Gå til innhold

Krav på røykfri arbeidsplass i privat bedrift?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har man krav på røykfri arbeidsplass når man jobber i en privat bedrift? Har eget kontor, men det røykes så mye i rommet ved siden av at det siver masse røyk inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det har du krav på. Røykeloven og Arbeidsmiljøloven sørger for at rettighetene til frisk luft i offentlig rom (arbeidsplass) er lovfestet.

Hvis du synes det er pinlig å ta det opp selv, spør verneombud, HMS-ansvarlig eller din arbeidsforening som kan ta dette opp for deg. Kontakt Astma-og allergi foreningen, Kreftforeningen og Arbeidstilsynet: de kan alle hjelpe deg på hver sin måte. Din venn i dette er norsk lov og jurister.

Dette høres ut som et grøss fra 80-tallet, der mange mennesker ble direkte syke av å gå på jobb fordi kollegene røykte inne - selv om det var egne rom, sivet røyken ut gjennom dørsprekker og det stinker jo av folk som røyker.

Jeg misunner deg ikke....jeg ville aldri ha jobbet for en bedrift der det var lov å røyke inne...det vitner om kunnskapsløshet og ren dumhet. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man krav på røykfri arbeidsplass når man jobber i en privat bedrift? Har eget kontor, men det røykes så mye i rommet ved siden av at det siver masse røyk inn.

Ta dette opp med lederen din med en gang. Hvis det ikke hjelper så gå til hovedverneombudet eller fagforeningen. Arbeidstilsynet vil bekrefte at du har krav på en røykfri arbeidsplass!

Det er ganske mange interesseforeninger som kan hjelpe deg i denne prosessen, f.eks. Krefforeningen eller Landsforeningen for Hjerte og Lungesyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Var jeg som spurte, på vegne av en venninne (var vist utlogga fordi jeg var på jobb). Jeg viste egentlig at det var sånn, men hennes sjef sier bare at "her har vi alltid røyket" og "ingen har klaget før"... Dessuten har hun jo eget kontor der de ikke røyker, det at det siver inn gjennom åpne dører og sprekker bryr de seg ikke mye om.

Ikke så lett da, å være vikar i en liten bedrift med bare 6-7 ansatte i et kontorfellesskap når man bare skal være der noen måneder. Men hun tåler ikke røyken og kan ikke jobbe der slik situasjonen er nå.

Håper hun når igjennom med kravet sitt, men er redd hun må slite litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...