Gjest Lusa Skrevet 16. september 2005 #1 Del Skrevet 16. september 2005 Går det an å bli gravid hvis man bruker p-piller riktig? Hvis p-piller regnes som 99% sikre, så betyr vel det at man i snitt vil bli gravid en gang av hundre samleier, eller forventet 50 samleier før første graviditet inntreffer. Dette skulle vel tilsi at det er en god del her inne som har opplevd en uønsket graviditet (eller flere) mens de har gått på pillen? Er dette bare skremselstall eller må jeg forvente å havne i situasjonen "uønsket gravid" like fort som statistikken tilsier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milah Skrevet 16. september 2005 #2 Del Skrevet 16. september 2005 Ja, det er en bitteliten sjangse for at man kan bli gravid selv om man bruker pillene riktig. Det finnes ingen idiotsikre prevensjonsmidler. Jeg har heldigvis aldri opplevd å bli gravid på p-piller! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Snart medlem* Skrevet 16. september 2005 #3 Del Skrevet 16. september 2005 P-pillene er 99% sikker ved hvert samleie hvis de brukes riktig.. Ikke over lenger tid - så man vil ikke i gjennomsnitt bli gravid i 1 av 100 tilfeller. I så fall ville det jo ikke være særlig sikkert... Altså - ved hvert samleie er det 1/100-dels sjanse for å bli gravid, og det er med andre ord ganske sikkert. Jeg har hørt om jenter som har blitt gravid med p-pillen, men da har de i utgangspunktet hvert slurvete med å ta dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lusa Skrevet 16. september 2005 #4 Del Skrevet 16. september 2005 P-pillene er 99% sikker ved hvert samleie hvis de brukes riktig.. Ikke over lenger tid - så man vil ikke i gjennomsnitt bli gravid i 1 av 100 tilfeller. I så fall ville det jo ikke være særlig sikkert... Altså - ved hvert samleie er det 1/100-dels sjanse for å bli gravid, og det er med andre ord ganske sikkert. ← Ehh? Er ikke det akkurat det samme i praksis da? Hvis sjansen er 1/100 ved hvert samleie og man har samleie 100 ganger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milah Skrevet 16. september 2005 #5 Del Skrevet 16. september 2005 I "bruksanvisningen" til mine p-piller står det noe slik som: Av 100 kvinner som bruker p-pillene riktig, vil 1 av de bli gravide i løpet av et år.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 16. september 2005 #6 Del Skrevet 16. september 2005 Det har jeg blitt, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Snart medlem* Skrevet 16. september 2005 #7 Del Skrevet 16. september 2005 Ehh? Er ikke det akkurat det samme i praksis da? Hvis sjansen er 1/100 ved hvert samleie og man har samleie 100 ganger... ← Nei, det er nok ikke det samme Ved samleie nr 1 er det 1/100-dels sjanse, ved samleie 2 er det 1/100-dels sjanse, og dette gjelder også for samleie nr 100 - 1/100-dels sjanse. Hvis det skulle vært slik at man i gjennomsnitt ble gravid ved hvert 100. samleie ville jo det bety at hvis et par har sex 2 ganger i uken ville de blitt gravide en gang i året... Hvis du ser det i perspektiv med det Milah sier, at "av 100 kvinner som bruker p-pillene riktig, vil 1 av de bli gravide i løpet av et år" , så betyr dette at 1 av 100 personer tydeligvis har denne sjansen - og da antar jeg at disse har sex mer enn 1 gang det året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. september 2005 #8 Del Skrevet 16. september 2005 Det er faktisk mulig. Jeg har nettopp fått vite at jeg er gravid, og jeg har gått på pillen. Ikke har jeg slurvet heller. Men så er jo det en del menn som har veldig potent sæd, så det kan være en grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milah Skrevet 16. september 2005 #9 Del Skrevet 16. september 2005 Hvis du ser det i perspektiv med det Milah sier, at "av 100 kvinner som bruker p-pillene riktig, vil 1 av de bli gravide i løpet av et år" , så betyr dette at 1 av 100 personer tydeligvis har denne sjansen - og da antar jeg at disse har sex mer enn 1 gang det året.← Det står det riktignok ikke noe om, men jeg vil også tro det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Putty Skrevet 16. september 2005 #10 Del Skrevet 16. september 2005 Ved samleie nr 1 er det 1/100-dels sjanse, ved samleie 2 er det 1/100-dels sjanse, og dette gjelder også for samleie nr 100 - 1/100-dels sjanse. Dette summerer seg opp! Summen av alle delsannsynligheter er lik den totale sannsynligheten. Noe du lærer på første statistikktime. Se for deg at du kaster terning. Kaster du 100 ganger så er ikke sjansen for at du ikke slår en ener på de 100 kastene 1/6 (16,67%). Sannsynligheten er at du har slått en 1'er på 100 kast er 1/(16,67*100)=0,0006, altså svært usannsynlig! Hvis det skulle vært slik at man i gjennomsnitt ble gravid ved hvert 100. samleie ville jo det bety at hvis et par har sex 2 ganger i uken ville de blitt gravide en gang i året... Det er jo akkurat det sannsynligheten tilsier! % betyr av hundre. Hvis du ser det i perspektiv med det Milah sier, at "av 100 kvinner som bruker p-pillene riktig, vil 1 av de bli gravide i løpet av et år" , så betyr dette at 1 av 100 personer tydeligvis har denne sjansen - og da antar jeg at disse har sex mer enn 1 gang det året. Her tror jeg du roter mer enn du innser. Tid har ikke noe med saken å gjøre, tid er ikke en faktor som inngår i prosentbegrepet. Frekvens derimot, eller antall, er det. 99% betyr 99 av 100 ganger. Skulle man bakt inn pr. år så ville det blitt unøyaktig siden hyppigheten ikke kommer fram, eller som du nevner, du må gjøre antagelser om hvor ofte folk har sex. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Putty Skrevet 16. september 2005 #11 Del Skrevet 16. september 2005 Sorry, så ikke innlegget til Millah før nå... Det jeg skrev i forrige innlegg er riktig, ut fra begrepet "p-piller er 99% sikre", men ikke ut fra det som står på esken til Millah "av 100 kvinner som bruker p-pillene riktig, vil 1 av de bli gravide i løpet av et år" så blir det jo feil ser jeg. Det jeg ikke skjønner er hvordan de kan skrive noe sånt, når de ikke vet hvor ofte folk har samleie... Da må de gå ut fra at egget er konstant omgitt av sædceller om de skal kunne garantere noe sånt. Og da vil det vel si at pillene er svært mye sikrere enn det som blir oppgitt hvis man har sex litt sjeldnere enn "hele tiden". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 16. september 2005 #12 Del Skrevet 16. september 2005 Har ikke blitt gravid på p-piller nei, og jeg har en sterk tro på at mange som blir det, av en eller annen grunn ikke har fått i seg pillen. Det er fort gjort å feks. "miste" pillen i vannglasset e.l., uten at man legger merke til det. Skal ikke si at det gjelder alle tilfeller, men noen (min teori), for det er nemlig en del som blir gravid, og hevder at de har tatt dem etter bruksanvisning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 16. september 2005 #13 Del Skrevet 16. september 2005 Av 100 par som bruker pillen og har sex regelmessig er det 1 par i året som blir gravide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 16. september 2005 #14 Del Skrevet 16. september 2005 Sikkerhet for all prevensjon angis med hvor mange kvinner som ved korrekt bruk likevel blir gravid i løpet av et år. 99% sikker (egentlig en pearl index på 0,99) vil ikke si at man blir gravid ved 1/100 samleier, men at en av 100 kvinne I LØPET AV ET ÅR blir gravid. Jepp, det skjer. Det er noen som blir gravid selv om de bruker p-pillene rett. Men ikke at all som bruker dem blir gravid en gang i året dersom man har sex to ganger i uka, men at en av hundre blir gravid hvert år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2005 #15 Del Skrevet 17. september 2005 Eller at hvis du bruker pillen i hundre år, blir du gravid 1 gang! Ser for meg en gammel, skrukkete dame tygge pillen samvittighetsfult og forventingsfullt til kveldens eskapader! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 18. september 2005 #16 Del Skrevet 18. september 2005 Jeg har blitt gravid på p-pillen 2 ganger. Første gang, var jeg ung og livredd for og bli gravid, og var hysterisk nøye med p-pillen, tok den til samme tid hver dag, men ble gravid fordet. Så andre gangen var jeg ikke så hysterisk, men fulgte jo allikevel bruksanvisningen, men var ikke til samme tid hver kveld og noen ganger ble det vel morningen etter og. Andre gangen ble e jeg gravid med mannen min som har dårlig sperm, og sannsynligheten for at vi skal klare og lage barn på egenhånd er ikke så veldig stor. Så datteren våres er virkelig et stort mirakel. Nå som vi har prøvd og bli gravide i godt over 1 år, tuller vi med at kanskje jeg bør begynne på p-pillen for at vi skal få det til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå