Gå til innhold

Fleksitid

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan telles timene når man er på reise?

Jeg er jo "på jobb" hele den tiden jeg er borte. Samtlige timer kunne jeg brukt til helt andre ting. Jeg er bundet opp av et program, og jeg er fysisk langt borte hjemmefra - etter min mening er man da disponibel for jobben den tiden man er på reise.

Men hvordan er det vanlig å regne dette når man skal skrive timer?

Jeg hører så mye forskjellig. En venninne av meg får diett i tillegg til alle timene hun er borte, eller et overnattingstillegg eller hva det heter, fordi hun - nettopp - er borte hjemmefra. Andre mener man skal telle timer man er i "aktivitet" for jobben samt reisetiden, men ikke middager og sovetid.

Hva er vanlig?

Noen som kjenner til vanlige bestemmelser her?

Er fast ansatt, uten andre konkrete bestemmelser i kontrakten min enn at det er "fleksitid". Antar det finnes generelle bestemmelser som er kotyme da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at hos meg regnes reiser som går utenfor kommunen jeg er ansatt i ikke under flekstid. Får kun normal arbeidstid (8-16) selv om jeg er borte i både 10 og 12 timer (også dersom jeg overnatter). Får reisegodtgjørelse og kostpenger selvsagt, men ikke lønn for den ekstra tiden jeg bruker.

Selv synes jeg det er en uting. Jeg mener som deg at når jeg har blitt bedt om å dra på et kurs/møte, så må også ekstra reisetid regnes med, men det er de tydeligvis ikke pliktige til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen "vanlige" regler for reising i jobben, det spørs hvor du jobber. Det er forskjellige regler på de forskjellige arbeidsstedene, det er også forskjellige regler innenfor staten. Hør med personal der du jobber, hvis dere er flere som er misfornøyd med ordningene er dette en typisk oppgave for fagforeningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste denne linken: Bestemmelser

men savner noe konkret her - som for eksempel "ventetid" - etter min mening er vitterlig all tiden jeg bruker på en reise ventetid, som jeg ikke bruker på jobben, fordi det er timer som slås ihjel mellom arbeidstimer som jeg ikke kan bruke på hva jeg vil - jeg er borte hjemme fra, i dette siste tilfellet i utlandet, og det er ikke fritid.

I tillegg står det at det er egne bestemmelser for utlandet.

Arrgh - har ingen personalavdeling, for liten bedrift - det er nærmeste overordnede som ordner slikt.

Men det er kanskje mulig å høre med Kommuneforbundet eller noe liknende greier. Det er en privat virksomhet med en helt generell arbeidskontrakt, så jeg antar føringene er de statlige lovene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noe sted at bedriften din følger Statens reiseregulativ i avtalen din? Hvis de gjør det så finner du mer om denne her.

Ellers så finnes det et vell av ulike ordninger. Hvis ikke bedriften din følger statens satser bør de kunne gi deg en skriftlig oversikt over hva som gjelder i din bedrift.

Endret av Fru Fomle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avspaserer deler av reisetiden, men ikke time for time. Tar det litt på skjønn, men om jeg reiser og er borte fra familien min over natten, har jeg ingen problemer med å gå kl. 1200 på fredag for å ta igjen litt av det tapte.

Uansett - dette må du spørre lederen din om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...