Gå til innhold

Er så bekymret for min datter på 16

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun sliter med psyken. Veldig svingete i humøret.  Hun har adhd blant annet.

Hun kommer lett i konflikter med venner. Og er fortvilet over det og skjønner ikke alltid hva hun har gjort galt. Jeg vet jo heller ikke fordi hun forteller meg nok ikke hele historien eller klarer å se sin rolle i ting.

Hun har en far som ikke er tilstede og jeg har inntrykk av at hun pleaser guttene rundt seg. Hun sier andre jenter sprer rykter om at hun ligger rundt uten at hun gjør det. Jeg kjenner jeg er usikker på om det er sant eller ikke. Vet at noen av jentene tidligere har spredd usanne rykter om henne før (det ble innrømmet av de jentene) pga hun er populær blant guttene og det var nok noe sjalusi i bildet.

Hun er veldig impulsiv og jeg er så redd hun skal gjøre noe hun kommer til å angre på. Hun har allerede satt seg selv i noen farlige situasjoner pga den impulsiviteten.

I tillegg har hun en litt unormal samvittighet. Hun vekte meg i natt og gråt og var så fortvilet fordi noen gutter hun kjente trengte skyss hjem fra fest og ba henne om hjelp fordi de har sett at jeg henter og kjører henne mye. Hun kunne ikke hjelpe fordi jeg orket ikke kjøre andres barn midt på natta. så hun fikk så ekstremt dårlig samvittighet at hun ikke greide å sove eller roe seg. Hun følte da at det var hennes feil at de ikke kom seg hjem. 

Jeg prøvde å forklare at hun eller jeg ikke har et ansvar for dem og at de har foreldre de kan ringe osv. Men hun greide ikke roe seg før de fikk skyss av noen andre. 

Føler alt er så ekstremt med henne når det kommer til følelser. Blir sliten av denne Berg og dalbanen hun drar meg med på hver dag. Og jeg bekymrer meg for hvordan det skal gå med henne. Hun er det kjæreste jeg har og jeg blir ødelagt av tanken på at hun ikke skal greie seg godt her i livet

Anonymkode: 552c4...22f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med fastlegen og få time hos barne og ungdomspsykiatrisk. I mellomtiden tar du kontakt med familievernkontoret. 

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg var den jenta. 

Anonymkode: dc442...5b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snakk med fastlegen og få time hos barne og ungdomspsykiatrisk. I mellomtiden tar du kontakt med familievernkontoret. 

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg var den jenta. 

Hun går jevnlig til bup så vi er inne i systemet. 

Hvordan tenker du at vi best kan hjelpe henne? Hva ville best hjulpet deg som ungdom?

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun går jevnlig til bup så vi er inne i systemet. 

Hvordan tenker du at vi best kan hjelpe henne? Hva ville best hjulpet deg som ungdom?

ts

Forståelse og respekt. Aldri gi følelsen av avvisning. Og en mulighet til å få ut følelsene (og spesielt aggresjonen) på en konstruktiv måte. Jiu Jitsu feks. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

16 år er en vanskelig fase i livet for mange. Har man i tillegg ADHD blir det nok enda vanskeligere. Hun vil sikkert ta mange dårlige valg og havne i situasjoner hun vil angre på, som mange tenåringer. Hjernen blir ommøblert i den fasen i livet. Ungdom flest er surrete, rotete og impulsive. De trenger mye oppfølging og veiledning. Hjernen blir faktisk ikke ferdig utviklet før langt opp i 20-årene. Det beste du kan gjøre er å stille opp for henne uten å bli sint. Da vil hun forhåpentligvis fortelle deg mer og du kan fortsette å hjelpe. Ta en dag av gangen og tenk langt frem. Ikke forvent resultater i morgen. Jeg sender deg en bøtte med tålmodighet og håper du finner en trygghet i at det du gjør som mamma er godt nok😊

Anonymkode: 19261...c71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...