Gå til innhold

Starte å spare i fond eller aksjer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har mulighet til å spare bare knappe 1000kr i måneden, burde jeg spare dette i for eksempel fond eller aksjer?

Jeg kan ingenting om slikt da jeg har vokst opp uten særlig opplæring i økonomi, vi har alltid levd trangt økonomisk og vi snakket aldri om penger.

Setter av litt på en buffer, men vil også kunne spare for litt lengre frem i tid både dersom noe skulle skje økonomsik eller til å bruke som egenkapital til bolig (kan ikke bruke BSU dessverre).

Hvordan skal jeg finne hva som er rett for meg å satse? Ønsker ikke å ta særlig høy risiko.

Anonymkode: 86429...466

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Denne følger jeg

Anonymkode: 145b2...339

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du har en buffer til uforutsette ting kan du fint spare i fond. 1000kr er ikke for lite, alt hjelper. 
Opprett en aksjesparekonto ASK og invester i globale indeksfond med lav årlig kostnad til å begynne med, da det er tryggest og enklest for nybegynnere. Fond er for lang sparehorisont, så når det nærmer seg at du skal bruke noen av pengene kan det være lurt å ta ut litt i forveien for å ikke risikere at markedet synker akkurat når du trenger pengene. Om du ikke trenger pengene og markedet går ned er det viktig å ikke selge i panikk, da markedet går opp igjen etter en stund, se f.eks på utviklingen fra januar 2020 til nå på grafer, de som solgte når markedet gikk ned når pandemien slo til for fullt i mars 2020 tapte penger, mens de som klarte å la det stå og fortsatte og spare er i pluss nå. Penger i globale indeksfond er ikke tjent/tapt før du selger andelene dine, og historisk går markedet opp selv om det er noen nedturer innimellom. 

• Liker 6
Skrevet

Enig i det som blir sagt over her! Det kan også være lurt å lese seg opp på en sektor som du har tro på i fremtiden og ta ut et fond som har aksjene godt spredt i sterke selskaper globalt.

Men det er absolutt ingen dum idé å begynne med indeksfond.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har mulighet til å spare bare knappe 1000kr i måneden, burde jeg spare dette i for eksempel fond eller aksjer?

Hvis dette er penger du ikke trenger før om minst fem års tid og du har en komfortabel buffer er det bare å sette i gang en månedlig spareavtale. Kjøp et globalt indeksfond. 

Anonymkode: d3068...32f

• Liker 1
Skrevet

Ja, du kan selvsagt spare i fond. Aksjer synes jeg du skal være forsiktig med så lenge du ikke vet hva du gjør. Jeg startet med 300 kr pr måned i fond da jeg fikk inntekt igjen etter endt utdanning og de kronene vokste over tid mer enn om jeg hadde hatt dem på vanlig sparekonto. 

Hva slags fond du velger er en annen sak. Jeg ser indeksfond ofte anbefales, men har kun i den senere tid kjøpt andeler i et selv. Jeg hadde lenge bare vanlig(e) aksjefond. Etterhvert som jeg er blitt eldre har jeg flyttet litt over i kombinasjonsfond som er en miks av aksjefond og rentefond og som dermed skal være noe lavere risiko på. Du må nesten bare lese deg opp selv og finne hva som passer for deg. 

En del av de større aktørene i markedet har sparekalkulatorer som kan gi deg litt ideer om hva som passer best for deg. 

Denne er fra Skagenfondene https://www.skagenfondene.no/sparing-i-fond/regn-pa-sparing-med-kalkulatorer/#sparekalkulator men vet andre aktører i markedet har liknende kalkulatorer. Du kan selvsagt ikke stole blindt på at "slik blir det" siden forutsetningene for beregningene kan/vil forandre seg over tid  men det kan i allfall gi en ide om hvordan det kan gå. Husk også at i en slik kalkulator så som hovedregel de fondene som gir best uttelling også være knyttet til størst risiko. 

Eksempel fra den aktuelle kalkulatoren: Setter du inn 1000 kr måneden i 5 år så vil du med fondet "Select15" ha 63 600 (altså "tjent" 3600 i forhold til de 60 000 du har satt inn), mens du med vanlig banksparing vil ha 61 500

Velger du fondet "Global A" vil du teoretisk ha 68 500 etter samme tidsperiode, men sistnevnte er rent aksjefond og dermed mer utsatt for svingninger i markedet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...