Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det ble på 2,83. Hva betyr det? finner ikke noen sted hvor mye dette betyr. Er det C i snitt eller D? Er ikke C 2,5? Noen som vet?

Anonymkode: 2d3ba...583

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man runder av til nærmeste hele tall for å finne ut bokstavsnittet, så ja: 2,5 er C, da det rundes opp til 3. Et snitt på 2,83 er dermed også C.

Hvis du tenker på snitt i forbindelse med søknad til mastergrad, så er du en kvalifisert søker. (Om du kommer inn kommer derimot an på antall plasser, antall søkere og karakterene til de andre søkerne.) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (54 minutter siden):

Man runder av til nærmeste hele tall for å finne ut bokstavsnittet, så ja: 2,5 er C, da det rundes opp til 3. Et snitt på 2,83 er dermed også C.

Hvis du tenker på snitt i forbindelse med søknad til mastergrad, så er du en kvalifisert søker. (Om du kommer inn kommer derimot an på antall plasser, antall søkere og karakterene til de andre søkerne.) 

Hvordan er man en kvalifisert søker med en snitt på 2,83, hvor står det at man runder av? Det gir ingen mening. Er man kvalifisert bør man ha 3.0 og oppover for en master.

Anonymkode: 2562c...b2e

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan er man en kvalifisert søker med en snitt på 2,83, hvor står det at man runder av? Det gir ingen mening. Er man kvalifisert bør man ha 3.0 og oppover for en master.

Tenker det avhenger av skole? På UiB må man ha 3.0, men jeg mener at det på enkelte høyskoler holder med 2.5. Ikke hundre prosent sikker da

Men enig i at 2.85 ikke rundes opp

Endret av gobbledigook
AnonymBruker
Skrevet

På de programmene jeg kjenner godt på UiO vet jeg også at karaktersnitttet for master er absolutt - det rundes altså ikke av oppover. Man må ha minst C (3,0) i snitt. Men kan godt være det varierer noe fra program til program, og helt sikkert mellom ulike universiteter/høyskoler.

Anonymkode: 5c832...159

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På NTNU er det 2,5. 

Anonymkode: dc981...0c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er kanskje sant at snittet kan variere, men å runde av har jeg aldri hørt før. Snittet som kreves av de ulike studiene er absolutt. Selv om det er nokk ledige plasser vil man ikke være kvalifisert hvis man ikke oppfyller kravet

AnonymBruker
Skrevet

Men oppfyller jeg kravet om C eller ikke? Jeg har en utenlandsk master men tenker å søke meg inn på PPU ved UiO. 

Ts

Anonymkode: 2ae10...d7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men oppfyller jeg kravet om C eller ikke? Jeg har en utenlandsk master men tenker å søke meg inn på PPU ved UiO. 

Ts

Anonymkode: 2ae10...d7f

Hva står det om snittet for PPU ved UIO og hva står det om utelandske grader? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel mastergraden som teller for PPU, ikke bachelorsnitt - altså at du må ha en (og den riktige - ikke alle fag kvalifiserer for PPU). Usikker på om de har et karakterkrav, tror kanskje ikke det. Men det pleier å være mange søkere, så snittet kan allikevel være høyt. Ring UV-studieinfo og hør: https://www.uv.uio.no/studier/kontakt/

Skrevet

Jeg har ikke vært inne på alle norske læresteders nettsider, men jeg valgte litt tilfeldig OsloMet, Nord universitet, og USN etter noen kjappe google-søk. Alle jeg har vært inne på sier at det rundes av til nærmeste hele tall. Da har man C fra 2,5 og oppover til 3,49. Men de endelige inntakskravene blir ikke 2,5 dersom det er flere søkere enn antall plasser. Cluet er vel heller at de IKKE inn noen med lavere snitt enn C, heller ikke om det er ledige plasser. 
At lærestedene opererer med ulik praksis for hva som anses som en C er jo uheldig. Det er ganske stor forskjell på 2,5 og 3,0 i snitt. 

Se her for OsloMet: https://www.oslomet.no/studier/soknad-og-opptak/poengberegning-rangeringsregler/omregning-av-karakterer 

Sitat

Krav til gjennomsnittskarakter C = 2,5

Nord universitet:
https://www.nord.no/no/studier/opptak/rangering 

Sitat

Snittet beregnes med to desimaler og avrundes til nærmeste hele tall etter ordinære avrundingsregler.

USN: https://www.usn.no/studier/soknad-og-opptak/opptakskrav-og-poengberegning/poengberegning-i-lokalt-opptak/poengberegning-master

Sitat

Det er et absolutt krav om snitt på minst C for opptak til master. Det vil si at du må ha minst 25 karakterpoeng. 

(Sistnevnte ganger karakterene med 10: A= 50, B=40 osv)

Men som andre har sagt: søker du PPU er det andre inntakskrav. 

Sitat

I prioritert rekkefølge, innenfor hvert fagdidaktiske fag de søker opptak til:

1.  Søkere med to undervisningsfag som Universitetet i Oslo tilbyr fagdidaktikk i.
  2.  Søkere med ett eller flere relevante emner på masternivå i ett av undervisningsfagene som Universitetet i Oslo tilbyr fagdidaktikk i.
  3. Totalt antall avlagte studiepoeng.

Dersom søkere ellers står likt, gjøres en totalvurdering hvor det legges vekt på karakterer i fagutdanningen.

Det er kvoter for hvor mange studenter som maksimalt tas opp i hvert enkelt fagdidaktisk fag. Fagkombinasjonen til søkerne spiller derfor en overordnet rolle for den totale rangeringen.

Kilde: https://www.uio.no/studier/program/ppu/opptak/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

På de programmene jeg kjenner godt på UiO vet jeg også at karaktersnitttet for master er absolutt - det rundes altså ikke av oppover. Man må ha minst C (3,0) i snitt. Men kan godt være det varierer noe fra program til program, og helt sikkert mellom ulike universiteter/høyskoler.

Jeg tok master på UiO og der rundet man opp. Uten det hadde det ikke blitt master på meg

Anonymkode: 23c69...492

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tok master på UiO og der rundet man opp. Uten det hadde det ikke blitt master på meg

Anonymkode: 23c69...492

Jepp, som jeg skrev, ved de programmene jeg kjenner godt var kravet absolutt - men også, ja, det finnes helt sikkert unntak. Det er jo opp til programmene og fakultetene. Var også derfor jeg rådet TS til å kontakte de lokale studiekonsulentene - de kan gi mye mer riktig og oppdatert informasjon enn noen her inne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...