Gå til innhold

Mistenker at datteren min har aspergers, noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 7 år har alltid vært litt annerledes og først etter å ha lest om aspergers syndrom begynner brikkene å falle på plass. Her er noen av symptomene som vi har lagt merke til:

1) Hun sliter med den sosiale interaksjonen, komme inn i leken og sitter og leker for seg selv. Store sosiale utfordringer på skolen, få venner og blir omtalt som "rar" av andre barn. 

2) Veldig oppslukt av det hun gjør og vanskelig å få kontakt med, lyder ikke navnet sitt eller hører på oss når vi snakker til henne.

3) Har angst for mye, redd for mennesker, redd for vann, høyder, oppmerksomhet

4) Systematiserer både leker og mat, alt skal være i et system eller på linje

5) Dypt inni enkelte interesser og har en kunnskap rundt disse temaene på et svært høyt nivå

6) Klumsete og skader seg lett

7) Hyppige raserianfall for de minste ting der hun sier hun har et dårlig liv og ikke passer inn i familien

Når vi er tilbake fra ferie skal vi ta kontakt med fastlege for utredning, men setter stor tips og råd fra andre med barn med denne diagnosen. 

Anonymkode: b9cb7...11a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Datteren min på 7 år har alltid vært litt annerledes og først etter å ha lest om aspergers syndrom begynner brikkene å falle på plass. Her er noen av symptomene som vi har lagt merke til:

1) Hun sliter med den sosiale interaksjonen, komme inn i leken og sitter og leker for seg selv. Store sosiale utfordringer på skolen, få venner og blir omtalt som "rar" av andre barn. 

2) Veldig oppslukt av det hun gjør og vanskelig å få kontakt med, lyder ikke navnet sitt eller hører på oss når vi snakker til henne.

5) Dypt inni enkelte interesser og har en kunnskap rundt disse temaene på et svært høyt nivå

7) Hyppige raserianfall for de minste ting der hun sier hun har et dårlig liv og ikke passer inn i familien

Når vi er tilbake fra ferie skal vi ta kontakt med fastlege for utredning, men setter stor tips og råd fra andre med barn med denne diagnosen. 

Passer på min datter også og hun har fått ADHD kombinert type diagnose.

Anonymkode: bc663...1b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Passer på min datter også og hun har fått ADHD kombinert type diagnose.

Takk for svar, hvilke ADHD tegn har hun?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar, hvilke ADHD tegn har hun?

I tillegg til de du har ramset opp så er hun urolig i kroppen, men kan sitte helt i ro når hun sitter med sine interesser, Hun sliter faglig på skolen, hun har språkforståelses vansker, må ha faste rutiner, struktur. Blir fort sliten fysisk og psykisk. Har hatt fritak for lekser dette året for ettermiddagene var bare en kamp og hun har ingen læringsutbytte av å føle seg mislykket og dum. 

AnonymBruker
Skrevet

Mye av det du skriver stemmer med vårt mellomste barn på 8 år. Hen passer imidlertid ikke helt inn i en bås. Hen har enkelte tegn på ADD, enkelte tegn på angst, og enkelte tegn på autisme. Men BUP velger å ikke gi hen diagnose ennå, da det er såpass mye som fremdeles er uklart, og hen også har interesser og evner som tilsier at hen ikke har noen av delene. Hen HAR imidlertid åpenbare utfordringer, og får oppfølging av PPA (tidligere PPT) med 3 timer spes ped i uken på skolen, med fokus på sosial kompetanse. Jeg skulle gjerne ha likt å vite om noe kan gjøres for hans fin- og grovmotoriske klossethet; skal ha møte med BUP og PPA i august. Tenker da først og fremst på eventuell fysioterapi.

Anonymkode: 05be7...686

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min hadde omtrent alle symtomene i boken på asperger å ble utredet. De kom frem til at det ikke var asperger. Sett i ettertid så ser jeg at avgjørelsen var rett. Når han først ble trygg og møtte voksne som forsto han,så forsvant alle tegn på asperger.

Anonymkode: 80be7...95c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da kontakter du fastlege og får henvisning til BUP. De kan stille en eventuelt diagnose og ikke vi. 

Anonymkode: af543...a18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da kontakter du fastlege og får henvisning til BUP. De kan stille en eventuelt diagnose og ikke vi. 

Anonymkode: af543...a18

Hun skriver jo at de skal kontakte fastlege når de kommer hjem fra ferie. Hun ber ikke om noen diagnose fra noen her inne, hun ber om erfaringer.

Anonymkode: 3c4f1...69c

AnonymBruker
Skrevet

Har en god venn med en sønn som har Asperger, utredet omtrent på samme alder.

For ham så var det tydeligste hans enorme behov for rutine og klare planer. Han får vanvittige raserianfall hvis planer blir endret. Han vil ikke reise eller på ferie noe sted han ikke har vært før, og når han først slår seg vrang er det fysisk utagering og helt umulig å hanskes.

Det er imidlertid vanskelig å skille hvor diagnosen slutter og oppdragelsen begynner...Foreldrene hans er nå skilt dessverre, og det er vanskelig å samkjøre oppdragelsen. De har nok resignert litt og lar ham styre skuta.

Anonymkode: 6b1b0...2c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hun skriver jo at de skal kontakte fastlege når de kommer hjem fra ferie. Hun ber ikke om noen diagnose fra noen her inne, hun ber om erfaringer.

Anonymkode: 3c4f1...69c

Helt riktig, takk.

AnonymBruker
Skrevet

Foreslår en egen undergruppe på forumet som heter Asberger.. så lei alle disse Asberger trådene nå. 

Anonymkode: 4c36a...4a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Foreslår en egen undergruppe på forumet som heter Asberger.. så lei alle disse Asberger trådene nå. 

Anonymkode: 4c36a...4a4

Send meg gjerne link til undergruppen da jeg ikke finner denne. Foreslår også at du ikke klikker deg inn på tråder som du vet du irriterer deg over.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sønnen min hadde omtrent alle symtomene i boken på asperger å ble utredet. De kom frem til at det ikke var asperger. Sett i ettertid så ser jeg at avgjørelsen var rett. Når han først ble trygg og møtte voksne som forsto han,så forsvant alle tegn på asperger.

Anonymkode: 80be7...95c

Takk for svar. Mistanke er heldigvis ikke en diagnose, og mange barn kan ha symptomer i en fase av barndommen av helt andre grunner. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mye av det du skriver stemmer med vårt mellomste barn på 8 år. Hen passer imidlertid ikke helt inn i en bås. Hen har enkelte tegn på ADD, enkelte tegn på angst, og enkelte tegn på autisme. Men BUP velger å ikke gi hen diagnose ennå, da det er såpass mye som fremdeles er uklart, og hen også har interesser og evner som tilsier at hen ikke har noen av delene. Hen HAR imidlertid åpenbare utfordringer, og får oppfølging av PPA (tidligere PPT) med 3 timer spes ped i uken på skolen, med fokus på sosial kompetanse. Jeg skulle gjerne ha likt å vite om noe kan gjøres for hans fin- og grovmotoriske klossethet; skal ha møte med BUP og PPA i august. Tenker da først og fremst på eventuell fysioterapi.

Anonymkode: 05be7...686

Trådstarter her: Vår datter er også urolig i kroppen, klarer ikke å sitte normalt (sitter gjerne opp ned) og piler avgårde i alle retninger eller flakser som en fugl. Lekser er tungt (spesielt lesing og skriving), men matte går som en lek.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...