AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #1 Skrevet 17. juli 2021 Skal nå søke ufør. Da jeg søkte AAP var jeg 25 år og søkte da også ung ufør tillegget (uten å helt skjønne hva jeg søkte på). Fikk da som svar at vi ikke enda viste om min sykdom var varig, så jeg kunne ikke få ung ufør tillegget på AAP. Nye regler kom uansett like etterpå i 2018 😅 Har også blitt fortalt av nav at jeg ikke hadde fått ung ufør tillegg på AAP tidligere heller, fordi jeg fikk utbetalt for mye (over en viss grense for å få ung ufør tillegg på AAP), og jeg var typ 100 kr over brutto i året 🤓 Men uansett, har nå fått beskjed at jeg også skal søke ung ufør tillegget siden jeg nå søker ufør. Men det kan ikke skje det samme igjen da? At jeg får et nei på ung ufør, fordi jeg vil få for mye utbetalt (de hundre kr i året). Har forresten nå også attest på at min sykdom er alvorlig varig, betydelig og langvarig funksjonstap Anonymkode: db628...d93 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #2 Skrevet 17. juli 2021 Oj, det siste skulle ikke være så stort, limt inn fra notater 😳 Anonymkode: db628...d93 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #3 Skrevet 17. juli 2021 Fant dette på nettet (bilde under). Men jeg forstår ikke. Skjønner dette tall og gange noe er et satt grunnbeløp, men er disse satsene helt utenfor originale ufør satsen? Eller er disse satsene ufør og ung ufør satsen samlet? 😕 Kanskje noen kan gi meg noen eksempler? Anonymkode: db628...d93
Brimi Skrevet 17. juli 2021 #4 Skrevet 17. juli 2021 Det er for uføretrygd med ung ufør tillegget Vet dessverre ikke svaret på første spørsmålet ditt.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #5 Skrevet 17. juli 2021 Brimi skrev (6 minutter siden): Det er for uføretrygd med ung ufør tillegget Vet dessverre ikke svaret på første spørsmålet ditt. Takk for at du svarte meg like vell 😊😅 ts Anonymkode: db628...d93 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #6 Skrevet 17. juli 2021 Du skal ikke søke om ung-tillegget! Det vurderes samtidig eller etter et eventuelt positivt vedtak på uføresøknaden din! Og blant et av kravene for å få tillegget må sykdommen din være alvorlig og varig. Anonymkode: 65b0b...cc9 2
MapleSirup Skrevet 17. juli 2021 #7 Skrevet 17. juli 2021 Jeg mener å huske at kriteriet er den varige sykdommen (lyten/funksjonstapet) må inntreffe før du fylte 26 for å kvalifisere. Men jeg er ikke helt sikker på om det er eneste kravet. Så ta ikke mitt ord for det😊
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #8 Skrevet 17. juli 2021 MapleSirup skrev (1 minutt siden): Jeg mener å huske at kriteriet er den varige sykdommen (lyten/funksjonstapet) må inntreffe før du fylte 26 for å kvalifisere. Men jeg er ikke helt sikker på om det er eneste kravet. Så ta ikke mitt ord for det😊 Det er ett av flere krav😊 Anonymkode: 65b0b...cc9 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #9 Skrevet 17. juli 2021 Okei, takk for svar 😊😅 Kanskje jeg var litt utydelig i forhold til hva jeg lurte på: Kan jeg få avslag på ung ufør tillegget, fordi jeg vil få for mye penger i vanlig ufør? ts Anonymkode: db628...d93
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #10 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Okei, takk for svar 😊😅 Kanskje jeg var litt utydelig i forhold til hva jeg lurte på: Kan jeg få avslag på ung ufør tillegget, fordi jeg vil få for mye penger i vanlig ufør? ts Anonymkode: db628...d93 Ja. Får du mer så får du selvsagt ikke ung ufør. Du ville jo tapt på det. Anonymkode: ad1e0...ca0 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #11 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja. Får du mer så får du selvsagt ikke ung ufør. Du ville jo tapt på det. Anonymkode: ad1e0...ca0 Åja okei, for det er det jeg ikke forstår! Eller jeg forstår, men jeg finner ikke noe informasjon noen steder hvor det tydelig står «her er øvre grense for å få ung ufør tillegget!» Jeg har nå en dagsats på 1324 kr i AAP ts Anonymkode: db628...d93
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #12 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Okei, takk for svar 😊😅 Kanskje jeg var litt utydelig i forhold til hva jeg lurte på: Kan jeg få avslag på ung ufør tillegget, fordi jeg vil få for mye penger i vanlig ufør? ts Anonymkode: db628...d93 De tar utgangspunkt i de tre beste av de fem siste årene med inntekt for å se hvor mye du skal få. Om du har tjent veldig mye får du jo mer enn minstesats, om det er mer enn det man får på ung-tillegget tror jeg ikke du får det tillegget, det er for de som har tjent veldig lite. Anonymkode: 65b0b...cc9
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #13 Skrevet 17. juli 2021 Fant ut nå at jeg får netto utbetalt 13 900 kr hver 2 uke, og etter skatt så er det 10 260 kr hver 2 uke Jeg får jo ganske mye... men om jeg ikke har mulighet til ung ufør tillegget, hvorfor sa da nav at jeg skulle søke om det? ts Anonymkode: db628...d93
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #14 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fant ut nå at jeg får netto utbetalt 13 900 kr hver 2 uke, og etter skatt så er det 10 260 kr hver 2 uke Jeg får jo ganske mye... men om jeg ikke har mulighet til ung ufør tillegget, hvorfor sa da nav at jeg skulle søke om det? ts Anonymkode: db628...d93 Du skal jo ikke søke om det tillegget! Anonymkode: 65b0b...cc9 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #16 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De tar utgangspunkt i de tre beste av de fem siste årene med inntekt for å se hvor mye du skal få. Om du har tjent veldig mye får du jo mer enn minstesats, om det er mer enn det man får på ung-tillegget tror jeg ikke du får det tillegget, det er for de som har tjent veldig lite. Anonymkode: 65b0b...cc9 Okei. Så det er kun de som får minstesats med ufør trygd som får ung ufør tillegget? Men jeg forstår fortsatt ikke, man må få utbetalt mindre enn den totale øvre minstesatsen for ung ufør? ts Anonymkode: db628...d93
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #17 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skal jo ikke søke om det tillegget! Anonymkode: 65b0b...cc9 Fordi jeg får for mye utbetalt, eller fordi det ikke er jeg fysisk som søker om det?🙈 ts Anonymkode: db628...d93
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #18 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Åja okei, for det er det jeg ikke forstår! Eller jeg forstår, men jeg finner ikke noe informasjon noen steder hvor det tydelig står «her er øvre grense for å få ung ufør tillegget!» Jeg har nå en dagsats på 1324 kr i AAP ts Anonymkode: db628...d93 Ung ufør er egentlig ikke et tillegg på uføretrygd. Det er en egen minstesats for de med ung ufør-rettigheter 😊 Anonymkode: ad1e0...ca0 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #19 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Okei. Så det er kun de som får minstesats med ufør trygd som får ung ufør tillegget? Men jeg forstår fortsatt ikke, man må få utbetalt mindre enn den totale øvre minstesatsen for ung ufør? ts Anonymkode: db628...d93 Ja, så vidt jeg vet er det tillegget kun for de som har tjent veldig lite før de ble uføretrygdet! AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi jeg får for mye utbetalt, eller fordi det ikke er jeg fysisk som søker om det?🙈 ts Anonymkode: db628...d93 Fordi det ikke går an å søke om det! Det er nav som avgjør automatisk om du får tillegget eller ikke samtidig som søknaden om uføretrygd vurderes eller så vurderes det etter et positivt svar på uføresøknaden! Anonymkode: 65b0b...cc9 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #20 Skrevet 17. juli 2021 MapleSirup skrev (2 minutter siden): Det er bare å regne!😊 Men det er det jeg ikke forstår 😩 om jeg skulle forklart siste punkt, ville jeg sagt: «er du ung ufør enslig, får du hvertfall 2,91 x grunnbeløpet» Men hva betyr det? 🙈 er det der pluss orginale ufør stønaden, eller er det der totalten av hva man får? ts Anonymkode: db628...d93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå