt sånn på slutten, men det var verdt det. Når hun våkner om natten er hun ikke redd og leter etter meg, og sovner fint igjen. Det har hun gjort fra hun var tre år. Kanskje sent for mange, men ikke her.. mereo skrev (1 minutt siden): Du gjør det som føles riktig for deg, så kan mora di ta seg en bolle hjemme hos seg selv Hehe ikkesant 😊 Anonymkode: 419be...99c
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #5 Skrevet 18. juli 2021 Du kan lese om trøstetrappa ved å google. Der er det å ta opp barnet og bysse det, det siste trinnet i trappa om det andre ikke fungerer. Det er altså helt ok å gjøre det om du har fulgt trøstetrappa og de andre trinnene ikke har fungert. Anonymkode: 20245...61e 2
Lorieen Skrevet 18. juli 2021 #6 Skrevet 18. juli 2021 Jeg har bysset alle mine når de har hatt behov for det. Ingen av dem har vent seg til det for lengre perioder. Gi ungen det ungen trenger, han er liten!
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #7 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du kan lese om trøstetrappa ved å google. Der er det å ta opp barnet og bysse det, det siste trinnet i trappa om det andre ikke fungerer. Det er altså helt ok å gjøre det om du har fulgt trøstetrappa og de andre trinnene ikke har fungert. Anonymkode: 20245...61e Ja, den er genial, har sett en video om det 😊 Lorieen skrev (5 minutter siden): Jeg har bysset alle mine når de har hatt behov for det. Ingen av dem har vent seg til det for lengre perioder. Gi ungen det ungen trenger, han er liten! Han er veldig liten. Samtidig tenker jeg at det er slik det er nå. For meg er det en fin følelse at han roer seg ned hos meg. Han klamrer seg fast og stopper å gråte, jeg blir skikkelig emosjonell. Det blir bare feil å si nei liksom. Anonymkode: 419be...99c
Lorieen Skrevet 18. juli 2021 #8 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, den er genial, har sett en video om det 😊 Han er veldig liten. Samtidig tenker jeg at det er slik det er nå. For meg er det en fin følelse at han roer seg ned hos meg. Han klamrer seg fast og stopper å gråte, jeg blir skikkelig emosjonell. Det blir bare feil å si nei liksom. Anonymkode: 419be...99c Følg mammahjertet ditt. ❤️
Million Skrevet 18. juli 2021 #9 Skrevet 18. juli 2021 (endret) Mødregenerasjonen før oss fikk jo opplæring på sykehuset at de skulle følge klokka og ikke magen til babyen før de ammet. Ungen kunne skrike seg blå, men ikke søren om man skulle amme de før det var gått fire timer! For ga man etter for skrik og ammet når ungen var sulten, da "skjemte man bort babyen" og de kunne jo begynne og tro at de bestemte over matinga her! 😬 De hadde mange rare og ufølsomme regler for barneoppdragelse før i tiden. Ikke følg dem. Følg ditt eget hjerte og lytt til det det sier. Gråter noen, så trøster man dem, så enkelt er det. Og da spesielt babyer. Man lar ikke et lite barn ligge og gråte alene. Endret 18. juli 2021 av Million 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #10 Skrevet 18. juli 2021 Følg instinktet ditt. Hva så om en baby blir vandt til byssing, det er en baby. En baby kan aldri bli bortskjemt på nærhet, kos og kjærlighet. Anonymkode: d5975...c41 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #11 Skrevet 18. juli 2021 Det er nok kanskje det moren din har lært. Både min mor og svigermor sa noe av det samme (ikke ta ungen opp så ofte, ikke gi mat så ofte, ikke bær så mye). Vi hørte ikke på dem, og både treåringen og ettåringer sover søtt i sengene sine natten gjennom nå. Med den første var jeg ganske lei av å gå frem og tilbake på gulvet for å få henne til å sove en periode. Vi hadde nok vennet henne til det. Men helt ærlig så tenker jeg tilbake på det som litt koselig også nå i ettertid. Og som en annen bruker sier, er det egentlig så farlig, med mindre man får vondt i ryggen eller noe da. Og det gikk altså over etter hvert. Begge bestemødrene til barna våre var forresten også enige i at de skulle ønske rådet ikke hadde vært å la babyen ligge å skrike for å venne seg til å sovne selv. Det var det de ble rådet til på helsestasjonen da de hadde baby som sov dårlig. Og de syntes det var vondt å gjennomføre. Anonymkode: 09f23...b2a 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #12 Skrevet 18. juli 2021 Jeg har bysset alle mine tre, mer og mindre i perioder. Sistemann er bare tre mnd, så han bysses enda, eller ammes i søvn på kvelden spesielt. Da trenger han gjerne litt ekstra nærhet. Jeg også føler at han er en litt sånn sensitiv type, han ble født litt sånn skeptisk til verden med en liten bekymringsrynke i panna og store tallerkenøyne som så på deg litt sånn «hmmmmmm» .... Han har blitt litt mindre skeptisk til verden, og er ingen vanskelig kar å legge - men han er veldig, veldig, veldig glad i litt ekstra kos ❤️ Mellomste var litt mer, Hmm, selvstendig om man kan bruke det ordet, men hadde perioder der han også trengte litt ekstra. Tenner på vei, litt magevondt, varmen, det kommer og går med sånt. Og ingenting føles bedre ut en mammas nærhet da ❤️ Anonymkode: 6c14d...fa3 1
myMa Skrevet 18. juli 2021 #13 Skrevet 18. juli 2021 Kanskje tenner på gang? Om baby trenger ekstra mye kos og omsorg så gi den det. Kjenner jeg blir helt uvel av alle disse utdaterte rådene som bestemødrene kommer med. Jeg har alltid møtt min datters behov for nærhet, kos, samsoving, byssing osv. Det har vært mye i perioder men ikke noe hun har "blitt vant til". Hun sover godt alene på eget rom hver natt og er ikke på noen måte avhenging av byssing eller samsoving nå. Snart 1,5 år. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #14 Skrevet 18. juli 2021 Ikke hør på det, det er gufs fra fortiden da foreldre ble rådet til å ignorere babyen og la dem skrike seg i søvn, eller så ble de "bortskjemt". Heldigvis vet vi bedre nå, så bare lukk ørene for sånt gammeldags tull, og byss babyen din når du har prøvd alt det andre og byssing må til. Han har sikkert noe som plager ham ekstra akkurat nå, og når det roer seg igjen kan fint trappe ned igjen til det du pleide før. Ingen problem. Tro meg, her har vi hatt baby med ørten allergier og plager, og når ting gjør vondt må det mye trøst til for å få søvn, men når det er mindre vondt så normaliseres også behovet for trøst og nærhet til vanlig nivå. Anonymkode: fa8d8...0f6 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #15 Skrevet 19. juli 2021 Har du sett noen i denne verden som blir avhengig av byssing i all evighet? Voksne menn som nå bysses i søvn av mamma? Seff vokser barn det av seg. Du må lukke ørene for alles meninger, for det som skjer til slutt er at du omtrent ikke kan gjøre noe som helst. Din baby er din baby, og deres samspill har ingen noenting med!! Samme på helsestasjonen, de kan henge seg opp i det utroligste. Men de aller aller fleste barn vokser opp som helt normalt fungerende unger, selv om de var litt for lange, for tynne, for tykke, for tjukke i hodet, for korte og ser helt normale ut. Er jo blitt rene vitenskapen å være mamma har jeg inntrykk av. Er ikke måte på hvor komplisert det er, skulle jo tro menneskeheten burde snart vært utdødd slik det fremstilles rundt omkring å oppdra et barn. De trenger mat, bleieskift, kos,trøst og standard hygiene tilsyn. Så mye mer komplisert er det ikke. Og ja gråting følger selvsagt med, kjempe slitsomt for de som får veldig sutrete barn, men det er vel ikke noe big deal i det store bildet. De gråter jo ikke til de er 30. Anonymkode: ba6c4...e36 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #16 Skrevet 19. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du sett noen i denne verden som blir avhengig av byssing i all evighet? Voksne menn som nå bysses i søvn av mamma? Seff vokser barn det av seg. Du må lukke ørene for alles meninger, for det som skjer til slutt er at du omtrent ikke kan gjøre noe som helst. Din baby er din baby, og deres samspill har ingen noenting med!! Samme på helsestasjonen, de kan henge seg opp i det utroligste. Men de aller aller fleste barn vokser opp som helt normalt fungerende unger, selv om de var litt for lange, for tynne, for tykke, for tjukke i hodet, for korte og ser helt normale ut. Er jo blitt rene vitenskapen å være mamma har jeg inntrykk av. Er ikke måte på hvor komplisert det er, skulle jo tro menneskeheten burde snart vært utdødd slik det fremstilles rundt omkring å oppdra et barn. De trenger mat, bleieskift, kos,trøst og standard hygiene tilsyn. Så mye mer komplisert er det ikke. Og ja gråting følger selvsagt med, kjempe slitsomt for de som får veldig sutrete barn, men det er vel ikke noe big deal i det store bildet. De gråter jo ikke til de er 30. Anonymkode: ba6c4...e36 Amen! 👏 Anonymkode: 4514a...3ea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå