Gå til innhold

En syndig kebab...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Minst en gang i måneden kjøper vi oss en kebab fra det lokale gatekjøkkenet. Kjøtt, pommes frites og salat. 🤪

Det er MASSE mat, og legger seg i magen som en julemiddag. Men godt er det.

Jeg går opp nesten en hel kilo hver gang!!! Da blir det noen dager med kalorifattig mat for å kompensere, men jeg blir så sykt sulten dagen derpå!!!

Så, noen spørsmål:

1. Hvor ofte kjøper du deg kebab?

2. Hva tenker du om de som gjør det månedlig eller oftere?

3. Går du mye opp i vekt etter en kebabmiddag?

4. Hva tenker du generelt om kosthold?

Anonymkode: 707e0...a16

Skrevet

1. 1-2 ganger i året.

2. Det får de stå for selv, ikke min sak å tenke noe som helst om det.

3. Aner ikke, for det er ikke der fokuset mitt ligger.

4. At det bør være variert og balansert, men man skal ikke straffe seg selv for å ha spist det ene eller andre.

• Liker 2
Gjest loveli
Skrevet

1. En gang annethvert år, max.

2. Spørs helt på hvem de er hva jeg tenker. Veldig overvektige = burde spist noe sunnere. Sorry, men det er sant.

3. Nei. Man går ikke permanent opp i vekt av en kebabmiddag. Det er virkelig ikke 7600 kcal i en middag, som er 7000 kcal over det en normal middag inneholder av kcal og det man må spise for å gå opp 1kg.

4. Jeg tenker at mat skal være næring for kroppen og smake godt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper aldri kebab i Norge etter å ha spist en av de aller beste kebab i Tyrkia. Da måtte det ha vært på en tyrkisk resturant elller med mat fra Midt Østen.

Anonymkode: c9357...2d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
loveli skrev (10 minutter siden):

1. En gang annethvert år, max.

2. Spørs helt på hvem de er hva jeg tenker. Veldig overvektige = burde spist noe sunnere. Sorry, men det er sant.

3. Nei. Man går ikke permanent opp i vekt av en kebabmiddag. Det er virkelig ikke 7600 kcal i en middag, som er 7000 kcal over det en normal middag inneholder av kcal og det man må spise for å gå opp 1kg.

4. Jeg tenker at mat skal være næring for kroppen og smake godt.

Veldig enig med deg.

Føler at slik mat har dårlig rykte, men så lenge man ellers spiser sunt og variert, bør det ha lite å si.

Vektøkningen dagen derpå er selvfølgelig forbigående om man passer på.

Det viktige er hva man spiser 30 dagen i måneden, og mindre viktig er det 31. måltidet, eller hva 😊

Skrevet

1. Omtrent aldri. Det er mange år siden sist gang.

2. Aldri tenkt eller ment noe som helst om det.

3. Tviler jeg sterkt på.

4. Spis mest mulig råvarer og hjemmelaget mat, og minst mulig ferdigmat, lettmargarin og andre lettprodukter, kunstig søtning, sukker, proteinshaker og junk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kjøper aldri kebab i Norge etter å ha spist en av de aller beste kebab i Tyrkia. Da måtte det ha vært på en tyrkisk resturant elller med mat fra Midt Østen.

Anonymkode: c9357...2d6

Tyrkisk mat er veldig godt. Har vært i Tyrkia og spist tyrkisk kebab, som selvfølgelig var godt. Men liker også versjonen vi får kjøpt her i Norge.

Du er da EM person dom bryr seg om globale matopplevelser, forstår jeg. Har du smakt biff Stroganoff i Russland? Nam!

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg går opp nesten en hel kilo hver gang!!!

For å gå opp 1 kilo så må du jo minst spise 1 kilo. Spiser du 1 kilo stor kebab?

Mest sannsynlig er mesteparten av vektøkningen vannvekt. 

Anonymkode: 29308...a0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For å gå opp 1 kilo så må du jo minst spise 1 kilo. Spiser du 1 kilo stor kebab?

Mest sannsynlig er mesteparten av vektøkningen vannvekt. 

Anonymkode: 29308...a0c

Det skulle ikke forundre meg om kebaben veier nesten en kilo... så følger det jo en liten brus med.

Men etter ti dager er jeg a jour igjen  altså, bare jeg passer på og klarer å motstå sultfølelsen dagen etter. Spiser vanligvis aldri frokost, men er kjempesøte dagen etter kebab. Vet ikke om deg er normalt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skulle ikke forundre meg om kebaben veier nesten en kilo... så følger det jo en liten brus med.

Men etter ti dager er jeg a jour igjen altså, bare jeg passer på og klarer å motstå sultfølelsen dagen etter. Spiser vanligvis aldri frokost, men er kjempesøte dagen etter kebab. Vet ikke om det er normalt.

Skrevet

1. Tidligere spiste jeg kebabtallerken (kjøtt, salat, vinblad, kisir, oliven, ris ++) relativt ofte (>2 ggr/måned) fordi kebab-sjappa lå et lite steinkast unna hvor jeg bodde og det var ikke alltid at jeg hadde tid eller ork til å lage mat selv. 

2. Tenker ingenting. Av all "junk-food" er kebab med salat antageligvis sunnere enn enn mye annet "gatekjøkkenmat".

3. Ikke noen nevneverdig vektoppgang. 

4. Jeg mener at man neppe vil lide noen nød ved å være (litt) eksperimentell og nysgjerrig i matveien - prøve nye retter, nye tilberedningsmetoder, nye ingredienser, nye smaker. Hva har man egentlig å tape? Heller lite i min erfaring. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...