Gå til innhold

Hvordan foregår en bekkenbunns- eller bekkenundersøkelse hos fysioterapeut eller kiropraktor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i 5.måned og sliter med mye smerter og stivhet i lysken og korsryggen. Jordmor på helsestasjonen har anbefalt meg å oppsøke fysioterapeut eller kiropraktor.

Har nå funnet en klinikk som spesialiserer seg på gravide og tenker å bestille time der. Men ser det står på nettsiden deres at de utfører undersøkelse av bekkenbunn/bekken. 
Noen som vet hvordan dette foregår i praksis?
Jeg har hørt at de stikker fingrene eller måleutstyr inn i skjeden for å måle hvor hardt man kan knipe…Stemmer virkelig dette? Har ikke noe lyst til det :( 

Anonymkode: b116e...e4c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om...Kiropraktoren min kjente bare på bekkenet mens jeg satt og lå og gjorde det hun skulle. Utvendig... hadde enda på meg alle klær (bh og skjørt) andre anger T-skjorte og bukse osv

Anonymkode: 646fe...854

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men ring eller send de en melding og hør! Men abbefaler absoluty å oppsøke hjelp! Det reddet graviditetene mine 

Anonymkode: 646fe...854

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd begge deler :) Osteopat som kun kjente på utsiden, og fysioterapeut som stakk fingeren inn og ba meg knipe og slappe av noen ganger. Sistnevnte var jo pga. jeg ville ha sjekket fremfall og knipestyrke. Det gikk veldig fint, gjort på en respektfull måte og jeg fikk kle av meg i fred og et håndkle til å dekke meg med. Tror ikke vaginal undersøkelse er så relevant for bekkensmerter? Men det er uansett ikke sånn at du MÅ ha vaginal undersøkelse altså, det er mye de kan hjelpe deg med uten å stikke fingeren i deg :)

Anonymkode: 3cb2a...abf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til både fysioterapeut, kiropraktor, lege og jordmor med mine kraftigere bekkenleddsmerter i svangerskapet, og det var aldri relevant eller aktuelt å kjenne noe inni skjeden min 😯 Det hadde vært totalt uaktuelt så om de hadde spurt så hadde jeg bare sagt nei. 

Anonymkode: af3a6...995

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...