Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sikkert flere enn meg som sitter skuffet igjen nå av å ikke ha kommet inn på ønsket studie. 
Tok opp begge skriftlig norsk nå og naturfag. Vurderer å ta opp de på nytt, fikk 4 på alle, det burde være mulig å heve snittet der med hardcore jobbing. 

Noen som har erfaring med å forbedre historie? Har 4 der fra før. Jeg er interessert i faget, men er det vanskelig å få 5-6? 
Har dog 3 i matte, så det er kanskje lettere å gå fra 3 til 4-5 enn fra 4 til 5-6? Samtidig er det en grunn for at jeg fikk 3 og ikke 6, ikke mitt sterkeste felt akkurat 🤪😆

Hva gjør dere andre og hvilke erfaringer har dere rundt det å ta opp fag og karakterhopp?

Endret av Rakel86
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Ta fag som vil gi best mulig uttelling på snittet, altså de du tror du kan forbedre mest. Som du sier er det lite hensiktsmessig å ta fag det er lite sannsynlig man klarer å forbedre selvom det er de laveste karakterene man har - samtidig kan man gjerne klare mye med hardt arbeid 🤗 

Har du sjekket ut fag som gir tilleggspoeng? Noen ‘enklere’ realfag kan utgjøre stor forskjell på poengsummen.

Heier på deg 🥰

Anonymkode: ea1ee...6e6

• Liker 1
Skrevet

Mitt beste tips er å ta opp munnlege fag. Skilnaden på resultata på munnleg og skriftleg eksamen er stor. Eg har ikkje nasjonale tal, men erfaring frå eigen arbeidsplass (vgs) er rundt 0.5 ned på skriftleg og 1 opp på munnleg. Dette er altså samanlikna med standpunkt.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! Ta fag som vil gi best mulig uttelling på snittet, altså de du tror du kan forbedre mest. Som du sier er det lite hensiktsmessig å ta fag det er lite sannsynlig man klarer å forbedre selvom det er de laveste karakterene man har - samtidig kan man gjerne klare mye med hardt arbeid 🤗 

Har du sjekket ut fag som gir tilleggspoeng? Noen ‘enklere’ realfag kan utgjøre stor forskjell på poengsummen.

Heier på deg 🥰

Har tenkt på dette med fag som gir tilleggspoeng. Det kan være typisk biologi feks? Det er forholdsvis enkelt? Men jeg søker via 23/5 regelen, da vil vel ikke det være til hjelp uansett med realfagspoeng? Har for dårlig snitt på førstegangsvitnemålet tror jeg til at jeg bør belage meg på det😅Men om realfag med tilleggspoeng kam regnes med i 23/5 regelen hadde det vært suverent☺️😎

Skrevet
1 minutt siden, Gud said:

Mitt beste tips er å ta opp munnlege fag. Skilnaden på resultata på munnleg og skriftleg eksamen er stor. Eg har ikkje nasjonale tal, men erfaring frå eigen arbeidsplass (vgs) er rundt 0.5 ned på skriftleg og 1 opp på munnleg. Dette er altså samanlikna med standpunkt.

Ja, ikke sant. Da vil for så vidt både historie og naturfag være spot on der da begge tas som muntlige fag. Blir bare så sykt nervøs når jeg snakker foran folk og spesielt i en sånn presset situasjon at det i seg selv ødelegger litt🤣Men er keen på å prøve meg på historie og håpe på det aller beste😅😀

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Rakel86 said:

Har tenkt på dette med fag som gir tilleggspoeng. Det kan være typisk biologi feks? Det er forholdsvis enkelt? Men jeg søker via 23/5 regelen, da vil vel ikke det være til hjelp uansett med realfagspoeng? Har for dårlig snitt på førstegangsvitnemålet tror jeg til at jeg bør belage meg på det😅Men om realfag med tilleggspoeng kam regnes med i 23/5 regelen hadde det vært suverent☺️😎

Er ganske sikker på at realfagspoeng kan regnes med i 23/5 regelen. Tenker på fag som biologi og geofag, ja. De er mer ‘lesefag’ av realfagene. Tar du biologi 1 og geofag 1 får du jo et helt tilleggspoeng, og som nevnt over her er begge muntlige eksamener, hvilket også er en fordel 🥳 

Skrevet

Jeg ville aldri gambla på det som drar snittet allerede opp. Ta heller det du har aller dårligst karakter i. 3 og nedover drar bare snittet ned. Ta det du har 3 og 2 i. Du får det til uansett om det er matte. Handler om målbevissthet. Jeg har dyskalkuli og klarte likevel å få 4 i matte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer også å ta de samme privatisteksamenene atter en gang denne høsten. Sitter bare nå i tankebobla om det faktisk er verdt det å gjøre det samme igjen, for det er virkelig tørt å surre med vgs fag 😅😅 eller om man bare skal prøve å forbedre karakterer fra bachelor for å komme inn på en master senere… Føler alt er litt håpløst nå.

Anonymkode: 0105b...512

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Er ganske sikker på at realfagspoeng kan regnes med i 23/5 regelen. Tenker på fag som biologi og geofag, ja. De er mer ‘lesefag’ av realfagene. Tar du biologi 1 og geofag 1 får du jo et helt tilleggspoeng, og som nevnt over her er begge muntlige eksamener, hvilket også er en fordel 🥳 

Takk for kjekke tips, alle tips mottas med veldig stor takk 😄

Skrevet

Søkte studie i fjor høst, var nr 1 på ventelista men kom aldri inn😅 Derfor bestemte jeg meg for å ta opp fag via Sonans, så jeg tok opp naturfag, matte 1P og geografi høstsemesteret, samt biologi 1 og S1+S2 vårsemesteret. Det gikk ganske bra og jeg fikk opp snittet mitt en del, men likevel var det ikke bra nok i år, selv om jeg lå godt over snittet fra i fjor. Snittet gikk opp fra 47,9 til 49,7.. kjipe greier

Var egentlig ganske sikker på at jeg skulle komme inn, men siden jeg er på 24. plass på ventelista, så har jeg lite håp. Tenker jeg evt. får jobbe dette året, og kanskje ta opp 1 eller 2 fag, bare for å være ekstra sikker.

Til alle som ikke har fått plass på studier men er på venteliste; håper dere får plass, og hvis ikke så er det ikke verdens undergang! Det skjer for en grunn, og det er alltids en mulighet å søke til neste år 🙂

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Traktorlesba96 said:

Jeg ville aldri gambla på det som drar snittet allerede opp. Ta heller det du har aller dårligst karakter i. 3 og nedover drar bare snittet ned. Ta det du har 3 og 2 i. Du får det til uansett om det er matte. Handler om målbevissthet. Jeg har dyskalkuli og klarte likevel å få 4 i matte. 

Jeg må vurdere det hvertfall... Hadde vært helt awesome å fått opp snittet via matten. Jeg ser litt på eksamensoppgaver som er gitt tidligere i matte og det ser søren meg helt gresk ut... 😅 Jeg har litt å tenke på fremover nå merker jeg😆 Ikke verst å få 4 i matte når du har dyskalkuli, det må jeg si er meget meget imponerende...!! :) 

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vurderer også å ta de samme privatisteksamenene atter en gang denne høsten. Sitter bare nå i tankebobla om det faktisk er verdt det å gjøre det samme igjen, for det er virkelig tørt å surre med vgs fag 😅😅 eller om man bare skal prøve å forbedre karakterer fra bachelor for å komme inn på en master senere… Føler alt er litt håpløst nå.

Huff, ja, føler på det samme faktisk.. Skulle mye heller brukt tiden og kreftene på studiene enn å ta opp fag.. 😕 Var så innstilt på å komme inn, men når poengene økte med 1,5 fra i fjor så er det vanskelig å hente seg inn om det skal være tilsvarende økning hvert år fremover😂 Jeg tror jeg gir det et par år til for å se om det skyldes koronaen eller om studiet plutselig bare har blitt så populært. Blir spennende å se neste år om det normaliserer seg litt mer eller om det fortsetter å øke i snitt...

Skrevet (endret)
1 hour ago, caya20 said:

Søkte studie i fjor høst, var nr 1 på ventelista men kom aldri inn😅 Derfor bestemte jeg meg for å ta opp fag via Sonans, så jeg tok opp naturfag, matte 1P og geografi høstsemesteret, samt biologi 1 og S1+S2 vårsemesteret. Det gikk ganske bra og jeg fikk opp snittet mitt en del, men likevel var det ikke bra nok i år, selv om jeg lå godt over snittet fra i fjor. Snittet gikk opp fra 47,9 til 49,7.. kjipe greier

Var egentlig ganske sikker på at jeg skulle komme inn, men siden jeg er på 24. plass på ventelista, så har jeg lite håp. Tenker jeg evt. får jobbe dette året, og kanskje ta opp 1 eller 2 fag, bare for å være ekstra sikker.

Til alle som ikke har fått plass på studier men er på venteliste; håper dere får plass, og hvis ikke så er det ikke verdens undergang! Det skjer for en grunn, og det er alltids en mulighet å søke til neste år 🙂

Aaaah, noe så frustrende, det må være utrolig nedtur.. Da er man så nærme at man tør å håpe på at man kommer inn, og så gjør man det akkurat ikke....😁 Hvilket studie er det?
Du har iallefall jobbet veldig godt høres det ut som... Håper på bedre lykke neste år for alle oss som ikke var like heldig i år... Hva hadde du i matte fra før og hva endte du med? Vurdere å ta matte selv, men jeg er så utrolig noob når det kommer til det faget der... Ser fra tidligere eksamener at man ikke får ta med hjelpemidler på første delen, så da ser ikke jeg helt for meg hvordan jeg skal klare å få meg fra karakteren 3 til 5 (helst).

Endret av Rakel86
Skrevet
Rakel86 skrev (13 minutter siden):

Jeg må vurdere det hvertfall... Hadde vært helt awesome å fått opp snittet via matten. Jeg ser litt på eksamensoppgaver som er gitt tidligere i matte og det ser søren meg helt gresk ut... 😅 Jeg har litt å tenke på fremover nå merker jeg😆 Ikke verst å få 4 i matte når du har dyskalkuli, det må jeg si er meget meget imponerende...!! :) 

Skal også sies at jeg brukte folk rundt meg til å få hjelp. Fikk masse hjelp av familie og venner. Skrev til og med på tinder profilen "Vil du hjelpe meg med matte?" Det funket! Bruk alt som går rundt deg.

Også ta høyde for at eksamen kan endre seg litt i 1P nå pga nye kompetansemål. Men tror ikke det er så mye, men det blir brukt de nye bøkene fra 2020 nå. Ha det litt i bakhuet når du ser på gamle eksamensoppgaver. 

I mitt hode er det best å ta det du har dårlig karakter i. Det sitter kanskje litt bedre nå enn første gang du tok det. Og da er det bedre å dra den karakteren opp istede for en karakter som allerede drar snittet opp. Men du må jo gjøre det som føles riktig. 

Jeg har 4 i naturfag og er ekstremt dårlig på å snakke og få frem poengene i muntlig eksamen. Så jeg kunne aldri gamblet på den som drar snittet opp. Da hadde det vært bedre å tatt samfunnsfag som jeg har 3, og som drar snittet ned. Da ville jeg prøvd å fått den opp og det er noe jeg vurderer. Hadde jeg fått en 2 i matte, så hadde jeg definitivt prøvd å dra den opp.

Men skjønner at det er skummelt, men jeg tror du vinner mer på det poengmessig, 3 og 2 drar poeng ganske mye ned har jeg merket. 

Skrevet
Rakel86 skrev (9 minutter siden):

Aaaah, noe så frustrende, det må være utrolig nedtur.. Da er man så nærme at man tør å håpe på at man kommer inn, og så gjør man det akkurat ikke....😁 Hvilket studie er det?
Du har iallefall jobbet veldig godt høres det ut som... Håper på bedre lykke neste år for alle oss som ikke var like heldig i år... Hva hadde du i matte fra før og hva endte du med? Vurdere å ta matte selv, men jeg er så utrolig noob når det kommer til det faget der... Ser fra tidligere eksamener at man ikke får ta med hjelpemidler på første delen, så da ser ikke jeg helt for meg hvordan jeg skal klare å få meg fra karakteren 3 til 5 (helst).

Ja det er kjipe greier, men sånt skjer! Vi må bare bite tennene sammen og jobbe videre med det vi vil oppnå 😁 

Søkte sykepleien i fjor høst, men ila. året fant jeg ut av at jeg heller ville studere samfunnsøkonomi, så er det jeg har søkt i år ☺️

Hadde 3 i 1P matte fra før av, og klarte å få 5’er, så det er fullt oppnåelig å få en god karakter i matte hvis du legger tid og arbeid i det! Når det gjelder S1+S2 så besto jeg med karakter 2 på begge, men hadde ikke hatt denne type matte fra før av. Må innrømme jeg ikke jobbet så mye med den matten heller😅

Du må ikke henge deg opp i det med del 1 uten hjelpemidler, det går helt fint så lenge du jobber med faget og går gjennom tidligere eksamener, oftest går det i samme type stoff/oppgaver på del 1 ☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner å gi opp… har 4 i matte, 5 i alle norsk skriftlig og 6 i alle muntlige fag… og bare 6 og 5 ellers… er på nr.67 på ventelisten… for å være 0,5 poeng under snittet. Føler karakterene er verdiløse, og spesielt innsatsen.

Anonymkode: c7842...541

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg begynner å gi opp… har 4 i matte, 5 i alle norsk skriftlig og 6 i alle muntlige fag… og bare 6 og 5 ellers… er på nr.67 på ventelisten… for å være 0,5 poeng under snittet. Føler karakterene er verdiløse, og spesielt innsatsen.

Ahhh! Jeg føler med deg 😔 Hvilket studie og hvor? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner følelsen. Jeg har 6 i alle fag unntatt to (der har jeg 5 i begge), kom likevel ikke inn :( Snittet hoppet noe veldig i år! 

Psykologi, profesjon.

Anonymkode: 093d0...fa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...