Gå til innhold

Ferie med barna blir lettere og lettere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi startet ferien litt trått, men nå midt inne i andre uka i ferien nyter jeg ferien med barna mer og mer. Det er koselig å finne på ting sammen med dem. Er det andre som også synes det blir lettere jo mere tid man tilbringer sammen. Barna er 5 og 8. 

Anonymkode: ed3bb...b35

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt blir 10 i år å syns ikke det er lett nei. Alt er KJEDELIG å vennene han er bortreist. Så dagene blir veldig lange. Savner når han var mindre når han syns det meste var gøy. Nå må jeg tvinge han med på ting.

Anonymkode: b5e53...a5b

AnonymBruker
Skrevet

Ja og nei. Jeg merker at vi np har kommet inn i en slags rutine med at det er ferie og det er et mer behagelig tempo og ingen ting som må rekkes, men det er mye masing og forventning om at det skal skje ting. Enebarn på syv år.

Anonymkode: 80ca3...eac

AnonymBruker
Skrevet

Ja, mye lettere, men så glemmer man fort småbarnstiden, der en unge har fått opp porten og er på vei ut i veien, i mens nr.2 holder på å dette ned trappa,  og nr. 3 holder på å velte en kopp kaffe over seg. Frem til 4 år jobbet jeg beinhardt døgnet rundt bare for at de skulle overleve😅 masing fra en 10 åring som kjeder seg kan virkelig ikke sammenlignes! 

Anonymkode: 34a5f...649

• Liker 9
Skrevet

Ja, ferie blir bare lettere og lettere og mer og mer gøy jo eldre barna blir. Mine er 8, 10 og 12 og ferier er bare herlige.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Elsker å være med ungene. Minuset er mannen. Nå som ungene er i skolealder er de null problem, verre med mannen som ikke vil tilbringe tid med oss, men samtidig klage over at alt vi finner på, ikke er godt nok.

Anonymkode: 5f6bd...59c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff..nei. prepubertal 10-åring er ikke alltid like trivelig å henge med...😬

Anonymkode: ada93...4ea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte på akkurat det samme i går, mine er 6 og 8. Dette er den desidert hyggeligste og fineste sommeren vi har hatt sammen, og vi koser og sammen stort sett hele tiden. Barna er blide, hyggelige og samarbeidsvillige det aller meste av tiden, går lange strekninger uten å klage, det er minimalt med trass og breakdowns, det er veldig mye de synes er gøy å gjøre (som også er gøy for oss voksne) og det er også veldig hyggelig med restaurant-besøk sammen, siden de sitter pent og rolig og prater hyggelig, og er lite kresne og gjerne prøver ny mat. 

Vi har vært på mange reiser med dem i alle år, men jeg har alltid følt at det har vært ganske anstrengende å være på familieferie siden det alltid har blitt «styr» av noe slag. Nå i år er det minimalt med styr, og nesten bare kos og hygge 😃

Det slo meg faktisk i går at jeg nesten må prøve å være bevisst på å nyte denne fine tiden- før jeg vet ordet av det synes de sikkert at vi foreldre er de teiteste i hele verden, og aldri i livet om de ønsker å være med oss på ferie 😅

Anonymkode: b9660...c71

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Uff..nei. prepubertal 10-åring er ikke alltid like trivelig å henge med...😬

Anonymkode: ada93...4ea

Godt det er en skjønner hvordan jeg har det!

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (14 minutter siden):

Ja, ferie blir bare lettere og lettere og mer og mer gøy jo eldre barna blir. Mine er 8, 10 og 12 og ferier er bare herlige.

Kan jeg spørre hva 10 åringen liker å gjøre på i ferien? Her er alt kjedelig ifølge sønnen min på snart 10 år.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ferie med ungene er fantastisk, så lenge vi ikke oppholder hos hjemme, da vil ingen ut, for varmt, for kaldt, for mye innsekter og tusen andre unnskyldninger for å slippe å gå ut og når ungene ikke vil så benytter mannen tiden til å jobbe….. 

Anonymkode: 92160...dde

• Liker 1
Skrevet

Årets ferie har egentlig vært den enkleste så langt. Vår er 5 år, ja vi må underholde han,men herregud hvor selvgående han er blitt. Vi er akkurat kommet til en ny camping plass, fikk på han sko så sa han bare HADE mamma og pappa nå skal jeg jogge meg en tur til lekeplassen.. bare WHAT... Og idag sov han til kl 08.15, dette er jo rett å slett himmelsk 🤣 

AnonymBruker
Skrevet

Våre er 3 og 5, ingen av de hører etter og alt blir bare styr. 🙈 

Anonymkode: e1201...130

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre hva 10 åringen liker å gjøre på i ferien? Her er alt kjedelig ifølge sønnen min på snart 10 år.

Sykkelturer er populært, gjerne lengre turer med hele familien, eller så sykler han rundt i nærområdet med søsken eller venner. Vi prøver å ha et litt gøy mål for turene, gjerne forskjellige aktivitetsparker eller annet rundt omkring. Dra på stranden, gå toppturer, mannen min tar dem på overnattingstur i hengekøye ute, dra på dagstur til forskjellige steder (vi bor i Oslo-området så f.eks Tusenfryd, Tangen dyrepark, Kistefos, Høyt & Lavt klatreparker, Folkemuseet på Bygdøy, Drøbak og Oscarsborg festning osv). Vi spiller mye brettspill, særlig på kveldene. Når det er varmt som nå blir det vannkrig med vannballonger og/eller vannpistoler daglig (har ikke tall på hvor mange bunchOballoons som går i uka her). Og så blir det selvsagt en del skjerm innendørs også da, det er vel ikke til å komme forbi i den alderen. 

Endret av Arkana
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenkte på akkurat det samme i går, mine er 6 og 8. Dette er den desidert hyggeligste og fineste sommeren vi har hatt sammen, og vi koser og sammen stort sett hele tiden. Barna er blide, hyggelige og samarbeidsvillige det aller meste av tiden, går lange strekninger uten å klage, det er minimalt med trass og breakdowns, det er veldig mye de synes er gøy å gjøre (som også er gøy for oss voksne) og det er også veldig hyggelig med restaurant-besøk sammen, siden de sitter pent og rolig og prater hyggelig, og er lite kresne og gjerne prøver ny mat. 

Vi har vært på mange reiser med dem i alle år, men jeg har alltid følt at det har vært ganske anstrengende å være på familieferie siden det alltid har blitt «styr» av noe slag. Nå i år er det minimalt med styr, og nesten bare kos og hygge 😃

Det slo meg faktisk i går at jeg nesten må prøve å være bevisst på å nyte denne fine tiden- før jeg vet ordet av det synes de sikkert at vi foreldre er de teiteste i hele verden, og aldri i livet om de ønsker å være med oss på ferie 😅

Anonymkode: b9660...c71

Åh, som jeg gleder meg! 😅 mine er 6 og 3, og krangler så busta fyker konstant! I tillegg er minstemann for liten til ganske mye og ofte avhengig av en lur midt på dagen - gleder meg til de blir litt større og feriene forhåpentligvis blir litt mer avslappende 😅

Anonymkode: 38753...02d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det syns jeg også :) Vi kommer mer inn i en ferierytme etter hvert. De første dagene av ferien var ganske slitsomme med rastløs treåring, forkjølet ettåring og trøtt far og mor. Men så ble treåringen roligere og mer fornøyd, ettåringen frisk og vi voksne begynner å komme oss vi også. 

Anonymkode: 127b8...f18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...