AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #1 Skrevet 17. juli 2021 Jeg kom inn på det studiet jeg ønsket meg mest, og er glad for det. Ser fram til å tilegne meg ny lærdom som vil gi meg mer kompetanse i den jobben jeg har. Jeg er så gammel at vitnemålet mitt ikke ligger i nasjonal vitnemålsdatabase, så jeg har lastet opp digitalisert vitnemål på Samordna Opptak. Har studert flere ting i voksen alder, og alltid gjort det slik. I år fikk jeg færre konkurransepoeng enn tidligere når jeg har søkt. Universitetet har rett og slett ikke lagt inn nok realfagspoeng på meg. Det dreier seg om fag som ligger i mitt ordinære vitnemål. Jeg tok videregående etter noe som kalles "endret struktur", og realfagene jeg hadde var: Matematikk 2MN = 0,5 poeng Matematikk 3MN = 1 poeng Kjemi 2KJ = 0,5 poeng Kjemi 3KJ = 0,5 poeng Fysikk 2FY = 0,5 poeng Til sammen skulle jeg altså fått 3 realfagspoeng, men jeg har bare fått 1,5. Er det noe jeg burde gjøre noe med? Jeg mener: jeg kom jo inn, så det er ikke noe problem akkurat nå, men kan det ha noe å si for videre studieløp? Blir bare litt stresset for om det kan ha betydning senere. Anonymkode: 32ab6...31a
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #2 Skrevet 17. juli 2021 Hvis du har søkt via samordna opptak, er det der feilen ligger, ikke hos universitetet. Ville sendt en mail og spurt om det har noe å si, men når du har kommet inn på studiet, er det det som gjelder. Poengsummen har ingenting å si, det eneste som kan dukke opp er at noen emner har bestemte opptakskrav, men så lenge du kan dokumentere at du har tatt fagene (og det kan du jo), er det likegyldig hva som har skjedd ved opptaket nå. Så det vil ikke få betydning for dette studiet, men muligens hvis du søker på noe nytt uten å laste opp vitnemål på nytt - da vil du kanskje gå glipp av de 1,5 poengene neste gang også. Anonymkode: 236f7...857
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #3 Skrevet 17. juli 2021 Samme skjedde med meg, da sa de at det ikke hadde noe å si. Kom inn og fullførte, søkte så master og da har jo ikke vgs noe å si. Om du skal søke via so senere kan du sende de en melding så de er obs på at du har fått feil poeng tidligere. Anonymkode: 0f508...3af 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #4 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis du har søkt via samordna opptak, er det der feilen ligger, ikke hos universitetet. Anonymkode: 236f7...857 Sikker på det? Min saksbehandler er jo ikke hos Samordna opptak, men på det universitetet hvor jeg hadde førsteønsket mitt. Anonymkode: 32ab6...31a 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #5 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg kom inn på det studiet jeg ønsket meg mest, og er glad for det. Ser fram til å tilegne meg ny lærdom som vil gi meg mer kompetanse i den jobben jeg har. Jeg er så gammel at vitnemålet mitt ikke ligger i nasjonal vitnemålsdatabase, så jeg har lastet opp digitalisert vitnemål på Samordna Opptak. Har studert flere ting i voksen alder, og alltid gjort det slik. I år fikk jeg færre konkurransepoeng enn tidligere når jeg har søkt. Universitetet har rett og slett ikke lagt inn nok realfagspoeng på meg. Det dreier seg om fag som ligger i mitt ordinære vitnemål. Jeg tok videregående etter noe som kalles "endret struktur", og realfagene jeg hadde var: Matematikk 2MN = 0,5 poeng Matematikk 3MN = 1 poeng Kjemi 2KJ = 0,5 poeng Kjemi 3KJ = 0,5 poeng Fysikk 2FY = 0,5 poeng Til sammen skulle jeg altså fått 3 realfagspoeng, men jeg har bare fått 1,5. Er det noe jeg burde gjøre noe med? Jeg mener: jeg kom jo inn, så det er ikke noe problem akkurat nå, men kan det ha noe å si for videre studieløp? Blir bare litt stresset for om det kan ha betydning senere. Anonymkode: 32ab6...31a det spiller jo ingen rolle når du har kommet inn Anonymkode: cc9e8...d90 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #6 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): det spiller jo ingen rolle når du har kommet inn Anonymkode: cc9e8...d90 Ja, ikke sant. All fornuft skulle jo tilsi nettopp det, men jeg visste ikke om det var en eller annen viktig detalj jeg hadde oversett, eller noe. Anonymkode: 32ab6...31a
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #7 Skrevet 17. juli 2021 Det spiller ingen rolle så lenge du har kommet inn Anonymkode: 2ab27...ef4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå