Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En terrortiltalt muslim er dømt til 12 års fengsel.

Noe av det som TV2 (https://www.tv2.no/a/14117877) skriver om saken er gjengitt under:

"25-åringen fra Skien som var tiltalt for tre forsøk på å medvirke til terrorangrep i utlandet via chattegrupper er dømt til 12 års fengsel.

Han sikter med det til at PST har funnet meldinger fra 25-åringen på mobilen til en britisk terrordømt kvinne. Hun ble dømt til livstid i fengsel i fjor for å ha planlagt å gjennomføre et terrorangrep mot St. Pauls katedral i London. "

Synes dere at dette er en passende lang straff for den terrortiltalte?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jabber skrev (15 minutter siden):

Synes dere at dette er en passende lang straff for den terrortiltalte?

Ja, synes det var passende straff. Forsøk på medvirkning straffes ikke like strengt som fullbyrdet medvirkning som har strafferamme på opptil 21 år, så det virker som om de har lagt seg ganske høyt opp på straffenivå i denne saken. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes 12 år for medvirkning til planlegging høres mye ut. Det tilsvarer jo enkelte drapsdommer eller 6 ganger en voldtektsdom. Det er ikke alltid så lett og forstå straffeutmålingen her til lans😕 

Skrevet
2 minutter siden, Pippi Lotta said:

Jeg synes 12 år for medvirkning til planlegging høres mye ut. Det tilsvarer jo enkelte drapsdommer eller 6 ganger en voldtektsdom. Det er ikke alltid så lett og forstå straffeutmålingen her til lans😕 

Jeg er dels enig, men det er drapsdommene som er for lavt straffer ikke denne saken som er for streng

• Liker 5
Skrevet
Morten1 skrev (På 18.7.2021 den 23.03):

Jeg er dels enig, men det er drapsdommene som er for lavt straffer ikke denne saken som er for streng

Men hva du enn gjør så må du ihvertfall ikke underslå penger... Da kommer du aldri ut igjen! Merkelig system. Har sett underslag bli straffet langt hardere enn drap ved flere anledninger i norske domstoler...🙄

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Den Sagnomsuste said:

Men hva du enn gjør så må du ihvertfall ikke underslå penger... Da kommer du aldri ut igjen! Merkelig system. Har sett underslag bli straffet langt hardere enn drap ved flere anledninger i norske domstoler...🙄

jepp, for da er det jo staten som taper penger, de 3kr og 50øre du glemte å betale inn på sist skattetrekk kjører staten i senkt, derfor skal du få dødsdom :)

• Liker 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (På 18.7.2021 den 23.00):

Det kan vel skyldes at drap stort sett gjelder en person mens terror har som mål å ramme mange mennesker og er derfor mer alvorlig. Slik at også medvirkning til å planlegge noe slikt skal straffes hardt. Overlagt drap straffes forresten stort sett med 15 år fengsel.

• Liker 1
Skrevet
Imariuz skrev (3 timer siden):

Det kan vel skyldes at drap stort sett gjelder en person mens terror har som mål å ramme mange mennesker og er derfor mer alvorlig. Slik at også medvirkning til å planlegge noe slikt skal straffes hardt. Overlagt drap straffes forresten stort sett med 15 år fengsel.

Ja terrorisme kan selvfølgelig være mer alvorlig en drap, men jeg synes allikevel 12 år er mye for og medvirke til kriminalitet som aldri ble gjennomført. Jeg har hørt om drapsdommer på så lite som 8 år, men det er mulig 15 år er vanlig. De 15 årene er jo for noe som faktisk har skjedd da, ikke bare planlagt.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...