Gå til innhold

«De tok ikke med seg noe»

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri skjønt alle disse svigerfamilie-trådene her på KG, men plutselig skjønner jeg greia.

Mannen min sin bror har fått seg ny dame/samboer, har ikke kunne treffes pga corona og vi ble invitert på middag til dem for første gang. 

I svigerfamilien (min manns families far og søsken) er det veldig laid back stemning. Ingen forventer at noen tar med seg noe til middagene, vi bruker å lage middagen sammen når alle er kommet. Det handler om å omgås mest. Ingen bruker komme nøyaktig til tiden heller og ingen blir sure om man er sen. Da venter man bare med middagslagingen til alle er på plass. 

Men vi var på middag hos den nye svigerinnen min og svigerbror og vi kom jo gjerne 10-30 minutter for sent hele gjengen. Merket at det var kald stemning da vi kom fordi maten allerede stod klar på bordet, noe svigerinnen presiserte 30 ganger da vi spiste. «Ja det er sikkert kaldt da, men...». Vi visste jo virkelig ikke at vi hadde en tid å rekke!

Da vi skulle reise hjem hadde jeg glemt telefonen min, så vi måtte snu og hente den etter at vi alle hadde kjørt. Utenfor kjøkkenvinduet hørte jeg svigersøster kjefte svigerbror huden full fordi vi var utakknemlige som kom for sent og vi ikke engang hadde tatt med noe til verten!

Hjelp! Hva gjør vi her? Vi mente jo på ingen måte å krenke noen, vi gjorde bare som vi pleide å gjøre og tenkte det var hyggelig å sees hele familien og den nye dama. Og så har vi tydeligvis failet helt mot hennes forventninger! 

Vi spiser ofte middager sammen, så det blir så rart å skulle ta med noe hver gang. Blir så enormt formelt.

Anonymkode: 2c074...705

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan visste dere ikke når dere skulle komme når dere kom for sent? Klarer dere ikke avtale tid eller er dere sånne som driter i Andres tid?

Sier jeg 16, så er det 16. Ikke 1615-1700

Anonymkode: 10bea...d8c

Oi, så aggressiv. Sier man 16-tiden er det 16:00-17:00. Det er sjargongen i svigerfamilien. Sjeldent noen kommer så sent som 17:00, men dersom noe kommer i veien så blir ingen sinte og anklager andre for å «drite i noens tid». Vi andre slapper av og koser oss og drikker kaffe imens. 

• Liker 35
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan visste dere ikke når dere skulle komme når dere kom for sent? Klarer dere ikke avtale tid eller er dere sånne som driter i Andres tid?

Sier jeg 16, så er det 16. Ikke 1615-1700

Anonymkode: 10bea...d8c

Inviterer jeg til 16 så er det bare besteforeldregenerasjonen som kommer til tiden. Resten kommer 10 og 15 min etterpå. 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (Akkurat nå):

Jeg tror jeg ville sendt en melding til bror og fortalt at jeg skjønte stemningen ble dårlig og om han kunne være så snill å forklare den nye samboeren om hvordan dere har løst fellesmiddager i familien fram til nå. Så får dere håpe at det løser seg derfra. 

Takk for godt tips! Tenker at mannen min får ta det, men samtidig vet jeg hvordan menn er når de skal løse ting de ikke anser som et problem 😂

Illuminatum skrev (4 minutter siden):

Inviterer jeg til 16 så er det bare besteforeldregenerasjonen som kommer til tiden. Resten kommer 10 og 15 min etterpå. 

❤️

• Liker 6
Skrevet (endret)

Selskap eller lign er den eneste anledningen en faktisk har lov å komme forseint. 
Det er uhøflig å komme før tiden .

Men om det var en litt spesiell anledning så tar en med noe til verten ja. 
Til uformelle og lite forseggjorte middager så kan en evt ta med noe drikke eller noe til desserten. 
Gave er ikke nødvendig 

Endret av Festlig
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hm. Jeg trodde det var standard å oppgi klokkeslett for selve middagen og si at man gjerne kan komme litt før hvis man vil, og som gjest er jeg vant til å spørre/foreslå på forhånd om jeg skal ta med noe til selskapet, f.eks. drikke og/eller noe godt til kaffen. Men sånne gaver bare til vertskapet er jeg ikke vant til, med mindre det er for å feire noe spesielt.

Anonymkode: d652e...92b

• Liker 22
Skrevet

Er uenig med de andre her. 

Synes det er ok å komme inntill 30 minutter seint. Det er jo ikke som om maten står klar på bordet akkurat når dere skal komme. Man skal da rekke å komme inn og hilse på, henge fra seg jakkene. Gå på do, vaske hendene osv. 

Når det er sagt, så er det kun dåse jeg venter mer enn 30 minutter over tia på, og som regel ikke det engang.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Om man er invitert på middag til et klokkeslett, så møter man opp til det klokkeslettet. Om man skulle bli forsinket, sender man en melding og sier i fra.

Jeg hadde blitt sur selv om alle gjestene kom 30 min for sent, uten å si i fra.

Anonymkode: 0dc20...ea2

• Liker 43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...