Gå til innhold

Annenhver pasient innlagt med alvorlig covid-19 sykdom får andre helseplager ifølge ny studie fra Storbritannia.

NorthernLight

Anbefalte innlegg

Enda en tulling skrev (5 timer siden):

Ja dette skulle jeg gjerne hatt svaret på også....

Mye er galt med norsk helsepolitikk, men jeg har vanskelig for å se at influensapasienter har blitt behandlet spesielt dårlig opp gjennom årene. Hva slags endringer er det egentlig du etterlyser? Evig nedstengning for at "ingen" skal dø av influensa (bare av alt annet)? Et totalt dysfunksjonelt samfunn på alle måter til evig tid, med enorme helseskader som resutat,  fordi noen hvert år dør av en luftveisinfeksjon? 

Overdødelighet er typisk dødelighet som kommer av helsepolitiske strukturfeil: altså ikke feil som kommer fordi en lege har gjort en individuell feil, ikke statistisk dødelighet av smitte av en sykdom, men dødelighet som ikke ville vært der, hvis helsessystemet fungerer. 

Så det store dødsantallet i f.eks Italia er mye overdødlighet : Folk døde av at helsepolitiske valg av preventiv bruk av antibiotika, slik at pasienter som kom inn for covid, døde av MRSA og andre sykdommer de ikke skulle ha fått, om de ikke hadde kommet til ett sykehus der det var stor grad av antibiotika-resistente sykdommer og smittevernprosedyrene ikke var funksjonelle for trusselen.

Sesonginfluensa er en sykdom som er prosessbehandlet i Norge; vi anser den som ufarlig for flertallet, og vi har strukturer som skal ta vare på og beskytte de som er i riskosonen , og vi har ingen tiltak rettet mot resten: Vi tar det på regningen sykelønn.

Vi, i formen av populasjonen, har gått ut i fra at dødligheten på ca 900 om året, var statistisk dødelighet av sykdommen; at dette var det naturlige antallet basert på sykdommens dødlighet. Høres ut som et lavt tall; folk skal dø av noe. 

Det som har blitt avdekket etter Covid 19, er at prosessene våre faktisk bare er fantasi : Det TILBYS vaksine for sesonginfluensa til risikogrupper og helsepersonell,  og blant annet jeg har trodd at disse ble tatt konsekvent, men vi får nå vite at mange helsepersonell med brukerkontakt ikke tar den. Det i seg selv er ikke nødvendigvis ett problem, men det vi får vite nå, er at hvis du velger å ikke ta denne, blir du ikke isolert fra brukerene.

Arbeidsgiver har ikke arbeidsbaserte prosesser som er egnet til å beskytte  pasientene fra uvaksinerte helsearbeidere eller leger som ikke tar smittevern på alvor. Helsearbeiderene i stor grad overlates til å gjøre disse valgene selv basert på egen individuell vurdering. Dette er en 100% horribel måte å drive et helseforetak på.

De fleste som har død av covid19 i Norge, har dødd på grunn av denne typen årsaker : Leger som ikke har tatt smittevern alvorlig. Sykehjem som ikke har prosesser for å takle smittsomme sykdommer og sykehus som ikke har prosesser for å sikre smittevern på personalnivå eller er designet for å takle en epedemi.  Det er vanskelig å se at dette problemet KUN påvirker ved en verdensomspennende pandemi, og ikke årlige sesonginfluensa.

FORUTSETNINGEN for å behandle en sykdom som en prosess, er at dette er noe du blir syk av, og etterpå blir frisk.

Vi har mengder av sykdommer som ikke er av denne typen, Feks kreft, er en  sykdom der behandlingen er så fysisk belastende at du kan ende opp kronisk syk i etterkant.  Dermed er den helsepolitiske planen å hindre at folk får kreft.  Fra et samfunnsperspektiv hjelper det ikke om jeg redder livet ditt, hvis livskvaliteten og samfunnsytelsen  din forsvinner i prosessen. 

Når vi får denne typen pandemi, velger vi typisk å være føre var : kost/nytte vurderingen i forhold om store deler av befolkningen får mengder med senplager, er i favør av å ha en viss kartlegging av prognosene. Spesielt i Norge er dette et veldig viktig poeng: på den ene siden er vi ett land med få mennesker, så store andeler døde/skadede skaper samfunnsproblemer, og med lav befolkningstetthet, er vi relativt mindre utsatt for pandemier.  Det er grunn til å tro at dødstallet  for covid i Norge er på den statistiske høye siden, gjennom at det er høyere andel eldre som har blitt smittet enn resten av populasjonen, og at vi er relativt lave på antall smittede i forhold til prognosene  (Prognosene regner med at det er 10 ganger flere smittede, enn de som er diagnostert, jeg tror tallet er mye lavere. Men dette får vi et bedre bilde av senere. )

Det er signaler gjennom forskning som tilsier at ca 50 % av ALLE som blir smittet, får langtidseffekter, også de som ikke nødvendigvis har følt seg syk. Det tilsier at denne "føre var" politikken er smart.  Det er lenge til vi faktisk VET noe. For øyeblikket har vi ikke nok folk som har vært syke lenge nok  til å kunne vurdere omfanget og problemet. OG før det skal vi fortsette å være litt forsiktige. 

Lockdown har vært nødvendig fordi vi ikke klarer styre folk til grunnleggende smittevernsoppførsel. Hvis det nå viser seg at vi ikke kan behandle denne typen sykdommer som sykdommer som går over, må man regulere på en måte som får samfunnet til å fungere med påtvunget smittevern.  Dette haster, for det er ikke lenger grunnlag for å videreføre den typen tiltak som vi har for øyeblikket. Alternativet er at Covid 19 dør ut i høst, og alle blir friske igjen.  Selv om jeg håper på dette, mener jeg at myndighetene er pliktig til å planlegge helsepolitisk for alternative scenario.

Foreløpig er Covid ett skremmeskudd mer enn et problem. La oss ta det alvorlig nok til at det neste målrettede skuddet ikke blir et problem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AfterTheRain skrev (På 19.7.2021 den 13.29):

"at influensa er mer skadelig enn folk har trodd" - skjønner ikke dette heller. Hva har folk trodd? Er dette noe vi skal tro på? Jeg er helt sikker på at de mange uføre vi har er ikke blitt uføre pga. influensa.

Tror ikke folk flest har visst at ca. 1000 personer dør av influensa hvert år i Norge.

Altså LANGT flere enn de som har dødd av covid. 

Hvordan skal man kunne godta dette i fremtiden?  

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (5 minutter siden):

Tror ikke folk flest har visst at ca. 1000 personer dør av influensa hvert år i Norge.

Altså LANGT flere enn de som har dødd av covid. 

Hvordan skal man kunne godta dette i fremtiden?  

Hvorfor tror du så få har dødd av Covid-19? Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at tiltakene har reddet mange liv. Det er så latterlig å sammenligne en vanlig influensa med Covid-19.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (Akkurat nå):

Hvorfor tror du så få har dødd av Covid-19? Man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at tiltakene har reddet mange liv. Det er så latterlig å sammenligne en vanlig influensa med Covid-19.

Ja, og de samme tiltakene vil redde folk fra å dø av influensa. Hva var det du ikke forstod med det?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (3 minutter siden):

Ja, og de samme tiltakene vil redde folk fra å dø av influensa. Hva var det du ikke forstod med det?

Derfor blir de mest sårbare årlig vaksinert mot influensa. Hvor er det du vil hen? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bluedot skrev (Akkurat nå):

Derfor blir de mest sårbare årlig vaksinert mot influensa. Hvor er det du vil hen? 

Men normale mennesker blir ikke hetset for å ikke ta influensa-vaksine for å beskytte alle andre. Det er en forskjell.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Robin666
stan skrev (På 18.7.2021 den 11.57):

Covid er ikke som en influensa. Det er en helt annen sykdom. 

Det som er skummelt å lese er at særlig unge mennesker kan være uten symptomer, mens indre organer skades. 

Hvor leser du dette? Artikkelen tar for seg unge pasienter som har vært innlagt pga Covid. De var vel neppe uten symptomer da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (14 minutter siden):

Men normale mennesker blir ikke hetset for å ikke ta influensa-vaksine for å beskytte alle andre. Det er en forskjell.

Jeg hetser ingen jeg, men jeg håper at flest mulig velger å ta vaksina både for sin egen og samfunnets del.  Koronaviruset er mye mer smittsomt enn influensa. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robin666 skrev (57 minutter siden):

Hvor leser du dette? Artikkelen tar for seg unge pasienter som har vært innlagt pga Covid. De var vel neppe uten symptomer da. 

Det står allerede i tittelen: "Study: Many Long-Haul COVID-19 Patients Were Asymptomatic During Initial Infection

Når de kom på sykehus har de symptomer, men i følge artikkelen så var det 32 % av de med lang covid som ikke hadde noen symptomer, men fikk ettervirkninger måneder etter. 

Det står i første avsnitt. 

Bare gi beskjed så oversetter jeg mer.🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bluedot skrev (10 timer siden):

Det hjelper jo ikke når 1000 mennesker dør av influensa hvert år. 

Hva er det egentlig du ikke forstår? 

Vil du at 1000 mennesker skal dø helt unødvendig? Vi må jo selvfølgelig ha samme tiltak mot influensa som mot covid. Alle må vaksineres mot influensa hvert år og vi må stenge ned samfunnet. 

Det går vel ikke an være uenig i det? Eller er du en egoist som vil at folk skal dø? 

Endret av Barbalala
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Barbalala said:

Det hjelper jo ikke når 1000 mennesker dør av influensa hvert år.

Koronatiltakene har reddet minst ti ganger så mange som det i løpet av litt over ett år, og sykehusene har kapasitet til å takle influensapasientene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta? skrev (5 timer siden):

Koronatiltakene har reddet minst ti ganger så mange som det i løpet av litt over ett år, og sykehusene har kapasitet til å takle influensapasientene.

Hva har det med saken å gjøre? 

Hvorfor skal vi godta at 1000 mennesker dør hvert år av influensa når dette enkelt kan unngås ved å stenge ned samfunnet noen måneder hvert år? Er du en egoist som bare tenker på deg selv? 

Det er lenge siden "sykehuskapasitet" ble brukt som et argument for å beholde covid-tiltakene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (6 timer siden):

Hva har det med saken å gjøre? 

Hvorfor skal vi godta at 1000 mennesker dør hvert år av influensa når dette enkelt kan unngås ved å stenge ned samfunnet noen måneder hvert år? Er du en egoist som bare tenker på deg selv? 

Det er lenge siden "sykehuskapasitet" ble brukt som et argument for å beholde covid-tiltakene. 

Altså, du må gjerne fortsette å sammenligne influensa med korona. Men det er til ingen nytte. Du vet hvor mange som t.d har dødd i Usa hittil pga korona? Ca 600k. Til sammenligning var influensasesongen i 2017-2018 hard i Usa, da mistet ca 61k livet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bluedot skrev (21 minutter siden):

Altså, du må gjerne fortsette å sammenligne influensa med korona. Men det er til ingen nytte. Du vet hvor mange som t.d har dødd i Usa hittil pga korona? Ca 600k. Til sammenligning var influensasesongen i 2017-2018 hard i Usa, da mistet ca 61k livet. 

Og du mener det er helt greit at 61.000 mennesker mister livet unødvendig? 

Forklar meg hvorfor det er greit at noen dør av influensa men ikke greit at noen dør av covid. Det har jeg aldri helt skjønt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (6 minutter siden):

Og du mener det er helt greit at 61.000 mennesker mister livet unødvendig? 

Forklar meg hvorfor det er greit at noen dør av influensa men ikke greit at noen dør av covid. Det har jeg aldri helt skjønt. 

Det er ingen som mener at det er greitt. Noen ganger kan folk uheldigvis dø av komplikasjoner relatert til en virusinfeksjon forårsaket av  influensa. Poenget er at covid-19 er et helt nytt virus (immunforsvaret til mennesket er ikke kjent med det), det er mer alvorlig og også mer smittsom enn influensa.  Vi kan ikke stenge ned verdenssamfunnet  hvert år pga vanlige smittsomme sykdommer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bluedot skrev (9 timer siden):

Det er ingen som mener at det er greitt. Noen ganger kan folk uheldigvis dø av komplikasjoner relatert til en virusinfeksjon forårsaket av  influensa. Poenget er at covid-19 er et helt nytt virus (immunforsvaret til mennesket er ikke kjent med det), det er mer alvorlig og også mer smittsom enn influensa.  Vi kan ikke stenge ned verdenssamfunnet  hvert år pga vanlige smittsomme sykdommer.  

Covid-19 er ikke nytt lenger. 

Vi vet nå at det er så og si helt ufarlig for de aller fleste. Likevel har vi fremdeles masse tiltak.

Kun egoistiske mennesker som vil at folk skal dø kan påstå at vi ikke skal ha samme tiltak mot influensa. Tenk å akseptere at 1000 mennesker dør hvert år helt unødvendig. 

Egoist! Tenker bare på deg selv gjør du! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 hours ago, Barbalala said:

Grunnen til at ikke du forstår er din manglende vilje til å tenke logisk når ikke det passer med agendaen din.

De fleste forstår at det er forskjell på innsatsen man kan gjøre for 34 000 døde, som er det som dør i snitt av influensa i USA, og over 600 000 døde i løpet av koronapandemien. Det er som kjent med tiltak. Uten tiltakene ville tallet vært mye høyere siden mange flere ville blitt syke samtidig og ikke fått plass på sykehusene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Barbalala said:

Vi vet nå at det er så og si helt ufarlig for de aller fleste.

Tatt i betrakning hvor mange som har long covid så kan vi definitivt ikke si at vi vet det. I tillegg er "de aller fleste" en meningsløs andel. De aller fleste dør ikke i trafikken heller, men likevel bruker vi milliarder i året på trafikksikkerhet. Kan det store fallet i døde siden 70-tallet ha noe å gjøre med disse tiltakene?

Endret av Fakta?
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...