Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg søkte på datateknologi ved NTNU med 59.8 poeng, som dessverre var 0.2 poeng for lite; poenggrensen var 60. Dette vil altså si 0.02 i karaktersnitt. Sykt irriterende - spesielt ettersom jeg ble vippet ned i 2 fag...

Men slik er det. Så nå til plan B, som jeg gjerne vil ha tilbakemelding om hvor realistisk dere synes den er:

Jeg hadde uansett planlagt å ta et halvt friår før jeg begynner på studiene, som betyr at jeg ikke ville begynt på studiet for fullt før neste år.

Dette vårsemesteret tenker jeg likevel å ta emner som er felles for sivilingeniørstudiene. For eksempel Exphil, Matematikk 3, Teknologiledelse, osv. Slik at de kan inngå i graden.

Etter dette søker jeg på ny i samordna opptak da med 59.8 i førstegangskvoten, og 62.8 i ordinær.

Hvis dette ikke går tar jeg emnene som jeg mangler fra førsteåret. Jeg søker internovergang, og på nytt i samordna da med 59.8 i førstegangskvoten, og 65.8 i ordinær, noe som jeg tror vil være nok.

Hva tror dere?

(Har per nå plass på elsys men angrer på at jeg ikke tok kommunikasjonsteknologi som deler lonjeforening med datateknologi. Så søker på den også neste år. Jeg er nr 7 på venteliste, men studiet etterfylles trolig ikke.)

Endret av Endre2.71828
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med plan B? 

Hvor kommer de forskjellige poenggrensene fra? Du vet jo ikke hva som blir poenggrenser for førstegangsvitnemål eller ordinær kvote i 2022. 

Anonymkode: 33d32...643

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor kommer de forskjellige poenggrensene fra? Du vet jo ikke hva som blir poenggrenser for førstegangsvitnemål eller ordinær kvote i 2022. 

Poengsummene er hva jeg vil ha. Om det er nok er umulig å vite.

Fra vgs: 5.58 + 4 realfagspoeng = 59.8

Etter friår med 30stp: 59.8 + 2 alderspoeng + 1 tilleggspoeng = 62.8

Etter 2 år og 60stp: 59.8 + 4 alderspoeng+ 2 tilleggspoeng = 65.8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

inntaket er kommet, og der ser man snittet på årets inntak. 

til ts: det høres ut som en god plan. da korter du ned studietiden et halvt år. dersom du søker første året til høsten kan du søke om godkjenning av disse fagene og korte ned studietiden. 

Anonymkode: c2362...151

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Endre2.71828 skrev (9 timer siden):

Poengsummene er hva jeg vil ha. Om det er nok er umulig å vite.

Fra vgs: 5.58 + 4 realfagspoeng = 59.8

Etter friår med 30stp: 59.8 + 2 alderspoeng + 1 tilleggspoeng = 62.8

Etter 2 år og 60stp: 59.8 + 4 alderspoeng+ 2 tilleggspoeng = 65.8

Men er det ikke slik at du enten konkurrerer med førstegangsviynemål eller I ordinær kvote? Og straks du forbedrer fag eller tar nye fag går du automatisk over i ordinær kvote? Så da spiller ikke poengen på førstegangsvitnemål noe som helst for du konkurrerer ikke i den kvoten?

Og får du tilleggspoeng for å ta enkeltemner på uni?

AnonymBruker
Skrevet

Bare å gå inn bakveien om du ikke kommer inn der du vil. Begynn på det studiet du kom inn på, og ta de samme fagene som du ville hatt på det andre studiet. Så søker du overgang fra neste år. Som regel faller en del fra det første året, og det er lettere å komme inn på høyere årstrinn. Tror ikke du trenger å søke via samordna opptak heller hvis du først er tatt opp på et studie, du kan ordne det internt.

Anonymkode: 76cba...e2e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men er det ikke slik at du enten konkurrerer med førstegangsviynemål eller I ordinær kvote? Og straks du forbedrer fag eller tar nye fag går du automatisk over i ordinær kvote? Så da spiller ikke poengen på førstegangsvitnemål noe som helst for du konkurrerer ikke i den kvoten?

Og får du tilleggspoeng for å ta enkeltemner på uni?

Har ikke tenkt til å forbedre fag, bare kapitalisere på alderspoeng og tilleggspoeng for studiepoeng. Har førstegangsvitnemålet i 2 år til.

Ganske sikker på at man får poeng fra enkeltemner også: "Dersom du dokumenterer 60 studiepoeng (20 vekttall) eller mer, vil du få 2 tilleggspoeng. Dersom du dokumenterer mellom 30 og 59 studiepoeng (10-19 vekttall), vil du få 1 tilleggspoeng." (samordna opptak).

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bare å gå inn bakveien om du ikke kommer inn der du vil. Begynn på det studiet du kom inn på, og ta de samme fagene som du ville hatt på det andre studiet. Så søker du overgang fra neste år. Som regel faller en del fra det første året, og det er lettere å komme inn på høyere årstrinn. Tror ikke du trenger å søke via samordna opptak heller hvis du først er tatt opp på et studie, du kan ordne det internt.

Anonymkode: 76cba...e2e

Får ikke søkt overgang neste år da jeg ikke får tatt minst 22.5 studiepoeng i høstsemesteret på grunn av frihalvåret. Tenker at det er lurt å søke i samordna selv om internovergang ikke er usannsynlig. It's a game of probabilities:)

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor det er så viktig for deg å dele linjeforening med data? Elsys er jo nærere data karriere- og studiemessig enn det komtek er (litt avhengig av spesialisering så klart). Synes du bør gå for elsys.

Anonymkode: 80d91...e39

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2021 den 1.07):

Kan jeg spørre hvorfor det er så viktig for deg å dele linjeforening med data? Elsys er jo nærere data karriere- og studiemessig enn det komtek er (litt avhengig av spesialisering så klart). Synes du bør gå for elsys.

Anonymkode: 80d91...e39

Hei! Egentlig bare fordi da går en eventuell intern overgang mer smooth. Hvis jeg neste år tar samme emner som data, og får byttet har jeg jo de samme vennene fra linjeforeningen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...