AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #1 Skrevet 17. juli 2021 Jeg bare lurer på hva man har krav på ved en skilsmisse.. Foreldrene mine eier en leilighet sammen. Hun har en bil der lånet er bakt inn i boliglånet, og en campingvogn som hun eier, men han er medlåner. Han eier en motorsykkel og en bil der lånet står på han. Han har solgt både motorsykkel og bilen og sitter igjen med litt penger etter salget, og her mener hun at hun har krav på halvparten av pengene etter salg fordi han ikke har særeie. Stemmer dette? Hun mener at han ikke har lov til å selge ting som hun ikke har godkjent!? 🤔 Anonymkode: 992be...8e2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #2 Skrevet 17. juli 2021 Anbefaler de å gå til en advokat for å få alt riktig. Anonymkode: 5b548...cdc 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #3 Skrevet 17. juli 2021 Hvis de tingene sto på han og ikke henne kan han selge å ta pengene selv. Hvis de har stått på begge så har det vært noe annet.. Anonymkode: 0c04a...cbe 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #4 Skrevet 17. juli 2021 De kan fritt fordele som de selv ønsker, men er de uenig bør de snakke med advokat. Og er du deres barn bør du unngå å blande deg - ment som et godt råd. Anonymkode: 80916...90a 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #5 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De kan fritt fordele som de selv ønsker, men er de uenig bør de snakke med advokat. Og er du deres barn bør du unngå å blande deg - ment som et godt råd. Anonymkode: 80916...90a Takk for velmenende råd! Jeg prøver å ikke blande meg, men det er så mye løgner inn i bildet, så jeg sjekker egentlig mest fakta for min egen del. Min mor er en notorisk løgner som prøver å kjøre min far i grøfta, så jeg må bare ha ting litt på plass for min egen del. Jeg håper og tror min far har kontroll på dette, men nå kommer moren min med at han har gjort noe ulovlig med å selge unna motorsykkelen og bilen, og at hun har krav på halvparten av pengene. Anonymkode: 992be...8e2
Gjest Melise__87 Skrevet 17. juli 2021 #6 Skrevet 17. juli 2021 http://www.juridiskabc.no/familierett/skilsmisse/skilsmisse-slik-gjennomfores-skilsmisseoppgjoret/
Gjest Melise__87 Skrevet 17. juli 2021 #7 Skrevet 17. juli 2021 (endret) Slettet. Endret 17. juli 2021 av Melise__87
Whistler Skrevet 18. juli 2021 #8 Skrevet 18. juli 2021 I utgangspunktet skal man dele alt i to av det man ikke haddemed seg inn i ekteskapet. Enten det er verdier eller rene penger. Altså skal campingvogn og bil også legges inn i totalen. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #9 Skrevet 18. juli 2021 https://foreninger.uio.no/jurk/brosjyrer/deling-av-ting-og-penger-ved-skilsmisse-og-dod.pdf Les denne. I første del kan det virker som at alt de nå eier sammen, inkludert pengene fra MC og bil, inngår i felleseie og skal deles mellom dem. Litt lengre nede, side 12 og 13, står det om "ting". Kan virke som at hvis din far ikke hadde solgt MC og bil, så ville han kunne påberope seg at dette var hans ting, fordi han hadde kjøpt dem for egne penger (forutsatt at lånet ble nedbetalt av ham, og ikke fra en felles konto). Som andre nevner, er en advokat en god investering når forholdene er såpass vriene som mellom dine foreldre. Jeg vil uansett anbefale dette, da det av egen erfaring er fort gjort å gjøre avtaler man senere angrer på, når følelsene styrer mer enn fornuften. Anonymkode: 0d1ea...7d1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #10 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvis de tingene sto på han og ikke henne kan han selge å ta pengene selv. Hvis de har stått på begge så har det vært noe annet.. Anonymkode: 0c04a...cbe Dette er feil. Han kan gjøre som han vil med tingene, men hun skal ha halve verdien. Anonymkode: 2f192...f78 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #11 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): https://foreninger.uio.no/jurk/brosjyrer/deling-av-ting-og-penger-ved-skilsmisse-og-dod.pdf Les denne. I første del kan det virker som at alt de nå eier sammen, inkludert pengene fra MC og bil, inngår i felleseie og skal deles mellom dem. Litt lengre nede, side 12 og 13, står det om "ting". Kan virke som at hvis din far ikke hadde solgt MC og bil, så ville han kunne påberope seg at dette var hans ting, fordi han hadde kjøpt dem for egne penger (forutsatt at lånet ble nedbetalt av ham, og ikke fra en felles konto). Som andre nevner, er en advokat en god investering når forholdene er såpass vriene som mellom dine foreldre. Jeg vil uansett anbefale dette, da det av egen erfaring er fort gjort å gjøre avtaler man senere angrer på, når følelsene styrer mer enn fornuften. Anonymkode: 0d1ea...7d1 Han kan kanskje kreve tingen, men ikke verdien av den. Så lenge eiendelene ikke er bestemt som særeie i ektepakt eller kjøpt med arvede midler eller midler som kan spores tilbake til før ekteskapet er tingene felleseie. Alt som er ervervet i løpet av ekteskapet går inn i felleseie ved skilsmisse. Som det står i det du har lenket til er det forskjell på tingen og på verdien. Anonymkode: 7f0a0...cc6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå