Gå til innhold

Gutt på fire år sluttet med bleie men driver å tar på tissen hele tiden.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten vår har nettopp fylt fire år og sluttet med bleie for en stund tilbake. Nå med lite klær på i sommer har han en så dårlig uvane med å drive å ta på tissen sin utenpå klærne HELE tiden. Hva er greia?! Vi minner han på det og minner han på det, men vi klarer jo  ikke å få av denne uvanen. Noen med erfaring? Hva gjorde dere?

Anonymkode: cf85e...633

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går over selvfølgelig.

Det er jo sikkert veldig uvant å kjenne tissen mot klærne i stedet for bleia.

Sønnen min gjorde det samme da han sluttet med bleier - han var litt yngre enn 4 år, men samme greia. Har til og med bilde av han der han kom med i bildet da jeg tok bilde av noe annet.

Han er voksen nå og kan ikke huske at det varte så veldig lenge.

Jeg tror vi bare ikke fokuserte så mye på det og heller avledet enn å si at han måtte slutte å ta på tissen sin. 

Anonymkode: 635f0...689

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ehhhh.. selvfølgelig gjør han det, han blir kjent med kroppen sin og utforsker. Dette er tema for de fleste helsestasjoner på 3 års kontroll. du virker overrasket ? Dette er bare sunt. Du skal ikke be et barn stoppe å ta på tissen sin, det er hans kropp og han kan utforske den så mye han vil. 

Endret av indigob
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt normalt! Mine gutter gjør/gjorde det også, lenge. Det blir jo hvertfall helt feil og be han slutte med det. Han må få bli kjent med sin egen kropp på sin egen måte. 

Anonymkode: 59913...88a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
indigob skrev (3 minutter siden):

Ehhhh.. selvfølgelig gjør han det, han blir kjent med kroppen sin og utforsker. Dette er tema for de fleste helsestasjoner på 3 års kontroll. du virker overrasket ? Dette er bare sunt. Du skal ikke be et barn stoppe å ta på tissen sin, det er hans kropp og han kan utforske den så mye han vil. 

Nei, han får beskjed om at sånt kan han gjøre på rommet sitt alene. Utforske kroppen gjør man privat, ikke rundt andre. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det går over selvfølgelig.

Det er jo sikkert veldig uvant å kjenne tissen mot klærne i stedet for bleia.

Sønnen min gjorde det samme da han sluttet med bleier - han var litt yngre enn 4 år, men samme greia. Har til og med bilde av han der han kom med i bildet da jeg tok bilde av noe annet.

Han er voksen nå og kan ikke huske at det varte så veldig lenge.

Jeg tror vi bare ikke fokuserte så mye på det og heller avledet enn å si at han måtte slutte å ta på tissen sin. 

Anonymkode: 635f0...689

Takk for erfaring! De tre eldste søskene er jenter så vi har aldri hatt denne problemstillingen før.  Da skal vi slutte å fokusere på det å avlede isteden.

AnonymBruker
Skrevet

Så bra at gutten opparbeider et forhold til penisen sin. Den kommer han til å bruke mye i livet.

Anonymkode: 96157...6ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei, det er helt normalt. De aller fleste gutter gjør dette i en periode etter bleieslutt. Ofte også med hendene under klærne, eller at de tar av buksa og så tar og kjenner på penis. 

Det er nok både det at det er en ny følelse og kjenne penis mot underbuksa, og at det nå har "oppdaget" penis. De er jo først nå de har klart å styre urinen og det blir da mer bevisst på at "oj denne greia tisser jeg faktisk med". 

Utforskning er naturlig, sunt og spennende.

Hilsen barnehageansatt. Vi gjør forresten ingen greie ut av dette i barnehagen. Er varsomme med å ikke påføre skam, men veileder så klart på at det ikke er greit å ha hendene nede i buksa, at hender bør vaskes osv. Fasen pleier gå ganske raskt over- typisk 2-10 uker.

Anonymkode: 422ac...276

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Helt normalt. Avleder ute, men gjør ikke noe ut av det. Helt greit å ta på tissen, men også å vise at det er noe vi gjør for oss selv, privat. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Gutten vår har nettopp fylt fire år og sluttet med bleie for en stund tilbake. Nå med lite klær på i sommer har han en så dårlig uvane med å drive å ta på tissen sin utenpå klærne HELE tiden. Hva er greia?! Vi minner han på det og minner han på det, men vi klarer jo  ikke å få av denne uvanen. Noen med erfaring? Hva gjorde dere?

Vi sier «ta på tissen sin gjør man når man er alene». Og så tilrettelegger vi for det om han tydelig ikke vil gi seg, «mamma går ut av stua så du kan få være litt selv».

Det handler om sosial trening blant andre og vise at man kan få utforske seg selv, men det er privat.

Anonymkode: e4abf...9e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er jo helt normalt! Mine gutter gjør/gjorde det også, lenge. Det blir jo hvertfall helt feil og be han slutte med det. Han må få bli kjent med sin egen kropp på sin egen måte. 

Anonymkode: 59913...88a

indigob skrev (53 minutter siden):

Barn må jo veiledes på hvordan man opptrer sosialt. Hvorfor skal de få ta seg på tissen blant folk når INGEN andre gjør det? Barnet får et valg her; du kan få ta deg på tissen, men ikke foran oss. Det er en måte å «stoppe» oppførselen på.

Satt en gang og spiste mat med en familie etter bading, 4-åringen satt naken og dro seg i penisen og lagde masse lyder. Det var veldig ubehagelig og kleint for oss rundt bordet. Ikke på en seksuell måte, men ubehagelig fordi det er ikke sosial kutyme.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barn må jo veiledes på hvordan man opptrer sosialt. Hvorfor skal de få ta seg på tissen blant folk når INGEN andre gjør det? Barnet får et valg her; du kan få ta deg på tissen, men ikke foran oss. Det er en måte å «stoppe» oppførselen på.

Satt en gang og spiste mat med en familie etter bading, 4-åringen satt naken og dro seg i penisen og lagde masse lyder. Det var veldig ubehagelig og kleint for oss rundt bordet. Ikke på en seksuell måte, men ubehagelig fordi det er ikke sosial kutyme.

Jeg er enig i at man burde fortelle barnet om at det er privat og at man skal gjøre det alene.  Jeg forsto det slik at ts sa at dette var en uvane. Er enig med deg i alle fall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er helt vanlig, og viktig at dere ikke gjør noe negativt ut av det. Det går an å si at man skjønner at det er godt, men at det er noe han må gjøre alene på rommet sitt.

Tips her: https://www.bufdir.no/Foreldrehverdag/Skolebarn/Barn_og_seksualitet/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...