Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2002 #1 Del Skrevet 3. oktober 2002 Overskriften ble kanskje litt dum, men jeg skal forklare hva jeg mener. Jeg og barnefaren har flyttet fra hverandre, og prøver å finne en løsning på når hver av oss skal ha datteren vår på 1 år. Hva er standard? Og hvor kan jeg se det svart på hvitt? Er det noen som vet hvor mye han kan ha henne uten at det går utover den pengestøtten jeg får? (Vi er begge enige om at det r best slik, akkurat nå, siden jeg ikke jobber nå og han jobber mye.) Og hva skal vi gjøre når vi ikke blir enige om dager og hvor lenge og alt sånt? Tror vi har avtalt noe og så mente egentlig den andre noe annet, og så blir det krangling... igjen! Finnes det kontrakter? Hva med mekling? Og hva er egentlig mekling og hvor og hvordan får man det? Mange spm. dette! Håper noen i samme situasjon kan svare på noe i allefall! Mvh. lille meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 3. oktober 2002 #2 Del Skrevet 3. oktober 2002 Standard er annenhver helg og en dag pr uke. Snakk med trygdekontoret. Det er mulig å få mekling, det vet de sikkert også på trygdekontoret. Mekling er (tror jeg) når dere har samtaler med en utenforstående til stede, som prøver å lede dere i retning av en løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2002 #3 Del Skrevet 3. oktober 2002 Vewd samlivsbrudd der det er barn er dere forpliktet til å ha møte med familievernkontoret. Tror du skal tenke mindre på pengene og se hva som er best for ungen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannasol Skrevet 4. oktober 2002 #4 Del Skrevet 4. oktober 2002 Hei! Trist å høre om samlivsbruddet, men slik er det nå engang. Enkelte ganger er faktisk det den beste løsningen. Det mest vanlige er at du som mor beholder omsorgsretten for barnet, og har barnet mest. Da får faren annenhver helg + en kveld i uken. Hvis barnefaren ikke går med på dette må dere komme overens med en annen løsning. Han skal betale bidrag til deg ut fra fastlagte takster i henhold til hvor mye han har barnet. ser at en gjest har skrevet inn at man må ha mekling hvis det er barn ved samlivsbrudd, men det er ikke tilfelle. Det gjelder kun hvis dere er gift. Da er det familievernkontoret man skal henvende seg til. Man kan selvfølgelig få mekling om man er samboere og ønsker dette. Hovedsaken er at dere blir enige, og forstår hverandres ønsker og behov. LYKKE TIL!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2002 #5 Del Skrevet 4. oktober 2002 Hvorfor tror du at jeg ikke tenker på hva som er best for barnet? Jeg skrev da vel ingenting som antydet det...? Man er da pent nødt til å tenke penger... det er da også til det beste for barnet. Så lenge jeg ikke har jobb er jeg avhengig av disse pengene. Det var da uansett ikke det spm. mitt gikk ut på. Når du skriver at en er forpliktet til møte med familievernkontoret, er ikke det hvis man var gift? Mvh. lille meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia Skrevet 4. oktober 2002 #6 Del Skrevet 4. oktober 2002 Dere er kun forpliktet til mekling dersom dere var gift. Dersom dere klarer å bli enige om en løsning selv er jo det det aller beste. Vi fordeler det slik at faren har ungene annenhver helg fra torsdag til mandag. I tillegg har han dem hver torsdag til fredag. Dette fungerer kjempefint for oss og også flere venninner som har havnet i denne situasjonen. Vi er begge fleksible på denne løsningen og bytter og hjelper hverandre når det trenges. Det tok en tid før vi kom så langt at vi klarte å samarbeide smertefritt, men nå fungerer det veldig bra for oss. Han må betale 11% av sin brutto inntekt i farsbidrag. Det beste er at han blir trukket rett fra lønningen sin og til Trygdekontoret, og så får du det utbetalt fra dem. Dersom du har rett til Omsorgsstønad, (morstrygd) så går endel av den summen fra han inn i den stønaden, og du får da utbetalt morstrygd + kr. 1.100.- pr mnd i farsbidrag. I tillegg har du rett til 70% dekning av barnepass, dersom du har ungen hos dagmamma eller i barnehage. Så lenge barnet er såpass lite har du også i tillegg rett til kontantstøtte, men ikke så lenge barnet er i barnehage eller registrert dagmamma. Ta kontakt med Trygdekontoret og få hjelp til å se hva du har krav på. Lykke til!... Håper du og eksen din klarer å få dette til å fungere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 4. oktober 2002 #7 Del Skrevet 4. oktober 2002 Dersom både du og barnefar er enig i at du skal ha bidragspenger fra ham fordi du trenger det og fordi du skal være hjemmeværende, lager dere en privat bidragsordning (utenfor trygdekontoret) der han overfører x kroner til deg hver måned. Dette KAN dere faktisk styre helt selv. Dere kan også styre tidsbruken med datteren deres helt uavhengig av pengespørsmålet dersom dere velger privat ordning økonomisk. Det vil si at dere kan sette datteren deres sitt behov for samvær først, og ikke regne dager etter når du "mister" bidraget. Og husk å tenke på at selv om du jobber "ikke noe" og faren jobber "mye", har barnet behov for god kontakt med dere begge to. Kanskje barnefar bør prioritere å jobbe litt mindre og ha bedre tid til jenta si (spesielt nå med samlivsbrudd)? Kanskje det kan løses ved at du jobber noen timer en gang i blant? Dersom dere klarer å samarbeide om dette, DA gjør dere det som er best for barnet. Ikke heng dere opp i 40/60-regler o.l. Dersom dere samarbeider så godt som det kan virke som i dine innlegg, er det helt strålende! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2002 #8 Del Skrevet 4. oktober 2002 Kan man egentlig styre det selv når man mottar overgangsstønad? Slik har ikke jeg forstått det. Uansett så går ikke dette utover ungen, hun treffer faren masse, han stikker innom når han har mulighet han. Dette er uansett ikke sånn vi skal ha det for alltid, vi er i startfasen, og akkurat nå passer det oss med denne delingen. Det jeg lurte på var jo egentlig dette med mekling, fordelingen er vi begge enige om, det er bare vanskelig å lage avtaler om hvilke dager og slikt. Blir så mye styr og misforståelser mellom oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Martin Skrevet 5. oktober 2002 #9 Del Skrevet 5. oktober 2002 Først til denne Sofie: Det er ikke noe som heter "farsbidrag". Det gjorde det sikkert på 50-tallet, men i dag heter det barnebidrag. Dette er en vesensforskjell - og ved å bruke et slikt uttrykk betinger man at her eksisterer det bare en løsning. Far er betaleren. Punktum. Og å bruke ordet "morstrygd" er så ufattlig dumt at jeg finner ikke ord. Vel er det slik at standardssamvær er annen hver helg. Men samtidig er dette et minimumssamvær i henhold til barneloven. Med andre ord får far og barn nøyaktig bare den rettigheten til å se hverandre det loven sier skal være et minimum. Når du som skrev hovedinnlegget skal komme fram til en ordning for samværet, må du ha fokus på mer enn penger. Dessverre har alt for mange av dine medsøstre som har akkurat det som førsteprioritet, og derfor begrenser samværet det de kan. Du må tenke på at ditt barn TRENGER en far like mye som deg. Drøft heller med han om dere kan komme fram til økonomiske ordninger som gjør ting lettere for deg, men at han har barnet mye mer enn minimumssamværet. Det kan f.eks være at du får hele barnetrygden uansett og at han fortsetter å betale hele bidraget - selv om han ikke skal det ved mer enn 40% samvær (da skal nemlig også du betale bidrag til ham). I kjølvannet av samlivsbrudd ligger det mange fedre - ødelagt av rabiate mødre som anser barnet som sin eiendom. Samtidig støttes de opp av et forstokket megler- og rettssystem som fortsatt anser mor som best. I Norge i dag er det flere tusen uføretrygede fedre som har blitt syke fordi de ikke får sett barna sine. Slik blir det jo ikke i dette tilfellet - men det er ikke til barnet beste at samværet begrenses for å suge mest mulig penger ut av ham og systemet. Jeg kjempet hardt og lenge for felles omsorg for mine barn etter at jeg ble stevnet for retten. Jeg vant fram til slutt, heldigvis for barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2002 #10 Del Skrevet 5. oktober 2002 Du kan ringe nærmeste familievernkontor for å få mekling. I et meklingsmøte skal det være en person til stede som skal være nøytral. Vedkommede hjelper dere til å komme frem til løsninger, til å prate og til å sette opp en skriftlig avtale. En fast avtale er det beste fra begynnelsen, dette kan holde kofliktnivået nede da begge har noe å forholde seg til. Dessuten er det viktig for barnet at det er rutiner og at det vet når det skal til far og mor igjen, dette skaper trygghet. Jeg råder deg til å ha delt foreldreansvar med far, da dette er til det beste for barnet, især hvis noe skulle skje med deg. Ellers er det viktig for barnet å ha mest mulig tid med far. Lykke til :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2002 #11 Del Skrevet 5. oktober 2002 Du sier at barnet ser far masse og at han stikker innom ofte, dette er bra. Men det er viktig at far har fast tid med barnet. Hvis det kommer nye partnere inn i bildet er det ikke sikkert at en ordning med besøk fra far blir like enkel. Da er det greit å ha en avtale og forholde seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2002 #12 Del Skrevet 5. oktober 2002 hei, vil bare tipse deg om www.aleneforeldreforeningen.no og www.f2f.no på begge steder kan du få både råd og tips samt forslag til en samværsavtale som dere begge blir enige om inneholdet i og begge skriver under. da unngår dere dumme mistforståelser så ikke om du fikk svar over her, men når du mottar overgangsstønad så MÅ bidragssaken gå via trygdekontoret. lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jannike Skrevet 6. oktober 2002 #13 Del Skrevet 6. oktober 2002 Barns rett til samvær med sine foreldre behandles i barneloven. Vil du se dette "svart på hvitt", så les i loven - utsnitt fra loven: § 44. Barnet sin rett til samvær. Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet. Endra med lover 3 mars 1989 nr. 8 (i kraft 1 mai 1989, men slik at endringa i § 44 andre leden ikkje gjeld for barn fødd før 1 mai 1989), 25 sep 1992 nr. 106, 13 juni 1997 nr. 39 (i kraft 1 jan 1998). § 44a. Omfanget av samværet m.v. Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Vert det avtala eller fastsett « vanleg samværsrett », gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka, annankvar helg, 14 dagar i sommarferien, og jul eller påske. Foreldra kan reise sak om omfanget av samværsretten for domstolen. Er dei samde om det, kan saka istaden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om samværsretten gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Avgjerda skal først og fremst rette seg etter det som er best for barnet. Det kan setjast vilkår for at samværsretten skal kunne gjennomførast. Partane skal møte til mekling før saka vert ført inn for retten eller fylkesmannen. Departementet gjev nærare forskrifter for slik mekling. Ekteskapslova §§ 26 og 26 a gjeld tilsvarande. Den andre av foreldra skal få melding i rimeleg tid føreåt når samværet ikkje kan finne stad som fastsett, eller når tida for samværet må avtalast nærare. Dersom den som har foreldreansvaret eller som barnet bur hos hindrar at ein samværsrett kan gjennomførast, kan den som har samværsretten krevja ny avgjerd av kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu saman med, jf. § 39 andre stykket. Som noen tidligere har skrevet, gjelder ikke tvungen megling når dere ikke har vært gift. Dersom dere har problemer med samværsavtalen, kan det allikevel være lurt å oppsøke familierådgivningskontoret for å få hjelp til å få en slik avtale i havn. På ditt spørsmål om hvor mye samvær far kan ha før det går utover det økonomiske, er dette 40%. Dvs at du må ha minimum 60% av samværet for å ha rett til overgansstønad og utvidet barnetrygd. Når det gjelder barnebidraget er også dette ca 40% . (Her anses det som delt bosted dersom den som har barnet minst har barnet mer enn 5 måneder i året.) Når de nye bidragsreglene kommer, vil bidraget reduseres etter hvor mye samvær din eks har med barnet. I din situasjon går jeg ut fra at overgansstønaden vil være din viktigste inntekt, og der vil nok grenen fortsatt være 40/60. Full overgansstønad er ca 8.300, du vil i tillegg få 2 barnetrygder (972 x 2), bidrag fra din eks (dersom han kun har et barn vil dette bli beregnet til 11% av hans brutto lønn). Da en del av bidraget går til refusjon i din stønad, vil du få utbetalt kr 1.180+30% av den del av bidraget som overstiger 1.180. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2002 #14 Del Skrevet 6. oktober 2002 Du er ikke avhengi av disse pengene pga. du ikke har jobb. når man går fra hverandre er det noe man bør tenke på. Hva skal jeg leve av? Kansje vi kan vente med brudd til jeg har fått meg jobb? Det var kansje en ide om dere tok like mye av barnet hver? Da kunne du ta deg en halvdagsjobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2002 #15 Del Skrevet 6. oktober 2002 Hva??????? 11400 kr. Blir så forbanna at jeg spyr. bare for at noen SKAL ha disse pengene. Jo,takk ser dem hengende på kjøpesentra hver dag. Jeg sier ikke alle, men noen kan jo ikke tenke seg ut i samfunnet før dem må. Desverre er det en god del av dere. Jeg har vært på jobb hver dag. tom. lørdag.Siste lønn var utbetalt 12400. ikke får jeg bostøtte. Det får de i tillegg til stønadene sine. er på tide at noen setter foten ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psst... Skrevet 6. oktober 2002 #16 Del Skrevet 6. oktober 2002 Hva??????? 11400 kr. Blir så forbanna at jeg spyr. bare for at noen SKAL ha disse pengene. Jo,takk ser dem hengende på kjøpesentra hver dag. Fra dem kan du trekke husleie 5000,- + strøm + telefon + forsikring+ TV-lisens + klær/sko til barn/deg selv + lege/tannlege + barnehage/SFO (får dekket 70%) +++ Jeg er utrolig glad for at jeg er i jobb. Du må heller ikke glemme at barnetrygd er noe alle med barn får, og man mister heller ikke det når man er i jobb. Samtidig skal jo far være med å bidra til barnet sitt, så bidraget forsvinner heller ikke når man er i jobb. Så hvis du hadde hatt barn, vært aleneforsørger og vært i samme jobb: 12400,- + barnetrygd x 2 = 1944,- + barnebidrag = 1180,- (minstebidrag) + stønad til barnetilsyn 70% Jeg kan garantere deg at det ikke blir mye shopping når man går på overgangsstønad. Derimot hender det at jeg får råd til å shoppe litt, siden jeg har jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fra meg som startet innl. Skrevet 6. oktober 2002 #17 Del Skrevet 6. oktober 2002 Herregud! Dette utartet da seg noe voldsomt! Uttrykte meg visst ikke klart nok i det første innlegget. For det første har ikke far mulighet til hverken å ha henne noe mer akkurat nå (han jobber ettermidag og kveld) eller å redusere sin stilling. For det andre er det ikke slik vi har tenkt å ha det, men akkurat nå er det slik vi må ha det, og vi er fornøyd med det slik. Han stikker innom når han har tid på formiddagene. Faktisk så ser han nok henne mer enn mange fedre som bor sammen med moren, men som jobber sinnsykt mye. Det er mange det, og ingen sier noe på det. Ikke at det har noe med saken å gjøre, måtte bare si det. For det tredje så har en neimen ikke noe penger igjen etter at det som skal betales er betalt! Kan ikke sammenligne en lønn på ca. 12000 kr. med det en får samlet som aleneforsørger! Dere får da vel også barnetrygd i tillegg samt kontantstøtte hvis dere bruker dagmamma i stedet for barnehage! Og er dere i tillegg to så har dere to lønninger å bruke av! Så jeg kan skrive under på at å være alenemor er ikke noe å bli rik på - selvfølgelig ikke! Jeg driver og søker på jobb, men i mitt yrke er det veldig vanskelig å få noe. Men om jeg ikke hadde ønsket å jobbe hadde jeg ikke hatt noe dårlig samvittighet for å bli hjemme og motta overgangsstønad. Til dere som svarte på spm. mine: tusen takk! Fikk svar på det jeg lurte på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå