Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får veldig ofte komplimenter på utseende mitt, og ærlig talt, jeg hater det.

Jeg har ikke noe problemer med mitt eget utseende, og er ganske fornøyd,men jeg liker ikke å kun bli anerkjent for hvordan jeg ser ut, kler meg, sminker meg osv. 

Ikke misforstå for jeg liker jo å se bra ut, men problemet er at folk kun ser det og ikke hva jeg gjør eller egenskaper jeg har, personlighet.. 

Jeg satte skole på vent etter å ha fullført studiekompetansen fordi jeg ikke visste hva jeg ønsket videre. Dette gav meg stempelet som dum. 

Nå voksen alder har jeg akkurat fullført bachelor i bioingeniør. 

Før jeg begynte mente alle(venner og kjente) at dette var noe jeg ikke skulle klare, at jeg bare skulle gi opp. 

Nå starter jeg straks på master, og tiltross for fullført bachelor med glans fortsetter den med samme hånlig kommentarer. 

Jeg burde heller bli rosablogger eller noe annet fordi det passer mitt utseende mener mange,jeg bør ikke ta meg vann over hodet, for dette klarer jeg ikke.

De kjenner meg og mine interesser langt bedre enn jeg kjenner meg selv tydligvis.. 

Jeg er så lei, jeg blir sint og såret støtt og stadig. Jeg vil bli anerkjent for hva jeg gjør og hvem jeg er, ikke hvem de tror jeg er og hvordan jeg ser ut. 

Jeg er så lei av å få nedverdigende og slibrige kommentarer, og å bli fortalt hva jeg forstår og ikke forstår.. 

Vet ikke om noen har råd å komme med.. Jeg vet hvertfall ikke hva jeg kan gjøre mer

Anonymkode: be02a...132

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du hatt disse vennene? Er det barndomsvenner? Selv traff jeg mine beste venner på studiet, og trives utrolig bra med folk som har samme interesser og ambisjoner som meg selv.

Dersom dine venner kun har negative og kritiske ting å si ville jeg fokusert på å få meg nye venner. 

Anonymkode: 3255d...4cd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med bioingeniør-tittel! 👏👏Etter min mening må man være godt over snittet smart (ihvertfall i realfag) for å komme gjennom det studiet.  Du kan være stolt av deg selv. 😊

Anonymkode: 38a34...7d3

• Liker 5
Skrevet

Ingen blir profet i eget land.

Det er veldig vanskelig å endre "ham" i de miljøene man er vokst opp eller vokst fast i.

Du får få deg ny omgangskrets. Flytt til nytt studiested eller noe, så skal du se at du respekteres for den du er. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke så mye venner å snakke om dersom de oppfører seg slik? Hvem i all verden kommer med hånlige kommentarer av slik karakter mot sine venner? Tror jeg ville lagt energien i å bytte omgangskrets heller enn å ivareta slike usunne relasjoner…

Anonymkode: 044d5...236

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor lenge har du hatt disse vennene? Er det barndomsvenner? Selv traff jeg mine beste venner på studiet, og trives utrolig bra med folk som har samme interesser og ambisjoner som meg selv.

Dersom dine venner kun har negative og kritiske ting å si ville jeg fokusert på å få meg nye venner. 

Anonymkode: 3255d...4cd

Jeg er født og oppvokst på bygda der alle kjenner alle, I studietiden bodde jeg i studentleilighet I byen, og skal det disse skoleårene også, men hjemme er likevel hjemme på bygda.. Jeg har fått nye venner gjennom studiene, men har ikke så tett kontakt med dem, derfor blir dette så vanskelig for meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Realverdien said:

Ingen blir profet i eget land.

Det er veldig vanskelig å endre "ham" i de miljøene man er vokst opp eller vokst fast i.

Du får få deg ny omgangskrets. Flytt til nytt studiested eller noe, så skal du se at du respekteres for den du er. 

Vurderer dette veldig  sterkt.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Gratulerer med bioingeniør-tittel! 👏👏Etter min mening må man være godt over snittet smart (ihvertfall i realfag) for å komme gjennom det studiet.  Du kan være stolt av deg selv. 😊

Anonymkode: 38a34...7d3

Takk ❤️

• Liker 1
Skrevet

Hvis du klarer det, så ignorer alle de teite kommentarene. Du motbeviser de uansett ved utdannelsen du tar. Og når du kommer deg i jobb, så vil du kunne få deg en omgangskrets som ikke er misunnelig på deg og mer interessante å være sammen med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg, virker det som de er misunnelige.  Drit i dem.

Anonymkode: 63241...c89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg får veldig ofte komplimenter på utseende mitt, og ærlig talt, jeg hater det.

Jeg har ikke noe problemer med mitt eget utseende, og er ganske fornøyd,men jeg liker ikke å kun bli anerkjent for hvordan jeg ser ut, kler meg, sminker meg osv. 

Ikke misforstå for jeg liker jo å se bra ut, men problemet er at folk kun ser det og ikke hva jeg gjør eller egenskaper jeg har, personlighet.. 

Jeg satte skole på vent etter å ha fullført studiekompetansen fordi jeg ikke visste hva jeg ønsket videre. Dette gav meg stempelet som dum. 

Før jeg begynte mente alle(venner og kjente) at dette var noe jeg ikke skulle klare, at jeg bare skulle gi opp. 

Nå starter jeg straks på master, og tiltross for fullført bachelor med glans fortsetter den med samme hånlig kommentarer. 

Jeg burde heller bli rosablogger eller noe annet fordi det passer mitt utseende mener mange,jeg bør ikke ta meg vann over hodet, for dette klarer jeg ikke.

De kjenner meg og mine interesser langt bedre enn jeg kjenner meg selv tydligvis.. 

Jeg er så lei, jeg blir sint og såret støtt og stadig. Jeg vil bli anerkjent for hva jeg gjør og hvem jeg er, ikke hvem de tror jeg er og hvordan jeg ser ut. 

Jeg er så lei av å få nedverdigende og slibrige kommentarer, og å bli fortalt hva jeg forstår og ikke forstår.. 

Vet ikke om noen har råd å komme med.. Jeg vet hvertfall ikke hva jeg kan gjøre mer

Se det på denne måten da. Det er et faktum at det å være en vakker blondine gir deg en massiv kapital i seg selv. Egentlig har du "urealisert formue" på en del millioner kroner i teorien i form av å være en vakker blondine, så er det selvsagt opp til deg å relisere denne "skjulte formuen" på millioner av kroner.

Disse vennene dine, nevne rosablogger. Vel, rosabloggere tjener nettopp millionbeløp. De driver med blant annet markedsføring og salg og studier innenfor markedsføring eksisterer tross alt.

Ellers blir vakre mennesker behandlet fordelaktig i samfunnet, så du er allerede en del av eliten - utseende-eliten.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/P3bXB5/urettferdig-vakker

Ja, det finnes til og med menn som ville ha gitt deg penger gratis, uten at de i det hele tatt krever sex tilbake.

Så jeg tror ikke akkurat at du skal ta det tungt at du er vakker. Tvert imot. Det er opp til deg å bruke utseende til din fordel. 

Det er fint at du tar både bachelor og snart en master, men poenget er at dette "løpet" er ofte for oss vanlige og under-gjennomsnittet "sauer", hvis jeg først skal kalle meg selv en sau 🤣 For vi har ikke noe annet valg, vi må nesten ta utdanning, mens for din del blir høyere utdanning ekstra bonus.

Jeg tipper at disse vennene dine føler seg naturligvis "truet" av utseendet ditt når du nå går den tradisjonelle veien og "invaderer deres territorium" ved å ta høyere utdanning og samtidig ha utseende med deg. Det er ingen tvil i at det vil gi deg et overtak i søknadsprosessen med tanke på "vanlig jobb". Men igjen, du har også urealisert potensial på andre måter i form av utseendet ditt, noe vi vanlige og under-gjennomsnittet folk ikke har. 

Anonymkode: 6812c...425

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Se det på denne måten da. Det er et faktum at det å være en vakker blondine gir deg en massiv kapital i seg selv. Egentlig har du "urealisert formue" på en del millioner kroner i teorien i form av å være en vakker blondine, så er det selvsagt opp til deg å relisere denne "skjulte formuen" på millioner av kroner.

Disse vennene dine, nevne rosablogger. Vel, rosabloggere tjener nettopp millionbeløp. De driver med blant annet markedsføring og salg og studier innenfor markedsføring eksisterer tross alt.

Ellers blir vakre mennesker behandlet fordelaktig i samfunnet, så du er allerede en del av eliten - utseende-eliten.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/P3bXB5/urettferdig-vakker

Ja, det finnes til og med menn som ville ha gitt deg penger gratis, uten at de i det hele tatt krever sex tilbake.

Så jeg tror ikke akkurat at du skal ta det tungt at du er vakker. Tvert imot. Det er opp til deg å bruke utseende til din fordel. 

Det er fint at du tar både bachelor og snart en master, men poenget er at dette "løpet" er ofte for oss vanlige og under-gjennomsnittet "sauer", hvis jeg først skal kalle meg selv en sau 🤣 For vi har ikke noe annet valg, vi må nesten ta utdanning, mens for din del blir høyere utdanning ekstra bonus.

Jeg tipper at disse vennene dine føler seg naturligvis "truet" av utseendet ditt når du nå går den tradisjonelle veien og "invaderer deres territorium" ved å ta høyere utdanning og samtidig ha utseende med deg. Det er ingen tvil i at det vil gi deg et overtak i søknadsprosessen med tanke på "vanlig jobb". Men igjen, du har også urealisert potensial på andre måter i form av utseendet ditt, noe vi vanlige og under-gjennomsnittet folk ikke har. 

Du skriver mye fornuftig, men er ganske mange pene jenter med høy utdannelse i dag altså. Har sett ganske mange på type "gutte-utdanninger" som ingeniørfag og IT, man skulle tro var influensere og rosabloggere. Er enda flere på andre utdanninger.

Men det er helt korrekt at ts har fordeler andre ikke har. Men utdanningen er ikke en ekstra "bonus", utseendet hennes er heller det. De kan ikke ansette en bioingeniør uten utdannelse og basere seg på utseende.

Anonymkode: fbe17...c17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du skriver mye fornuftig, men er ganske mange pene jenter med høy utdannelse i dag altså. Har sett ganske mange på type "gutte-utdanninger" som ingeniørfag og IT, man skulle tro var influensere og rosabloggere. Er enda flere på andre utdanninger.

Men det er helt korrekt at ts har fordeler andre ikke har. Men utdanningen er ikke en ekstra "bonus", utseendet hennes er heller det. De kan ikke ansette en bioingeniør uten utdannelse og basere seg på utseende.

Mitt poeng er når vanlige og under-gjennomsnittet søkere skal ut og søke den samme jobben - f eks bioingeniør eller whatever det måtte være - så må man ut i kamp mot Miss World, som ser ut som ei Gudinne og har minst like gode karakterer som "oss" + andre ting på CV-en. Og det er der utseendefordelen kommer inn. 

Når jeg sa at høyere utdanning er en ekstra bonus for en vakker dame, så mener jeg at hun har flere muligheter å støtte seg til når det gjelder inntekt. 

Det betyr: det ene området en kan hente penger fra utseendemessig

Og det andre området: En finner "vanlig jobb" ved å ta høyere utdanning og pløyer gjennom alle andre søkere ved å være "hot" og "sjarmerende". 

Mens muligheter for oss vanlige- og undergjennomsnittet sauene er:

1) Ingen sjanse til å tjene eller få penger basert på utseende

2) Vi sauer må ut til "kamp" mot "Gudene" (utseende-eliten) som har både bachelor / master / toppkarakterer (støttet av foreldrene gjennom studietiden) ++. 

Derfor føler man seg naturligvis truet og disse vennene anbefaler henne "rosablogging". Men som sagt, rosabloggere tjener millioner.

Et annet hovedpoeng er at det spiller egentlig ikke noe rolle hva TS sine venner mener. Fakta er at samfunnet TS lever i, premierer et vakkert utseende på flere måter. Det er det som teller. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mitt poeng er når vanlige og under-gjennomsnittet søkere skal ut og søke den samme jobben - f eks bioingeniør eller whatever det måtte være - så må man ut i kamp mot Miss World, som ser ut som ei Gudinne og har minst like gode karakterer som "oss" + andre ting på CV-en. Og det er der utseendefordelen kommer inn. 

Når jeg sa at høyere utdanning er en ekstra bonus for en vakker dame, så mener jeg at hun har flere muligheter å støtte seg til når det gjelder inntekt. 

Det betyr: det ene området en kan hente penger fra utseendemessig

Og det andre området: En finner "vanlig jobb" ved å ta høyere utdanning og pløyer gjennom alle andre søkere ved å være "hot" og "sjarmerende". 

Mens muligheter for oss vanlige- og undergjennomsnittet sauene er:

1) Ingen sjanse til å tjene eller få penger basert på utseende

2) Vi sauer må ut til "kamp" mot "Gudene" (utseende-eliten) som har både bachelor / master / toppkarakterer (støttet av foreldrene gjennom studietiden) ++. 

Derfor føler man seg naturligvis truet og disse vennene anbefaler henne "rosablogging". Men som sagt, rosabloggere tjener millioner.

Et annet hovedpoeng er at det spiller egentlig ikke noe rolle hva TS sine venner mener. Fakta er at samfunnet TS lever i, premierer et vakkert utseende på flere måter. Det er det som teller. 

Hun har helt klart en fordel, men det er forskjell på pene og de som ser ut som rosabloggere. Så hvis vi tar med dem som er pene og som ser over gjennomsnittlig bra ut, så er det en ganske stor gruppe folk som konkurrerer.

Og de under gjennomsnittet må vise seg på andre områder. Sånn er dessverre livet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2021 den 14.55):

Jeg ser absolutt problemstillingen din her. At man ikke blir tatt seriøst på bakgrunn av et pent ytre er jo veldig urettferdig. At folk er så overfladiske at de overser alle de andre egenskapene dine er jo veldig trist.

Tenker at det viktigste er hvordan du ser på deg selv. Du har fullført bachelor og skal begynne på master, og det er bra! Du kan ikke gjøre så mye med hva andre tenker og mener, men du kan gjøre mye med i hvor stor grad du bryr deg om det.

Hvis dette er venner av deg som er så lite støttende, er det kanskje greit å holde dem ute av livet ditt? Venner skal støtte deg, ikke dra deg ned. Kanskje vennene dine er misunnelige på din drivkraft og at du tar høyere utdannelse enn dem?

Fokusèr på det du selv vil gjøre/studere, men ikke gå i fella og tenk at du skal virkelig motbevise de som ikke tror på deg. Det blir feil motivasjon og bunner ofte i lav selvfølelse.

Gå heller dine egne veier, og med hodet høyt hevet uansett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Først tenker jeg at du er ingeniør. Vi er primært logiske i vår tenkemåte. Ingeniører tenker løsning, ikke problem. 

Du tenker problem. Det er første feil. Problemet er at ingen tar deg på alvor. Det har du identifisert på helt korrekt vis. Men du presenterer ikke løsningen. Og den er mye viktigere enn problemet. Løsningen på problemet «jeg blir ikke tatt på alvor» kan tenkes å være «presentere et ytre som ikke primært blir tatt for å være rosablogger». Så å endre utseende - bytte skjørt i dongeri eller shorts og topp eller bluse i t-skjorte og sminke i usminka er en tenkelig utvei.

Så kan det tenkes at du ikke ønsker å bytte utseende - at måten du ser ut på er en del av din image og at du tenker folk får skjerpe seg og finne seg i at du liker kjoler og sminke OG er smart? Og det er selvsagt helt greit. Men vi kan likevel anerkjenne at du da må utøve det som også kan tenkes å være en god løsning på problemet «blir ikke tatt på alvor». Nemlig å ta deg selv på alvor. Det betyr grensesetting. Noe som er en nødvendig men ubehagelig øvelse. Grensesetting betyr å si «det der er ikke ok å si» til folk du bryr deg om. Og å risikere at de sier «jeg sier det jeg vil!». Og grensesetting innebærer, ikke minst, en stor risiko for å måtte si «da dumper jeg deg. Da er ikke vi venner mer.» grensesetting er vondt. Men det må til for å bli tatt ordentlig på alvor.

Anonymkode: 0c177...99c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Først tenker jeg at du er ingeniør. Vi er primært logiske i vår tenkemåte. Ingeniører tenker løsning, ikke problem. 

Bioingeniører er ikke ingeniører, på tross av navnet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kjørt den helt ut. Vært ekstra blond, ekstra naiv, og særdeles spydig. Hva trenger du slike folk til? 

Dropp dem. Voksne folk bryr seg ikke om utseendet til venner. Det finnes andre å være venner med. 

Anonymkode: b6ea5...e0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...