Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker både på kort og lang sikt.

Anonymkode: 63d87...c6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aksjeverdi er veldig avhengig av hvordan det går med bedriften, det krever at man har litt innsikt og oversikt selv. Et firma som gjør det bra ene året kan møte på nye utfordringer de ikke takler bra og gå veldig dårlig det neste. Skal du investere i enkeltaksjer anbefales det at du setter deg inn i bedriftene selv og markedet, og følger med fremover og. 
Om du ikke har interesse av å bruke tiden på å følge med på hvordan diverse bedrifter gjør det, så anbefales å investere i fond i stedet. Det er masse ulike fond som spesialiserer seg på bransjer og markedet etc. Det mest anbefalte for nybegynnere er globale indeksfond med lave årlige kostnader. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Rosi said:

Det mest anbefalte for nybegynnere er globale indeksfond med lave årlige kostnader. 

Meget godt råd, som også gjelder overfor erfarne investorer. « Ingen» klarer å slå markedet over tid….

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sats heller på indeksfond. F eks 70% global, 10 % norden 10 % europa og 10 % fremvoksende markeder. Da får du god spredning. Fast mnd sparing, glem pengene, og vent i 10 år.

Anonymkode: e96c7...bef

• Liker 1
Gjest Powermonger
Skrevet (endret)

De aksjene som lønner seg, er de som går opp i verdi. De som går ned i verdi, lønner seg ikke.

Endret av Powermonger
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det du har råd til å tape. Ellers hold deg innen for medisin og tek

Anonymkode: 86a97...c2d

• Liker 1
Skrevet

Ikke spør om aksjer her på KG, med mindre du vil ha idiotiske svar. Bruk heller Shareville. Det lønner seg uansett å lese seg litt mer opp så du kan stille litt mer fornuftige spørsmål enn "Hvilke aksjer lønner seg?", "Hvordan bli rik kjapt?" og "Hvilke aksjer gir god avkastning uten risiko?"

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke jeg som startet tråden. Men jeg har ca 50 000(engangs sum og ikke månedlig beløp) jeg ønsker og spare i fond? Funker det eller er den meningen at man skal spare en månedlig sum? Kan jeg gjøre begge, sette inn 50k på ett fond også spare feks 1000 kr mnd i samme fond? 

Kan ingen ting 🙈

Anonymkode: 6adc6...3a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke jeg som startet tråden. Men jeg har ca 50 000(engangs sum og ikke månedlig beløp) jeg ønsker og spare i fond? Funker det eller er den meningen at man skal spare en månedlig sum? Kan jeg gjøre begge, sette inn 50k på ett fond også spare feks 1000 kr mnd i samme fond? 

Kan ingen ting 🙈

Jepp, det har jeg gjort. Gjorde enkeltkjøp i to indeksfond for 10k hver, samt satte opp månedlig spareavtale i samme fond.

Er nok lurt å spre pengene i flere fond enn dette også, kommer nok til å gjøre dette i framtida.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan ingen ting 🙈

Du kan fint gjøre begge deler. Så lenge sparehorisonten din er langsiktig går det fint å starte med 50k og så fortsette med 1000kr i mnd. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo de som gjør det bedre enn snittet. Hvilke det er, kan du ikke vite. Det hjelper med innsideinformasjon, men selv ikke da kan du være for trygg. Det er gambling.

Anonymkode: 86353...743

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du bør lese og lære litt først - ha interessen for det, hvis ikke så er det nok best med et indeksfond. 

Ganske så ruglete og usikker utvikling på Oslo børs de siste ukene, men på sikt så tror jeg f.eks:

Magseis med inngang lavt på 3 tallet, BWO limited med inngang på 25-28, Petronor med inngang nærmere 1,10 Frontline med inngang 65-70, Klaveness combination carrieres med inngang på 40-41, kan være gode bets med potensiell bra oppside og etter min mening akseptabel risiko. 

Men du bør lese og finne ut hva du selv har troa på, og ikke minst hva slags gevinster du forventer - når du bør selge. Har man satt seg mer inn i ting så er det også lettere å la aksjene stå om hele børsen korrigerer ned, og vite når mann bør snitte ned og øke eksponering kontra å selge med tap.

Men det her er ikke noen anbefaling om å kjøpe akkurat de aksjene i blinde uten å sjekke selv 🤓 Ellers er det greit å ikke kjøpe for mer enn man kan tape og spre pengene på 5-10aksjer, ikke sats alt på et kort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...