AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #1 Skrevet 17. juli 2021 Som overskriften sier, når blir man sett på som bonusforelder? Har det noe med lengden på forholdet? Barnets alder når man ble sammen? Når man er flyttet sammen? Eller andre ting? Hvilke ansvar bør man ta som bomusforelder? Anonymkode: e642a...f81
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #2 Skrevet 17. juli 2021 Mange tenker at du er bonusmor eller bonusfar med en gang du flytter sammen med forelderen, men jeg tenker at det er hyppigheten av kontakt man har med barnet til kjæresten som er avgjørende uansett om man er særboer eller samboer Anonymkode: bdefe...45c
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #3 Skrevet 17. juli 2021 Du blir først en bonus når du har brukt all din tid og penger på et barn til det er voksent og du da blir skilt fra forelderen. Anonymkode: b45ea...f03 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #4 Skrevet 17. juli 2021 Du er en bonusforelder den dagen barna sier at de er glad i deg og vil tilbringe tid sammen med deg. At de ser på deg som en del av familien. Anonymkode: 7a9fe...bcf 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #5 Skrevet 18. juli 2021 Jeg tenker at man passer merkelappen bonusforelder eller steforelder når man flytter sammen og lever der med barna halvparten av tiden. Frem til det er man "kjæresten til mamma/pappa". Jeg er sammen med en mann med barn fra før, og selv om jeg har vært med på ferie med barna tror jeg ikke de tenker på meg som bonusmamma ennå. Anonymkode: fd532...a88 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #6 Skrevet 18. juli 2021 Jeg så aldri mine steforeldre som en bonus. De var kjærester og samboere med mine foreldre. Mitt ønske var at foreldrene mine ble sammen igjen. DET hadde vært en bonus. Steforeldre og stesøsken var ikke noe jeg ønsket meg. Det var noe mine foreldre valgte. Ikke jeg Anonymkode: 4cf0a...187 2
Brunello Skrevet 18. juli 2021 #7 Skrevet 18. juli 2021 Det bør settes to kumulative vilkår. -man er en del av hverdagen til barnet. Det vil si at man bor sammen (men ikke nødvendig vis hele tiden). -at man er i barnas hverdag er en «bonus» for de. Det vil si at det er mer positivt enn negativt at man er kommet inn i barnas liv. (Har lest flere tråder der ts kaller seg bonusforelder der det åpenbart ikke er en bonus for barnet.) 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #8 Skrevet 18. juli 2021 Jeg er bonusmor til 2 barn, de er idag blitt voksne, men jeg har vært i livet deres siden de var 5 og 8år. Jeg har fulgt de like mye opp som mine egne barn. De har og bodd hos oss på fulltid. Og lurer de på noe, så ringer de meg, før de ringer faren ☺️ Så noe rett har jeg/vi gjort i oppveksten. Anonymkode: ca5d4...493 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #9 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg så aldri mine steforeldre som en bonus. De var kjærester og samboere med mine foreldre. Mitt ønske var at foreldrene mine ble sammen igjen. DET hadde vært en bonus. Steforeldre og stesøsken var ikke noe jeg ønsket meg. Det var noe mine foreldre valgte. Ikke jeg Anonymkode: 4cf0a...187 Jeg tror ikke det er begrepet som diskuteres her. Bonusforelder og steforelder er vel det samme. Det er bare de siste årene jeg har hørt ordet "bonusforelder". Jeg vokste opp med stefar, og har alltid kalt ham det. Anonymkode: fd532...a88 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #10 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke det er begrepet som diskuteres her. Bonusforelder og steforelder er vel det samme. Det er bare de siste årene jeg har hørt ordet "bonusforelder". Jeg vokste opp med stefar, og har alltid kalt ham det. Anonymkode: fd532...a88 Jeg tenker det ligger nettopp i begrepet. Å ville kalle seg for bonus når man kanskje ikke er det. Bonusforeldre er en pyntebetegnelse på noe som kan være kjipt. Litt som å spraye parfyme på oppkast Anonymkode: 4cf0a...187 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #11 Skrevet 18. juli 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg tenker det ligger nettopp i begrepet. Å ville kalle seg for bonus når man kanskje ikke er det. Bonusforeldre er en pyntebetegnelse på noe som kan være kjipt. Litt som å spraye parfyme på oppkast Anonymkode: 4cf0a...187 Jeg oppfatter det ikke som at det er forelderen selv som ville tvinge seg frem som en bonus. Det er bare litt i tiden å skulle omdefinere ting. Synes ikke det er noe å henge seg opp i fordi man selv har noe bitterhet etter barndommen. Man kan like godt si "jeg hater bonusmoren min" som "jeg hater stemoren min". "Bonus" betyr forøvrig bare ekstra. Vi assosierer det bare med bonus på jobben, ergo pengeutbetaling, som noe positivt. Det er ikke mer feil enn å kalle det ekstraforelder. Anonymkode: fd532...a88 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2021 #12 Skrevet 18. juli 2021 On 7/17/2021 at 5:07 PM, AnonymBruker said: Som overskriften sier, når blir man sett på som bonusforelder? Har det noe med lengden på forholdet? Barnets alder når man ble sammen? Når man er flyttet sammen? Eller andre ting? Hvilke ansvar bør man ta som bomusforelder? Anonymkode: e642a...f81 Du blir bonusforelder når du setter dine egne behov sist, elsker og bidrar med alt du har uten å tro du er noe. Anonymkode: b41ae...2fc
Queen of the North Skrevet 18. juli 2021 #13 Skrevet 18. juli 2021 I mine øyne- når man har vært en langvarig samboende ressurs i barnets dagligliv hos forelder. Fordrar forøvrig ikke ordet "bonusforelder". Har vært det som ansees som bonusmor i snart 18 år. Det føles som ett moteord man har funnet på for å glatte over og gjøre bedre att en forelder har funnet en seriøs ny partner. Steilet innvendig første gang jentungen brukte det ordet, men har aldri gitt uttrykk for det til henne. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #14 Skrevet 19. juli 2021 Når du oppfører deg som en bonusforelder, ser på barna som dine og følger de opp som dine egne. Og når du får aksept av barna Anonymkode: 356d5...1f6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå