Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er drømmestudiet ditt? Hvor lenge prøvde du for å komme inn på drømmestudiet ditt? Hvor mange ganger søkte du? Tok du opp fag som privatist, evt. hvor mange og hvordan gikk det? Holdt du på å gi opp? 

Anonymkode: d7b48...d98

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lyst til å bli gjenkjent, så vil ikke skrive drømmestudiet, haha. Men et av studiene der snittet har gått veldig opp de senere årene, så når jeg endelig følte meg klar til å gå for det, så måtte jeg ta opp fag. Har nå brukt noen år på dette, kan ikke ta alt på en gang da jeg skal klare jobb og familie i tillegg. Enten kommer jeg inn i år (jeg er hun fra SO-tråden som ikke har vært inne og sett svaret enda), eller så må jeg ta to fag til til neste år + årsstudium - eller evt alle de tre siste fagene jeg mangler å ta opp (kun for å forbedre karakterer).

Er drømmen stor nok og hvis det er viktig nok for deg, så ikke gi opp, selv om det kan ta tid. Jeg tenker ihvertfall at det er verdt det.

Anonymkode: 662cb...0f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke lyst til å bli gjenkjent, så vil ikke skrive drømmestudiet, haha. Men et av studiene der snittet har gått veldig opp de senere årene, så når jeg endelig følte meg klar til å gå for det, så måtte jeg ta opp fag. Har nå brukt noen år på dette, kan ikke ta alt på en gang da jeg skal klare jobb og familie i tillegg. Enten kommer jeg inn i år (jeg er hun fra SO-tråden som ikke har vært inne og sett svaret enda), eller så må jeg ta to fag til til neste år + årsstudium - eller evt alle de tre siste fagene jeg mangler å ta opp (kun for å forbedre karakterer).

Er drømmen stor nok og hvis det er viktig nok for deg, så ikke gi opp, selv om det kan ta tid. Jeg tenker ihvertfall at det er verdt det.

PS - akkurat nå har jeg litt lyst til å gi opp, da, huff. Ikke veldig motivert akkurat nå for å ta opp flere tørre vgs fag😝 Men vet jo at jeg kommer til å fortsette hvis jeg må det for å nå målet mitt.

AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer man snart til å bytte over til andre opptaksregler. Nøyaktig når det blir, vites ikke, men man bør iallfall ikke regne med at vi har fortsatt det samme opptakssystemet om noen få år. Så spørs det om man gidder å prøver å "rekke det" med dagens regler, eller om man venter bare til de nye reglene begynner å gjelde. Hvis man har mange ekstra poeng, så vil man tape på de nye reglene iallfall.

Anonymkode: 42b98...87e

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå kommer man snart til å bytte over til andre opptaksregler. Nøyaktig når det blir, vites ikke, men man bør iallfall ikke regne med at vi har fortsatt det samme opptakssystemet om noen få år. Så spørs det om man gidder å prøver å "rekke det" med dagens regler, eller om man venter bare til de nye reglene begynner å gjelde. Hvis man har mange ekstra poeng, så vil man tape på de nye reglene iallfall.

Hvor har du det fra, og hvordan tror du de blir?

Jeg begynte på en bachelor men har forbedret et par fag ved siden av, da jeg begynte å tenke på et annet studie med høyere opptakskrav. Nå har jeg bestemt meg for å satse, og bruke et år på å ta opp fag for å komme inn på dette studiet. Bruker dog ikke mer enn dette året kun til å forbedre fag, da legger jeg det litt på ‘is’ og prøver meg på et annet studie 😊

Anonymkode: 3ecab...5d9

• Liker 2
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er noe som utredes. Det må i første omgang konkluderes med at det er hensiktsmessig å endre, så må det vedtas på stortinget før det endelig implementeres i løpet av årene etterpå. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vitnemål fra reform-94, og valgt derfor fagkombinasjon etter det som ga mest poeng den gang. I år søkte jeg et studium jeg visste jeg hadde nok poeng til å komme inn på så regnet ikke ut snittet, men jeg ser på SO at jeg får mye færre ekstrapoeng for de fagene nå enn jeg gjorde da, så man bør ikke bruke for lang tid på å ta opp fag for å komme inn. Reglene endres litt hele tiden, og plutselig er det noe annet som gjelder. 

Anonymkode: 01816...015

• Liker 2
Skrevet

Lærerutdanning. Kom inn på førstevalget i 2005, men det er ikke før i år at jeg faktisk fullfører graden. Skal sies at jeg har jobbet og fullført andre utdanninger i mellomtiden.

Hadde jeg derimot søkt i dag ville jeg vært nødt til å ta opp matematikk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har de snakket om siden lenge før jeg søkte i 2000..., faktisk også da min bror søkte i 1995. Og sikkert før det også. 

Så tror ikke vi skal satse på at det skjer snart. Noen småendringer vedrørende alderspoeng og realfagspoeng osv har vært endret de siste 15 åra. Men ellers har det ikke skjedd mye. 

Anonymkode: 93dd2...328

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette har de snakket om siden lenge før jeg søkte i 2000..., faktisk også da min bror søkte i 1995. Og sikkert før det også. 

Så tror ikke vi skal satse på at det skjer snart. Noen småendringer vedrørende alderspoeng og realfagspoeng osv har vært endret de siste 15 åra. Men ellers har det ikke skjedd mye. 

Hvilke nye regler er det snakk om? 

Anonymkode: 57929...6d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ikke lyst til å bli gjenkjent, så vil ikke skrive drømmestudiet, haha. Men et av studiene der snittet har gått veldig opp de senere årene, så når jeg endelig følte meg klar til å gå for det, så måtte jeg ta opp fag.

Hvordan i all verden kan du bli gjenkjent? Hvis det er et populært studie antar jeg at mer enn én i landet har søkt...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan i all verden kan du bli gjenkjent? Hvis det er et populært studie antar jeg at mer enn én i landet har søkt...

Sjansen er kanskje ikke stor, nei, men jeg valgte å skrive det sånn allikevel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

SPOCA skrev (31 minutter siden):

Lærerutdanning. Kom inn på førstevalget i 2005, men det er ikke før i år at jeg faktisk fullfører graden. Skal sies at jeg har jobbet og fullført andre utdanninger i mellomtiden.

Hadde jeg derimot søkt i dag ville jeg vært nødt til å ta opp matematikk.

Oi. Hvor gammel er du i dag?

Mitt råd til alle er: Gjør det så godt du kan på vgs, få snittet du trenger, så slipper du tullet mange må gå gjennom med å ta opp fag, få alderspoeng og ta svada årsstudier... Det er ofte omveier til dit man ofte vil, og det tærer på økonomien både kortsiktig og langsiktig. 

Som vgs-elev vet jeg enda ikke 100% hva jeg vil studere, men derfor skaffer jeg meg så høyt snitt som jeg overhodet klarer, slik at jeg kan velge og vrake når den tid kommer. :) I tillegg tar jeg realfag, og har god sjanse til å komme inn på evt. populære studier som jus, siv.ing., medisin osv. med snittet så langt.

Anonymkode: f479e...fd5

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Oi. Hvor gammel er du i dag?

Mitt råd til alle er: Gjør det så godt du kan på vgs, få snittet du trenger, så slipper du tullet mange må gå gjennom med å ta opp fag, få alderspoeng og ta svada årsstudier... Det er ofte omveier til dit man ofte vil, og det tærer på økonomien både kortsiktig og langsiktig. 

Som vgs-elev vet jeg enda ikke 100% hva jeg vil studere, men derfor skaffer jeg meg så høyt snitt som jeg overhodet klarer, slik at jeg kan velge og vrake når den tid kommer. :) I tillegg tar jeg realfag, og har god sjanse til å komme inn på evt. populære studier som jus, siv.ing., medisin osv. med snittet så langt.

Jeg er 34 år i dag. :) Har jobbet fulltid de siste åtte år, og har i tillegg fullført både bachelor- og mastergrad, i tillegg til en del årsstudium.

Omveien viste seg å være gunstig for min del, og egentlig veldig glad for at ting ble som det ble. Omveien medførte at jeg i dag er lektor med opprykk, i stedet for adjunkt (om jeg kun hadde holdt meg til allmennlærerutdanningen).

Endret av SPOCA
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (3 minutter siden):

Jeg er 34 år i dag. :) Har jobbet fulltid de siste åtte år, og har i tillegg fullført både bachelor- og mastergrad, i tillegg til en del årsstudium.

Omveien viste seg å være gunstig for min del, og egentlig veldig glad for at ting ble som det ble. Omveien medførte at jeg i dag er lektor med opprykk, i stedet for adjunkt (om jeg kun hadde holdt meg til allmennlærerutdanningen).

Bra det ordnet seg for deg da. :)

Ordner seg dessverre ikke for alle... mitt råd var jo litt generelt for alle. Altså kan man unngå å ta en omvei, gjør det, det heter tross alt en "omvei". 😅

Skrevet

Bra det ordnet seg for deg da. :)

Ordner seg dessverre ikke for alle... mitt råd var jo litt generelt for alle. Altså kan man unngå å ta en omvei, gjør det, det heter tross alt en "omvei". 😅

Jada, er ikke uenig med deg, og skjønte du mente det generelt. :) Og jeg ville også rådet til det altså, jeg er veldig heldig som fikk en ny mulighet til å fullføre.

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (10 minutter siden):

Jada, er ikke uenig med deg, og skjønte du mente det generelt. :) Og jeg ville også rådet til det altså, jeg er veldig heldig som fikk en ny mulighet til å fullføre.

Ja. Leste litt av dagboka di (det lange innlegget for ikke så lenge siden), og er imponert over reisen din. Man vil jo helst slippe en slik "reise", men det ser ut til at du har lært mye på godt og vondt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja. Leste litt av dagboka di (det lange innlegget for ikke så lenge siden), og er imponert over reisen din. Man vil jo helst slippe en slik "reise", men det ser ut til at du har lært mye på godt og vondt.

Absolutt, og man kan jo ikke få endret det som har skjedd i fortiden, så da får man tenke positivt og se fremover. :)

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (12 minutter siden):

Absolutt, og man kan jo ikke få endret det som har skjedd i fortiden, så da får man tenke positivt og se fremover. :)

liker innstillingen 👍

mye jeg har vært borti allerede nå, som jeg ikke kan forandre, men kan lære av og være takknemlig for.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er drømmestudiet ditt? Hvor lenge prøvde du for å komme inn på drømmestudiet ditt? Hvor mange ganger søkte du? Tok du opp fag som privatist, evt. hvor mange og hvordan gikk det? Holdt du på å gi opp? 

Anonymkode: d7b48...d98

Kom inn på første forsøk. Hadde ikke realfag fra videregående, tok det som privatist samtidig som jeg tok fag på universitetet og kom inn på ordinær kvote på medisin. 

Anonymkode: dd92e...fae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...