Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi begynte å prøve for snart ett år siden. Av ulike grunner så har vi satt en pause på den aktive prøvinga - det vil si at vi ikke bruker prevensjpn, men at vi heller ikke følger med på syklusen.

De siste ukene så har vi hatt ferie. Det har innebært godt selskap, god mat - og mye godt å drikke. Jeg har ikke drukket alkohol hver dag, men i snitt så er det nok snakk om cirka 2 enheter hver dag.

Nå lurer jeg faktisk på om jeg kan ha blitt gravid. I så fall er jeg cirka 5 uker på vei. Jeg er derfor veldig redd for hvilken skade alkoholinntaket kan ha påført et eventuelt foster. Er det slik at det kan være såpass stor potensiell skade at man bør ta abort? Er det eventuelt mulig å sjekke ting tidlig i svangerskapet for å passe på at alt er i orden?

Håper noen har kloke ord å bidra med. På forhånd, tusen takk ❤

Anonymkode: fe8c5...f95

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Frankrike har fostret mange flinke mennesker, og de fleste av dem har fått i seg en god del alkohol i løpet av tiden i livmoren. Så det går nok bra, selv om det ikke er å anbefale å drikke når man prøver å bli gravid.

Anonymkode: f10ba...bbf

• Liker 1
Skrevet

Det mest skadelige er vel jevnlig inntak av alkohol i svangerskap. At man drikker noen enheter før man finner ut at man er gravid i de aller tidligste ukene går nok helt fint :hug:Veldig mange som opplever dette! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Vi begynte å prøve for snart ett år siden. Av ulike grunner så har vi satt en pause på den aktive prøvinga - det vil si at vi ikke bruker prevensjpn, men at vi heller ikke følger med på syklusen.

De siste ukene så har vi hatt ferie. Det har innebært godt selskap, god mat - og mye godt å drikke. Jeg har ikke drukket alkohol hver dag, men i snitt så er det nok snakk om cirka 2 enheter hver dag.

Nå lurer jeg faktisk på om jeg kan ha blitt gravid. I så fall er jeg cirka 5 uker på vei. Jeg er derfor veldig redd for hvilken skade alkoholinntaket kan ha påført et eventuelt foster. Er det slik at det kan være såpass stor potensiell skade at man bør ta abort? Er det eventuelt mulig å sjekke ting tidlig i svangerskapet for å passe på at alt er i orden?

Håper noen har kloke ord å bidra med. På forhånd, tusen takk ❤

Jeg ble utsatt for radioaktiv stråling da jeg var 5 uker på vei (visste ikke om det). 

Alle gynekologer og andre leger var samstemte i at evt skader så tidlig i svangerskapet ville føre til spontanabort - da skadene ikke ville være forenelig med liv.  

Så enten hadde embryoet blitt "ødelagt" eller så ville det gå fint. 

Siden det ikke er helt dagligdags med radioaktiv stråling så fikk jeg en del oppfølging, men alt gikk helt fint. 😊 har en 10åring nå som er helt som andre barn. (Og dessverre helt uten superkrefter 😉😂). 

Anonymkode: aa1a9...60d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Frankrike har fostret mange flinke mennesker, og de fleste av dem har fått i seg en god del alkohol i løpet av tiden i livmoren. Så det går nok bra, selv om det ikke er å anbefale å drikke når man prøver å bli gravid.

Anonymkode: f10ba...bbf

Amatariel skrev (17 minutter siden):

Det mest skadelige er vel jevnlig inntak av alkohol i svangerskap. At man drikker noen enheter før man finner ut at man er gravid i de aller tidligste ukene går nok helt fint :hug:Veldig mange som opplever dette! 

Tusen takk for beroligende svar, begge to! Jeg hadde satt korken på flaska dersom vi hadde vært aktive prøvere, men vi trengte rett og slett bare en liten "ferie-pause". Men ja, jeg kunne selvsagt ha vært mer forsiktig med alkohol uansett siden vi ikke bruker prevensjon. Men jeg får stole på kroppen min - nå vet jeg ikke om jeg er gravid heller, så dette er uansett bare krisemaksimering.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ble utsatt for radioaktiv stråling da jeg var 5 uker på vei (visste ikke om det). 

Alle gynekologer og andre leger var samstemte i at evt skader så tidlig i svangerskapet ville føre til spontanabort - da skadene ikke ville være forenelig med liv.  

Så enten hadde embryoet blitt "ødelagt" eller så ville det gå fint. 

Siden det ikke er helt dagligdags med radioaktiv stråling så fikk jeg en del oppfølging, men alt gikk helt fint. 😊 har en 10åring nå som er helt som andre barn. (Og dessverre helt uten superkrefter 😉😂). 

Anonymkode: aa1a9...60d

Tusen takk for at du delte! Og veldig godt å høre at alt gikk fint med spiren din 🙂 Jeg får stole på at kroppen ordner opp i tilfelle det skulle ha skjedd noe.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne drakk mye på en fest tidlig i svangerskapet. Barnet ble født med en hørselsdefekt, en nerve/muskel sykdom og en kosmetisk defekt. Ingen et om det har noe med festen/inntaket å gjøre eller ikke. Hun var veldig full. Testet seg noen dager etter og var positiv.

Jeg drakk også tidlig i begge mine svangerskap. Men få enheter og som «kosedrikk» ikke festdrikk. Friske barn. Nevnt det for helsesøster på kontroll, og ble beroliget.

Anonymkode: 76b70...52f

AnonymBruker
Skrevet

Var før positiv test/forventet mens altså*

Anonymkode: 76b70...52f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...