AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #1 Skrevet 18. juli 2021 Jeg har en kjæreste som er helt fantastisk, men plutselig kan han smelle til med beskyldninger eller reaksjoner som er helt fullstendig malplasert. Han beklager som oftest med en gang, og etter flere samtaler har det kommet frem at av og til er det som om han opplever fortiden med sin emosjonellt og fysisk mishandlende eks. Hun kunne slå og klore ham, var veldig slem og nedlatende. Hun dumpet ham og han oppsøkte terapi for å komme videre, det har gått bra, så traff han meg og det viser seg at han får flashback til fortiden og det er veldig vanskelig for vårt forhold er veldig balansert og fullt av respekt for hverandre. For eksempel kom jeg til ham i går og han hadde spurt meg om å handle noe fra butikken. De hadde det ikke på de 2 butikkene i området så jeg fikk ikke tak i det, det var liksom en spesiell brus eller sjokolade feks, da jeg kom hjem sa jeg det og han ropte "ikke lyv, du ga faen fordi du selv ikke liker det". Jeg ble stående fryst med munnen åpen og det gikk kanskje 2 sekunder med stillhet før han kom løpende og klemte meg og unnskyldte mange ganger. Det er sånne ting hele tiden, jeg har reagert med forståelse og kjærlighet for jeg vet hvor vanskelig det kan være. Det er med tungt hjerte jeg vurderer å gjøre det slutt fordi i stede for å bli bedre så blir han verre når kontrastene i forholdene blir klare for ham, han ser hvor fælt det virkelig var med eksen. Jeg er redd det blir slutten på oss uansett.. Det toppet seg absolutt da jeg kom i snakk med en kompis av ham på gata for en liten stund siden og han spurte meg om vi ikke skulle ha fest og feire snart, jeg smilte og skjønte ikke hva han mente, så sier han "ja pengene, dere skal vel feire at Han vant? Dere må jo by opp til en liten fest vel" etter masse om og men og hæ skjønte han at jeg ikke visste, det viser seg at kjæresten min vant et 6 sifret beløp på tipping eller noe sånt og har ikke sagt det til meg. Jeg ble skikkelig skuffet for det at han holder ting skjult har vært et problem, og det er ofte bare bagateller. Jeg dro rett hjem og sa at jeg visste om pengene, og spurte forsiktig hvorfor han ikke hadde sagt noe. Han brøt sammen og sa at han ble redd for at jeg skulle ta de fra ham og bruke de opp, sånn som eksen hans alltid gjorde. Han gråt og ba om unnskyldning og sa at selvsagt skulle han si det og han visste jo at jeg bare hadde blitt glad på hans vegne, men at han ikke fikk det til. Jeg kjenner at noe i meg gir opp, at uansett hva jeg gjør eller sier, eller ikke gjør så trigger det fortiden han ikke er ferdig med. Det gjør så vondt, men jeg tror ikke han greier å bearbeide dette mens han er i et forhold? Erfaring? Tips hjelp? Anonymkode: a8e89...1a1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #2 Skrevet 18. juli 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har en kjæreste som er helt fantastisk, men plutselig kan han smelle til med beskyldninger eller reaksjoner som er helt fullstendig malplasert. Han beklager som oftest med en gang, og etter flere samtaler har det kommet frem at av og til er det som om han opplever fortiden med sin emosjonellt og fysisk mishandlende eks. Hun kunne slå og klore ham, var veldig slem og nedlatende. Hun dumpet ham og han oppsøkte terapi for å komme videre, det har gått bra, så traff han meg og det viser seg at han får flashback til fortiden og det er veldig vanskelig for vårt forhold er veldig balansert og fullt av respekt for hverandre. For eksempel kom jeg til ham i går og han hadde spurt meg om å handle noe fra butikken. De hadde det ikke på de 2 butikkene i området så jeg fikk ikke tak i det, det var liksom en spesiell brus eller sjokolade feks, da jeg kom hjem sa jeg det og han ropte "ikke lyv, du ga faen fordi du selv ikke liker det". Jeg ble stående fryst med munnen åpen og det gikk kanskje 2 sekunder med stillhet før han kom løpende og klemte meg og unnskyldte mange ganger. Det er sånne ting hele tiden, jeg har reagert med forståelse og kjærlighet for jeg vet hvor vanskelig det kan være. Det er med tungt hjerte jeg vurderer å gjøre det slutt fordi i stede for å bli bedre så blir han verre når kontrastene i forholdene blir klare for ham, han ser hvor fælt det virkelig var med eksen. Jeg er redd det blir slutten på oss uansett.. Det toppet seg absolutt da jeg kom i snakk med en kompis av ham på gata for en liten stund siden og han spurte meg om vi ikke skulle ha fest og feire snart, jeg smilte og skjønte ikke hva han mente, så sier han "ja pengene, dere skal vel feire at Han vant? Dere må jo by opp til en liten fest vel" etter masse om og men og hæ skjønte han at jeg ikke visste, det viser seg at kjæresten min vant et 6 sifret beløp på tipping eller noe sånt og har ikke sagt det til meg. Jeg ble skikkelig skuffet for det at han holder ting skjult har vært et problem, og det er ofte bare bagateller. Jeg dro rett hjem og sa at jeg visste om pengene, og spurte forsiktig hvorfor han ikke hadde sagt noe. Han brøt sammen og sa at han ble redd for at jeg skulle ta de fra ham og bruke de opp, sånn som eksen hans alltid gjorde. Han gråt og ba om unnskyldning og sa at selvsagt skulle han si det og han visste jo at jeg bare hadde blitt glad på hans vegne, men at han ikke fikk det til. Jeg kjenner at noe i meg gir opp, at uansett hva jeg gjør eller sier, eller ikke gjør så trigger det fortiden han ikke er ferdig med. Det gjør så vondt, men jeg tror ikke han greier å bearbeide dette mens han er i et forhold? Erfaring? Tips hjelp? Anonymkode: a8e89...1a1 Kanskje han burte ha jobbet med seg selv før han gikk inn i et nytt forhold. Anonymkode: 813a1...a09 7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #3 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje han burte ha jobbet med seg selv før han gikk inn i et nytt forhold. Anonymkode: 813a1...a09 Ja, jeg er enig, og han holdt jo på med det, men jeg tror dessverre ikke det var nok egentlig.. og det er utrolig leit for fy f for en fyr han er. Det kommer til å brekke hjertet mitt om vi ikke har annen utvei enn brudd. Anonymkode: a8e89...1a1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #4 Skrevet 18. juli 2021 Går han fortsatt i terapi? Det tenker jeg er pri 1. Enten alene eller sammen med deg Anonymkode: 39f1d...d15 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #5 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Går han fortsatt i terapi? Det tenker jeg er pri 1. Enten alene eller sammen med deg Anonymkode: 39f1d...d15 Ja det gjør han, og det virker til å gå bra, men føles som forholdet vårt trigger ham mer enn terapien klarer å ta unna... Anonymkode: a8e89...1a1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #6 Skrevet 18. juli 2021 Dette er jo psykisk mishandling fra han sin side. Uavhengig av hva slags eks han har hatt tidligere. Anonymkode: 4a025...d09 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #7 Skrevet 18. juli 2021 Her har du bare hørt hans side av forholdet til eksen. Kan hende han ikke er så enkel selv heller. Jeg var sammen med en mann av samme ulla. Eksen hans hadde også vært utrolig slem og gjort mye jævelskap mot han. Jeg er stikk motsatt av eksen hans, men du verden så mye unødig kjeft jeg fikk av han. Jeg kunne få kjeft for ting jeg absolutt ikke kunne gjøre noe med feks ting på jobben hans eller hva som helst. Jeg ble nervøs av dette forsket visste aldri når disse utbruddene kunne komme. Vi fadet ut hverandre og nå har vi ingen kontakt lenger. Jeg savner veldig da han var i godt humør og vi fant på ting, men savner ikke å få kjeft. Kjenner jeg er helt rolig i kroppen nå som jeg har fått det på avstand. Anonymkode: 87b65...fad 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #8 Skrevet 18. juli 2021 Virker ikke som at den historien han har presentert for deg er veldig nærme sannheten. Men den tanken har ikke slått deg for du er blendet av alle løgnene. Vel. Lykke til. Det går som det må gå. Ikke bare er du allerede fanget, du vil ikke engang se flaggene selv etter å ha fått dem forevist her. Anonymkode: 774ec...8e8 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #9 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja det gjør han, og det virker til å gå bra, men føles som forholdet vårt trigger ham mer enn terapien klarer å ta unna... Anonymkode: a8e89...1a1 Har han ptsd? Av og til kan ting bli verre når man går i terapi før det stabiliseres igjen. Er det et alternativ at du blir med han på et par timer hos psykologen innimellom slik at dere kan snakke om dette sammen med en profesjonell tredjepart? Anonymkode: c90c5...67a
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #10 Skrevet 18. juli 2021 Men er han ærlig i terapi? Alltid festlig når de "glatter over" eller forteller lightversjoner hos psykolog. Men hvis kone, samboer, barn eller foreldre blir med på en time gir det et helt annet bilde 😅 Anonymkode: 39f1d...d15
Jensine Skrevet 18. juli 2021 #11 Skrevet 18. juli 2021 Hmmm. Var eksen så sadistisk at hun ikke kjøpte sjokolade til ham...skjønner det blir vonde flashbacks av det. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #12 Skrevet 18. juli 2021 Han er ikke «fantastisk». At du virkelig ikke skjønner det. Og å skylde på eksen når han skjeller deg ut på den måten….. jeg må virkelig le. Vet ikke om det latterligste er historien han serverer eller at du kjøper den. Anonymkode: 6f320...da5 2
~ m a u d e ~ Skrevet 18. juli 2021 #13 Skrevet 18. juli 2021 Dette er konvensjonell mishandling. Jeg kaller det konvensjonell, fordi det er faktisk alltid sånn at mishandling skyldes at man selv har blitt behandlet dårlig. Dessverre så er det mange som opplever at de skiller seg ut fra andre mishandlere fordi de har blitt behandlet dårlig. De ser ikke at det gjelder alle andre mishandlere også. Men jo, det gjør det. Så det å ha blitt utsatt for traumer er altså ikke en unnskyldning for å oppføre seg slik. https://www.webpsykologen.no/artikler/trakassering-vold-i-parforhold/ I denne artikkelen finnes en historie om en mann som vokste opp med en dominerende mor, fikk seg en voldelig partner, og til slutt en snill kjæreste. Da han opplevde at han begynte å oppføre seg lumpent mot henne, oppsøkte han terapi. Den underliggende årsaken er å provosere frem slag eller vold fordi man føler at det er det man fortjener. Mens for den man gjør dette mot, oppleves det som mishandling. Ja, jeg synes du skal la han gå. Det er skadelig for deg å bli. Og det er tvilsomt at han blir nok motivert til endring, dersom du henger rundt. Men anbefaler at dere leser den artikkelen over her
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #14 Skrevet 18. juli 2021 Ja han mishandler jo meg også... har bare hørt en side med eksen, men fått bekteftet fra hans venner og familie. Jeg ser jo han prøver å jobbe med seg selv men har mareritt og problemer, psykologen mener han har ptsd ja. Anonymkode: a8e89...1a1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #15 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har en kjæreste som er helt fantastisk, men plutselig kan han smelle til med beskyldninger eller reaksjoner som er helt fullstendig malplasert. Han beklager som oftest med en gang, og etter flere samtaler har det kommet frem at av og til er det som om han opplever fortiden med sin emosjonellt og fysisk mishandlende eks. Hun kunne slå og klore ham, var veldig slem og nedlatende. Hun dumpet ham og han oppsøkte terapi for å komme videre, det har gått bra, så traff han meg og det viser seg at han får flashback til fortiden og det er veldig vanskelig for vårt forhold er veldig balansert og fullt av respekt for hverandre. For eksempel kom jeg til ham i går og han hadde spurt meg om å handle noe fra butikken. De hadde det ikke på de 2 butikkene i området så jeg fikk ikke tak i det, det var liksom en spesiell brus eller sjokolade feks, da jeg kom hjem sa jeg det og han ropte "ikke lyv, du ga faen fordi du selv ikke liker det". Jeg ble stående fryst med munnen åpen og det gikk kanskje 2 sekunder med stillhet før han kom løpende og klemte meg og unnskyldte mange ganger. Det er sånne ting hele tiden, jeg har reagert med forståelse og kjærlighet for jeg vet hvor vanskelig det kan være. Det er med tungt hjerte jeg vurderer å gjøre det slutt fordi i stede for å bli bedre så blir han verre når kontrastene i forholdene blir klare for ham, han ser hvor fælt det virkelig var med eksen. Jeg er redd det blir slutten på oss uansett.. Det toppet seg absolutt da jeg kom i snakk med en kompis av ham på gata for en liten stund siden og han spurte meg om vi ikke skulle ha fest og feire snart, jeg smilte og skjønte ikke hva han mente, så sier han "ja pengene, dere skal vel feire at Han vant? Dere må jo by opp til en liten fest vel" etter masse om og men og hæ skjønte han at jeg ikke visste, det viser seg at kjæresten min vant et 6 sifret beløp på tipping eller noe sånt og har ikke sagt det til meg. Jeg ble skikkelig skuffet for det at han holder ting skjult har vært et problem, og det er ofte bare bagateller. Jeg dro rett hjem og sa at jeg visste om pengene, og spurte forsiktig hvorfor han ikke hadde sagt noe. Han brøt sammen og sa at han ble redd for at jeg skulle ta de fra ham og bruke de opp, sånn som eksen hans alltid gjorde. Han gråt og ba om unnskyldning og sa at selvsagt skulle han si det og han visste jo at jeg bare hadde blitt glad på hans vegne, men at han ikke fikk det til. Jeg kjenner at noe i meg gir opp, at uansett hva jeg gjør eller sier, eller ikke gjør så trigger det fortiden han ikke er ferdig med. Det gjør så vondt, men jeg tror ikke han greier å bearbeide dette mens han er i et forhold? Erfaring? Tips hjelp? Anonymkode: a8e89...1a1 Han har gått for fort inn i noe nytt, dette forholdet vil slite deg ut. Tilslutt ender du opp med samme problemer som han. Anonymkode: 5e604...cb8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #16 Skrevet 18. juli 2021 Tenker han ikke er klar for et forhold. Med mindre du ønsker å bli behandlet slik? Anonymkode: 33e7d...1ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå