AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #1 Skrevet 17. juli 2021 Hvor mye bør en som er ung ufør ha klart å spare før den uføre uten kausjonist eller andre som kan hjelpe til med lånet klare å spare? Er det mulig for en ung ufør å kjøpe egen leilighet eller er den unge uføre dømt til å bo på gata eller leie leilighet hele livet? Anonymkode: 5ad62...b96
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #3 Skrevet 17. juli 2021 Dette er bankavhengig. Èn bank tilbydde meg lån på 790.000,- og en annen bank på 1.800.000,- uten egenkapital. Og så spørs det hvor mye penger du har og hva du har i trygd. Du burde vel starte med å høre med Husbanken. Men send gjerne inn søknad om lån til flere banker samtidig. Og så får du se hva disse svarer utifra det du har av penger og inntekt, og tilslutt lete etter en potensiell leilighet/bolig du finner innenfor lånerammene og egenkapitalen. Anonymkode: f9bb8...c7d 1
MapleSirup Skrevet 17. juli 2021 #4 Skrevet 17. juli 2021 Enkelte kommuner har vel også boligtilskuddsordninger? 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #5 Skrevet 17. juli 2021 Fikk godkjent startlån hos husbank men vanskelig når det er lite leiligheter å kjøpe som er aktuell før lånesøknaden går ut om 2 mnd og det må søkes om ny lånesøknad Anonymkode: 5ad62...b96 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #6 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fikk godkjent startlån hos husbank men vanskelig når det er lite leiligheter å kjøpe som er aktuell før lånesøknaden går ut om 2 mnd og det må søkes om ny lånesøknad Anonymkode: 5ad62...b96 Det var problemer her og. Har ventet i 7 år og ennå har det ikke kommer noe som er til den summen jeg kan få. Anonymkode: 5ce8f...fdb 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #7 Skrevet 17. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Det var problemer her og. Har ventet i 7 år og ennå har det ikke kommer noe som er til den summen jeg kan få. Anonymkode: 5ce8f...fdb 7 år?? Anonymkode: 6beb2...f4e
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #8 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 7 år?? Anonymkode: 6beb2...f4e Ja. Og alt som legges ut er helt nye bygg beregnet på nyetablerte og barnefamilier til flere millioner. Eller så er det hus som er veldig store oppussingsprosjekter. Det er synd. Og det går også ut over eldre som godt kunne tenkt seg å flytte inn i noe mindre og mere lettstelt og unge aleneboende som godt kunne tenke seg å bli boende her men ikke har fått spart opp nok til å ha råd til å kjøpe her. Anonymkode: 5ce8f...fdb 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #9 Skrevet 23. juli 2021 Kan det ikke bygges minileiligherer som de har i Japan? https://www.japantimes.co.jp/life/2019/04/20/lifestyle/tokyos-tiny-living-spaces/ Som det på linken. Jeg kunne gjerne tenkt meg bo i en sånn leilighet som Japan for jeg trenger ikke så stor plass. På tide at Norge og boligpolitikken generelt sett begynner å se etter andre nye løsninger enn å bare snakke og debattere i det endeløse og forvente at alt skal være som før. Mange sliter med bolig med dagens priser men kan vi gjøre som i Japan og få til sånne små leiligheter ville det passert bra tilbud for både for pensjonister/eldre som har voksne barn og vil flytte til noe mindre, samt studenter og andre voksne som vil bo som det. Anonymkode: 5ad62...b96 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #10 Skrevet 23. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 22.00): Det var problemer her og. Har ventet i 7 år og ennå har det ikke kommer noe som er til den summen jeg kan få. Anonymkode: 5ce8f...fdb Men flytt da Anonymkode: 50f5c...b23
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2021 #11 Skrevet 23. juli 2021 Jeg er 35 år gammel, ufør og har både hus, hytte og bil. Nei, jeg har ikke arvet penger, ei heller har jeg maks trygd men har levd nøkternt og spart det jeg klarer. Å få seg hus som ufør er ikke umulig men det krever mye av deg og disiplin. Lykke til med fremtidig huskjøp. Anonymkode: e8a98...2b9
Million Skrevet 24. juli 2021 #12 Skrevet 24. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 21.45): Hvor mye bør en som er ung ufør ha klart å spare før den uføre uten kausjonist eller andre som kan hjelpe til med lånet klare å spare? Er det mulig for en ung ufør å kjøpe egen leilighet eller er den unge uføre dømt til å bo på gata eller leie leilighet hele livet? Anonymkode: 5ad62...b96 Det er 15% i egenkapital som er kravet. Altså må du ha spart opp 15% av det boligen selges for. Du har sannsynligvis for lav inntekt til å få lån i vanlig bank, men det finnes noe som heter Husbanken, som gir lån til varig vanskeligstilte. Disse lånene administreres av kommunene rundt om i Norge. Søk på "startlån" + navnet på din kommune der du bor/vil kjøpe leilighet. De forventer selvfølgelig at du klarer å håndtere lånet, men de har ikke så strenge krav som vanlige banker. Søk hos Husbanken, det kan lønne seg å prøve! De kan også fravike fra kravet om egenkapital og gi lån uten. Endret 24. juli 2021 av Million
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #13 Skrevet 26. juli 2021 On 7/24/2021 at 11:40 AM, Million said: Det er 15% i egenkapital som er kravet. Altså må du ha spart opp 15% av det boligen selges for. Du har sannsynligvis for lav inntekt til å få lån i vanlig bank, men det finnes noe som heter Husbanken, som gir lån til varig vanskeligstilte. Disse lånene administreres av kommunene rundt om i Norge. Søk på "startlån" + navnet på din kommune der du bor/vil kjøpe leilighet. De forventer selvfølgelig at du klarer å håndtere lånet, men de har ikke så strenge krav som vanlige banker. Søk hos Husbanken, det kan lønne seg å prøve! De kan også fravike fra kravet om egenkapital og gi lån uten. Jeg har over 40%egenkapital men vanskelig med husbanken å finne leilighet på 2 mnd før lånesøknad går ut. Det er ikke så mange leiligheter med 1 soverom som lyses ut Anonymkode: 5ad62...b96
Million Skrevet 26. juli 2021 #14 Skrevet 26. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har over 40%egenkapital men vanskelig med husbanken å finne leilighet på 2 mnd før lånesøknad går ut. Det er ikke så mange leiligheter med 1 soverom som lyses ut Anonymkode: 5ad62...b96 Ikke nå i juli, nei. Det vil ta seg opp veldig i august, når ferien er over. Da begynner folk å legge ut leiligheter og hus til salgs igjen. Bare smør deg med litt tålmodighet en stund til Kanskje du må flytte? Har du vurdert det? Til et område med flere leiligheter til salgs? (vet ikke hvor du bor, men kanskje markedet er veldig lite der du kikker) Endret 26. juli 2021 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2021 #15 Skrevet 26. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 23.7.2021 den 21.28): Jeg er 35 år gammel, ufør og har både hus, hytte og bil. Nei, jeg har ikke arvet penger, ei heller har jeg maks trygd men har levd nøkternt og spart det jeg klarer. Å få seg hus som ufør er ikke umulig men det krever mye av deg og disiplin. Lykke til med fremtidig huskjøp. Anonymkode: e8a98...2b9 Jeg er 43 og har arvet både hus og hytte. Jeg har heller ikke maxtrygd, men det flyter veldig bra pga arven. Å ikke ha månedlige boutgifter av betydning gjør at trygden er langt over det jeg egentlig trenger. Anonymkode: 9b53a...243 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå