AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #1 Skrevet 18. juli 2021 7-åringen min er Normalvektig. Ikke tykk eller tynn, men helt normal. Nå som det er sommer ser hun jenter på samme alder som er ganske tynne. Og hun begynner å kreve sukkerfri brus, og vil ikke spise like mye som før. Fordi hun vil bli tynn som de jentene. De har jo så flat mage. Hvordan kan jeg møte ho på en god måte her? Som mor er jo dette urovekkende, det er så alt for tidlig at ho skal ha dette fokuset. generelt sett så spiser ho mye grønnsaker og frukt, det er ofte snacksen hjemme hos oss. Brus er en sjeldenhet siden vi foretrekker Farris/bris med smak. Godis kun på lørdager. Fastfood er kanskje 1-2 ganger i mnd (det finnes ikke noe i nærheten i bygda vår, så det kan fort gå lang tid uten noen form for fastfood) Nå er det ferie, men ho går på kampsport og turn ellers. Så hun er ganske aktiv. Jeg forsøker å forklare at alle kropper er forskjellige og det viktigste er å spise grønnsaker og frukt for å gi kroppen næring til å bli stor og fin. Akkurat slik ho er ment for å bli. Men ho argumenterer med «men hvorfor er den jentas mage så flat da, og ikke min?». jeg blir så fortvilet, hva hadde dere andre foreldre gjort? Føler meg rådvill. Anonymkode: e1881...3f5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #2 Skrevet 18. juli 2021 Slett Snapchat, Instagram og alle apper hun er under aldersgrensen til å ha. Anonymkode: ae140...23f 7
Gjest WhisperingWind Skrevet 18. juli 2021 #3 Skrevet 18. juli 2021 Veldig vanskelig situasjon. Ville vært påpasselig om å få fokus på at alle kropper er forskjellige. At det viktigste er å ha en sterk, sunn og frisk kropp. Og ikke minst tenke på hvordan du selv er mht mat, vekt, trening og kosthold. https://www.klikk.no/foreldre/barn/barnehelse/spiseforstyrrelser-hos-barn-2375021
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #4 Skrevet 18. juli 2021 Noen har flate mager, noen har ikke det. Noen har store pupper, andre små. Noen har lange øyenvipper, andre korte. Noen har mørk hud, noen lys. Du må bare fortsette å forklare at folk er forskjellig, og at det er helt naturlig, og fint. Man kan ikke presse et eple inn i skallet til bananen. Noen er bananer, noen er epler, noen er moreller og noen er kiwi.... Anonymkode: fc68b...131 6
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #5 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): 7-åringen min er Normalvektig. Ikke tykk eller tynn, men helt normal. Nå som det er sommer ser hun jenter på samme alder som er ganske tynne. Og hun begynner å kreve sukkerfri brus, og vil ikke spise like mye som før. Fordi hun vil bli tynn som de jentene. De har jo så flat mage. Hvordan kan jeg møte ho på en god måte her? Som mor er jo dette urovekkende, det er så alt for tidlig at ho skal ha dette fokuset. generelt sett så spiser ho mye grønnsaker og frukt, det er ofte snacksen hjemme hos oss. Brus er en sjeldenhet siden vi foretrekker Farris/bris med smak. Godis kun på lørdager. Fastfood er kanskje 1-2 ganger i mnd (det finnes ikke noe i nærheten i bygda vår, så det kan fort gå lang tid uten noen form for fastfood) Nå er det ferie, men ho går på kampsport og turn ellers. Så hun er ganske aktiv. Jeg forsøker å forklare at alle kropper er forskjellige og det viktigste er å spise grønnsaker og frukt for å gi kroppen næring til å bli stor og fin. Akkurat slik ho er ment for å bli. Men ho argumenterer med «men hvorfor er den jentas mage så flat da, og ikke min?». jeg blir så fortvilet, hva hadde dere andre foreldre gjort? Føler meg rådvill. Anonymkode: e1881...3f5 Stopp å si at man trenger næring for å kroppen skal bli fin. Man trenger næring for at kroppen skal fungerer punktum. Heller ikke trekk frem spesifikke matvarer. Ellers ville jeg ring ROS og snakket med noen der Anonymkode: a4f22...89f 8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #6 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Slett Snapchat, Instagram og alle apper hun er under aldersgrensen til å ha. Anonymkode: ae140...23f Hun har ikke noen av delene, så det er ikke noe å slette. Sosiale medier eksisterer ikke i hennes eller i hennes vennekrets verden enda. 🤷🏻♀️ ellers så er fokuset på at grønnsaker og frukt gir en sunn og frisk kropp. Ikke at den skal bli -fin- for utseendet sin del. Rådene om å fortsette å fokusere på hvor forskjellige kroppene våre er veldig fine. Hun har arvet min kroppsfasong, som er en timeglassfigur. Det betyr større rumpe og hofter, smal midje og større bryster. Hun er bare 7 så brystene har ikke kommet enda. Men som meg vil hun jo ikke bli slik som de jentene som er slanke hele veien. Jeg jobber hardt med å vise hvor mye jeg elsker min egen kropp, så hun kan akseptere seg selv. Jeg får bare forsette å vise ho at vi er forskjellige og vi er flotte på vår måte. Jeg er selv vokst opp med at frukt og grønt skal være snacks og aktivitet er gøy. Alltid vært aktiv med volleyball, badminton, klatring, skøyter og svømming. Vi har også en svær trampoline i Hagen som vi bruker aktivt. Alt er jo fordi det er gøy å være aktiv, ikke fordi det er trening. Så kroppen hennes får jo det grunnleggende det trenger for en god utvikling videre. Vil jeg tro da.. må nok kontakte helsesøster eller lignende når ferien er over.. Anonymkode: e1881...3f5 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #7 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun har ikke noen av delene, så det er ikke noe å slette. Sosiale medier eksisterer ikke i hennes eller i hennes vennekrets verden enda. 🤷🏻♀️ ellers så er fokuset på at grønnsaker og frukt gir en sunn og frisk kropp. Ikke at den skal bli -fin- for utseendet sin del. Rådene om å fortsette å fokusere på hvor forskjellige kroppene våre er veldig fine. Hun har arvet min kroppsfasong, som er en timeglassfigur. Det betyr større rumpe og hofter, smal midje og større bryster. Hun er bare 7 så brystene har ikke kommet enda. Men som meg vil hun jo ikke bli slik som de jentene som er slanke hele veien. Jeg jobber hardt med å vise hvor mye jeg elsker min egen kropp, så hun kan akseptere seg selv. Jeg får bare forsette å vise ho at vi er forskjellige og vi er flotte på vår måte. Jeg er selv vokst opp med at frukt og grønt skal være snacks og aktivitet er gøy. Alltid vært aktiv med volleyball, badminton, klatring, skøyter og svømming. Vi har også en svær trampoline i Hagen som vi bruker aktivt. Alt er jo fordi det er gøy å være aktiv, ikke fordi det er trening. Så kroppen hennes får jo det grunnleggende det trenger for en god utvikling videre. Vil jeg tro da.. må nok kontakte helsesøster eller lignende når ferien er over.. Anonymkode: e1881...3f5 Men ordvalget er alfa omega. Ikke bruk ord som beskriver kroppen,men heller ord som beskriver hva man trenger kroppen til. Heller ikke snakk om spesifikke råvarer Anonymkode: a4f22...89f 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #8 Skrevet 18. juli 2021 Det er dessverre ofte ekstremt fokus på utseende i turnmiljøer, så det kan tenkes det kommer derfra. Hvis hun f.eks. hører hva eldre jenter, assistenttrenere og så videre snakker om. Anonymkode: 24f4e...170 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #9 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det er dessverre ofte ekstremt fokus på utseende i turnmiljøer, så det kan tenkes det kommer derfra. Hvis hun f.eks. hører hva eldre jenter, assistenttrenere og så videre snakker om. Anonymkode: 24f4e...170 Det kan være noe i det du sier ja. Hun har jo idealisert de eldre jentene som er på oppvisning. Alle er sånne tynne «svaner» om du forstår hva jeg mener? Lange og slanke. Hun gir uttrykk for at ho trives bedre på kampsport, så kanskje vi skal vurdere å fokusere mer på det og muligens avslutte turn (uten å tvinge ho). I gruppa på kampsporten er det jo alle kjønn og ingen fokus på tettsittende klær. De bruker jo løse og ledige klær. Fokuset er noe helt annet i gruppa der også. -ts Anonymkode: e1881...3f5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #10 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hun har ikke noen av delene, så det er ikke noe å slette. Sosiale medier eksisterer ikke i hennes eller i hennes vennekrets verden enda. 🤷🏻♀️ ellers så er fokuset på at grønnsaker og frukt gir en sunn og frisk kropp. Ikke at den skal bli -fin- for utseendet sin del. Rådene om å fortsette å fokusere på hvor forskjellige kroppene våre er veldig fine. Hun har arvet min kroppsfasong, som er en timeglassfigur. Det betyr større rumpe og hofter, smal midje og større bryster. Hun er bare 7 så brystene har ikke kommet enda. Men som meg vil hun jo ikke bli slik som de jentene som er slanke hele veien. Jeg jobber hardt med å vise hvor mye jeg elsker min egen kropp, så hun kan akseptere seg selv. Jeg får bare forsette å vise ho at vi er forskjellige og vi er flotte på vår måte. Jeg er selv vokst opp med at frukt og grønt skal være snacks og aktivitet er gøy. Alltid vært aktiv med volleyball, badminton, klatring, skøyter og svømming. Vi har også en svær trampoline i Hagen som vi bruker aktivt. Alt er jo fordi det er gøy å være aktiv, ikke fordi det er trening. Så kroppen hennes får jo det grunnleggende det trenger for en god utvikling videre. Vil jeg tro da.. må nok kontakte helsesøster eller lignende når ferien er over.. Anonymkode: e1881...3f5 Kontakt helsesøster ja. Men hvorfor fokusere på hvor mye du «elsker kroppen din»? Jeg tenker mye av problemet ligger der: vi leter etter svar og bekreftelse i speilet. Jeg tror jeg hadde trengt selv som barn å lære at det ikke finnes noen svar å hente der. Turn er forøvrig en veldig spiseforstyrret sport sammen med ballett/skihopp osv. Fortsett på kampsporten - der har man ikke stram bekledning og fokus på vekt på samme måte fra tidlig alder. Anonymkode: 93cdd...dcb
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #11 Skrevet 18. juli 2021 Det er nok idretten kroppsfokuset kommer fra, dessverre, dersom hun ikke har eldre søsken, sosiale medier eller liknende. Noen idretter har mer av dette enn andre - som turn, dans, ballett, svømming osv. Jeg var selv en slik 7-åring, jeg har alltid vært normalvektig (slank som voksen), men aldri hatt den helt smale barnekroppen som noen jenter hadde. Moren min prøvde å motarbeide kroppsfokuset, men det var fra henne det opprinnelig kom. Barn hører jo ofte når voksne ikke vet de hører, og jeg husker jeg ble omtalt. Jeg hadde valpefett som barn, og vokste det av meg i 11-årsalderen. Jeg husker mamma satt ved bordet med venninner og skravlet og hun sa ting som "ja, hun har endelig strukket seg", mens jeg lekte i rommet ved siden av. Hun sa de obligatoriske tingene til meg direkte, som at jeg var sunn og fin, men hele livet har jeg visst at mamma alltid har "likt meg best" når jeg er på mitt slankeste. På spørsmål om hvorfor en jentes mage er flat og ikke hennes, så er svaret at folk ser ulike ut. På samme måte som at hudfargen er ulik, håret er ulikt og vi har ulik høyde. Anonymkode: 27670...926
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå