AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #1 Skrevet 17. juli 2021 Har aldri skjønt alle disse svigerfamilie-trådene her på KG, men plutselig skjønner jeg greia. Mannen min sin bror har fått seg ny dame/samboer, har ikke kunne treffes pga corona og vi ble invitert på middag til dem for første gang. I svigerfamilien (min manns families far og søsken) er det veldig laid back stemning. Ingen forventer at noen tar med seg noe til middagene, vi bruker å lage middagen sammen når alle er kommet. Det handler om å omgås mest. Ingen bruker komme nøyaktig til tiden heller og ingen blir sure om man er sen. Da venter man bare med middagslagingen til alle er på plass. Men vi var på middag hos den nye svigerinnen min og svigerbror og vi kom jo gjerne 10-30 minutter for sent hele gjengen. Merket at det var kald stemning da vi kom fordi maten allerede stod klar på bordet, noe svigerinnen presiserte 30 ganger da vi spiste. «Ja det er sikkert kaldt da, men...». Vi visste jo virkelig ikke at vi hadde en tid å rekke! Da vi skulle reise hjem hadde jeg glemt telefonen min, så vi måtte snu og hente den etter at vi alle hadde kjørt. Utenfor kjøkkenvinduet hørte jeg svigersøster kjefte svigerbror huden full fordi vi var utakknemlige som kom for sent og vi ikke engang hadde tatt med noe til verten! Hjelp! Hva gjør vi her? Vi mente jo på ingen måte å krenke noen, vi gjorde bare som vi pleide å gjøre og tenkte det var hyggelig å sees hele familien og den nye dama. Og så har vi tydeligvis failet helt mot hennes forventninger! Vi spiser ofte middager sammen, så det blir så rart å skulle ta med noe hver gang. Blir så enormt formelt. Anonymkode: 2c074...705 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 17. juli 2021 Hvordan visste dere ikke når dere skulle komme når dere kom for sent? Klarer dere ikke avtale tid eller er dere sånne som driter i Andres tid? Sier jeg 16, så er det 16. Ikke 1615-1700 Anonymkode: 10bea...d8c 215
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 17. juli 2021 Hvis svigerbroren visste at hun skulle lage mat så skulle han presisert at de skulle lage mat og at dere måtte komme tidsnok. Jeg mener det er frekt å komme for sent når man inviterer til middag og hvis de lager mat så bør man ha med noe til verten - men det er bare det jeg er vant til. Vi inviterer dog ikke ofte til middag heller 😊 Er det bare vanlig middag hos svigers tar vi ikke med, om det ikke er noe formelt - da får vi beskjed på forhånd 😊 Anonymkode: 768b4...ab4 106
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #4 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan visste dere ikke når dere skulle komme når dere kom for sent? Klarer dere ikke avtale tid eller er dere sånne som driter i Andres tid? Sier jeg 16, så er det 16. Ikke 1615-1700 Anonymkode: 10bea...d8c Oi, så aggressiv. Sier man 16-tiden er det 16:00-17:00. Det er sjargongen i svigerfamilien. Sjeldent noen kommer så sent som 17:00, men dersom noe kommer i veien så blir ingen sinte og anklager andre for å «drite i noens tid». Vi andre slapper av og koser oss og drikker kaffe imens. Anonymkode: 2c074...705 35
Illuminatum Skrevet 17. juli 2021 #5 Skrevet 17. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvordan visste dere ikke når dere skulle komme når dere kom for sent? Klarer dere ikke avtale tid eller er dere sånne som driter i Andres tid? Sier jeg 16, så er det 16. Ikke 1615-1700 Anonymkode: 10bea...d8c Inviterer jeg til 16 så er det bare besteforeldregenerasjonen som kommer til tiden. Resten kommer 10 og 15 min etterpå. 24
Populært innlegg Ulven Skrevet 17. juli 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 17. juli 2021 Jeg tror jeg ville sendt en melding til bror og fortalt at jeg skjønte stemningen ble dårlig og om han kunne være så snill å forklare den nye samboeren om hvordan dere har løst fellesmiddager i familien fram til nå. Så får dere håpe at det løser seg derfra. 149
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #7 Skrevet 17. juli 2021 Ulven skrev (Akkurat nå): Jeg tror jeg ville sendt en melding til bror og fortalt at jeg skjønte stemningen ble dårlig og om han kunne være så snill å forklare den nye samboeren om hvordan dere har løst fellesmiddager i familien fram til nå. Så får dere håpe at det løser seg derfra. Takk for godt tips! Tenker at mannen min får ta det, men samtidig vet jeg hvordan menn er når de skal løse ting de ikke anser som et problem 😂 Illuminatum skrev (4 minutter siden): Inviterer jeg til 16 så er det bare besteforeldregenerasjonen som kommer til tiden. Resten kommer 10 og 15 min etterpå. ❤️ Anonymkode: 2c074...705 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 Populært innlegg #8 Skrevet 17. juli 2021 Det er direkte uhøflig å ikke komme tidsnok når man er bedt på middag. Og iom at det var første gang dere skulle møte de så burde dere absolutt klare å møte i rett tid! Tenk på hun/de som har planlagt og stelt i stand og hatt lyst å servere et godt måltid. Er ikke det samme å spise lunka mat med dvaske kalde grønnsaker. Ha litt selvinnsikt og ikke skyld på at det er de som er unormale. Det er din oppførsel som er uhøflig! Anonymkode: f57cd...60f 199
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 Populært innlegg #9 Skrevet 17. juli 2021 Dette tror jeg ikke på. Hvem kommer vel 30 min for sent? En hel familie som er så ufordragelige tror jeg ikke på altså. Hadde det vært sant så får dere skjære dere neste gang dere skal til svigerinnen. Hun forlanger kun normal folkeskikk. Dere skulle skamme dere. Anonymkode: 67d55...45c 101
Festlig Skrevet 17. juli 2021 #10 Skrevet 17. juli 2021 (endret) Selskap eller lign er den eneste anledningen en faktisk har lov å komme forseint. Det er uhøflig å komme før tiden . Men om det var en litt spesiell anledning så tar en med noe til verten ja. Til uformelle og lite forseggjorte middager så kan en evt ta med noe drikke eller noe til desserten. Gave er ikke nødvendig Endret 17. juli 2021 av Festlig 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 Populært innlegg #11 Skrevet 17. juli 2021 Her møkka dere på leggen, ja. Det spiller ingen rolle om svigerfamilien har en ukultur med å være «laid back» ift. invitasjoner. Denne gangen ble dere invitert til det som også er svigerbroren din sin samboers hjem, og det er faktisk normal høflighet å komme presis når man blir invitert et sted, samt å ha med seg noe, spesielt når man blir invitert for første gang. Jeg foreslår at du ringer svigerinnen din og ber om unnskyldning, forklarer at dere har innarbeidet dere vaner som strider mot normal høflighet, og at det ikke skal gjenta seg. Anonymkode: 891bd...d29 125
Populært innlegg Million Skrevet 17. juli 2021 Populært innlegg #12 Skrevet 17. juli 2021 Jeg kjenner irritasjonen boble litt i meg bare av å lese innlegget ditt. Å komme dinglende en halvtime etter avtalt tid er virkelig ikke innenfor normal høflighet! Det du beskriver som vanlig i din manns familie er jo helt utenom det normale!? Ingen pleier å ha det sånn. Inviterer man til middag, kommer man i tide. Jeg skjønner godt at den nye kjæresten til svogeren din ble sint. Det hadde jeg også blitt. Jeg hater virkelig forsentkomminger og at folk mangler respekt for andres tid. Nå vet du til neste gang da, at dere kommer i tide til middager der i det minste. Du kan sende en melding til henne og beklage, og kanskje forklare kort at tidspunkter ikke har vært så nøye i den familien tidligere. Men at det ikke skal gjenta seg... 117
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 Populært innlegg #13 Skrevet 17. juli 2021 Fy søren for en motbydelig uhøflig gjeng dere er! Hadde jeg vært svigerinnen hadde jeg sikkert grått etter dere dro - her står hun og lager mat til dere, sikkert både gruer og gleder seg siden det er første gang, og dere gidder faen ikke å komme til avtalt tid engang. Jeg tror nesten ikke det kan være sant at folk er så slemme… Anonymkode: d7838...797 106
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 Populært innlegg #14 Skrevet 17. juli 2021 Respekt for andres tid har dere hvertfall ikke. Anonymkode: e9b7f...61b 75
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #15 Skrevet 17. juli 2021 Hm. Jeg trodde det var standard å oppgi klokkeslett for selve middagen og si at man gjerne kan komme litt før hvis man vil, og som gjest er jeg vant til å spørre/foreslå på forhånd om jeg skal ta med noe til selskapet, f.eks. drikke og/eller noe godt til kaffen. Men sånne gaver bare til vertskapet er jeg ikke vant til, med mindre det er for å feire noe spesielt. Anonymkode: d652e...92b 22
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 Populært innlegg #16 Skrevet 17. juli 2021 Her er det dere som er unormale. Er man invitert på middag kommer man til avtalt tidspunkt eller sier fra. Stakkars dame, jeg hadde blitt kjempelei meg. Men her burde jo samboeren hennes forberedt henne eller eventuelt dere. Anonymkode: b482f...de8 58
Realverdien Skrevet 17. juli 2021 #17 Skrevet 17. juli 2021 Er uenig med de andre her. Synes det er ok å komme inntill 30 minutter seint. Det er jo ikke som om maten står klar på bordet akkurat når dere skal komme. Man skal da rekke å komme inn og hilse på, henge fra seg jakkene. Gå på do, vaske hendene osv. Når det er sagt, så er det kun dåse jeg venter mer enn 30 minutter over tia på, og som regel ikke det engang. 12
Populært innlegg Biloba Skrevet 17. juli 2021 Populært innlegg #18 Skrevet 17. juli 2021 (endret) Dere burde ikke tatt for gitt at hun hadde tilpasset seg deres omgangsvaner uten dere i det hele tatt har møtt hverandre før! Nå har dere fremstilt dere selv som uhøflige og likegyldige til selskapet, og stilt henne i forlegenhet fordi maten hun laget til var kald og ikke slik hun ønsket å servere den. Hennes kjæreste burde ha sagt fra om hvordan dere pleier å ha det og latt henne være forberedt på det, eller gjort det klart for dere at der måtte holde vanlig folkeskikk for denne gang. Siden han ikke kom på det, er han vel ikke så vant til å være vert. Endret 17. juli 2021 av Biloba 76
Populært innlegg Nooni Skrevet 17. juli 2021 Populært innlegg #19 Skrevet 17. juli 2021 Her er det svigerbror som har gjort en dårlig jobb. 58
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2021 #20 Skrevet 17. juli 2021 Om man er invitert på middag til et klokkeslett, så møter man opp til det klokkeslettet. Om man skulle bli forsinket, sender man en melding og sier i fra. Jeg hadde blitt sur selv om alle gjestene kom 30 min for sent, uten å si i fra. Anonymkode: 0dc20...ea2 43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå